Resonanssiääni

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Resonanssiääni

Viesti Kirjoittaja Bob »

Olen tätä aihetta joskus aiemminkin hieman sivunnut toisessa yhteydessä, mutta askarruttaa edelleen onko oma autoni ainut, jossa tämä "piirre" on:

Siis tyypillisesti, kun auto on seissyt ajon jälkeen 6-8 tuntia (työpäivän ajan) ja auton käynnistää - kuuluu matkustajan puolelta etukulmalta varsin kova metallinen resonanssiääni (pärinä). Ääni kuuluu ehkä puolen minuutin ajan.

Muissa olosuhteissa ko. ääntä ei kuulu. Ei kylmäkäynnistyksessä yön jälkeen kertaakaan. Vaatii aina tuon liki työpäivän ajan jäähtyä näillä keleillä. Talvella ko. ääni kuuluu jos auto on ollut lämmittimessä - ilman lämmitintä käynnistyy hiljaa.

Onko muilla mitään havaintoa? Olen tutkinut noita pakoputken suojapeltejä, mutta jos ne resonoisivat, niin luulisi niiden resonoivan koko ajan...

Apua - Tojota kuskit pääsevät kuittailemaan kun käynnistävät ajokkinsa vierestä työpäivän päätteeksi ja aivan ilman räminöitä . :wink:
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

En usko että se suojapellistä tulee vaikka mulla kyllä se rämisi. Sen kyllä sai paikallistettua molempien istuimien väliin. Kuumuutta eristävän suojapellin. Saat kokeilemalla vaikka harjanvarrella siihen alta päin .Niin minä tein. Jos löydät niin kerrotko jos muillakin ilmenee samaa. Entäs konehuoneen puolelta oisko siellä jotain. Kovahan se aina etsiä on mutta toivotan onnea. Ne kyllä ärsyttää kovin ja sitten kun tietää niin monesti sillä ei sitten olekaan niin kiire korjata. Mulla ainakin käy monesti niin.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Täytyy vielä jatkaa kun tuli mieleen että jos etsit sitä silloin kun sen pitäisi kuulua ennen käynnistystä konehuoneen puolelta olisiko joku läpivienti tai vastaava hieman irti. Kun se näyttää liittyvän lämpöön. En tiedä onko näistä apua mutta kirjoitin nyt kuitenkin. Vaikeitahan ne on lyötää. Mulla un etsitty mittariston takaa helinää puoli vuotta joka ilmenee toisinaan ja silloin pajalla on tietenkin hiljaa, irroitettu mittaristokin kaksi kertaa.
Vastaa Viestiin