SportCombi talvella

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

SportCombi talvella

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moi kaikki,

Täältä kun löytyy useita jotka on Combilla talven läpi ajelleet, niin kertokaapa miten on käytännön tasolla toiminut. Ajettavuutta on kehuttu varauksetta, joten siitä ei varmaan sen enempää. Lähinnä kiinnostaa miten lämpöä riittää? Pysyykö ikkunat auki huurusta jos takana istuu väkeä? Toimiiko lukot (lähinnä avautuu aamuisin) jos kelit vaihtelee nollan molemmin puolin? Sotkeeko loska ja räntä takaikkunan, kuten sen muodosta ja spoilerista voisi päätellä? Kerääntyykö loskalunta johonkin tiettyihin paikkoihin jäätymään (renkaan kotelot, peräluukun/puskurin väli yms)?
Osaako ACC pitää tuulilasin avoinna kovilla pakkasilla?

Siinähän sitä taas kysymyksiä, ois hienoa jos joku kommentois. Em. asioissa tonnari oli valitettavasti usein talviauton irvikuva verrattuna og-satkuihin. Toivottavasti combi hieman parantaa tästä?!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mathar81
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 13:53
Paikkakunta: Joensuu

Sc talvella

Viesti Kirjoittaja mathar81 »

Täytyy myöntää että hyvä auto on talvella ajella. Muutamia asioita kuitenkin tuli mieleeni.

1. Kovilla pakkasilla iskunvaimentimistä kuuluu pientä "lotinaa" ajettaessa töyssyihin. 2. Liukkaalla kelillä tiukkaan mutkaan ajettaessa perä tuntuu joskus hieman keveältä. 3. Suosittelen kaikille kitkarenkaita kyseiseen autoon, koska nastarenkaat tuovat sisälle tarpeettoman paljon melua. 4. Takalasiin kertyy pyryllä kunnolla lunta, mutta kyllä tämä vika on kaikissa farmareissa (ainakin kaikissa ajamissani.)

Mitään muuta negatiivista sanottavaa ei ole. Kaikenkaikkiaan mainio auto jossa lämpöä riittää kovillakin pakkasilla. Bi-ksenoneihin olen erittäin tyytyväinen. Niillä näkyvyys puoli pysyy kunnossa. Muutenhan auto menee kuin kiskoilla oli keli mikä keli.

Nämä ovat minun mielipiteitä, jotkut voivat olla myös eri mieltä (ja saakin olla)
Maza
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Omia kokemuksi SC:sta ja talvesta;
1. Lämpöä riittää ja sitä tulee nopeasti. 2. Takalasitkin pysyy auki, vaikka kyydissä on aina enemmän tai vähemmän lumisia/märkiä lapsia. Ero tässä suhteessa entiseen autoon (Volvo V40 -01) radikaali. Volvossa takalasit oli tasaisessa huurussa, koettipa puhallinta pyörittää miten tahansa. Nyt lasit voivat kosteissa olosuhteissa aluksi huurtua, mutta puhallinta passaamalla ne saa kirkkaaksi ilman että tuulilasi jäätyy. 3. Lukkoihin kommentti varauksella, koska pääsääntöisesti auto on tallissa. Mutta reissun päällä ja taivasalla ollessa lukkojen kanssa ei ole ollut ongelmia. 4. Kuten Maza toteaa, perä lumeentuu tehokkaasti. Mutta näin siis tapahtuu kaikissa farkuissa ainakin jossain määrin, ellei sitten ole jotain ei-niin-kauhean-kaunista tuulenohjainta ruuvattuna katolle. 5. Kun perä lumeentuu, on lunta toki puskurin ja luukun välissä. Aina on kuitenkin auennut ilman ruoppaamista. 6. Käsipelillä olen vaikeimmissa olosuhteissa saanut takasivulaist auki (kun siis takana märkiä kuljetettavia). Muuten ACC toimii kyllä, ja pitää tuulilasin puhtaana.

Kootusti voin omalta osalta todeta, ettei talviajossa ole ollut valittamista. ESP puuttuu reippaissa tilanteissa perän keveyteen, mutten ole sitä normaaliajossa häiritseväksi kokenut. Ja rengastuksena 225/24 17" nastat, ja hyvin toimii. Melu sellainen kuin nyt yleensäkin nastoitetuilla renkailla, ei siis ainakaan minua häiritse. Mutta tämähän on niitä makuasioita, eikä siitä sen enempää...
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

JiiEe kirjoitti:Lämpöä riittää ja sitä tulee nopeasti.
Tästä voisin olla kyllä eri mieltä. Lämpöä on kyllä riittävästi, mutta lämpeäminen on todella hidasta. Näin siis 1.8t SS:lla, mutta en oikein jaksa uskoa, että SC sen nopeammin lämpenisi. Muuten loistavat talviominaisuudet.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Vector kirjoitti:
JiiEe kirjoitti:Lämpöä riittää ja sitä tulee nopeasti.
Tästä voisin olla kyllä eri mieltä. Lämpöä on kyllä riittävästi, mutta lämpeäminen on todella hidasta. Näin siis 1.8t SS:lla, mutta en oikein jaksa uskoa, että SC sen nopeammin lämpenisi. Muuten loistavat talviominaisuudet.
Ajatelin, että tähän ketjuun en kommentoi, koska minulla ei ole SC:tä. Kuitenkin, kun nyt sivuttiin tuota SS:n lämpiämistä, niin on pakko kommentoida.

Tästä lämpiämisestä löytyy haulla juttua tältä foorumilta - osalla tuntuu olleen ongelmia lämpiämisnopeuden suhteen.

Omassani ei tuollaisia ongelmia ole ollut ja tuo lämpiämisnopeus on kyllä varsin hyvällä tasolla n. 6 kilsan ajo ja normaalilämmöt näillä etelä-suomen pakkasilla.
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Vector kirjoitti:mutta en oikein jaksa uskoa, että SC sen nopeammin lämpenisi.
Samaa mieltä, ja erot syntyvät jostain muusta. Mulla ei ole kokemusta muista Saabeista kuin tästä nykyisestä, ja tämä yksilö ainakin lämpenee nopeasti. Teki näin myös reippailla pakkasilla reissun päällä ja ilman lohkoa.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä on SC TidS eikä todellakaan voi lämpöä tai lämpenemisnopeutta moittia. Autossa onkin toki se polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Ei muistaakseni viime talvena tullut eteen sellaista tilannetta, että olisi pitänyt alkaa "käsisäätelemään" vaan AUTO-asento on ollut urhoollisesti aina päällä.
Ajettavuus on ollut kerrassaan ensiluokkaista (Gislaved SoftFrost2 205-55/16) eikä mitään ongelmia muutenkaan. Lupaa hyvää myös jatkolle.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
HANSKI50
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Marras 24, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja HANSKI50 »

Vector kirjoitti:
JiiEe kirjoitti:Lämpöä riittää ja sitä tulee nopeasti.
Tästä voisin olla kyllä eri mieltä. Lämpöä on kyllä riittävästi, mutta lämpeäminen on todella hidasta. Näin siis 1.8t SS:lla, mutta en oikein jaksa uskoa, että SC sen nopeammin lämpenisi. Muuten loistavat talviominaisuudet.
Täytyy olla SS:ssä jotain vikaa..omani lämpiää todella nopeasti.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Kyllä minulla on ollut nopemminkin lämpeneviä autoja mutta se nyt on vain marginaalia. Ne taas oli muilta osin huonompia. Mutta sittenhän kyllä tarkenee aivan vallan mainiosti. Mutta että Ranskalaiset Peugeotit 406 lämpesi nopeammin se on kyllä aikamoinen suoritus etelän ihmisten tekemäksi. Mutta sitten taas oli talvisin ne huohotin ongelmat että kyllä näin on parempi. Kun muutamasta kilometristä vain on kysymys.
Vastaa Viestiin