9-3 SS:stä kysymyksiä...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

9-3 SS:stä kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla kun ei ole kovinkaan tietoa uudemmasta ysikolmosesta, niin voisitteko antaa tietoja.

Eli onko 9-3SS Turboihin (1.8t ja 2.0t) ilmennyt ajan ja kilometrien mittaan minkäänlaisia teknisiä vikoja? Kuten OG9-3 T7:koissa on noita vikoja ollut jonnin verran: turbo, jakopää, huohotus jne. Mutta onko nämä saatu korjattua ja kehitettyä 9-3 Sport Sedaneihin?

Ja mitä ylipäänsä kannattaa ottaa huomioon tätä autoa ostattaessa? Onko vuosimallien välillä tullut kehitystä ja muutoksia? Jakopäässä tässä taisi olla ketju? Ja minkä merkkinen ja mallinen turbo on etenkin 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä?

Onko moottoritakuu edelleen se 8 vuotta näillä koneilla? Ja ovatko sen vaatimukset huollon osalta muuttuneet merkittävästi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

1,8t ja 2,0t moottoreissa taisi olla Garrett GT20 ahdin. Aerossa sitten mitsun TD04-HL. Korjatkaa jos olen väärässä. :D
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SS:stä kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Ja mitä ylipäänsä kannattaa ottaa huomioon tätä autoa ostattaessa? Onko vuosimallien välillä tullut kehitystä ja muutoksia? Jakopäässä tässä taisi olla ketju?
Kuuntele, että auto ei kolise töyssyihin ajaessa ja että autossa ei ole kosmeettisia haittoja (väri lähtenyt ovenkahvoista tai peileistä tai listoista tms.). Jakopäässä on ketju lähes kaikissa moottorimalleissa 1.8i:tä lukuunottamatta.
juhokare kirjoitti:Ja ovatko sen vaatimukset huollon osalta muuttuneet merkittävästi?
Vanhempien Saabien huoltoväli tehtaan mukaan oli 20000 km. Uusien 9-3:sten huoltoväli tehtaan mukaan on 30000 km.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

No mitenkäs tuo ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP).......Onko ko. järjestelmä ollut vakiona kaikissa Sport Sedaneissa vai vain näissä uusissa?
#1747
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Max kirjoitti:No mitenkäs tuo ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP).......Onko ko. järjestelmä ollut vakiona kaikissa Sport Sedaneissa vai vain näissä uusissa?
Aerossa ollut vakiona, muihin lisävarusteena olikohan vuoteen 2005 saakka :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Max kirjoitti:No mitenkäs tuo ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP).......Onko ko. järjestelmä ollut vakiona kaikissa Sport Sedaneissa vai vain näissä uusissa?
Vm. 2006 :arrow:
Vanhemmissa malleissa siitä joutui maksamaan 1000 euron lisähinnan. Ja koska suomalaiset ovat tunnetusti pihejä, niin eipä tuota ESP:tä löydy jokaisesta vm. 2003-2005 9-3:sta, omassa käytössäni oleva auto mukaanlukien. Tuo ESP voisi olla melko tarpeellinen varuste pakkassäällä, sillä ainakin Sport Sedan tuppaa heittämään perää liukkaalla kelillä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ei ole tullut tietooni paria yksittäistapausta lukuunottamatta mitään tekniikkaongelmia moottorin osalta.

Jos käytettyä on hankkimassa, niin kannattaa hankkia vähintään vm. 04:nen, sillä siihen on tehty 03:sta muutamia parannuksia esim. lampunpesimet, virtalukko, kitinöitä poistettu, ulkokahvojen materiaalit pääosin parempia, kumivaimentimet etujousissa jne... ei 03:setkaan huonoja ole, mutta niihin joutuu tekemään tiettyjä fixejä ja päivityksiä.

Kuten TurboSensonic tuossa sanoikin, niin kannattaa katsoa, että kosmeettisia haittoja esim. peilivarsien pinnoitteet ei esiinny, sillä ilman takuuta ne on kallita uusia. Niin, ja lukkojen toiminta (pakkasella) varsinkin takaovissa kannattaa tsekata.

Tekniikkapuolelta sen verran, että kannattaa katsoa moottoritilasta ohjaustehostimen öljysäiliön korkin ympäristö, jos se on märkä, niin pumpun ja säiliön uusinta on edessä.

Etupään kopinoiden vuoksi en jättäisi muutoin hyvää yksilöä ostamatta - mahdollisista kopinoista pääsee kyllä eroon. Iskarit tosin maksaa eteen sen verran, että niiden kunto kannattaa tsekata.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sen verran vielä jatkan juttua, että tuolla ison veden takana ovat ajelleet SS:illä jo parisen vuotta BSR:n softillakin eli kyllä tuon koneen ennuste kestävyyden suhteen pitäisi olla varsin hyvä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jep, Trionicci on tässä SS:ssä 8 ja OG9-3 2001 vuodesta eteenpäin T7 ymmärtääkseni.

Eli rahalle saa vastinetta!? :wink: Ja kun ottaen huomioon 1.8i:n alusta, joka on varsin hyvä, niin ilmeisimmin se ei ole ainakaan huonontunut näihin turbo-malleihin mentäessä?

Moottorin olen nähnyt pariin otteeseen ja laadukasta jälkeä ulkoisesti mielestäni on!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Ja kun ottaen huomioon 1.8i:n alusta, joka on varsin hyvä, niin ilmeisimmin se ei ole ainakaan huonontunut näihin turbo-malleihin mentäessä?
1.8i:ssä on sama alusta kuin 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä, mikäli turbomalleihin ei ole tilattu sporttialustaa (1.8i:hin sitä ei saa). Alusta on kyllä tosi hyvä, jopa verrattuna NG900:n alustaan, jota on paranneltu madallusjousilla, iskareilla, polyuretaanipuslilla jne. Silti Sport Sedanilla uskaltaa kantata kurveihin kovemmalla vauhdilla kuin NG900:lla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mitro
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 08, 2004 20:41
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mitro »

ESP:istä, olen kyllä huomannut että se on aika kiva "pikku apuri". :D Minulla se oli -03 mukana, taisi käydä tuuri asian kanssa.

Olen huomannut pientä kolahtelua etupäässä, ei pahaa.. mistä yleensä johtuu?

-> BOB, mistä fixeistä ja päivityksistä puhut, mitä olisi hyvä tehdä -03 vuosimalliin?

Kiitos etukäteen.

-Mitro
#2596

9-3SS 2.0t Vector, Aeron alustalla
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Bob kirjoitti:Jos käytettyä on hankkimassa, niin kannattaa hankkia vähintään vm. 04:nen, sillä siihen on tehty 03:sta muutamia parannuksia esim. lampunpesimet, virtalukko, kitinöitä poistettu, ulkokahvojen materiaalit pääosin parempia, kumivaimentimet etujousissa jne... ei 03:setkaan huonoja ole, mutta niihin joutuu tekemään tiettyjä fixejä ja päivityksiä.
Nuo -04:n lampunpesimet ovat tosiaan varmaankin paremmat kuin -03:n, mutta ainakin omasta mielestäni ne ovat myös huomattavasti rumemman näköiset verrattuna -03.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vector kirjoitti:Nuo -04:n lampunpesimet ovat tosiaan varmaankin paremmat kuin -03:n, mutta ainakin omasta mielestäni ne ovat myös huomattavasti rumemman näköiset verrattuna -03.
Ne uudet lampunpesijät ovat samanlaiset kuin Opel Vectrassa ja toimintavarmemmat kuin vanhat, vm. 2003-2004 (osan vuotta) käytetyt "nousevat" lampunpesijät. Se on kyllä totta, että nuo uudemmat lampunpesijät ovat tosi törkeän näköiset :roll:

P.S. Näytti Volvokin luopuneen lampunpesijän pyyhkijöistä ja laittaneen tilalle samanlaiset lampunpesijät (vesisuihkut) kuin 9-3:ssa ja Vectrassa. Ainakin olen nyt nähnyt pari uutta V70:stä, jossa on ollut samanlaiset lampunpesijät kuin Saabissa ja Opelissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyllä sillä 1.8i:n alustalla on aika makia ajella ottaen huomioon, että se on ihan vakio! :wink:

Mutta kiitoksia tiedoista! :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin