Pika galluppia, 9-3 SC

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Pika galluppia, 9-3 SC

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Elikkäs te onnekkaat jotka olette 9-3 SC:n hankkineet, viitsittekö kertoa kokemusia. Lähinnä mistä autosta vaihdoitte SC:n ja mitkä on olleet kokemukset? Tilat, ajettavuus, käytännöllisyys, huonolla kelillä ajo, plussaa ja miinusta. Kovasti himottais tuommonen joskus tulevaisuudessa laittaa ja toki mieluusti lukis mitä muut hankinnan tehneet on olleet mieltä tähän mennessä.

Koeajo tonnarin jäljiltä jätti mieleen ahtaat jalkatilat kuskilla (muistuttaa og900 mallia hieman) pieni, mutta aika kätevän oloinen tavaratila. Lokeroita enemmän kuin tonnarissa ja sen edeltäjissä yhteensä ;)
Mutta todellisuus uuden automallin kanssa avautuu, IMO, vasta muutamien tuhansien kilometrien ja erilaisten käyttötilanteiden jälkeen.
Koeajo yleensä ei kerro paljoa näistä jutuista.

Ja vielä toinen juttu. Tiedättekö syytä miksi Turbo edition malleja myydään nyt "alennuksella" pois. Ainoastaan rajoitettu määrä tilattavissa ja sitten hinnat nousee kuulemma. Ja mitä tuo t-edition käytännössä tarkoittaa? Lehtimainoksista saa sen kuvan, että 1,8t vs 1,8i moottori. Onko muuta?

Kiitos etukäteen sille joka viitsii hieman kirjoitella aiheesta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Jälkimmäiseen osittainen vastaus:

Kevään aikana oli tuo turbo edition tarjous vielä sellainen, että auton sai tilattua tehdastilauksena sellaisen kuin halusi. Tehtaan väki on heinäkuun lomalla, joten tuo tilaus piti tehdä ennen toukokuun loppua, jotta tehdas ehti auton valmistaa ennen lomille siirtymistä. Autoliikkeet tilasivat toukokuussa varastoon sellaisilla varusteilla ja väreillä, joilla olisi paras menekki. Nyt näitä varastoon tilattuja autoja myydään vielä tuon turbo editio nimikkeen alla pois, jonka jälkeen tarjous ja nimike turbo edition siirtyy "historian kirjoihin". Tehtaan taas elokuussa käynnistyessä aletaan valmistaa -07 mallisia "hävittäjiä". :D

Turbo edition tarkoittaa, että autoon tulee vakiona tuo pakollinen linear pro paketti, jonka asiakas oli pakotettu ostamaan jo silloin, kun vielä auton sai tilattua haluamillaan varusteilla hintaan 1350€. Se että hinnat nousisivat turbo editioneiden jälkeen on puppua. Jo nyt on saabin sivuilla uusi nimeke -07 autoille. Autoja tullaan myymään nimikkeellä turbo pilot ja hinta ja varustepaketti on täysin sama, joka turbo editionissa on.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Pika galluppia, 9-3 SC

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

[quote="Marko A"]
Viimeksi muokannut Jyrki73, Pe Heinä 14, 2006 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Pika galluppia, 9-3 SC

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Marko A kirjoitti:Elikkäs te onnekkaat jotka olette 9-3 SC:n hankkineet, viitsittekö kertoa kokemusia. Lähinnä mistä autosta vaihdoitte SC:n ja mitkä on olleet kokemukset? Tilat, ajettavuus, käytännöllisyys, huonolla kelillä ajo, plussaa ja miinusta. Kovasti himottais tuommonen joskus tulevaisuudessa laittaa ja toki mieluusti lukis mitä muut hankinnan tehneet on olleet mieltä tähän mennessä.
Vaihdoin alkuvuodesta OG9-3:n (vm 2002) 9-3SC:n. Auto on meidän kolmihenkisen perheen kakkosautona. Kakkonen sen vuoksi, että työsuhdeautolla tulee näillä bensan hinoilla ajettua enimmät omatkin ajot. Tilat riittää tämän kokoiselle perheelle hyvin, enkä ollut hakemassakaan mitään hirmu isoa autoa.
Valitettavasti kilsoja on sen verran vähän takana ym. syistä johtuen, että mitään syväanalyysiä on vaikea tehdä. Suurin plussa ajettavuudelle ja ulkonäölle, ainakin omaa ja vaimon silmää miellyttää kovasti. Suorituskyky on samaa luokkaa edellisen auton kanssa, niinkuin numeroarvojenkin perusteella voi kuvitella. Vanhempaan 9-3:n verrattuna ajo-oinaisuudet ovat kerrassaan verrattomat.
Miinuksena keksin huonon radion kuuluvuuden, tosin enimmäkseen autossa soi iPod, jonka saa omaan audioon kiinni.
En ota kantaa, onko parempi vai huonompi kuin 9-5, OG9-3, pre GM tms. Meidän ruokakuntaa auto tyydyttää kokonaisuutena oikein hyvin. Vikoja ei toistaiseksi ole ilmennyt, kop kop...
Kun näin ensimmäistä kertaa SC:n liikenteessä, tuli samanlainen fiilis kuin 80-luvun alussa 900 Turbon nähdessään: Tollaisen mä haluan...
Auto on väriltään musta (+ 7 kerosta Zainoa) ja kesärenkaat AEZ Wave 17" vanteilla
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

