Onko 1.8t:ssä ahtopaine mittaria?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Onko 1.8t:ssä ahtopaine mittaria?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

En löytänyt tuota tietoa Saabin sivuilta, kun asiaa itsekseni ihmettelin.
Kertokaapa jotka tietää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei ole, löytyy vasta 2.0t mallista ja olikohan vielä niin, että mittari ei ole varsinainen ahtopainemittari, vaan kuormitusmittari. Tästä on ollut juttua joskus aikaisemmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kyllä se turbon kuormitusmittari on. Ei saa punaiselle alueelle vaikka kuinka yrittää :D

Ahdothan tuossa 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä on ihan samat 0.4bar vakiona.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Miika79 kirjoitti:Kyllä se turbon kuormitusmittari on. Ei saa punaiselle alueelle vaikka kuinka yrittää :D

Ahdothan tuossa 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä on ihan samat 0.4bar vakiona.
Ei mene ahtopaineet aivan noin, vaan itseasiassa näin:

- 1.8t -> 0,5 bar
- 2.0t -> 0,7 bar
- 2.0T -> 0,85 bar

Noilla ahtopaineillahan (ja moottorinohjaussoftalla ylipäätään) on nimenomaan tehty tehoero noiden muutoin identtisten 1.8t:n ja 2.0t:n välille.

Perusahtopaine noissa Garreteissa on 0,4 ja Mitsussa 0,45 eli varmaankin tästä väärinkäsitys.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

1.8t:hen voi muistaakseni ostaa 2.0t:n mittariston jollain 400-600 eurolla, jolloin auton kojelautaan saa tuon turbomittarin. Taitaa vaan olla parempi ostaa samantien kunnon ahtopainemittari, jonka asentaa telineellä esim. A-pilariin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Mitens muuten tuon 1.8t:n(SC) kanssa on, saako siihen jotain sarjoja millä nostaa tehoja? Kone on kai kuitenkin sama, kuin 2.0t:ssä?

Kyllä tätäkin asiaa on varmaan jossain vatvottu mutta en tietoa löytänyt... Saabilla ei itsellä ainakaan ole mitään "virisarjaa" tuohon ja se kait liittynee hintapolitiikkaan...
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

:oops:

Joo.... tosiaan katsoin WIS:sistä vaan nuo peruspaineet, mitkä on kummassakin samat. Ihmettelin kyllä että miksi paineet on noin pienet.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Mitens muuten tuon 1.8t:n(SC) kanssa on, saako siihen jotain sarjoja millä nostaa tehoja? Kone on kai kuitenkin sama, kuin 2.0t:ssä?
Saa tuohon esimerkiksi BSR ja Maptunilta. Eikös Hirsch-viripakettia saa ihan saabilta. Muutosrekisteröiminen ei onnistu Suomessa ilman jarrujenkin päivittämistä Aeron jarruihin.

Noiden valmistajien steg 1-paketeilla tehoa irtoaa hieman päälle 200hv ja vääntöä reilu 300Nm. Itselläkin polttelee BSR:n tilaaminen mutta odottelen tehtaan takuun päättymiseen asti.
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

BSR steg 1

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

Itse olen ajellut BSR Steg 1:lla kohta vuoden verran. Päivitin softan melkein heti kun ostin auton vähän käytettynä. Eikä mitään ongelmia ole ollut. Ja malli tuo 1.8t.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Nitzgu kirjoitti:Mitens muuten tuon 1.8t:n(SC) kanssa on, saako siihen jotain sarjoja millä nostaa tehoja? Kone on kai kuitenkin sama, kuin 2.0t:ssä?

Kyllä tätäkin asiaa on varmaan jossain vatvottu mutta en tietoa löytänyt... Saabilla ei itsellä ainakaan ole mitään "virisarjaa" tuohon ja se kait liittynee hintapolitiikkaan...
Hirschin sarjalla takuiden pitäisi säilyä muuttumattomana. Ja Hirsch on ainakin tällä hetkellä ainoa TÜV -hyväksytty virisarjojen toimittaja Saabiin.

BSR:n PPC -laite on varmaan kaikista "käyttäjäystävällisin", koska auton voi muuttaa vakioksi lähes koska tahansa ja firman nettisivuilta voi downloadata autoonsa päivityssoftia sitä mukaa, kun päivityksiä tulee.

Maptun on taas niittänyt mainetta tehokkaiden Saabien virittäjänä ja myöskin sillä, että heidän softansa ovat turvallisia käyttää (esim. nakutusherkkyyteen ei ole koskettu).

Hirschistä vielä sen verran, että Suomessa noita uusia 9³:ia ei myydä Hirschin virisetillä ryyditettyinä, mutta Hirschin kotimaassa Sveitsissä myydään "Eric Carlsson" -mallia, joka on rakennettu 1.8t -mallista:

http://www.saab.ch/main/CH/de/93_carlsson.shtml
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Nitzgu kirjoitti:Mitens muuten tuon 1.8t:n(SC) kanssa on, saako siihen jotain sarjoja millä nostaa tehoja? Kone on kai kuitenkin sama, kuin 2.0t:ssä?

Kyllä tätäkin asiaa on varmaan jossain vatvottu mutta en tietoa löytänyt... Saabilla ei itsellä ainakaan ole mitään "virisarjaa" tuohon ja se kait liittynee hintapolitiikkaan...
Hirschin sarjalla takuiden pitäisi säilyä muuttumattomana. Ja Hirsch on ainakin tällä hetkellä ainoa TÜV -hyväksytty virisarjojen toimittaja Saabiin.

BSR:n PPC -laite on varmaan kaikista "käyttäjäystävällisin", koska auton voi muuttaa vakioksi lähes koska tahansa ja firman nettisivuilta voi downloadata autoonsa päivityssoftia sitä mukaa, kun päivityksiä tulee.

Maptun on taas niittänyt mainetta tehokkaiden Saabien virittäjänä ja myöskin sillä, että heidän softansa ovat turvallisia käyttää (esim. nakutusherkkyyteen ei ole koskettu).

Hirschistä vielä sen verran, että Suomessa noita uusia 9³:ia ei myydä Hirschin virisetillä ryyditettyinä, mutta Hirschin kotimaassa Sveitsissä myydään "Eric Carlsson" -mallia, joka on rakennettu 1.8t -mallista:

http://www.saab.ch/main/CH/de/93_carlsson.shtml
Vaikuttaa siltä, tuonkin Carlssonin Eerikin mallin huomioiden, että Suomi on ainoita maita, joissa nuo jarrut pitäisi vaihtaa wanhan Aeron jarruihin, ennen kuin saa katsastettua. Mistähän tämäkin johtuu - karkeammasta asfaltista varmaankin :roll: ? Eikös EU-alueella pitäisi olla yhtenäinen käytäntö - se olisi ainakin minun mielestäni loogista?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Vaikuttaa siltä, tuonkin Carlssonin Eerikin mallin huomioiden, että Suomi on ainoita maita, joissa nuo jarrut pitäisi vaihtaa wanhan Aeron jarruihin, ennen kuin saa katsastettua. Mistähän tämäkin johtuu - karkeammasta asfaltista varmaankin :roll: ? Eikös EU-alueella pitäisi olla yhtenäinen käytäntö - se olisi ainakin minun mielestäni loogista?
No niinpä näyttäisi. Sveitsihän ei ole EU -maa, mutta kyllä Suomen autokatsastuskäytäntö on melko "omaperäistä" :roll:

Mikään ei taida olla Suomessa niin pyhää, kuin:

A) Suomen autokatsastuskäytäntö
B) autojen verotuskäytäntö (uudet autot ja maahantuodut käytetyt autot)
C) autojen maahantuonti (heillähän on oikein oma etujenajamisyhdistyskin, Autotuojat Ry tai joku vastaavan niminen)
D) rakennusten palo-ovet (muut EU:n alueella hyväksytyt palo-ovet eivät kelpaa Suomessa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin