Vanteiden offset
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
Vanteiden offset
Tervehdys kaikille,
Odottelen tässä 9-3 SC TE:tä saapuvaksi ja nyt mietityttää hieman tuo rengasasia. Auton mukana tulee kesärenkaat 10-spoken 16-tuumaisilla vanteilla. Tarkoituksenani oli hommata toiset 16-tuumaiset vanteet sekä talvirenkaat ja vaihtaa talvirenkaat noille orkkisvanteille ja kesärenkaat uusille, mutta mutta...
10-spoken aluvanteet ovat 6,5 tuumaiset ja ET-luku on 41. Ostin äskettäin Rengasmailmasta 7x16 aluvanteet. Siellä myyjä kertoi että tämä vanne on puoli tuumaa leveämpi kuin orkkis ja offsettia kannattaa muuttaa jotta rengas levittäytyisi tasaisesti sekä ulos- että sisäänpäin. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että offset on etäisyys nimenomaan vanteen keskeltä joka siis tarkoittaa että kun offset pysyy samana niin levitys tapahtuu tasaisesti molempiin suuntiin. Uusien vanteiden ET on 35 eli olenko oikeassa jos väitän että tuo vanne levittäytyy noin puoli tuumaa ulospäin? Toisaalta ulkonema on sama kuin 7,5 levyisillä ET41 vanteilla. Mahdankohan olla ymmärtänyt tämän offset-asian ihan oikein?
Jos näin on niin kannattaako noita vanteita alle laittaa? Auto saapuu Pääsiäisen jälkeen joten vielä ehtisin vaihtaa vanteet offsetiltaan oikeiksi, kun ovat vielä iskemättöminä paketissa. Mitä teen?
Odottelen tässä 9-3 SC TE:tä saapuvaksi ja nyt mietityttää hieman tuo rengasasia. Auton mukana tulee kesärenkaat 10-spoken 16-tuumaisilla vanteilla. Tarkoituksenani oli hommata toiset 16-tuumaiset vanteet sekä talvirenkaat ja vaihtaa talvirenkaat noille orkkisvanteille ja kesärenkaat uusille, mutta mutta...
10-spoken aluvanteet ovat 6,5 tuumaiset ja ET-luku on 41. Ostin äskettäin Rengasmailmasta 7x16 aluvanteet. Siellä myyjä kertoi että tämä vanne on puoli tuumaa leveämpi kuin orkkis ja offsettia kannattaa muuttaa jotta rengas levittäytyisi tasaisesti sekä ulos- että sisäänpäin. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että offset on etäisyys nimenomaan vanteen keskeltä joka siis tarkoittaa että kun offset pysyy samana niin levitys tapahtuu tasaisesti molempiin suuntiin. Uusien vanteiden ET on 35 eli olenko oikeassa jos väitän että tuo vanne levittäytyy noin puoli tuumaa ulospäin? Toisaalta ulkonema on sama kuin 7,5 levyisillä ET41 vanteilla. Mahdankohan olla ymmärtänyt tämän offset-asian ihan oikein?
Jos näin on niin kannattaako noita vanteita alle laittaa? Auto saapuu Pääsiäisen jälkeen joten vielä ehtisin vaihtaa vanteet offsetiltaan oikeiksi, kun ovat vielä iskemättöminä paketissa. Mitä teen?
Tuo offset tai itseasiassa inset etuvetoisissa autoissa mitataan vanteen keskilinjan ja kiinnitystason välisenä etäisyytenä.
Periaatteessa asia menee kuten olet päätellyt, mutta hyvin usein vannetta levennettäessä insettiä pienennetään, jotta sisäreuna ei teoriassakaan ottaisi mihinkään kiinni. Optimitilannehan on se, jossa inset säilyy samana ja levennys kohdistuu saman verran sisä- ja ulkoreunalle. Mutta eiköhän ne lie markkinavoimat tässäkin mitkä määrää eli ei niitä vain kaikille mahdollisille ET arvoille ole kannattavaa tehdä vanteita ja sitten joudutaan ottamaan lähimmäksi menevä vaihtoehto?
Onko noita vanteita sovitettu SC/SS:ään? Sillä tuo mainittu ET 35 on kyllä aika pieni arvo ja kannattaa varmistaa, että se ei ota kiinni etujarrusatulaan. Omassani on Alession F1 7x17 ET 38 ja mahtuu juuri ja juuri pyörimään ettei ota kiinni. Siihen ottaako vanteen puola jarrusatulaan vaikuttaa tietysti hieman missä kulmassa ne puolat loittonee keskiöstä, mutta esim. ET 35 :lla nuo em. F1:t eivät missään tapauksessa mahtuisi pyörimään autossani.
Tietysti ET arvojen muuttaminen vaikuttaa siihen mihin kohtaan pyöränlaakeria rasitus kohdistuu - tehtaan arvolla se kohdistuu oikeaan kohtaan ja kovin suuri poikkeama voi kuluttaa laakerin ennenaikaisesti loppuun. Tähän olen törmännyt henk. koht. erään toisen automerkin kohdalla etupyöränlaakerit kesti n. 50-70 tkm (vaihto x 3 paria) vai lieneekö sittenkin ollut enempi auton ominaisuus?
Periaatteessa asia menee kuten olet päätellyt, mutta hyvin usein vannetta levennettäessä insettiä pienennetään, jotta sisäreuna ei teoriassakaan ottaisi mihinkään kiinni. Optimitilannehan on se, jossa inset säilyy samana ja levennys kohdistuu saman verran sisä- ja ulkoreunalle. Mutta eiköhän ne lie markkinavoimat tässäkin mitkä määrää eli ei niitä vain kaikille mahdollisille ET arvoille ole kannattavaa tehdä vanteita ja sitten joudutaan ottamaan lähimmäksi menevä vaihtoehto?
Onko noita vanteita sovitettu SC/SS:ään? Sillä tuo mainittu ET 35 on kyllä aika pieni arvo ja kannattaa varmistaa, että se ei ota kiinni etujarrusatulaan. Omassani on Alession F1 7x17 ET 38 ja mahtuu juuri ja juuri pyörimään ettei ota kiinni. Siihen ottaako vanteen puola jarrusatulaan vaikuttaa tietysti hieman missä kulmassa ne puolat loittonee keskiöstä, mutta esim. ET 35 :lla nuo em. F1:t eivät missään tapauksessa mahtuisi pyörimään autossani.
Tietysti ET arvojen muuttaminen vaikuttaa siihen mihin kohtaan pyöränlaakeria rasitus kohdistuu - tehtaan arvolla se kohdistuu oikeaan kohtaan ja kovin suuri poikkeama voi kuluttaa laakerin ennenaikaisesti loppuun. Tähän olen törmännyt henk. koht. erään toisen automerkin kohdalla etupyöränlaakerit kesti n. 50-70 tkm (vaihto x 3 paria) vai lieneekö sittenkin ollut enempi auton ominaisuus?
Ei näihin kyselyihin varmaankaan viitsi enää tulevaisuudessa vastata - aina joku tietää paremmin ja varsinkin joku sellainen, jolla ko. mallista autoa ei edes ole.
Mutta anyway - kun tuo inset (ET) pienenee, niin tällöin keskiö "painuu" lähemmäs pulttilinjaa/kiinnitystasoa - tällöin - aluvanteen keskiöstä reunoille menevät puolat saattavat ottaa kiinni yhä edelleen paikallaan olevaan jarrusatulaan. Ja näin käy esim. tuossa aiemmin mainitsemassani vannemallissa - on kokeiltu. Osuminen jarrusatulaan on siis todellakin vanteen muotoilusta riippuva.
Niin ja minä puhun inset-arvoista silloin kun pulttilinja on vanteen keskiviivan ulkopuolella ja offset-arvoista silloin kun pulttilinja on vanteen keskiviivan sisäpuolella.
Mutta anyway - kun tuo inset (ET) pienenee, niin tällöin keskiö "painuu" lähemmäs pulttilinjaa/kiinnitystasoa - tällöin - aluvanteen keskiöstä reunoille menevät puolat saattavat ottaa kiinni yhä edelleen paikallaan olevaan jarrusatulaan. Ja näin käy esim. tuossa aiemmin mainitsemassani vannemallissa - on kokeiltu. Osuminen jarrusatulaan on siis todellakin vanteen muotoilusta riippuva.
Niin ja minä puhun inset-arvoista silloin kun pulttilinja on vanteen keskiviivan ulkopuolella ja offset-arvoista silloin kun pulttilinja on vanteen keskiviivan sisäpuolella.
Asenne kohillaan!!9-5T kirjoitti:En kirjoita enään tällä kinneri osastolla
Jännä juttu - tällä foorumilla iso osa Saabeista on GM:n tuotteita (Opeleita) ja niistä osa taas "kinnereitä" - mitähän seuraavaksi?
Anteeksi jos pahoitin mielesi. Tarkoitus oli vain antaa kysyjälle perusteltu vastaus asiaan, jota itsekkin jouduin ratkomaan aiemmin parin eri rengasliikkeen kanssa.
Jatka ihmeessä kirjoittelua - parempi, että minä huristelen "kinnerilläni" kohti auringonlaskua... .
Johan on järkevää kirjottelua taas.. Just lueskelin aamulla foorumia ja ihmettelin, et kuvittelenkohan vaan vai onko tosiaan ruvennut ilmenemään sellaista "Saab vs. Opel" -henkeä myöskin 9-5 ja 9-3 mallien välillä. Noh, seuraavaksi kun foorumin avaa niin täällä sitä taas joku tuo omia asenteitaan hienosti esille.
Tietysti on kyse vaan muutamista henkilöistä mut ikävä piirre muuten niin hyvällä foorumilla.
Tietysti on kyse vaan muutamista henkilöistä mut ikävä piirre muuten niin hyvällä foorumilla.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Eipäs kinastella pojat!
Itelläkin on jännäkakka housussa kun pitää alkaa laittaa kesärenkaita alle. Vanteet on 7,5*17 ja ET35, mutta ei mielestäni pitäisi ottaa jarrusatulaan kiinni sillä puola lähtee vanteen päältä kaartuen ulospäin.
kuva: http://www.dotz-wheels.com/wheels/picturebase/7553.jpg
Vannefirma otti kyllä tarkat tiedot autosta kun noita kyselin ja niiden pitäis sopia alle. Laatikossa luki OPEL/SAAB
EDIT: linkki vaihdettu oikeaan
Itelläkin on jännäkakka housussa kun pitää alkaa laittaa kesärenkaita alle. Vanteet on 7,5*17 ja ET35, mutta ei mielestäni pitäisi ottaa jarrusatulaan kiinni sillä puola lähtee vanteen päältä kaartuen ulospäin.
kuva: http://www.dotz-wheels.com/wheels/picturebase/7553.jpg
Vannefirma otti kyllä tarkat tiedot autosta kun noita kyselin ja niiden pitäis sopia alle. Laatikossa luki OPEL/SAAB
EDIT: linkki vaihdettu oikeaan
Viimeksi muokannut Miika79, Ti Huhti 11, 2006 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset Bob:lle hyvästä vastauksesta! Kuulemma tuo ET35 olisi mahtunut, mutta päädyin kuitenkin vaihtamaan ne noihin alkuperäisiin ET41:iin (ET-vaihtoehdot noilla oli 41,39,37 ja 35). Nyt levitys tapahtuu tasaisesti molempiin suunntiin mikä oli kyllä alunperin tarkoituskin.
Olin jo ehtinyt kiikuttaa vanteet Herttoniemen Länsi-Autoon, mutta Rengasmaailman kaverit lupasivat toimittaa uudet vanteet suoraan liikkeeseen vielä ennen pääsiäistä. Ihan hyvää toimintaa heiltä, mutta heidän kaverinsa oli mielestäni alunperin antanut hieman väärää infoa tuosta offsetin muutoksesta.
Olin jo ehtinyt kiikuttaa vanteet Herttoniemen Länsi-Autoon, mutta Rengasmaailman kaverit lupasivat toimittaa uudet vanteet suoraan liikkeeseen vielä ennen pääsiäistä. Ihan hyvää toimintaa heiltä, mutta heidän kaverinsa oli mielestäni alunperin antanut hieman väärää infoa tuosta offsetin muutoksesta.
Joo, mua kävi kanssa kylmäämään. No, huomenna pääsee testaamaan, käykö AEZ Wave 17" Sport Combiin. Jännittää....saab93f kirjoitti:Eipä käynyt mielessäkään että homma on noin pienestä kiinni. Mulle on SC:iin tulossa Alession Superit 17-tuumaisina. Vanteet on kyllä tilattu -06 Saabiin että toiveikkaita ollaan.