Oma 9-3ss vm 2003 piti ääntä etupäästä, valitin asiasta ja joskus -04 etujoustintukiin asennettiin jotain kumiletkua tms. jousen alapäähän. En muista tarkkaan miten äänet aiheutuivat, olisiko jotain pikkukiviä lennellyt jonkun jousen alapäässä olevan jousilevyn päälle ja ko. letku esti kivien pääsyn ko. paikkaan. Voin olla väärässä. No jokatapauksessa äänet loppui laakista, eikä ole sen jälkeen mitään kuulunut. Vm.2004 eteenpäin asia on huomioitu jo tetaalla.masa9-3 kirjoitti: Mikä on se iskarien ja -03 mallissa sieltä puuttuvien "kumien" juttu? -04 mallissa ne lukemani perusteella on? En ymmärrä, että jos ne on aivan samanlaiseen autoon laitettu uuteen malliin, niin miksei maahantuoja ole tehnyt kampanjaa ja vaihdata niitä kaikkiin, jos siis niistä tämän suuntaisia ongelmia tulee?
Soitto GM:lle
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Kuulin huollon miehiltä että -04:ssa on tuo kiinnitys erilainen ja tota letkua ei tarvita, ts. jousen alimmainen kierros ei ota lautaseen.SportySedan kirjoitti:Oma 9-3ss vm 2003 piti ääntä etupäästä, valitin asiasta ja joskus -04 etujoustintukiin asennettiin jotain kumiletkua tms. jousen alapäähän. En muista tarkkaan miten äänet aiheutuivat, olisiko jotain pikkukiviä lennellyt jonkun jousen alapäässä olevan jousilevyn päälle ja ko. letku esti kivien pääsyn ko. paikkaan. Voin olla väärässä. No jokatapauksessa äänet loppui laakista, eikä ole sen jälkeen mitään kuulunut. Vm.2004 eteenpäin asia on huomioitu jo tetaalla.masa9-3 kirjoitti: Mikä on se iskarien ja -03 mallissa sieltä puuttuvien "kumien" juttu? -04 mallissa ne lukemani perusteella on? En ymmärrä, että jos ne on aivan samanlaiseen autoon laitettu uuteen malliin, niin miksei maahantuoja ole tehnyt kampanjaa ja vaihdata niitä kaikkiin, jos siis niistä tämän suuntaisia ongelmia tulee?
Niin, vielä lisää vettä kiukaalle näistä kolinoista:
Niinkuin tossa kolinapalstalla mainitsin, niin viime perjantaina -14 pakkasella kolinat palasi takaisin vain noin 1500 km iskarien vaihdosta. Tämä viimeisin vaihto tehtiin GM:n Opelin huollossa. Olen joutunut asioimaan siellä lähinnä firman Vivaron takia. Samalla kysyin tarjousta Saabin 30tkm huollosta ja se oli 75€ halvempi kuin Saabin huollossa. No teetin sitten huollon siellä, koska toi erotus on ainakin mulle selvää rahaa ja huoltomieskin on jo tutuksi tullut ja päteväksi todettu. Samalla mainaisin tosta kolinasta ja osaa ruvettiin vaihtamaan (kts. kolinat lähti-topiikki).
Hain eilen sieltä yhden firmamme Vivaroista huollosta ja samalla mainaisin että kolinat palasi Saappiin. Näillä kavereilla oli tiedossa muitakin SS:iä, joissa kolinat on palanneet melko pian iskareiden vaihdon jälkeen. He ovat reklamoineet asiasta GM:lle monesti, mutta mitään signaalia asiasta ei ole tullut että ongelmalle meinattaisiin jotain tehdä. Huoltomies oli ennen viime iskarien vaihtoa kysynyt Saabilta saisiko sinne vaihtaa muun merkiset iskarit . Ei tullut lupaa, vaan samat Sacshin paskat sinne laitettiin jo kerrotuin seurauksin. Tällä huoltomiehellä oli muutenkin huonot kokemukset Sacshin iskareista.
Ja paras tulee tässä : paikallinen katsastusmies oli kysynyt näiltä, että koliseeko ne kaikki Sport Sedanit?!!!
Kysyi sitten numeroa GM:lle johon voisin itse asiasta valittaa (sinänsä hauska yhteensattuma, luin tästä topikista vasta tänään). Tänä aamuna sitten soitin GM:lle. Joku tyttönen sieltä lopuksi automaattien jälkeen vastasi, jolle selitin ongelman juurta jaksaen. Oman lisänsä tähän soppaan toi sekin että takuu sattui loppumaan juurikin tuona viime viikon perjantaina. Eli pääpointtina oli miksei iskareille ole tehty mitään muutoksia ja kuka maksaa seuraavan vaihdon (en ainakaan minä, sillä merkki vaihtuu lähitulevaisuudessa). Tyttö otti välipuhelun tekniseen tukeen, mutta tulos oli se ettei he voi asialle mitään. Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa. Kirjasi kuulemma asian ja otti rekisterinumeron ylös. Huoltoliikkeen kaveri lupasikin olla heihin yhteydessä ja ilmoitella kuulumisista pikapuolin.
Sinänsä sääli luopua autosta jonka luulin olevan se oikea niin ulkonäön kuin ajo-ominaisuuksien puolesta, mutta en tahdo enään tuhlata pekkaspäiviäni takuuhuoltoihin (tästä eteenpäin maksullisiin huoltoihin). Vaikka Toyota (Avensis) ei ylläkkään ajo-ominaisuuksillaan ja ulkonäöllään samaan, ei 3 vuoden takuusta huolimatta pajalla tarvinut juuri aikaa viettää (kahden Avensiksen kokemuksella). Sääli myös molempien GM:n huoltoliikkeiden (Opel ja Saab) kannalta, sillä näiden henkilökunta on ollut hyvin palvelevaa ja osaavaa väkeä, mutta ovat näiden ongelmien kanssa melko voimattomia.
Tuo numero GM:lle on 09-81710147, jos joku muukin katsoo aiheelliseksi ilmaista että kyse ei ole yksittäisestä tapauksesta...
Niinkuin tossa kolinapalstalla mainitsin, niin viime perjantaina -14 pakkasella kolinat palasi takaisin vain noin 1500 km iskarien vaihdosta. Tämä viimeisin vaihto tehtiin GM:n Opelin huollossa. Olen joutunut asioimaan siellä lähinnä firman Vivaron takia. Samalla kysyin tarjousta Saabin 30tkm huollosta ja se oli 75€ halvempi kuin Saabin huollossa. No teetin sitten huollon siellä, koska toi erotus on ainakin mulle selvää rahaa ja huoltomieskin on jo tutuksi tullut ja päteväksi todettu. Samalla mainaisin tosta kolinasta ja osaa ruvettiin vaihtamaan (kts. kolinat lähti-topiikki).
Hain eilen sieltä yhden firmamme Vivaroista huollosta ja samalla mainaisin että kolinat palasi Saappiin. Näillä kavereilla oli tiedossa muitakin SS:iä, joissa kolinat on palanneet melko pian iskareiden vaihdon jälkeen. He ovat reklamoineet asiasta GM:lle monesti, mutta mitään signaalia asiasta ei ole tullut että ongelmalle meinattaisiin jotain tehdä. Huoltomies oli ennen viime iskarien vaihtoa kysynyt Saabilta saisiko sinne vaihtaa muun merkiset iskarit . Ei tullut lupaa, vaan samat Sacshin paskat sinne laitettiin jo kerrotuin seurauksin. Tällä huoltomiehellä oli muutenkin huonot kokemukset Sacshin iskareista.
Ja paras tulee tässä : paikallinen katsastusmies oli kysynyt näiltä, että koliseeko ne kaikki Sport Sedanit?!!!
Kysyi sitten numeroa GM:lle johon voisin itse asiasta valittaa (sinänsä hauska yhteensattuma, luin tästä topikista vasta tänään). Tänä aamuna sitten soitin GM:lle. Joku tyttönen sieltä lopuksi automaattien jälkeen vastasi, jolle selitin ongelman juurta jaksaen. Oman lisänsä tähän soppaan toi sekin että takuu sattui loppumaan juurikin tuona viime viikon perjantaina. Eli pääpointtina oli miksei iskareille ole tehty mitään muutoksia ja kuka maksaa seuraavan vaihdon (en ainakaan minä, sillä merkki vaihtuu lähitulevaisuudessa). Tyttö otti välipuhelun tekniseen tukeen, mutta tulos oli se ettei he voi asialle mitään. Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa. Kirjasi kuulemma asian ja otti rekisterinumeron ylös. Huoltoliikkeen kaveri lupasikin olla heihin yhteydessä ja ilmoitella kuulumisista pikapuolin.
Sinänsä sääli luopua autosta jonka luulin olevan se oikea niin ulkonäön kuin ajo-ominaisuuksien puolesta, mutta en tahdo enään tuhlata pekkaspäiviäni takuuhuoltoihin (tästä eteenpäin maksullisiin huoltoihin). Vaikka Toyota (Avensis) ei ylläkkään ajo-ominaisuuksillaan ja ulkonäöllään samaan, ei 3 vuoden takuusta huolimatta pajalla tarvinut juuri aikaa viettää (kahden Avensiksen kokemuksella). Sääli myös molempien GM:n huoltoliikkeiden (Opel ja Saab) kannalta, sillä näiden henkilökunta on ollut hyvin palvelevaa ja osaavaa väkeä, mutta ovat näiden ongelmien kanssa melko voimattomia.
