Karhea rahina etupäästä töyssyissä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Karhea rahina etupäästä töyssyissä

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Etupäästä kuuluu esimerkiksi hidastetöyssyissä tai kuopissa melko rouhea rahahdus, aivan kuin olisi hiekkaa jossakin välissä. Yritin etsiskellä foorumeilta samoja oireita ja löytyihän niitä, mutta ei aivan vastaavia. Niissä kun keskityttiin enemmän kolinoihin.

Vein auton tänään 60 tkm huoltoon ja mainitsin asiasta, jolloin siellä epäiltiin joidenkin laakerien olevan vialliset. Maahantuoja kuulemma korvaisi osat (n. 20 e), mutta ei töitä (n. 200 e), koska takuuaika on mennyt noin vuosi sitten umpeen. Eipä kiinnosta maksaa työstä tuon vertaa, etenkään kun kuntoontulosta ei ollut varmuutta. Missä vika? Onko työ tehtävissä itse?

-Heyday
93 SS 2.0t sentronic 2003
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Tämä on nyt todella kaukaa haettua, mutta eihän pyöräkoteloihin ole jäätynyt loskaa mikä joustaessa ottaisi kiinni pyörivään renkaaseen aiheuttaen rohinaa. Jos ääni ei kuulu koko aikaa, niin laakerivika kuulostaa oudolta. Olisi kerrankin vika, mihin valohoito jossain parkkihallisas auttaisi :)
9-3SC 2.0t Aut. -08
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Limmo kirjoitti:Tämä on nyt todella kaukaa haettua, mutta eihän pyöräkoteloihin ole jäätynyt loskaa mikä joustaessa ottaisi kiinni pyörivään renkaaseen aiheuttaen rohinaa. Jos ääni ei kuulu koko aikaa, niin laakerivika kuulostaa oudolta. Olisi kerrankin vika, mihin valohoito jossain parkkihallisas auttaisi :)
Sama tuli mullekin mieleen. Itse säikähdin viikonloppuna, että vaihdelaatikon laakerointi olisi mennyt kun kuuluu rahinaa, mutta onneksi olikin kyse vain lumikönteistä eturoiskeläpissä......
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Karhea rahina etupäästä töyssyissä

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

Heyday kirjoitti:Etupäästä kuuluu esimerkiksi hidastetöyssyissä tai kuopissa melko rouhea rahahdus, aivan kuin olisi hiekkaa jossakin välissä. Yritin etsiskellä foorumeilta samoja oireita ja löytyihän niitä, mutta ei aivan vastaavia. Niissä kun keskityttiin enemmän kolinoihin.
Vie talliin tai ostoskeskuksen halliin sulamaan, näin olen itse tehnyt kun välillä alkaa rahisemaan. Johonkin väliin muodostuu jäätä ja se tekee tuon mekkalan.
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Missään ei ainakaan näy mitään jäätä tai lumipaakkuja, ja onhan täällä ollut jo plussakelejäkin sen verran, että luulisi auton olevan sula. Mutta kokeilen sulatella kunnolla. Kiitoksia.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Karhea rahina etupäästä töyssyissä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Heyday kirjoitti:Etupäästä kuuluu esimerkiksi hidastetöyssyissä tai kuopissa melko rouhea rahahdus, aivan kuin olisi hiekkaa jossakin välissä. Yritin etsiskellä foorumeilta samoja oireita ja löytyihän niitä, mutta ei aivan vastaavia. Niissä kun keskityttiin enemmän kolinoihin.

Vein auton tänään 60 tkm huoltoon ja mainitsin asiasta, jolloin siellä epäiltiin joidenkin laakerien olevan vialliset. Maahantuoja kuulemma korvaisi osat (n. 20 e), mutta ei töitä (n. 200 e), koska takuuaika on mennyt noin vuosi sitten umpeen. Eipä kiinnosta maksaa työstä tuon vertaa, etenkään kun kuntoontulosta ei ollut varmuutta. Missä vika? Onko työ tehtävissä itse?

-Heyday
93 SS 2.0t sentronic 2003
Ottaako ne etupyörien edessä olevat spoilerit/muoviläpyskät kiinni tiehen kun jousitus painuu töyssyissä alas - siitä tulee kiva ääni - kokemusta on...
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Mulla on muuten samanlainen kirskuva ääni kun ajaa parkkiin ylöspäin ainakin talvella ja vähän vauhdikkaamin. Alussa tuntui että se tulee sutimisenestojäjest. mutta ei tunnu loogiselta. Sitten se tuntui tulevan etuistuinten välistä ja ajattelin että voisko pakoputki liikkua taaksepäin ja pitää hetken kirskuvaa ääntä. Nyt taas lämpimillä on ollut ja muutenkin normaaliajossa hiljaa.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Mulla kans rohisi töyssyissä, mutta kun potki roiskeläpät puhtaaksi jäästä, niin se loppu.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Auto oli muutaman tunnin huoltohallissaolon jälkeen taatusti sula, mutta äänet eivät hävinneet. Eivät sitten vaivautuneet huollossa tutkimaan tilannetta sen tarkemmin, vaikka lupasivat.

Roiskaritkaan eivät vaikuta olevan äänen syynä, mutta tutkitaan... Vaimo vaatii jo merkin vaihtoa eli saattaa olla, ettei syy ehdi selvitä.

-HD

PS. Kiitoksia muuten palstan käyttäjille; Avuliaampia en ole muilla palstoilla tavannut.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Heyday kirjoitti:PS. Kiitoksia muuten palstan käyttäjille; Avuliaampia en ole muilla palstoilla tavannut.
Yksi syy lisää ajaa Saabilla ja olla vaihtamatta merkkiä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Turbo Sensonic kirjoitti:Yksi syy lisää ajaa Saabilla ja olla vaihtamatta merkkiä :wink:
Pitää sanoa vaimolle! :wink:

No asiaan... Saabcentralista löysin samankaltaisia ongelmia valittavia ja kallsituksenvakaajan holkkien (sway bar bushings) vaihtaminen oli tuonut avun. Onko paha homma tehdä itse? Holkkien hinta ei ole paha, joten itse tekemällä pääsisi aika halvalla.

-HD
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Heyday kirjoitti:Onko paha homma tehdä itse? Holkkien hinta ei ole paha, joten itse tekemällä pääsisi aika halvalla.
OG 9-3:ssahan tuo on ihan joka talvisia rasvailukohteita jos ei jaksa kuunnella sitä etupään kolahtelua. Mitä tuosta operaatiosta olen lueskellut, niin ilmeisesti ainakin tuossa OG:ssa vaati apurungon pudottamisen alas että pääsee rasvailemaan paikkoja! En ole itse sen kummemmin perehtynyt, että eipä löydy omakohtaisia kokemuksia.

Toisaalta taas, jos on edes välttävä talli ja työkalut pysyy jotakuinkin kädessä niin ei kai mikään homma mahdoton ole. Tällä periaatteella ainakin omien autojen kanssa on jonkin verran tullut puuhasteltua.

Suuri apu olisi varmasti hankkia se 9-3 SS:n WIS-niminen ohjelma (Workshop Information System? ). Tämä on noiden merkkihuoltojen sähköinen "korjauskäsikirja". Varmaan joltakin täältä sellainen saattaisi ehkä löytyä ellei sitä itselläsi jo ole.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Limmo kirjoitti:Suuri apu olisi varmasti hankkia se 9-3 SS:n WIS-niminen ohjelma (Workshop Information System? ). Tämä on noiden merkkihuoltojen sähköinen "korjauskäsikirja". Varmaan joltakin täältä sellainen saattaisi ehkä löytyä ellei sitä itselläsi jo ole.
Ei löydy. Olisi varmaan hyödyllinen ohjelma muissakin tilanteissa.

-HD
Sheriffi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 17, 2006 16:14
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Sheriffi »

Minulta löytyy tuo WIS ohjelma. Itsellänikin on tuo sama kolina. Tuntuu kyllä että kun kelit lämpeni niin ei kolise/rouhaise enää niin pahasti. Tosin olen omistanut auton vasta niin vähän aikaa etten ole päässyt tutkimaan asiaa tarkemmin.
kurjo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 20:21
Paikkakunta: Loimaa

Rahinat

Viesti Kirjoittaja kurjo »

Minulla oli 9-3 ss autossani sepeli kivi jousen välissä joka piti kääntäessä ja kuopissa samanlaista rohinaa
Vastaa Viestiin