Ruostesuojaus
Ruostesuojaus
En muista mutta varmaan täällä on ollut juttua SS:n ruostesuojauksesta.
Kysynkin oikeastaan mitä mieltä maahantuoja on ollut. Kun käytännöt vaihtelee automerkittäin.
Kysynkin oikeastaan mitä mieltä maahantuoja on ollut. Kun käytännöt vaihtelee automerkittäin.
Siis mikä se sun kysymyksesi on?
Jos tarkoitat että tarviiko tuota erikseen suojata niin väitän 3-vuotiaan SS:n omistavana jotta ei. Alustassa ainoa paikka jossa oli ruskeaa kuukausi sitten oli yksi pakoputken kiinnike ja sekin putken puolelta. Aika hyvin se on massattu tehtaalla.
YMMV.
Jos tarkoitat että tarviiko tuota erikseen suojata niin väitän 3-vuotiaan SS:n omistavana jotta ei. Alustassa ainoa paikka jossa oli ruskeaa kuukausi sitten oli yksi pakoputken kiinnike ja sekin putken puolelta. Aika hyvin se on massattu tehtaalla.
YMMV.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Käytin oman auton suojauksessa, koska tehtaalla suojausta ei käytännössä tietääkseni tehdä ollenkaan, massaton minun auto oli ainakin tehtaan jäljiltä. Kotelosuojauksia yleensä tehdään jonkin verran. Minulle annettiin ymmärtää, että standardin mukainen suojaus on luvallista tehdä, jopa suositeltavaa. Koko hoito maksoi noin 800 euroa, perussuojauksessa auto oli 3 päivää. Tuosta standardista en tiedä sen enempää, siinä on määritelty yksityiskohtaisesti suojauskohteet ja käytettävät aineet, sisälsi kotelosuojaukset ja pohjan + tukivarsien ym suojukset. Pohjan suojaus oli kaksivaiheinen, ensin ruosteen esto sitten mekanista kulutusta kestävä aine. Takuu 6 vuotta, tarkastukset 2 vuoden välein, mahdolliset korjaukset kuuluu pohjan pesua lukuunottamatta alkuperäiseen hintaan.
Sen saadun suojan lisäksi huomasin että melutasoon aineilla oli myönteinen vaikutus, terävimmät äänet pehmenivät huomattavasti.
Sen saadun suojan lisäksi huomasin että melutasoon aineilla oli myönteinen vaikutus, terävimmät äänet pehmenivät huomattavasti.
Ruostesuojauksesta on mielenkiintoista juttua Tekniikan Maailman nettikeskustelussa, käytetyt autot osiossa.Sieltä löytyy linkki Bemaripalstalle, jossa joku "tietäjä" väittää melko uskottavasti, että näitä uudempia muovikalvolla(pvc?) suojattuja autoja ei missään tapauksessa saisi "tervata", siis uusintasuojata.Tiedä sitten pitäisikö tuota soveltaa myös Saabiin joka on ainakin aikaisemmin luottanut enemmän "tervoihin" kuin pelkkään muovipinnoitteeseen.Sieltä löytyy linkki myös Vi Bilägare-lehden ruosterekisteriin jossa oli pieni mutta mielenkiintoinen seikka. 2002-vuoden 93 SportSedan sai 4"pistettä" ruostumattomuudesta, mutta 93 SportCombi vain 3. Ruotsinkielentaitoiset voisivat suomentaa jutun tänne,jos vaikka olisi huononnettu suojaustasoa.
Autotehtaat harvoin suojaavat autoja perinteisellä ruostesuojauksella, aiemmin niin teki maahantuoja kun sitä Suomessa edellytettiin. Nykyiset pinnoitusmenetelmät varmasti ovat hyviä, kun pintaan ei kohdistu mekaanista kulutusta. Valitettavasti suomessa siltä ei voi välttyä, teitä hiekoitetaan talvisin, on vielä hiekkateitä, teitä suolataan paljon jne. Ruostumattomuustakuu ei paljon paina, jos ruosteen todetaan alkaneen mekaanisesta ulkopuolisesta rasituksesta. Se, joka ajaa 3...5 vuotta ja vaihtaa uuteen ei varmasti ehdi kärsiä ruosteongelmista, mutta seuraava omistaja onkin sitten jo toinen asia. Tästä kun mennään vielä 5 vuotta eteenpäin, on mielenkiintoista nähdä noita ruosteraportteja 10 v vanhoista eri merkkisistä suojaamattomista autoista. No, ehkä silloin kukaan ei aja enää yli 5 vuotta vanhoilla autoilla, niin kai ainakin autokaupassa toivotaan.
Suojauksissa on eroja, siksi halvin ei ole paras. Kunnolla tehty suojaus vaatii paljon työtä, eikä suojaus suomen työn hinnan tietäen tule kovin halvaksi. Jos ruostesuojaus luvataan laittaa päivässä, jättäisin väliin, yhdessä työpäivässä ei ehdi alustaa pesemään ja kuivattamaan saati tekemään suojausta sisälokareiden taakse. Lian ja ruosteen päälle kun vedetään pelkkä kulutusta kestävä massapinta saadaan varmasti aikaan ruostepommi.
Suojauksissa on eroja, siksi halvin ei ole paras. Kunnolla tehty suojaus vaatii paljon työtä, eikä suojaus suomen työn hinnan tietäen tule kovin halvaksi. Jos ruostesuojaus luvataan laittaa päivässä, jättäisin väliin, yhdessä työpäivässä ei ehdi alustaa pesemään ja kuivattamaan saati tekemään suojausta sisälokareiden taakse. Lian ja ruosteen päälle kun vedetään pelkkä kulutusta kestävä massapinta saadaan varmasti aikaan ruostepommi.
Suojautin SportCombini Hyvinkäällä Autosuojaamo S.Talvitiellä viime marraskuussa Finikor Diamond kaksoiskäsittelyllä. Työ vie 3 päivää (purku mm pyörät ja sisälokasuojat, pesu ja koneellinen kuivaus, ja kaksi eri aineilla tehtävää suojausta joissa vuorokauden kuivumisaika välillä. Takuu 10vuotta rekisteröintipäivästä ja tarkastukset 2-3vuoden välein riippuen ajokilometreistä.Tarkastuksissa alusta pestään ja suojataan kuluneet kohdat.Talvitie kuitenkin kertoi, ettei kehtaa ottaa tarkastuksen hintaa n.200€ pelkästä pesusta jos asiakas on käsitellyt autoa hyvin eikä korjattavaa juuri ole ja on siksi suihkuttanut koko alustaan uuden kerroksen joka palauttaa kimmoisuutta antaa lisäsuojaa.Finikor Diamond käsittely maksoi 93:een 730€ josta sain 50€ alennusta kun vein auton heti uutena (liikkeestä suoraan) käsittelyyn, eikä tarvinnut pestä liuottimilla.Siis ovh:730€ maksoin 680€. Yhteystiedot:Autosuojaamo S.Talvitie Kehäkuja 10 Hyvinkää. 019-433242 http://www.finikor.fi/hyvinkaa (P.s. onhan tuossa vieressä hyväksi kehuttu Saab-huoltokin kaikkine laitteineen .Vähämaan Autopalvelu).Meni vähän mainostamiseksi mutta eihän näitä kunnon liikkeitä joista saa kohtuuaikaan varattua palvelua ole liikaa etelässä.
Ei ole enää ihan niin vieressä kuin ennen, on muuttanut Hakakalliontie 4:ään.966 kirjoitti:onhan tuossa vieressä hyväksi kehuttu Saab-huoltokin kaikkine laitteineen .Vähämaan Autopalvelu).
http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22220
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Suosittelen myös molempia em. firmoja. Talvitiellä on erittäin hyvä maine ruosteensuojausfirmana ja Vähämaa taas korjaa/huoltaa Saabit valtuutetun merkkihuoltamon ammattitaidolla.966 kirjoitti:Suojautin SportCombini Hyvinkäällä Autosuojaamo S.Talvitiellä viime marraskuussa Finikor Diamond kaksoiskäsittelyllä. Työ vie 3 päivää (purku mm pyörät ja sisälokasuojat, pesu ja koneellinen kuivaus, ja kaksi eri aineilla tehtävää suojausta joissa vuorokauden kuivumisaika välillä. Takuu 10vuotta rekisteröintipäivästä ja tarkastukset 2-3vuoden välein riippuen ajokilometreistä.Tarkastuksissa alusta pestään ja suojataan kuluneet kohdat.Talvitie kuitenkin kertoi, ettei kehtaa ottaa tarkastuksen hintaa n.200€ pelkästä pesusta jos asiakas on käsitellyt autoa hyvin eikä korjattavaa juuri ole ja on siksi suihkuttanut koko alustaan uuden kerroksen joka palauttaa kimmoisuutta antaa lisäsuojaa.Finikor Diamond käsittely maksoi 93:een 730€ josta sain 50€ alennusta kun vein auton heti uutena (liikkeestä suoraan) käsittelyyn, eikä tarvinnut pestä liuottimilla.Siis ovh:730€ maksoin 680€. Yhteystiedot:Autosuojaamo S.Talvitie Kehäkuja 10 Hyvinkää. 019-433242 http://www.finikor.fi/hyvinkaa (P.s. onhan tuossa vieressä hyväksi kehuttu Saab-huoltokin kaikkine laitteineen .Vähämaan Autopalvelu).Meni vähän mainostamiseksi mutta eihän näitä kunnon liikkeitä joista saa kohtuuaikaan varattua palvelua ole liikaa etelässä.
Käytin itse NG900:n ruostesuojauksessa Talvitiellä viime syksynä. Auto oli heillä lähes koko viikon, sillä sanoin hänelle, että ei ole kiirettä, kun voin huristella toisella Saabilla. Työn jälki oli todella hyvää, ainoa miinus tuli ruosteensuoja-aineen hajusta, mutta sitähän ei valitettavasti voi välttää.
Jos olet viemässä autoasi ruostesuojaukseen Talvitielle, niin varaa aikaa, sillä kaveri on aika kova juttelemaan. Mutta sehän on ihan hyvä juttu, sillä siinä ainakin kuulee monien automerkkien hyvät ja huonot puolet tehtaan ruostesuojauksen kannalta.
P.S. Ja jokuhan voi tähän tietysti sanoa, että tiedän paikan, jossa auto ruostesuojataan noin 300 eurolla. No itse maksoin mieluummin Talvitielle noin 620 euroa, sillä laatu maksaa. Ja ottaen huomioon firman maineen, niin mieluummin suojauttaa autonsa tuolla kuin jossain tosi halvassa "tuntemattomassa" mestassa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Moi,
ruostesuojapaikoista löytynee haulla juttua.
Tässä yksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1&start=15
-Make
ruostesuojapaikoista löytynee haulla juttua.
Tässä yksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1&start=15
-Make
Itse purin lokarit pois ja ruostesuojasin sieltä itse, koska sielä on pitkiä peltiliitoksia täysin suojaamattomina. Ruotsissa olivat purkaneet Sportsedanin tarkistaakseen suojauksen ja totesivat sen hyväksi, paitsi juuri mainitsemani kohdat joita he suosittelivat suojaamaan.
Lisäksi poistin helmamuovit ja laitoin sinnekkin kunnon ruostesuojauksen, koska sieltä ei pääse koskaan pesemään ja sinne kuitenkin kertyy paskaa, kuten lokareitten allekkin.
Lisäksi poistin helmamuovit ja laitoin sinnekkin kunnon ruostesuojauksen, koska sieltä ei pääse koskaan pesemään ja sinne kuitenkin kertyy paskaa, kuten lokareitten allekkin.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Ensin vetäisin pensselillä kotelosuojaa kaikkiin paikkoihin mihin pääsi käsiksi ja annoin kuivua, sitten sen päälle pensselillä mustaa alustasuojaa, joka myös suojaa kiveniskuilta ja eristää myös vähän ääntä. Tosin eihän sinne kivet iske, mutta tulipahan suojattua kunnolla samalla kaasulla. Tuotteet olivat Dinitrolin ja varmistin Saabin huollosta ensin, että voiko näin tehdä ja vastasivat, että tottakai. Heille ei ole annettu mitään ohjeita siitä ettei ruostesuojausta voisi täydentää itsekkin.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Moi,
suosittelen ruostesuojamömmöjen ruiskuttamista....
Dinitrol ja Techtyl myymävät ruiskukamaa 1L purkeissa (5-8 eur/L) ja purkkiin on myytävänä sopivaa ruiskua (kotelo ja massaussuuttimella hinta ruisku+suuttimet n. 20-30eur Motonetissa).
Itse ruostesuojasin viime kesänä ja syksyllä ruiskulla tonnarini ja oli melkoisen näppärää. Alusta tietysti on helpointa suojata tilassa, jossa pääsee kävelemään auton alla esim. montua tai nosturia hyödyntäen (itse sain tuttavan monttua lainata, joka helpotti alustan suojaamisessa).
Kulutuspintoihin kannattaa laittaa ruostesuoja- ja kiveniskumassa. Ruostesuojan pitää kuivua hieman/riittävästi ennen kiveniskumassan vetoa.
Haulla tästäkin juttua
-Make
suosittelen ruostesuojamömmöjen ruiskuttamista....
Dinitrol ja Techtyl myymävät ruiskukamaa 1L purkeissa (5-8 eur/L) ja purkkiin on myytävänä sopivaa ruiskua (kotelo ja massaussuuttimella hinta ruisku+suuttimet n. 20-30eur Motonetissa).
Itse ruostesuojasin viime kesänä ja syksyllä ruiskulla tonnarini ja oli melkoisen näppärää. Alusta tietysti on helpointa suojata tilassa, jossa pääsee kävelemään auton alla esim. montua tai nosturia hyödyntäen (itse sain tuttavan monttua lainata, joka helpotti alustan suojaamisessa).
Kulutuspintoihin kannattaa laittaa ruostesuoja- ja kiveniskumassa. Ruostesuojan pitää kuivua hieman/riittävästi ennen kiveniskumassan vetoa.
Haulla tästäkin juttua
-Make
Itse en ole suojauttanut SportSedania (ikä: yli 2 v) ja eihän tuossa näy missään ruostepilkkuja vielä ainakaan olevan (ei alustassakaan - syynään nimittäin aika tarkkaan).
Ainoa paikka mistä maali on hieman huolestuttavasti kulunut on tuo aiemmin mainitsemani takaluukun kahvan reuna, mutta siinäkään ei ruostetta ole ja merkkiliikkeen mukaan ei ala siitä ruostumaankaan - tilannetta seurataan siltä osin koko ajan - todella tarkasti...
Autoa vaihtoon tarjotessa en usko lisäsuojauttamisen nostavan auton arvoa, kuten olen huomannut myös huoltokirjankin osalta - ainoastaan käyttöönottovuosi ja ajetut kilometrit merkkaavat hyvityshintaa arvioidessa.
Ainoa paikka mistä maali on hieman huolestuttavasti kulunut on tuo aiemmin mainitsemani takaluukun kahvan reuna, mutta siinäkään ei ruostetta ole ja merkkiliikkeen mukaan ei ala siitä ruostumaankaan - tilannetta seurataan siltä osin koko ajan - todella tarkasti...
Autoa vaihtoon tarjotessa en usko lisäsuojauttamisen nostavan auton arvoa, kuten olen huomannut myös huoltokirjankin osalta - ainoastaan käyttöönottovuosi ja ajetut kilometrit merkkaavat hyvityshintaa arvioidessa.
Meikäläinen onkin vaihtamassa näillänäkymin vasta 2014, joten tuo ruostesuoja on tarpeellinenBob kirjoitti:Autoa vaihtoon tarjotessa en usko lisäsuojauttamisen nostavan auton arvoa, kuten olen huomannut myös huoltokirjankin osalta - ainoastaan käyttöönottovuosi ja ajetut kilometrit merkkaavat hyvityshintaa arvioidessa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80