Tuo numero GM:lle on 09-81710147, jos joku muukin katsoo aiheelliseksi ilmaista että kyse ei ole yksittäisestä tapauksesta...
Kovin tuntuu olevan hajanaista tietoa - nimenomaan 04:iin tuli vakioksi jo tehtaalta lähtiessä nuo kumit... .Mimmi kirjoitti:Tuohan ei ole mahdollista, kosa silloin jousi kolahtaa AIVAN varmasti joustoliikkeen alkaessa. Toinen asia on, onko tuossa ollenaan joustoliikettä kun jousi ei ole mukana pyöräntuennassa.Recon kirjoitti:Kuulin huollon miehiltä että -04:ssa on tuo kiinnitys erilainen ja tota letkua ei tarvita, ts. jousen alimmainen kierros ei ota lautaseen.
Kuulostaapa erikoiselta
""Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa.""
Todella omituista ettei osalla olisi muka takuuta, jos se on takuuna vaihdettu! Vaikea uskoa. että näin todella on.
Kirjoitan oman stoorini piakkoin tänne.
Siinä pääpointtina on, että viat löytyivät KUN takuu oli mennyt umpeen Siitä huolimatta että auto oli juuri käynyt huollossa.
Mutta myöhemmin siitä lisää...
Todella omituista ettei osalla olisi muka takuuta, jos se on takuuna vaihdettu! Vaikea uskoa. että näin todella on.
Kirjoitan oman stoorini piakkoin tänne.
Siinä pääpointtina on, että viat löytyivät KUN takuu oli mennyt umpeen Siitä huolimatta että auto oli juuri käynyt huollossa.
Mutta myöhemmin siitä lisää...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 10:43
Re: Kuulostaapa erikoiselta
Mielenkiintoista! Mitähän sitten mahtaa tarkoittaa Takuu- ja huoltokirjan (vm -06) sivulla 8 oleva teksti: "Kaikilla Saab-varaosilla ja -tarvikkeilla on 2 vuoden Saab-osatakuu ilman kilometrirajoitusta" ?Edgar kirjoitti:""Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa.""
Todella omituista ettei osalla olisi muka takuuta, jos se on takuuna vaihdettu! Vaikea uskoa. että näin todella on.
Kirjoitan oman stoorini piakkoin tänne.
Siinä pääpointtina on, että viat löytyivät KUN takuu oli mennyt umpeen Siitä huolimatta että auto oli juuri käynyt huollossa.
Mutta myöhemmin siitä lisää...
Toinen tärkeä asia samaisessa kirjasessa mainitaan kerrottaessa takuun suhteesta Kuluttajansuojalakiin (KSL), kuin ohimennen, sivulla 7: "Tämä takuu ei rajoita niitä oikeuksia, jotka ostajalla kuluttajasuojalain mukaan on virheen perusteella."
9-3 SC/06
Re: Kuulostaapa erikoiselta
Asia todellakin on näin. Takuuna vaihdettu osa ei saa omaa "varaosatakuustatustaan", vaan se määräytyy alkuperäisen osan perusteella. Eli jos osalla on takuu 2 vuotta, on takuu 2 vuotta vaihdettiin osa sitten 0 tai 15 kertaa näiden kahden vuoden aikana.Edgar kirjoitti:""Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa.""
Todella omituista ettei osalla olisi muka takuuta, jos se on takuuna vaihdettu! Vaikea uskoa. että näin todella on.
Eikä takuuta voi ketjuttaa. Esimerkiksi kun takuu on 24kk ja osa hajoaa 18kk:n kuluttua. Uudella osalla on silloin takuuta jäljellä 6kk, eikä uusi 24kk takuuperiodi ala. Jos tämä olisi mahdollista, voisi takuuta "uusia" useampaan kertaan, jolloin muodostuisi vaikkapa 6 vuoden mittainen(2v+2v+2v) takuujakso.
Jos osa taasen hajoaa vaikka 26kk:n kuluttua ja liike vaihtaa vielä osan omalla kustannuksellaan, ei osalla ole enää mitään takuuta jäljellä. On harhaluulo, että osalla olisi tästä lähtien 24kk:n takuu voimassa.
Kyllä. Mutta samoin ehdoin kuin edellä mainitsin, eli takuu ei uusiudu jos osa vaihdettaisiin uuteen takuusta takuun voimassaoloaikana.Jooge kirjoitti:Näin kai se menee, kun kysymyksessä on uuden auton takuukorjaus . Ilmeisesti asian laita on toisin silloin kun esim. ostaa osia omaan laskuun? Eikös tällöin osalle tule takuu vrt. esim akut (1-2v) ja iskarit (1-2v) .
Minulle on nuo letkunpätkät laitettu jousien alakierteisiin, kolinat lähti + asteilla mutta näillä kovilla pakkasilla kuuluu mieletön rasahdus joka kerta kun ajaa kuoppaan.Bob kirjoitti:Kovin tuntuu olevan hajanaista tietoa - nimenomaan 04:iin tuli vakioksi jo tehtaalta lähtiessä nuo kumit... .Mimmi kirjoitti:Tuohan ei ole mahdollista, kosa silloin jousi kolahtaa AIVAN varmasti joustoliikkeen alkaessa. Toinen asia on, onko tuossa ollenaan joustoliikettä kun jousi ei ole mukana pyöräntuennassa.Recon kirjoitti:Kuulin huollon miehiltä että -04:ssa on tuo kiinnitys erilainen ja tota letkua ei tarvita, ts. jousen alimmainen kierros ei ota lautaseen.
Ja autohan oli -02 otettu käyttöön.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Lähtikö kolinat / mitä tehtiin / mitä kustansi ?masa9-3 kirjoitti:Nonni.
Näitä samoja ongelmia siis ratkotaan minun kohdaltani 17.3. Katsotaan, huoltopäällikkö oli kyllä hyvin toiveikas ainakin siitä, että änet lähtee. Laskun loppusumma ja maksaja on vielä täysi mysteeri;)
Äh, nyt jo rupeaa potuttamaan kun miettii kaikkia ylimääräisiä kuluja. Mut jos selviän n. 200 €:n laskulla, niin se menettelee.
Toisaalta päätin myös nyt viedä autoni iskaritestiin. Minulla kun on tuo oma saabi laitettu aikanaan vakio TiD:stä matalammaksi tehtaan sport2 paketilla. Pitäisi kuulemma olla jäykemmät jouset, iskarit ja kallistuksen vakaajat. Eli mun mielestä toi mun auto ei ole varsinaisesti keulasta äänekäs (poislukien mm. TM:n uudesta farkusta mainitsemat epämääräiset jousitusäänet..). Eli voipi olla, että tuo alustan muutos on kenties kantanut mun auton massaa paremmin nämä 80 000 km.. Mene ja tiedä.
Palataan asiaan!
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Kuulostaapa erikoiselta
Minulla samat ongelmat, eli kovemmalla pakkasella (ei tarvitse olla todella kova), niin etupään kolinat ja paukunnat tulevat. Kerran jo takuuaikana korjauksessa, jossa kuulemma kumiletkua yms. laitettu, mutta ei auta - aina pakkasella tulee takaisin. Takuu menossa juuri umpeen tässä kuussa, joten en jaksa enää juosta pajalla, jossa käynyt nyt jo 2 vuoden takuuaikana muistaakseni jotain 10-15 kertaa eri aiheista ja onelmista: Kumiletkua, nitinoita ja natinoita siellä täällä, softapäivityksiä, hälytinsekoiluja, avainpäivityksiä...Edgar kirjoitti:""Takuusta sanoi sen verran että takuuna vaidetulla osalla ei ole varaosatakuuta ja käski sopia asiasta huoltoliikkeen kanssa.""
Todella omituista ettei osalla olisi muka takuuta, jos se on takuuna vaihdettu! Vaikea uskoa. että näin todella on.
Kirjoitan oman stoorini piakkoin tänne.
Siinä pääpointtina on, että viat löytyivät KUN takuu oli mennyt umpeen Siitä huolimatta että auto oli juuri käynyt huollossa.
Mutta myöhemmin siitä lisää...
Seuraavaa automerkkiä harkitsen kahdesti - ehkei enää Saab, jos ei ala pysyä kohta kasassa = jos vielä alkaa vikoja ilmetä, kun menee rahat omasta pussista, kun kaikkia ei korjattu takuuaikana kunnolla, vaan vasta, kun takuuaika on mennyt umpeen ja silloinkin jos hommat ei kunnolla, taasen yhtedenottoja pajalle ja uudestaan sinne. VAIVAA!
SSAero
Re: Maahantuojista
Jep jep. Saman vuotisessa Saab 9-5:ssä kun oli myös pikkusormen kynnen kokoinen ruostepiste takaluukussa, niin GM sanoi vuonna 2005 että mitään ei korvata (ei edes uudelleenmaalausta = halpa homma) kun maalitakuu on 2v.Ville K kirjoitti:Itsellä ainakin BMW-suomesta vain hyvää sanottavaa. Saksan tuliaisen 520 touring takaluukussa sormen kynnen kokoinen ruostepiste.
Huollossa esitin asian ja vastasivat vain rehdisti : "Tilataan siihen uusi luukku" Näin sitten tapahtui ja asiakas enemmän kuin tyytyväinen...Kyseessä vm 2002 auto.