miSa kirjoitti: Tehtaan väki on heinäkuun lomalla,
Tänäänkin valmistuu Saabeja.
9-5 Hirsch A 2007
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Reilu 6 kk on SC 2.0t A ollut alla, ja kilometrejä on taittunut maltilliset 9 tuhatta. Vaihto tapahtui Volvo V40 2.0 T:stä vuosimallia 2001.

Eroa entiseen on joka rintamalla Saabin eduksi. Toki Volvon mallivuosikin jotain vaikuttaa, mutta uskallan väittää että silti. Ajettavuus on kohdallaan, niin kaupungissa kuin moottoritielläkin. Aikaisemmassa vehkeessä motarinopeudet aiheuttivat jonkin verran tuskaa melun muodossa, mutta nykyään keskustelu onnistuu ja poppia voi kuunnella reilummassakin menossa. Ainoa äänenlähde tuolloin on renkaat (ei siis kuitenkaan häiritsevänä). Ei suhise tuulet tms. kuten ennen.

Radion kanssa olen huomannut saman kuin mitä on tullut jo mainittua, eli ettei se ole herkimmästä päästä. Tosin kaupungissa ei ongelmia asemien kanssa ole ollut.

Jalkatilojen pienuutta en osaa muihin Saabeihin verrata, mutta vakionopeussäätimellä ajettaessa kaasujalalle sai aluksi etsiä luontevaa paikkaa. Tosin aikaisemmin oli Volvon kanssa täsmälleen sama "ongelma".

Talviajossa uusi saabisti kiinnitti huomiota salaman nopeaan sisätilojen lämpiämiseen. Varmaan näin kaikissa Saabeissa, mutta ero Volvoon oli tuntuva. Muutoinkaan talvikäytössä ei ilmennyt huomautettavaa, ei vaikka alla 17 " nastarenkaat, joiden "ylikoosta" varoiteltiin.

Ja ulkonäköhän on makuseikka, mutta mielestäni suuri plussa. Hieno peli, jonka maalipinnan (Fusion Blue) suojasin Silver Seal käsittelyllä. Ei voi kuin suositella, kiilto ja lian irtoaminen pesussa ovat sitä luokkaa että oksat pois. Volvossa oli Brilliant käsittely, joka jää kakkoseksi tälle mennen tullen.

Niin ja vikoja ei ole ilmennyt, ja toivossa eletään ettei ilmenekään :wink:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kiitos kommenteista.
Kun näin ensimmäistä kertaa SC:n liikenteessä, tuli samanlainen fiilis kuin 80-luvun alussa 900 Turbon nähdessään: Tollaisen mä haluan...
Veit sanat suusta. Juuri tästä syystä on semmosta poltetta, ikäänkuin autokuumetta ilmassa. Toki taloudellisesti ei ole (minulle siis) järkevää tällähetkellä autoa vaihtaa tai hankkia, mutta jossain vaiheessa vaihto tulee kysymykseen.

Eli tämä uusi SC on ensimmäinen saabi joka tonnarin jälkeen herätti tietyn omistamisen halun. 9-5 ja og9-3 malleihin ei ole tuntunut tarvetta siirtyä huippukuntoisen tonnarin jäljiltä. Parannusta ei olis tullut tarpeeksi (jos yhtään) IMO. Og900 turbo on ollut (ja on vieläkin) mulle autoilussa "se juttu" jolle seuraaja on ikäänkuin hakusessa. Tonnari Aero, niin hieno auto kuin onkin, ei ole tätä paikkaa aivan täyttänyt. Lähinnä ajomukavuus/fiilis puolella. Mutta tuossa SC:ssä niin moni asia tuntuis olevan kohdallaan että siitä mieluusti kuvittelisin seuraavan autohankinnan kohteen tulevan.
Ja nimenomaan ulkonäkö näyttelee tässä haluttavuudessa suurta osaa. Ja siinä SC on ehdottomasti kärkipäässä, vaikka onkin mun mielestä liian valtavirran mukana muotoiltu. Tuohon Aero X:n keula ja se on siinä...

