Soitto GM:lle

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Soitto GM:lle

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

Tervehdys kaikille uudelta jäseneltä.

Kolinat lähti... toistaiseksi. Luin palstan ja järkytyin siitä, kuinka monella on ollut vastaavia vikoja. Ohessa tiivistettynä puhelun kulku soitettuani GM:n tekniseen puhelintukeen. Nyt sitten auto huoltoon ja ihmettelemään mitä maksaa korjaus. Ehdotan, että noustaan porukalla vastarintaan.


Tekninen tuki: Joo, ne on ne kallistuksen vakaajien kumit ku pitää rasvata ja ehkä vaihtaa, ehkä jopa iskarien kääntölaakerit. Ok, arvio 4 h töitä = muutama sata euroa.

Asiakas. Entäpä sitten, kun tämä perkeleen narina ja rohina (joka on TODELLA kova) on kuulunut uudesta asti ja takuu on mennyt umpeen. Onko mahiksia, että vihdoin tunnustatte, että kyseessä on laajempi vika?

Tekninen tuki: Ei, tässä on kyse yksittäistapauksesta.

Asiakas: yksittäistapaus MY ASS! Pyysin heitä tulemaan tänne foorumille lukemaan näitä viestejä ja miettimään et mitä kannattais tehdä. Mua henk. koht. V...AA tämä touhu. Mun Saabista kuuluu niin helvetillinen rohina pakkasella kuoppiin ajaessa, että siinä heikommalla tulee paskat housuun. Ja tämä on siis kuulunut jo todella pitkään.

EHDOTAN SEURAAVAA: Nyt porukka kasaan ja ryhmävaade GM:lle. Eihän tämä voi olla enää totta, että "premium autossa" on tällaisia vikoja, joita kuluttaja joutuu itse maksamaan???

Vastailkaa, minä sanoin jo sinne puhelipalveluun, että perästä kuuluu.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Tervetuloa joukkoon hurjaan :D



Pakko on vaan kysäistä että miksi et ole valittanut asiasta heti jos jo uudesta asti on ollut ongelmia?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Onko Suomessa olemassa joitain ryhmävaadetta jolla olisi virkaa käräjillä, kirjeitähän voi kirjoittaa mutta ne voi myös heittää roskiin...
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Täälläkin kolisoo (takapää)... Juuri pari viikkoa sitten tuli huoltoneuvojan kautta vastaus... koska takuuaika on jo ohi niin maahantuoja ei fiksaa omaan piikkiinsä.
-Mscrnt-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mscrnt kirjoitti:... koska takuuaika on jo ohi niin maahantuoja ei fiksaa omaan piikkiinsä.
Ymmärrettävä päätös maahantuojan kannalta. Koska korvattavia autoja olisi jonkun verran, tulisi se maahantuojalle melko kalliiksi.

Toisaalta kannattaisi myös ajatella, miten voisi pönkittää Saabilla ajavien merkkiuskollisuutta. Iskareiden uusiminen takuuna olisi pieni hinta siitä, että auton omistajan seuraava automerkki olisi mahdollisesti taas Saab, jolloin luulisi, että potentiaalisesta uuden auton kaupasta saatavalla katteella kuittaisi helposti noita iskareiden vaihtokuluja. Mutta ehkäpä maahantuoja ei ajattele asiaa noin kauaskantoisesti :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Turbo Sensonic kirjoitti: Iskareiden uusiminen takuuna olisi pieni hinta siitä, että ...
Luulenpa, että moni olisi tyytyväinen, jos saisi edes osat maahantuojan piikkiin takuuajan jälkeen.... Silläkin saisi imagoa parannettua huomattavasti nykyisestä varsinkin kun on julkinen salaisuus, että Saabin orkkisiskarit eivät ole mikään kestävyyden riemuvoitto.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Turboedition
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 10:43

Viesti Kirjoittaja Turboedition »

Edellisessä ss:ssäni oli takapäässä sekä kolinoita että rahinoita. Kolinat lähtivät iskarit vaihtamalla (takuuaikana) ja rahinat, jotka ilmenivät pakkasella, lähtivät kallistuksenvakaajien vaihdolla (takuuaikana).

Kun takuuaika on mennyt umpeen, se ei tarkoita Suomessa sitä, että valmistajan / maahantuojan vastuu tuotteestaan loppuu. Tätä vaan Suomen GM:llä / Saabilla ei tajuta! Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jolta saa asiantuntija-apua ilmaiseksi.
9-3 SC/06
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Soitto GM:lle

Viesti Kirjoittaja V-M »

masa9-3 kirjoitti:Asiakas: yksittäistapaus MY ASS! Pyysin heitä tulemaan tänne foorumille lukemaan näitä viestejä ja miettimään et mitä kannattais tehdä. Mua henk. koht. V...AA tämä touhu. Mun Saabista kuuluu niin helvetillinen rohina pakkasella kuoppiin ajaessa, että siinä heikommalla tulee paskat housuun. Ja tämä on siis kuulunut jo todella pitkään.
....avautuminen poistettu...

Koskahan nuo automaahantuojat siirtyvät tälle vuosisadalle tietoyhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien ja kirouksien kanssa?
Negatiivinen palaute 80 luvulla kertautui vain n.100 kertaiseksi, nyky päivänä tuo luku on ihan muuta...

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ke Maalis 08, 2006 10:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

Nonni.

Näitä samoja ongelmia siis ratkotaan minun kohdaltani 17.3. Katsotaan, huoltopäällikkö oli kyllä hyvin toiveikas ainakin siitä, että änet lähtee. Laskun loppusumma ja maksaja on vielä täysi mysteeri;)

Mikä on se iskarien ja -03 mallissa sieltä puuttuvien "kumien" juttu? -04 mallissa ne lukemani perusteella on? En ymmärrä, että jos ne on aivan samanlaiseen autoon laitettu uuteen malliin, niin miksei maahantuoja ole tehnyt kampanjaa ja vaihdata niitä kaikkiin, jos siis niistä tämän suuntaisia ongelmia tulee?

Äh, nyt jo rupeaa potuttamaan kun miettii kaikkia ylimääräisiä kuluja. Mut jos selviän n. 200 €:n laskulla, niin se menettelee.

Toisaalta päätin myös nyt viedä autoni iskaritestiin. Minulla kun on tuo oma saabi laitettu aikanaan vakio TiD:stä matalammaksi tehtaan sport2 paketilla. Pitäisi kuulemma olla jäykemmät jouset, iskarit ja kallistuksen vakaajat. Eli mun mielestä toi mun auto ei ole varsinaisesti keulasta äänekäs (poislukien mm. TM:n uudesta farkusta mainitsemat epämääräiset jousitusäänet..). Eli voipi olla, että tuo alustan muutos on kenties kantanut mun auton massaa paremmin nämä 80 000 km.. Mene ja tiedä.

Palataan asiaan!
Turboedition kirjoitti:Edellisessä ss:ssäni oli takapäässä sekä kolinoita että rahinoita. Kolinat lähtivät iskarit vaihtamalla (takuuaikana) ja rahinat, jotka ilmenivät pakkasella, lähtivät kallistuksenvakaajien vaihdolla (takuuaikana).

Kun takuuaika on mennyt umpeen, se ei tarkoita Suomessa sitä, että valmistajan / maahantuojan vastuu tuotteestaan loppuu. Tätä vaan Suomen GM:llä / Saabilla ei tajuta! Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jolta saa asiantuntija-apua ilmaiseksi.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turboedition kirjoitti:
Kun takuuaika on mennyt umpeen, se ei tarkoita Suomessa sitä, että valmistajan / maahantuojan vastuu tuotteestaan loppuu. Tätä vaan Suomen GM:llä / Saabilla ei tajuta! Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jolta saa asiantuntija-apua ilmaiseksi.
Sinänsä ihan oikeassa olet ja tuolta löytyy aiempaa tarinaa siitä miten liikkeenharjoittajan ja virhevastuupykälän avulla mulle vaihtui osaa mutta tässä oltiinkin autokauppiaan kukkarolla, GM:ltä sentään tuli pari osaa takuuseen.

Sitten kun mennään siihen että se 6 kk autokauppiaan virhevastuuta ja se 24 kk tehtaan takuuta ovat molemmat ohi niin kyllä ainakin omien kokemusten mukaan GM:n puukorvien kanssa keskustelut ovat aika hedelmättömiä ja toisaalta jos lähtee kuluttaja-asiamiesten kanssa marjaan, niin voi varautua reilun vuoden jonoon ennenkuin oma asia tulee käsittelyyn ja sitten tulee suositus, jota liikkeenharjoittajan ei ole pakko noudattaa jne jne. Audi-palstalla juuri tästä keskusteltiin, jono oli muistaakseni 16 kk.

Toisin sanoen: olen myynyt ton tunkin jo ennenkuin joku maksaisi jotain ja tuohon palaa niin paljon vapaa-aikaa että kannattaako se?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

kimmop kirjoitti:
Turboedition kirjoitti:
Toisin sanoen: olen myynyt ton tunkin jo ennenkuin joku maksaisi jotain ja tuohon palaa niin paljon vapaa-aikaa että kannattaako se?

Olet täysin oikeassa siinä, että tähän maahantuojat luottavat. Ihmisten saamattomuuteen ja siihen, ettei kenelläkään ole aikaa keskittyä tähän 24/7.

Mutta toisaalta Saabilla menee tuloksellisesti niin päin persusta, että mulle loppujen lopuksi aIvan sama, koska tämän auton jälkeen TUSKIN ostan enää Saabia. Merkki ei sinänsä vaihdu näiden joiden (kuitenkin yksittäisten vikojen) vuoksi, vaan siksi, etten ylipäätään ole tyytyväinen siihen mitä sain.

Tästä eteenpäin kilsoja alkaa kertymään 45000+ / vuosi, joten varmaan vuoden päästä vaihdan tuoreen nakun alle. Ja veikkaampa et alle tulee joko BMW tai Audi. Kaverilla 530d farkku takana 400 000 km ja still going strong.

Onnea vaan Saabin maahantuojalle ja myyjille.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Ainakaan Audin kohdalla on turha odottaa yhtään parempaa suhtautumista jälleenmyyjillä tai maahantuojalla. Volkkarin ja Audin liikkeissä asioiva ihminen tuntui olevan liikkeestä ja asiasta riippumatta vain häiritsemässä henkilökunnan työrauhaa, oli kyse sitten normaalista huollosta, takuukorjauksesta tai kolarikorjauksesta. Pieniäkään vikoja ei saatu kuntoon toistuvista yrityksistä huolimatta, jos yleensäkään vaivauduttiin yrittämään. Minkäänlaista joustoa tai vastantuloa oli turha haaveilla takuuajan päättymisen jälkeen. Asentajat kyllä auliisti julistivat, että "nämä nyt ovat näitä Volkkarin tyyppivikoja", mutta kassalla laskun maksaa aina täysimääräisesti asiakas.

Jo pitkään sama asenne on pesinyt myös Volkkarin myyjissä. Jos olet mennyt muunmerkkisen vaihtoauton kanssa pyytämään vaihtotarjousta, on katsottu kuin halpaa makkaraa. Suhtautumista kuvaa jo reilut 10 vuotta sitten sattunut tapaus: kaveri koeajoi vähän käytettyä Golfia Volkkarin liikkeessä. Seisoin vieressä, kun myyjä kysyi, tuleeko vaihtoautoa. Kun kaveri viittasi pihalla seisovaan Talbotiin, totesi myyjä kuivasti: "kupasta ja tippurista pääsee lääkkeillä eroon, mutta Aidsista ja Talbotista erottaa vain kuolema". Ilmeisesti markkinaosuus on riittävä, jotta tuohon palveluun on varaa.

Viimeiset kymmenen vuotta ajelin uutena ostetuilla "volkkareilla", korjaamokäyntejä ja kokemuksia syystä ja toisesta ehti 40 tkm+ vuosikilometreillä kyllä tulla riittävästi. VV-auton "palvelut" eivät enää nappaa. En odota Saabissa olevan sen vähempää tai enempää vikoja kuin "Volkkareissanikaan", aika näyttää palvelutason. Ensimmäiset 7 000 km uudella 9-3 SS:lla ovat menneet ongelmitta.
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

Aivan. Tiedän, ettei autojen maahantuojien / autojen laaduissa järkyttäviä eroja ole. Ja kuten sanoin, ei mun Saabissa mitään älyttömiä vikoja ole. Pieni tyytymättömyys jäytää mielessä, en silti usko etteikö tässä vielä joku kymmenen tuhatta menis nykyisellä:(
mek kirjoitti:Ainakaan Audin kohdalla on turha odottaa yhtään parempaa suhtautumista jälleenmyyjillä tai maahantuojalla. Volkkarin ja Audin liikkeissä asioiva ihminen tuntui olevan liikkeestä ja asiasta riippumatta vain häiritsemässä henkilökunnan työrauhaa, oli kyse sitten normaalista huollosta, takuukorjauksesta tai kolarikorjauksesta. Pieniäkään vikoja ei saatu kuntoon toistuvista yrityksistä huolimatta, jos yleensäkään vaivauduttiin yrittämään. Minkäänlaista joustoa tai vastantuloa oli turha haaveilla takuuajan päättymisen jälkeen. Asentajat kyllä auliisti julistivat, että "nämä nyt ovat näitä Volkkarin tyyppivikoja", mutta kassalla laskun maksaa aina täysimääräisesti asiakas.

Jo pitkään sama asenne on pesinyt myös Volkkarin myyjissä. Jos olet mennyt muunmerkkisen vaihtoauton kanssa pyytämään vaihtotarjousta, on katsottu kuin halpaa makkaraa. Suhtautumista kuvaa jo reilut 10 vuotta sitten sattunut tapaus: kaveri koeajoi vähän käytettyä Golfia Volkkarin liikkeessä. Seisoin vieressä, kun myyjä kysyi, tuleeko vaihtoautoa. Kun kaveri viittasi pihalla seisovaan Talbotiin, totesi myyjä kuivasti: "kupasta ja tippurista pääsee lääkkeillä eroon, mutta Aidsista ja Talbotista erottaa vain kuolema". Ilmeisesti markkinaosuus on riittävä, jotta tuohon palveluun on varaa.

Viimeiset kymmenen vuotta ajelin uutena ostetuilla "volkkareilla", korjaamokäyntejä ja kokemuksia syystä ja toisesta ehti 40 tkm+ vuosikilometreillä kyllä tulla riittävästi. VV-auton "palvelut" eivät enää nappaa. En odota Saabissa olevan sen vähempää tai enempää vikoja kuin "Volkkareissanikaan", aika näyttää palvelutason. Ensimmäiset 7 000 km uudella 9-3 SS:lla ovat menneet ongelmitta.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Maahantuojista

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Itsellä ainakin BMW-suomesta vain hyvää sanottavaa. Saksan tuliaisen 520 touring takaluukussa sormen kynnen kokoinen ruostepiste.

Huollossa esitin asian ja vastasivat vain rehdisti : "Tilataan siihen uusi luukku" Näin sitten tapahtui ja asiakas enemmän kuin tyytyväinen...Kyseessä vm 2002 auto.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Noilla automaahantuojilla näyttää ilmeisesti olevan vallalla vielä sellainen käsitys, että autokauppa Suomessa on edelleen pyhä asia, jota kenelläkään ei ole oikeus sorkkia ja maahantuojat ovat kuninkaita, jotka voivat evätä auton korjauskulujen menemistä takuun piikkiin, jos auton takuu on loppunut pari kuukautta sitten.

Ilmeisesti kukaan ei ole jälkimarkkinoinnissa miettinyt, että pieni panostus ja myönnytys voisi olla parempi kuin se, että kuluttaja vaihtaa automerkkiä ja maahantuoja menettää yhden (ei-suoranaisen) asiakkaan. Tuolla ei-suoranaisella asiakkaalla tarkoitan, että kuviohan menee seuraavasti:

maahantuoja :arrow: autokauppa :arrow: kuluttaja.

Lisäksi Suomen valtio vielä pönkittää maahantuojien bisneksiä yrittämällä rajoittaa autojen yksityistä maahantuontia omalaatuisilla veroratkaisuillaan. Onhan noilla maahantuojilla oma etujärjestönsäkin, Autotuojat Ry ( http://www.autotuojat.fi/ ), joka pitää omista etuoikeuksistaan kiinni kynsin hampain.

P.S. Katsokaapa em. linkin sivuja. Aloitussivulla on kuvassa harmaa Sport Sedan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin