Kulutus 2004 vs 2006+

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Kulutus 2004 vs 2006+

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Onkos kukaan huomannut pientä detaljia Saabin spekseissä, eli 2004 vuoden moottorit näyttäis olevan marginaalisesti janoisempia kuin uudemmat?

esim. 1.8t M5

vuosimalli 2004 2006
kaupunki 11,2 10,5
maantie 6,1 6,0
yhdistetty 8,0 7,7

tai 2.0T (M6)

kaupunki 12,1 11,3
maantie 6,4 6,3
yhdistetty 8,5 8,1

Onko kellään tietoa mistä moinen ero tulee? Onko moottorissa/softassa muutosta vaiko esim vaihteiston välityksissä? Luvatut suorituskyvyt on molemmille vuosimalleille täysin samat.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kulutus 2004 vs 2006+

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:Onkos kukaan huomannut pientä detaljia Saabin spekseissä, eli 2004 vuoden moottorit näyttäis olevan marginaalisesti janoisempia kuin uudemmat?

esim. 1.8t M5

vuosimalli 2004 2006
kaupunki 11,2 10,5
maantie 6,1 6,0
yhdistetty 8,0 7,7

tai 2.0T (M6)

kaupunki 12,1 11,3
maantie 6,4 6,3
yhdistetty 8,5 8,1

Onko kellään tietoa mistä moinen ero tulee? Onko moottorissa/softassa muutosta vaiko esim vaihteiston välityksissä? Luvatut suorituskyvyt on molemmille vuosimalleille täysin samat.
On huomattu nuo erot ja ihmeteltykin niitä. Olen tullut siihen tulokseen, että kun SC tuli markkinoille - huomattiin sen yhdistetyn kulutuksen asettuvan liian ylös suhteessa pahimpiin kilpailijoihin. No, tarkistetaampas ilmoitettuja lukemia hieman myyvempään suuntaan ja kuten tunnettua on, farkkukorinen syö aina hieman sedania enemmän -> no, lasketaan niitäkin hieman samassa suhteessa -> ja kas 2006 SS syökin nyt hieman vähemmän kuin 2004.

Minulla on omassani ollut sekä 2004 softa, että myös 2006 softa, eikä sieltä ainakaan mitään käytännössä mitattavissa olevia eroja tule. Mekaanisia eroja noiden 2004/2006 välillä ei ainakaan minulla ole tiedossani?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aika yllättävää ja, etten sanois, härskiä jos tosiaan on miltei litra vetäisty kaupunkikulutuksesta (2.0T) pois vain paperilla ilman todellista eroa.
Mutta tuskimpa tähänkään saadaan totuudenmukaista vastausta mistään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti: Mutta tuskimpa tähänkään saadaan totuudenmukaista vastausta mistään.
Jep - omat kommenttini olivat päätelmiä, kun mitään faktaakaan ei ole kerrottu/tiedossa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nostampa tätä vanhaa juttua. Mielenkiintoisen havainnon tässä tuon uuden combin kulutuksesta. Meidän sekalaisella ajolla kulutus on ollut koko ajan n.8,2l/100km. Joka tankkauksen yhdeydessä olen resetoinut kulutuksen ja seurannut sitä tarkkaan. Nyt kun 5000km raja tuli ylitettyä on matka-ajon kulutus pudonnut useita desilitroja ja auton keskimääräinen kulutus on kaksi edellistä tankkiä ollut 7,8l. Ajo tarve/tottumukset ei ole muuttunut mitenkään. Jokaisen Oulun keikan (150km) jäljiltä mittariin jää 7,4l/100km kun aiemmin jäi 7,8l/100km. Ennen tuota 5000km rajaa alin näkemäni lukema oli 7,7l. Ja tämä tuli siten, kesken matkan nollasin mittarin ja seurasin kulutusta n.90km vauhdissa.

Mielenkiintoinen jutska. Onko softassa jokin ominaisuus tuossa 5000km kohdalla vaiko miten se näin tarkasti muuttui?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän sisäänajon aikana yleensä enemmän soppaa aina kuluu. Toisaalta onko näissä uusissa autoissa jo moottorit valmiiksi sisäänajettuja?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jcarlson kirjoitti:Kyllähän sisäänajon aikana yleensä enemmän soppaa aina kuluu. Toisaalta onko näissä uusissa autoissa jo moottorit valmiiksi sisäänajettuja?
No niin tietysti, mutta kun muutos tapahtui tasan viidentonnin kohdalla. Se hiukan ihmetyttää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Tapahtuko kulkupuolella mitään muutosta? Vois olla, että uutta konetta suojellaan tyhmältä käyttäjältä sisäänajoaikana, esim. ahtopaineita rajotetaan tai jotai muuta vastaawaa..näin saadaan "turhia" takuuremppoja pois
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Yhdessä uutena ostamassani kulkineessa tuli ensihuollon jälkeen lisää paukkuja moottoriin. Luulisin, että ko. autossa oli sisäänajo ekan 10 tkm ja tuon jälkeen huolto ohjelmoi moottorinohjauksen uudelleen.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eipä mitään muutoksia ole havainnut. Toisaalta ei ole kyllä tullut muutenkaan erityisesti kengitettyä autoa missään vaiheessa. Ahtopainemittariahan ei autossa ole, joten sitäkään ei ole tullut sitten seurailtua :wink: Pitäis mielenkiinnosta mitata paljonko tuo mahtaa ahtaa. Muistaakseni maksimi pitäis olla 0,65bar tällä 1,8t versiolla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti:Eipä mitään muutoksia ole havainnut. Toisaalta ei ole kyllä tullut muutenkaan erityisesti kengitettyä autoa missään vaiheessa. Ahtopainemittariahan ei autossa ole, joten sitäkään ei ole tullut sitten seurailtua :wink: Pitäis mielenkiinnosta mitata paljonko tuo mahtaa ahtaa. Muistaakseni maksimi pitäis olla 0,65bar tällä 1,8t versiolla.
Minä muistelisin että 1.8t:n maksimi ahdot on 0,45 baria. Ja tämän antoi edellinen 1.8t:ni dynossakin, kun tuli kokeiltua vakiosoftallakin. Auto liikkuu kyllä paljon kivemmin 0,85 ahdoilla...
Vastaa Viestiin