100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)
100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)
No niin, nyt ollaan niin pitkällä, että Metro-Auto Airportissa olisi odottamassa tämän kuun lopussa ohjelmointilaite, jolla saa pudotettua Hirschin softat autoon. Pitää vain varata aika (ja tilata softa).
Enivei, ennen tätä investointia haluaisin tsekata muutaman asian (mulla on siis 1.9 TiDS, mutta vastaukset lienevät osin yleispäteviä):
- mitä vaikutusta tuolla virityksellä on polttoaineenkulutukseen. Teoreettinen olettama on, että ajotapa pysyisi samana
- mitä vaikutusta tuolla on auton jälleenmyyntiarvoon, eli kannattaako muutoskatsastaa vai pitää viritys omana tietona?
- Variston LA:ssa varoittelivat, että viritykset voi kadota maailman tuuliin, jos joku asentaja "vahingossa" palauttaa vanhan softan. Onko teillä käynyt näin (ja mistäs sen tietää, kun ei joka huollon jälkeen voi pyytää dynoraporttia). Eli onko riski todellinen?
- mitä muuta?
Mun edellisessä saappaassa (9-3 2.0t SE TurboJubilee) oli myyjän väitteen mukaan tehtaan(?) virisarja (varustelistassa joku SportPack tms), jolla oli otettu muistaakseni 175 hp/250 Nm (automaatti). En koskaan muistanut katsoa, mitä rekisteriotteessa luki. Enivei, ei silloin pitänyt esim. huoltoon mennessä huolehtia mistään. Olikohan tuo virisarja "kovakoodattu" vai muuten eri tavalla toteutettu???
Tässä näin aluksi kyssäreitä.
Enivei, ennen tätä investointia haluaisin tsekata muutaman asian (mulla on siis 1.9 TiDS, mutta vastaukset lienevät osin yleispäteviä):
- mitä vaikutusta tuolla virityksellä on polttoaineenkulutukseen. Teoreettinen olettama on, että ajotapa pysyisi samana
- mitä vaikutusta tuolla on auton jälleenmyyntiarvoon, eli kannattaako muutoskatsastaa vai pitää viritys omana tietona?
- Variston LA:ssa varoittelivat, että viritykset voi kadota maailman tuuliin, jos joku asentaja "vahingossa" palauttaa vanhan softan. Onko teillä käynyt näin (ja mistäs sen tietää, kun ei joka huollon jälkeen voi pyytää dynoraporttia). Eli onko riski todellinen?
- mitä muuta?
Mun edellisessä saappaassa (9-3 2.0t SE TurboJubilee) oli myyjän väitteen mukaan tehtaan(?) virisarja (varustelistassa joku SportPack tms), jolla oli otettu muistaakseni 175 hp/250 Nm (automaatti). En koskaan muistanut katsoa, mitä rekisteriotteessa luki. Enivei, ei silloin pitänyt esim. huoltoon mennessä huolehtia mistään. Olikohan tuo virisarja "kovakoodattu" vai muuten eri tavalla toteutettu???
Tässä näin aluksi kyssäreitä.
Re: 100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)
- Polttoaineen kulutus ei juuri muutu. Ainoastaan kaasujalka sitä muuttaa, eli huomattavasti parantunut ohituskiihtyvyys jne saattaa lisätä kiihdyttelyä. Muuten viritys saattaa tietyllä ajotavalla jopa laskea kulutusta.
- Jälleenmyynti arvo on mielipidekysymys. Toisille se nostaa arvoa, toisille ei.
- Ladattavat softaviritykset voi "hävitä" jos tehdään joku päivityslataus jossa vanha softa poistetaan uuden tieltä. Tästä täytyy huomauttaa huollon yhteydessä, että päivityksiä ei tehdä.
- mitä muuta.. No, tehoa ei koskaan ole liikaa... Eli siitä sitten alkaa semmonen viritysriippuvuus , mahdollisesti!
- Jälleenmyynti arvo on mielipidekysymys. Toisille se nostaa arvoa, toisille ei.
- Ladattavat softaviritykset voi "hävitä" jos tehdään joku päivityslataus jossa vanha softa poistetaan uuden tieltä. Tästä täytyy huomauttaa huollon yhteydessä, että päivityksiä ei tehdä.
- mitä muuta.. No, tehoa ei koskaan ole liikaa... Eli siitä sitten alkaa semmonen viritysriippuvuus , mahdollisesti!
MRe kirjoitti: - mitä vaikutusta tuolla virityksellä on polttoaineenkulutukseen. Teoreettinen olettama on, että ajotapa pysyisi samana
- mitä vaikutusta tuolla on auton jälleenmyyntiarvoon, eli kannattaako muutoskatsastaa vai pitää viritys omana tietona?
- Variston LA:ssa varoittelivat, että viritykset voi kadota maailman tuuliin, jos joku asentaja "vahingossa" palauttaa vanhan softan. Onko teillä käynyt näin (ja mistäs sen tietää, kun ei joka huollon jälkeen voi pyytää dynoraporttia). Eli onko riski todellinen?
- mitä muuta?
Mun edellisessä saappaassa (9-3 2.0t SE TurboJubilee) oli myyjän väitteen mukaan tehtaan(?) virisarja (varustelistassa joku SportPack tms), jolla oli otettu muistaakseni 175 hp/250 Nm (automaatti). En koskaan muistanut katsoa, mitä rekisteriotteessa luki. Enivei, ei silloin pitänyt esim. huoltoon mennessä huolehtia mistään. Olikohan tuo virisarja "kovakoodattu" vai muuten eri tavalla toteutettu???
Tässä näin aluksi kyssäreitä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mitä muuta/muutoskatsastus osioon: itsekin olen pohtinut oman 2.0t:n päivittämistä Hirschin avulla 195 heppaiseksi. Mahdollinen ongelma on kuitenkin siinä, että kun tehot nousee, pitäisi ajoneuvon osien vastata menohaluja.
Eli kun 2.0t:ssä on pienemmät jarrulevyt kuin 2.0T:ssä (jonka tehoja siis Hirschin softalla päivitettynä oma autoni tulisi lähimmäksi Saabin mallistossa, 195/209), niin auton katsastamiseksi ja "lailliseksi" saamiseksi, tulisi myös jarrut vaihtaa isommiksi. Ja taas maksaa.
Joku sanoo heti että ei kannata muutoskatsastaa. Totta toinen puoli, mutta pelko liittyykin vakuutusyhtiön toimintaan. Jos tulisi asiaa kolarikorjaamoon, ja vakuutustarkastaja jotenkin sattuisi huomaamaan virityksen, voisi hän todeta korvauksen jäävän saamatta kun kerran törttöilin "laittomalla" autolla. Jos jarrut olisi vaihdettu (ja ehkä jotain muuta alustasta?), ei tätä huolta olisi kun voisi vaikka muutoskatsastaa. Tätä samaa keskustelua on käyty toisenkin aiheen ympärillä forumilla, joten sieltä lisää vettä myllyyn.
Dieselin kohdalla tämä lienee turha huoli, kun jarrut on vissiin (viisaammat korjatkaa) samat kuin 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä, jolloin tältä osin viritys ei liene ongelma 175 hepoon saakka.
Ilman tätä Suomen lainsäädännön omaa kukkasta olisin jo Hirschin tilannut. Nyt täytyy vähän vielä pohtia, vaikka himo on kova...
Eli kun 2.0t:ssä on pienemmät jarrulevyt kuin 2.0T:ssä (jonka tehoja siis Hirschin softalla päivitettynä oma autoni tulisi lähimmäksi Saabin mallistossa, 195/209), niin auton katsastamiseksi ja "lailliseksi" saamiseksi, tulisi myös jarrut vaihtaa isommiksi. Ja taas maksaa.
Joku sanoo heti että ei kannata muutoskatsastaa. Totta toinen puoli, mutta pelko liittyykin vakuutusyhtiön toimintaan. Jos tulisi asiaa kolarikorjaamoon, ja vakuutustarkastaja jotenkin sattuisi huomaamaan virityksen, voisi hän todeta korvauksen jäävän saamatta kun kerran törttöilin "laittomalla" autolla. Jos jarrut olisi vaihdettu (ja ehkä jotain muuta alustasta?), ei tätä huolta olisi kun voisi vaikka muutoskatsastaa. Tätä samaa keskustelua on käyty toisenkin aiheen ympärillä forumilla, joten sieltä lisää vettä myllyyn.
Dieselin kohdalla tämä lienee turha huoli, kun jarrut on vissiin (viisaammat korjatkaa) samat kuin 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä, jolloin tältä osin viritys ei liene ongelma 175 hepoon saakka.
Ilman tätä Suomen lainsäädännön omaa kukkasta olisin jo Hirschin tilannut. Nyt täytyy vähän vielä pohtia, vaikka himo on kova...
OK. Kerro sitten kokemuksia, kiinnostaisi kuulla diesel-lastun tuomista muutoksista!MRe kirjoitti:1,5 kEUR. Listan mukaan.Mihin hintaan muuten Metro-Auto on Hirveä myymässä (softa + asennus)?
On alkanut tässä kesän mittaan kovasti poltella 9-3SC ja nimenomaan nokipumpulla, onneksi ei ole rahaa... Pitääkin laittaa taas lotto vetämään
Edit: tulihan se "Ruisku" sieltä
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2706
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Voiskohan Saabilta kohta tulla jotain vastaava kuin Volvolta
S40:ssä 180hp diesel, vaikka Volvokin on todella paljon jäljessä saksalaisia, varsinkin isommissa
Kuitenkin (etelä-) Euroopassa on kiisseleitä puolet uusista autoista
Miettikää BMW 330D...alle 7s sataseen ja ihan hullu huippunopeus, jos sitä ajaa, ei voi sanoa saabistikaan, että on hidas
S40:ssä 180hp diesel, vaikka Volvokin on todella paljon jäljessä saksalaisia, varsinkin isommissa
Kuitenkin (etelä-) Euroopassa on kiisseleitä puolet uusista autoista
Miettikää BMW 330D...alle 7s sataseen ja ihan hullu huippunopeus, jos sitä ajaa, ei voi sanoa saabistikaan, että on hidas
Tomppa & Saabit myyty :(
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2706
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Noista väänöistä. Oikeastaan olen usein ihmetellyt, miksi turbobensojen väännöt ovat suht laimeat. Toki ne on juurikin rajoitettuja ja näin vältetään paraabelia, mutta silti ihmetyttää, kun lastuvireilläkin näkee kuinka paljon saa vääntöä lisää juurikaan tehoihin koskematta.
Ja noissa Bemun kiisseleissä on muuten vallan kivat viripotentiaalit ja onhan siellä vielä se 535, se kone taitaa olla muualla saatavissa myös 3-sarjalaiseen. Jotenkin vain tuntuu, että nuo kiisselit eivät aivan liiku niin hyvin, mitä paperilla olevien tehojen perusteella voisi olettaa.
Ja itse kyllä pysyn bensassa, noissa ei vain ole sitä luonnetta, mitä minä koneelta kaipaan.
Ja noissa Bemun kiisseleissä on muuten vallan kivat viripotentiaalit ja onhan siellä vielä se 535, se kone taitaa olla muualla saatavissa myös 3-sarjalaiseen. Jotenkin vain tuntuu, että nuo kiisselit eivät aivan liiku niin hyvin, mitä paperilla olevien tehojen perusteella voisi olettaa.
Ja itse kyllä pysyn bensassa, noissa ei vain ole sitä luonnetta, mitä minä koneelta kaipaan.
STCF #3
Niin, kuinkahan paljon näissä valinnoissa on tunnetta ja kuinka paljon faktaa. Tarkoitan tällä vain sitä, että olen todellakin yrittänyt löytää näistä softista puutteita/riskejä ja nimenomaan tuosta BSR:stä, mutta suuresta käyttäjämäärästä huolimatta, ongelmia ei ole tullut esiin.Rommitommi kirjoitti:IMHO:
Eli hirvi on kohtuu turvallinen, ei ainakaan BSR-viritystä ikinä ottaisi omaan autoon.
Anna mennä, se maksaa ittensä takasin ajan kanssa, vaikka varmasti löytyy BSR:n virin omistavilta eriäviä mielipiteitä
Ja kysymyshän oli nimenomaan näistä yleisimmistä eli steg1-tason "softavirityksistä".
Eli jos jollakin on faktaa, niin pistäkää jakoon - kiinnostaisi kyllä.
Mistähän tämä keskustelu löytyy tai millä hakusanoilla löydän sen?JiiEe kirjoitti: Joku sanoo heti että ei kannata muutoskatsastaa. Totta toinen puoli, mutta pelko liittyykin vakuutusyhtiön toimintaan. Jos tulisi asiaa kolarikorjaamoon, ja vakuutustarkastaja jotenkin sattuisi huomaamaan virityksen, voisi hän todeta korvauksen jäävän saamatta kun kerran törttöilin "laittomalla" autolla. Jos jarrut olisi vaihdettu (ja ehkä jotain muuta alustasta?), ei tätä huolta olisi kun voisi vaikka muutoskatsastaa. Tätä samaa keskustelua on käyty toisenkin aiheen ympärillä forumilla, joten sieltä lisää vettä myllyyn.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Itse kun hommasin viriä autooni, niin selvitin perusteellisesti (toki puhelimella), mutta esimerkiksi BSR:ltä ilmoittivat, ettei olla koskettu mihinkään auton turvarajoihin. Nyt on jopa vertailukäyriä nähtävillä BSR:än ja Hirnun välillä, mitkä kertoo karua totuutta. Heitä vaan rahat kankkulan kaivoon jos huvittaa ja on rahaa. Moikkaan kun ajan edelleRommitommi kirjoitti:IMHO:
Eli hirvi on kohtuu turvallinen, ei ainakaan BSR-viritystä ikinä ottaisi omaan autoon.
Anna mennä, se maksaa ittensä takasin ajan kanssa, vaikka varmasti löytyy BSR:n virin omistavilta eriäviä mielipiteitä
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2706
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Sinäänsä ei mitään paperifaktaa löydy muuta kuin BSR tunattujen Volvojen dynokäyriä. S60 T5:lle lupaavat 299hp steg1:llä, mutta sillä vakioturbolla ei päästä lähellekkään sitä, vaikka olis mikä ohjelma.Bob kirjoitti:
Niin, kuinkahan paljon näissä valinnoissa on tunnetta ja kuinka paljon faktaa. Tarkoitan tällä vain sitä, että olen todellakin yrittänyt löytää näistä softista puutteita/riskejä ja nimenomaan tuosta BSR:stä, mutta suuresta käyttäjämäärästä huolimatta, ongelmia ei ole tullut esiin.
Ja kysymyshän oli nimenomaan näistä yleisimmistä eli steg1-tason "softavirityksistä".
Eli jos jollakin on faktaa, niin pistäkää jakoon - kiinnostaisi kyllä.
Dynossa onkin saatu +-270hp tuloksia
BSR virissä on myös kunnon "potku", joka saa kyydin tuntumaan hemmetin kovalta heti alkuunsa, vaikka todellisuudessa ei kulje yhtään kovempaa.
Joku siinä on myös oltava, kun vakio 210hp Volvo ei jää paljoa ollenkaan 260hp og9-3Aerolle Aerossa tosin vauhti tuntuu ihan eri tavalla
Tomppa & Saabit myyty :(