Aerostahan sitä täytyy tottakai haaveilla, mutta tosielämässä mun valinta osuisi varmaan (bensakoneista siis) 1,8t/2,0T malliin. Tuo 2,8tV6 on kulutuksen ja tehon suhteen sen verran jenkkimarkkinoille suunnattu peli, ettei se meikäläistä sykähdytä. Tonnarin 13 vuotta vanha 2,3T omaa lähes samat teho/vääntö lukemat huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Vaikka C&D lehti saikin mitattua nopeimmaksi (0-60mph) Saabiksi sitten ´93 vuoden 9kt Aeron uuden Aero SC:n...

Lähinnä tätä SS/SC palstaa selatessa on ihmetystä aiheuttanut valitus jousituksen kolinoista, maalin irtoilemisesta peileistä jne, tehon häviämisistä Kurttaantuvista penkeistä jne. Tämmöset seikat taas pistää miettimään montako vuotta Saabilla menee moisten "lastentautien" pois karsimiseen?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Auto on ollut oikeastaan kaikessa vielä parempi kuin odotinkaan. Tilat riittää, kulkupuoli on kunnossa (TidS 150 hv) ja ajettavuus on makea. Kuitenkin, lets face it, melkein tärkeintä on se, että oma auto näyttää parkkipaikan parhaimmalta :D
Kuten joku http://www.trollhattansaab.com -saitilla totesi, että mitä sillä on väliä vaikka joku toinen (BMW) olisi aavistuksen nopeampi mutta itse pääsisi kotiin autolla, joka EI näytä liiskatuille ravulle :lol:
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Tänäänkin valmistuu Saabeja.
Turun Metro-Auton myyjä minulle kertoi, että tehdas lomalla heinäkuun, kun koitin kesäkuussa tilata Turbo Edition mallia tehdastilauksena. Toimitusaika oli 5vko, joten ei kuulemma ehtisi valmistaa ennen lomia, koska kesäkuuta elettiin. Onko minua jymäytetty? :oops:
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tätä palstaa on tullut lueskeltua kovasti ja miettittyä ratkaisua mutta kyllä tässä niin kävi, jotta Saabi tuli tilattua...Tuommoinen "turbo pilot" , musta sellainen.

Elo/syyskuussa pitäisi ilmestyä tuommoinen 1.8t SC ja odotukset koeajon(myös muiden merkkien) jälkeen ovat ihan kivat. Toivottavasti auto tulee osoittautumaan arvoisekseen.

Kokemusta Saabeista ei ole ennestään ja autoa ei varmaan olisi tullut edes vaihdettua ilman tilan tarvetta, jonka lapsi toi mukanaan. Edellinen tai siis tällä hetkellä vielä nykyinen on MB 180 c-sarjalainen.

Sen olen huomannut, jotta nyt tulee katseltua liikennettä etsien 93 SC Saabia! Kauheastii ei vielä(kään) näy vastaan tulevan vaikka muita ehdokkaitani (V50, Mazda6, Mondeo) kyl tulee aikas paljon.

Kunhan auto kotona vuorossa on kai Saab-klubi!? Ai niin, mitä vahaa nyt sitten kannattaa siihen laittaa talven varalle ja montako kerrosta?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Nitzgu kirjoitti:Sen olen huomannut, jotta nyt tulee katseltua liikennettä etsien 93 SC Saabia! Kauheastii ei vielä(kään) näy vastaan tulevan vaikka muita ehdokkaitani (V50, Mazda6, Mondeo) kyl tulee aikas paljon.
Ehkäpä ihmiset arvottavat isossa määrin "ystävällistä Ford-kauppiasta", haluavat olla kovin "sex sex sex" taikka muuten "toteuttaa unelmiaan" :)

Noista autona pisimmän korren taitaa kuitenkin vetää se Saab 8)

Onnea hankinnan johdosta :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
*Nappula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 22:57

Viesti Kirjoittaja *Nappula »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ehkäpä ihmiset arvottavat isossa määrin "ystävällistä Ford-kauppiasta", haluavat olla kovin "sex sex sex" taikka muuten "toteuttaa unelmiaan" :)
Mondeo nyt ainakin on takatiloiltaan selvästi sekä 9-3:sta että 9-5:sta suurempi. Mondeo on hieman kapeampi mutta pääntilaa on enemmän, sekä varsinkin jalkatilaa takana on Mondeossa enemmän.

Eli Mondeo on ihan eri kokoluokkaa 9-3:sen kanssa.

Pienin jalkatila takana VDO menetelmällä mitattuna on 9-3SS:ssä 892mm, 9-5 Sedanissa 930mm, Sportback (5-ovisessa) Mondeossa 983mm.

