Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuli sitten eilen ensimmäistä kertaa eteen Sport Sedanin H7 -polttimon vaihto, kun vasen lähivalo kärvähti jostain syystä (olisiko ollut liian korkea starttivirta?).

Kommentteja: Sport Sedanin polttimo on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin NG900/OG9-3:n polttimo:

1) Polttimoa suojaava "kuppi" on kumia (vrt. NG900/OG9-3:n muovinen kuppi). Se on helppo vetää pois tarvitsematta kiertää kuppia myötä-/vastapäivään saadakseen sen irti/kiinnitettyä.

2) Polttimo on kiinni pienissä hakasissa ja irtoaa niistä polttimoa hieman kiertämällä. NG900:ssa joutuu irrottamaan eräänlaisen "rautalankavirityksen", jos haluaa vaihtaa polttimon. Tuota "rautaviritystä on melko hankala nähdä, joten homma hoituu parhaiten käsikopelolla. Sport Sedanissa (ainakin 1.8i) pystyi helposti näkemään, kuinka polttimo irtoaa helposti kiertämällä.

3) Polttimo oli aika tiukasti kiinni kannassaan :evil: Sitä sai vähän avittaa ruuvimeisselillä polttimon kannasta, että se lähti irti sähkökytkennästään.

4) Uuden polttimon laitto paikalleen oli helppo, mutta tuon kumisen "kupin" paikalleen laittaminen oli aika kinkkistä, sillä kumikupin alapuolella ei ollut hirveästi tilaa sormille ja jotkut pellin reunat olivat melko teräviä (johtuisko siitä, että toi 1.8i on budjettimalli? :wink: ).

Tämä voi olla melko turha postaus, mutta tulipahan kerrottua kokemuksia ja havaintoja meikäläisen suorittamasta Sport Sedanin ekasta polttimonvaihdosta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tuli sitten eilen ensimmäistä kertaa eteen Sport Sedanin H7 -polttimon vaihto, kun vasen lähivalo kärvähti jostain syystä (olisiko ollut liian korkea starttivirta?).
Ei se varmaankaan korkeasta starttivirrasta johtunut - SS:issa tulee aina muistaakseni tehollisarvoltaan 13,5V kanttipulssimuotoinen vakiojännite ajovaloille.

Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle :wink: .
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle :wink: .
Jaa-a, saa nähdä. Ei ole ainakaan vielä tullut, kun auto on ollut parkissa eilisestä saakka ja olen ajellut NG900:lla. Katsotaan sitten viimeistään sunnuntaina, kun käyn vaihtamassa Sport Sedanin alle, koska tarvitsee lähteä hieman pidemmälle matkalle Länsi-Suomeen...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle :wink: .
Jaa-a, saa nähdä. Ei ole ainakaan vielä tullut, kun auto on ollut parkissa eilisestä saakka ja olen ajellut NG900:lla. Katsotaan sitten viimeistään sunnuntaina, kun käyn vaihtamassa Sport Sedanin alle, koska tarvitsee lähteä hieman pidemmälle matkalle Länsi-Suomeen...
Ei muuten, mutta omassani hajosivat saman päivän aikana...

Itseasiassa nuo polttimot kestää varsin hyvin SportSedanissa - normaalisti ainakin minulle osuneissa aiemmissa autoissa H7:en kesto on ollut vain tuollaista vajaan vuoden luokkaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Musti kirjoitti:Larssonin tutkimiuksia/näkemyksiä H7 polttimoista: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_elect ... html#lamps

Musti
Standard lamps, mostly highway driving 550h, 41 000 km
Jep. Mulla on lasissa muistaakseni noin 46000 km, joten hyvin nuo lamput ovat kestäneet.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Mulla paloi Rellussa toinen ajovalonpolttimo alta vuoden käytön jälkeen (< 20 000 km). Huollossa (Rellu oli työsuhdeauto) vaihtoivat molemmat polttimot ja sanoivat, että H7:ssa tulee yleensä sytyskerrat ensin täyteen ennenkuin varsinainen ikä.

Eli jos on paljon lyhyttä ajoa, voi varautua siihen, että polttimot palavat nopeastikin. Ja melko todennäköisesti peräkkäin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onhan se polttimonvaihto varmasti suuri suoritus, kun renkaatkin vaihdetaan liikkeessä alle...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Coltti kirjoitti:Onhan se polttimonvaihto varmasti suuri suoritus, kun renkaatkin vaihdetaan liikkeessä alle...
En oo ikinä renkaita liikkeessä vaihdattanu enkä vaihdata... :wink:

Uusien alle laittoakin hieman hirvitellen katselen, ainakin sen jälkeen kun kerran nostivat Audia hallitunkilla öljypohjasta... :evil: .
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Coltti kirjoitti:Onhan se polttimonvaihto varmasti suuri suoritus, kun renkaatkin vaihdetaan liikkeessä alle...
Polttimon vaihtaminen vaan saattaa nykyään jostain ihme syystä vaatia paljon enemmän hommaa kuin voisi kuvitella.

Kun Volvoon kyseltiin xenonien asennuksen yhteydessä mikä olisi helpoin tapa saada polttimot vaihdettua, niin sanoivat, että umpio irti, joka olisi vaatinut myös puskurin irrottamisen....
Sai kuitenkin vaihdettua ilman puskurin irrotusta. Piti vaan purkaa ECU:n boksit ja ilmanputsarin kotelo+putket pois tieltä......
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Vaiha ihmeessä Tomppa toi Volvo pois kun Saabit kumminkin kovasti kiinnostavat....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Jooge
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 17:04
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jooge »

Itsellänikin paloi kuljettajan puoleinen lähivalon poltin tuossa viime viikolla. Sitä vaihtaessani huomasin muuten, että pissapojan täyttöputki on irroitettavissa ihan vain vetämällä sitä ylöspäin. Työskentelytilaa tulee rutkasti lisää. On näköjään hyvin otettu Saabissa tämäkin huomioon.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Mikä tässä on, että saappaasta menee ensin kuskin puolen polttimo? Nyt tuli kilometrit näköjään täyteen valojen osalta (39+ tkm ja reilu vuosi) ja vasen lähivalo meni.

Onko polttimosuosituksia? Jossain muistan nähneeni joskus jonkun testin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

MRe kirjoitti:Mikä tässä on, että saappaasta menee ensin kuskin puolen polttimo? Nyt tuli kilometrit näköjään täyteen valojen osalta (39+ tkm ja reilu vuosi) ja vasen lähivalo meni.

Onko polttimosuosituksia? Jossain muistan nähneeni joskus jonkun testin.
Vaihda pitkistä valoista H7:t lähivaloihin ja pitkiin laitat sitten uudet 50% kirkkaammat Philipsin Vision Plussat. Pitkissä 50% kirkkaammat kestää vaikka miten pitkään, sensijaan lähivaloissa max. 1/2-vuotta.

Saabissa on hyvät kaukovalot ja näin saat niistä yhdet parhaista mitä laillisesti voi saavuttaa.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ei löytynyt Vision Plussia. Ostin Hilirimpsiksen Xtreme Powerit pitkiksi ja samasta pajasta LongerLife x2:set lyhyelle puolelle. Katsotaan miten kauan kestävät.

Mutta hyvä idea laittaa erilaisilla spekseillä olevat polttimot pitkiin ja lyhyisiin valoihin.

Saabilla on näköjään töissä joku suunnittelija, joka myös itse vaihtaa lamput autoon. Pitkään aikaan helpoin vaihdettava.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Joo, näin varmaan on. Lyhyillä sillä ei ole niin suurta väliä. Toisaalta jos rupeaa häiritsemään, niin pitää vaihtaa toiset tilalle. Eihän tuohon mene kuin muutama minuutti ja rahaa palaa parin koplakon verran.
Vastaa Viestiin