Tässä meikäläisen päänavaus tällä foorumilla... etsiskelin aikani vastausta kysymykseeni (olen myös seuraillut keskusteluja muutaman kuukauden sivustakatsojana), mutta en onnistunut löytämään vastausta joten päätin sepustaa pitkähkön viestin siinä toivossa, että puolueetonta mutta asiantuntevaa tietoa jostain löytyy.
Kysymys koskee Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t vm 2004 huoltoväliä:
Voiko olla mahdollista, että ilmoitettu 30000km:n huoltoväli voi käytännössä tarkoittaa 10000 huoltoväliä?
Huoltokirjanhan mukaan huolto on tehtävä 30000km:n tai kahden vuoden välein, mutta että ajotietokone laskee huollon tarpeen mm. ajo-olosuhteiden mukaan. Kysymys kuuluu kuinka lyhyeksi huoltoväli voi ajotietokoneen käskyttämänä kutistua?
Autooni on huoltokirjan ja merkkikorjaamon ilmoituksen mukaan asianmukaisesti tehty ensimmäinen välihuolto 18500km:n kohdalla edellisen omistajan toimeksiannosta huhtikuussa 2005 reilun vuoden kuluttua luovutushuollosta. Syytä huolto-ajankohtaan en tiedä... kyseessä saattaa olla ajotietokoneen ilmoittama huollontarve tai edellisen omistajan oma päätös lyhentää huoltoväliä esim. Saab 9-5:n huoltoväliä vastaavaksi joka myös ilmenee samasta huoltovihkosesta.
Noin 28500km:n paikkeilla (nyt vuodenvaihteessa) ajotietokone alkoi kuitenkin ilmoittelemaan välihuollon tarpeesta. Nyt mittarissa on jo 31000km ja ajotietokone ilmoittaa öljynlaaduksi 40% ja seuraavan huollon olevan 427 päivän kuluttua, mutta muistuttaa toki edelleen huollon tarpeesta.
Onko huolto todella tarpeellinen, vai onko syystä tai toisesta ennenaikaisesti tehdyn huollon yhteydessä huolimattomuutta jätetty huoltolaskuri nollaamatta? Huollon suorittaneesta merkkiliikkeestä ei tarkkaa tietoa kyseisen auton edellisestä huoltotoimenpiteestä ole saatavilla (öljyt ja ilmafiltteri ainakin on vaihdettu sekä akku tarkistettu). Kyseisen merkkiliikkeen edustajan mukaan huolto on tehtävä kerran vuodessa, ja siksi ajotietokone nyt muistuttaa siitä, tai vaihtoehtoisesti siksi että öljynlaatu on laskenut alle 42 tai 45 prosentin. (Jälkimmäisen syyn sain kuulla kun vastalauseeksi ensimmäiselle selitykselle kerroin huoltokirjan ehdottavan kahta vuotta josta jäljellä vielä 427 päivää, ja siinä samassa kerroin öljynlaadun näyttävän 40%.)
Mikä tieto pitää paikkansa? Mitkä ovat ne raja-arvot öljyn laadun, kilometrilukemien ja ajan suhteen jolloin ajotietokone kehoittaa huoltoon? Normaalilogiikalla ajatellen luulisi ajotietokoneen heräävän huollontarpeeseen kun edellisestä huollosta alkaa olla kaksi vuotta, öljyn laatu alkaa lähestyä nollaa, tai kun edellisestä huollosta pian on 30000km.
Edellisen omistajan ajoympäristöstä ja tavoista ei ole tietoa, mutta itse olen ajanut lähinnä maantie- ja taajama-ajoa, mutta myös hieman kaupunkiajoa. Kuinka usein ajotietokone käytännössä huomauttaa huollosta jos auto on pääsääntöisesti esim kehä kolmosen sisäpuolella päivittäisessä poljennassa?
Merkkiliike jossa olen asioinut tietysti haluaa huollattaa auton nyt noin 300 euron hintaan, mutta vaikka olenkin suunnitellut lyhentäväni 30tkm:n huoltoväliä en olisi ihan valmis tekemään sitä 10tkm:n välein. Alkaa pikku hiljaa olla pinna kireällä kyseisen putiikin kanssa kun varmaa tietoa sieltä ei saa, työn laatu on mitä on, ja jokaisesta toimenpiteestä saa kinastella kuului se sitten takuun piiriin tai ei. (Ilmeisesti on täysin normaalia, että 2 vuotias 30tkm ajettu SS kolisee ja nitisee enemmän kuin 14 vuotias 350tkm ajettu C900
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)