Lapsiperheelliselle tuo tila on kyllä tarpeen, vaikka ne kersat kyllä toki pienempäänkin tilaan mahtuvat, ovat ne kyllä rauhallisempia tilavammassa autossa. Turvaistuimet ja -kaukalot myöskin tarvitsevat tilaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

*Nappula kirjoitti: Mondeo nyt ainakin on takatiloiltaan selvästi sekä 9-3:sta että 9-5:sta suurempi. Mondeo on hieman kapeampi mutta pääntilaa on enemmän, sekä varsinkin jalkatilaa takana on Mondeossa enemmän.

Eli Mondeo on ihan eri kokoluokkaa 9-3:sen kanssa.

Pienin jalkatila takana VDO menetelmällä mitattuna on 9-3SS:ssä 892mm, 9-5 Sedanissa 930mm, Sportback (5-ovisessa) Mondeossa 983mm.

Lapsiperheelliselle tuo tila on kyllä tarpeen, vaikka ne kersat kyllä toki pienempäänkin tilaan mahtuvat, ovat ne kyllä rauhallisempia tilavammassa autossa. Turvaistuimet ja -kaukalot myöskin tarvitsevat tilaa.
:lol:

Olikohan tämä vain tietoisku vai kolahtikohan kalikka :wink: (vitsi vitsi)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

Viesti Kirjoittaja lukather »

Vajaa 3 kk ja 11 tkm takana SC Edition Turbolla. Edellinen auto oli Citroen C5, joka päihitti kyllä tiloiltaan Saabin selvästi. Citikassa oli myös alusta mukavuuden kannalta parempi, mutta ajettavuuden kannalta taas heikompi. Bensaa muuten kuluu suunnilleen saman verran kuin 2-litraisella C5:lla (keskikulutus kesällä noin 8,3 litraa satasella).

Eiköhän tällä Turbo Edition mallin hinnoittelulla yksinkertaisesti haluttu piristää 93-mallin hiukan nihkeää myyntiä. Taitaa tämä tarjoushinta tosiaankin jäädä pysyväksi, sen verran pitkään on tämä (varsin onnistunut) kampanja jatkunut. Tämähän on tietysti ostajan kannalta pelkästään hyvä asia :)

Auto on minulla toiminut moitteetta, minkäänlaista varsinaista vikaa ei ole ilmennyt. Eli luotetattavuus vaikuttaisi tähän saakka kertyneiden kokemusten mukaan olevan kunnossa. Häiriöääniä on autossa kyllä liikaa ja alustan ominaisuuksiin en ole täysin tyytyväinen (kts. aikaisempi kirjoitukseni "Napinaa 9-3:sesta").
Ajo-ominaisuudet on hyvät, niin kuin täällä palstalla on moneen kertaan todettu eikä tällä matalapaineturbollakaan jalkoihinkaan jää liikenteessä (kunhan ensin tottuu aavikkovälitteisten vaihteiden käyttöön). Ja onhan varsinkin SC todella hienon näköinen pirssi (olipa väri mikä hyvänsä) 8)

Olenko sitten autoon tyytyväinen? Kyllä ja en... on vähän ristiriitaiset tuntemukset tällä hetkellä. Ja toisaalta kaipaisin automaattia, joka ei sopinut Saabin kohdalla hintaraameihin (olisi pitänyt olla vielä reilumpia ALE-hinta....).
93 SC 1.8t Linear Turbo Edition -06
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

GM Finland on saanut tuolla "Turbo Edition" -mallilla myytyä entistä enemmän Saabeja Suomeen. Lisäys edellisvuoden tulokseen on kuulemma ollut +43%.

GM Media Onlinesta poimittua:

Saab achieves record sales levels in Europe

Saab's global sales set a new record for the first half of the year, with 70,846 cars sold, up 11 percent from the previous year. The largest growth was in Europe where 50,695 cars found new customers, an increase of 9,924 cars or 24.3 percent vs. 2005. The U.S. remained the number one market globally for Saab, at 17,274 cars. The U.K. was number two, with 14,873 units sold, and Sweden closed the month and the year to date as Saab’s third biggest market, with 13,382 registrations and a market share of 8 percent. The Saab 9-5 BioPower was again the number one 'green vehicle' in the Swedish market. Outstanding growth in the first half of 2006, compared to the year-earlier period, was achieved in a number of markets across Europe: Denmark (+ 43 percent), Sweden (+ 54 percent) and Finland (+ 43 percent), the Netherlands (+ 55 percent) and Switzerland (+ 44 percent). In June, Saab sold 9,875 cars in Europe, up 1,895 cars or 23.7 percent from June 2005.


Hmm, ihmetyttää vain se, että kun Suomen TV:ssä näytetään noita ruotsissa myytäviä "bioautoja", niin yleensä aina näytetään jotain Ford Focusta, joka käyttää E85:sta, tai sitten Volvoa, joka käyttää maakaasua, vaikka 9-5 BioPower on ilmeisesti kaikista myydyin "bioauto" Ruotsissa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin