9-3 TiDS aut. ja Hirsch - kokemuksia
9-3 TiDS aut. ja Hirsch - kokemuksia
Nonniin nyt alkaa olla sen verran erilaista ajoa takana, että voin kertoa tuon hirssitetyn diisselin tuntumasta.
Management Summary: auto tuntuu p***leen hyvältä.
Tarkempi analyysi:
- Normaalissa kaupunkiajossa ei kauheasti eroa vakiosta (siltä osin, kun sitä enää muistaa). Kulutus koko lailla samassa.
- Nopeatempoisessa kaupunkiajossa auto tuntuu herkemmältä ja tietysti kiihtyy ripeämmin. Kulutus luokkaa litran korkeampi kuin vakiossa. Riippuu täysin ajotavasta. Jos joskus hitaassa ajossa yrittää tehdä "paniikkikiihdytyksen", automaatti kelaa hetken tyhjää, kierrokset nousevat yli 1500 ja kun tomaatti taas muistaa että on työpäivä, seuraa ikävä potku, kun moottori alkaa olla optimiväännöllä. Tätä ei ollut ennen näin selvästi.
- Maantiellä: jes!!! Ohituskiihtyvyys 80 - 100 - 120 selkeästi parempi kuin vakiona. Kulutus rauhallisessa ajossa (mittarin mukaan rajoitus +15 km) vähemmän kuin orkkiksella (n. 0.5 l).
- Moottoritiellä: jes x 2!!! Varsinkin nyt kun Porvoon motarilla on järjestetty noita stop-and-go -rangaistuksia tietyön merkeissä. Eli nopeusrajoitus 50 tai 60 km/h josta se nousee 120 suoraan. Antaa saappaan valua 120 merkin kohdalle viittäkymppiä, sitten jalka konehuoneeseen, mittarien näyttäessä 80+ ja 4000, niin vakionopeudensäädin päälle (asetus 135), tomaatti vaihtaa suuremmalle, kierrokset putoavat tuonne 3000 paikkeille ja - auto potkaisee selvästi. Tätä ei ennen käynyt. Mittari käy 140 paremmalla puolella ennenkuin vakionopeudensäädin rauhoittaa tilanteen.
Näiden stop-and-go -rangaistusten kanssa mulla on käynyt nyt joka kerta niin, että saan perään jonkun kuumakallen, jota - kauniisti sanottuna - ottaa päähän ajaa viittäkymppiä mun perässä. Joka ikinen kerta takanatuleva on tunkenut vierelle heti kun keilat loppuvat, vaikka paikalla on vielä 50 rajoitus + ohituskielto. Edellisessä kappaleessa kuvattu paikaltapoistuminen on masentanut yrittäjän aina niin, ettei ko. autoa ole enää näkynyt, vaikka mulla nopeus on siis se 130 (todellinen nopeus). Eli ei niillä nyt sitten kiire ollutkaan. Mulla kuitenkin on hyvä mieli lopun päivää.
Summa summarum: 1500 EUR well spent.
Management Summary: auto tuntuu p***leen hyvältä.
Tarkempi analyysi:
- Normaalissa kaupunkiajossa ei kauheasti eroa vakiosta (siltä osin, kun sitä enää muistaa). Kulutus koko lailla samassa.
- Nopeatempoisessa kaupunkiajossa auto tuntuu herkemmältä ja tietysti kiihtyy ripeämmin. Kulutus luokkaa litran korkeampi kuin vakiossa. Riippuu täysin ajotavasta. Jos joskus hitaassa ajossa yrittää tehdä "paniikkikiihdytyksen", automaatti kelaa hetken tyhjää, kierrokset nousevat yli 1500 ja kun tomaatti taas muistaa että on työpäivä, seuraa ikävä potku, kun moottori alkaa olla optimiväännöllä. Tätä ei ollut ennen näin selvästi.
- Maantiellä: jes!!! Ohituskiihtyvyys 80 - 100 - 120 selkeästi parempi kuin vakiona. Kulutus rauhallisessa ajossa (mittarin mukaan rajoitus +15 km) vähemmän kuin orkkiksella (n. 0.5 l).
- Moottoritiellä: jes x 2!!! Varsinkin nyt kun Porvoon motarilla on järjestetty noita stop-and-go -rangaistuksia tietyön merkeissä. Eli nopeusrajoitus 50 tai 60 km/h josta se nousee 120 suoraan. Antaa saappaan valua 120 merkin kohdalle viittäkymppiä, sitten jalka konehuoneeseen, mittarien näyttäessä 80+ ja 4000, niin vakionopeudensäädin päälle (asetus 135), tomaatti vaihtaa suuremmalle, kierrokset putoavat tuonne 3000 paikkeille ja - auto potkaisee selvästi. Tätä ei ennen käynyt. Mittari käy 140 paremmalla puolella ennenkuin vakionopeudensäädin rauhoittaa tilanteen.
Näiden stop-and-go -rangaistusten kanssa mulla on käynyt nyt joka kerta niin, että saan perään jonkun kuumakallen, jota - kauniisti sanottuna - ottaa päähän ajaa viittäkymppiä mun perässä. Joka ikinen kerta takanatuleva on tunkenut vierelle heti kun keilat loppuvat, vaikka paikalla on vielä 50 rajoitus + ohituskielto. Edellisessä kappaleessa kuvattu paikaltapoistuminen on masentanut yrittäjän aina niin, ettei ko. autoa ole enää näkynyt, vaikka mulla nopeus on siis se 130 (todellinen nopeus). Eli ei niillä nyt sitten kiire ollutkaan. Mulla kuitenkin on hyvä mieli lopun päivää.
Summa summarum: 1500 EUR well spent.
Olkaa jo hiljaa . Oma autokuume on saamassa sellaisia mittasuhteita että tämän palstan lukeminen on yhtä tuskaa.
Mahdollisesti perheeseen tuleva auto näyttää enemmän ja enemmän Hirsch vetoiselta Saabilta.
Mahdollisesti perheeseen tuleva auto näyttää enemmän ja enemmän Hirsch vetoiselta Saabilta.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Hyvä raportti.
Itse tuli koeajettua viime viikolla tomaatti SC tidS ilman hirschiä. Kyllähän silläkin ehti. Motti on hieman kierrosherkempi kuin tämä vanha 2.2 tidi. Suorituskyky oli luotettavalla perstuntumalta samaa luokkaa.
Pari huomioita tomaatista. Piti juuri ennen vaihtamista ihmeellisen, matalan kurinan, liekö yksilövika? Ihan nätisti muuten toimi / vaihtoi. Kickdown vastine puuttui kokonaan...niin mihinkä sitä tarvitaan? Nappivaihteet ovat mielestäni aivan turhat, niitä ei jaksanut pitkään ronkkia.
Tuota fiatin konetta piti muuten startata pirun pitkään, onkohan muilla vastaavia kokemuksia?
Itse tuli koeajettua viime viikolla tomaatti SC tidS ilman hirschiä. Kyllähän silläkin ehti. Motti on hieman kierrosherkempi kuin tämä vanha 2.2 tidi. Suorituskyky oli luotettavalla perstuntumalta samaa luokkaa.
Pari huomioita tomaatista. Piti juuri ennen vaihtamista ihmeellisen, matalan kurinan, liekö yksilövika? Ihan nätisti muuten toimi / vaihtoi. Kickdown vastine puuttui kokonaan...niin mihinkä sitä tarvitaan? Nappivaihteet ovat mielestäni aivan turhat, niitä ei jaksanut pitkään ronkkia.
Tuota fiatin konetta piti muuten startata pirun pitkään, onkohan muilla vastaavia kokemuksia?
+20 Nm. Eli sitten on 175/370 eikä 175/350 niinkuin minulla. Joten meno vain paranoo (ja renkaat palaa, mitä ei oikein saa tapahtumaan tomaatilla).Miten lie manuaaliaskilla vaikutus?
Paremmin vääntävällä moottorilla voi ajaa isommalla vaihteella -> vaihtamistarve vähenee.
9-3Tid:
Ei kurise tomaatti, tai sitten en vain tunnista ääntä. Tomaatista kokemusta aiemmin Lagge 3.0V6; 9-3 TurboJubilee; Mondeo 2.5V6 ja nykyisen Saappaan tomaatti (6-vaihteinen) on ehdottomasti paras tähän mennessä. Lähes sen yhden kirosanan tomaatin veroinen, jollei parempi.
Fiatin kone on kyllä käynnistynyt ihan mukavasti, paitsi talvisin jos on ollut eberi päällä. Silloin pitää käynnistää melko pitkään. Tuntuu, että eberi sotkisi tuota hehkutusta.
Voisitko kellottaa 80-120 km/h lentävällä lähdöllä. Persdyno kun on aika subjektiivinen käsite. Vakio manuaalivaihteinen TiDS kiihtyy kolmosella 5,9 sek ja nelosella 6,5 sek. kts http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=210
Voin kellottaa jos sattuu sopiva paikka. Ongelma vain on, että normaali liikenne on tuohon hieman huono paikka.
Lisäksi mulla on tomaatti, joka tarjoaa isompaa todennäköisesti ennenkuin nopeus on 120. Kiihdytys ehkä vitosella ja kutosella onnistuu, mutta en tiedä mitä se kertoo, kun mulla on kuusilovinen automaattiloota, jota ei voi verrata viisi- (tai edes kuusi-) loviseen manuaaliin.
Lisäksi mulla on tomaatti, joka tarjoaa isompaa todennäköisesti ennenkuin nopeus on 120. Kiihdytys ehkä vitosella ja kutosella onnistuu, mutta en tiedä mitä se kertoo, kun mulla on kuusilovinen automaattiloota, jota ei voi verrata viisi- (tai edes kuusi-) loviseen manuaaliin.
Mulla on samanlainen dieseli automaatti. Toistaiseksi vielä vakio.
Vaihteisto toimii hienosti mutta yhden ärsyttävän piirteen oon huomannut.
Kolmosesta ylöspäin se ei suostu vaihtamaan ennen kuin on noin 2000 kierrosta koossa. Tästä aiheutuu varsinkin kaupunki ajossa turhaa melua ja varmaankin myös lisää kulutusta. Pitää kiihdyttää yli kuudenkympin jotta saa nelosen päälle ja melun vaimenemaan.
Olisikohan virityksen jälkeen kierrokset laskenut sen verran ettei nelosta edes tarvitsisi kaupunkiajossa.
Eli ootko huomannut vaihtokohdissa eroa.
Kuutonenhan on tosi pitkä 2000 kierrosta on noin 133 km/h ja 3000k/min noin 190 km/h. Huippua oon saannut menemään tasamaalla kuutosella gps:ssän mukaan 200km/h. Hirschissllä varmaan 10-20 enemmän.
Vaihteisto toimii hienosti mutta yhden ärsyttävän piirteen oon huomannut.
Kolmosesta ylöspäin se ei suostu vaihtamaan ennen kuin on noin 2000 kierrosta koossa. Tästä aiheutuu varsinkin kaupunki ajossa turhaa melua ja varmaankin myös lisää kulutusta. Pitää kiihdyttää yli kuudenkympin jotta saa nelosen päälle ja melun vaimenemaan.
Olisikohan virityksen jälkeen kierrokset laskenut sen verran ettei nelosta edes tarvitsisi kaupunkiajossa.
Eli ootko huomannut vaihtokohdissa eroa.
Kuutonenhan on tosi pitkä 2000 kierrosta on noin 133 km/h ja 3000k/min noin 190 km/h. Huippua oon saannut menemään tasamaalla kuutosella gps:ssän mukaan 200km/h. Hirschissllä varmaan 10-20 enemmän.
Totta. Saman olen huomannut itsekin, mutta en ole viime aikoina kiinnittänyt siihen erityistä huomiota. Pitää tarkkailla tilannetta nyt uudelleen.Vaihteisto toimii hienosti mutta yhden ärsyttävän piirteen oon huomannut.
Kolmosesta ylöspäin se ei suostu vaihtamaan ennen kuin on noin 2000 kierrosta koossa.
Toisaalta jos vaihteen tyrkkää käsin isommalle, tomaatti ei vaihda takaisin alas kuin jossain 1500-1600 kohdalla.