130 tkm SS:llä, dataa
Enpä tiedä miten se laskee sen mutta yleiskommenttina: verrattuna pitkän aikavälin empiiriseen tankkausaineistoon, se ajotietokoneen kulutuslukema on melkein puoli litraa/100 km optimistisempi kuin todellisuus.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Keskikulutus lasketaan suuttimien aukioloajasta (duty cycle), kun tunnetaan suuttimien virtaama, bensanpaine sekä auton nopeus..
Tuon laskun tulokseenhan vaikuttaa kaikkien yo. mittaustulosten epätarkkuus (no duty cycle on kyllä aika tarkka), mutta mm. bensanpaineen säätimien toleranssi on kohtuullisen suuri (muistaakseni luokkaa +/- 0.2 bar). Voisihan tuosta joku kiinnostunut laskeakin jo pelkästään sen vaikutuksen, kun suuttimien tuotto muuttuu suhteessa bensanpaineen muutoksen neliöjuureen.
Tuon laskun tulokseenhan vaikuttaa kaikkien yo. mittaustulosten epätarkkuus (no duty cycle on kyllä aika tarkka), mutta mm. bensanpaineen säätimien toleranssi on kohtuullisen suuri (muistaakseni luokkaa +/- 0.2 bar). Voisihan tuosta joku kiinnostunut laskeakin jo pelkästään sen vaikutuksen, kun suuttimien tuotto muuttuu suhteessa bensanpaineen muutoksen neliöjuureen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kulutuksesta...
On ja ei. Kulutus vaihtelee +/- 0.1-0.2 litraa käsin lasketun (useamman peräkkäisen tankkauksen) ja ajotietokoneen lukeman välillä.Edgar kirjoitti:...Onko nuo teidän kulutukset otettu ajotietokoneesta?...
Jännät nimet kuukausilla teilläpäin .Edgar kirjoitti: ...Kuuden litran kulutukset ovat mätäkuun juttuja...
Myös meillä on käytetty molempia menetelmiä kulutuksen mittaamiseen. Itsekin todennut että mittarin näyttämässä ei ole juuri lainkaan heittoa "tankki täyteen" menetelmään verratuna.
Meillä ei D.T.E ei putoa lopussa sen nopeammin kuin täydellä tankilla tai puolitankilla samoin kuin ei myöskään bensamittarin neula. Itse en ole halunnut päivittää viimeisimpään päivitykseen, koska pelko, että alkaa näyttää väärin päivityksen jälkeen.
Meillä ei D.T.E ei putoa lopussa sen nopeammin kuin täydellä tankilla tai puolitankilla samoin kuin ei myöskään bensamittarin neula. Itse en ole halunnut päivittää viimeisimpään päivitykseen, koska pelko, että alkaa näyttää väärin päivityksen jälkeen.
Mitenkähän tarkkuus muuttuu jos em parametreja muutetaan esim virisarjan kanssa? En tiedä yksityiskohtaisesti mitä esim Hirsch sarjalla saadaan aikaan, mutta luulisi ainakin että esim paineet muuttuvat? Näin luulisi että mittarin laskinkin alkaa erehtymään enemmän?jcarlson kirjoitti:Keskikulutus lasketaan suuttimien aukioloajasta (duty cycle), kun tunnetaan suuttimien virtaama, bensanpaine sekä auton nopeus..
Tuon laskun tulokseenhan vaikuttaa kaikkien yo. mittaustulosten epätarkkuus (no duty cycle on kyllä aika tarkka), mutta mm. bensanpaineen säätimien toleranssi on kohtuullisen suuri (muistaakseni luokkaa +/- 0.2 bar). Voisihan tuosta joku kiinnostunut laskeakin jo pelkästään sen vaikutuksen, kun suuttimien tuotto muuttuu suhteessa bensanpaineen muutoksen neliöjuureen.
Jo etukäteen pahoittelut tietämättömyydestä tekniikkaan...
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Muuttuuhan ne parametrit virittäessä, jos vaihdetaan bensanpaineensäädintä tai suuttimia. Pelkkä ahtopaineiden nosto ja suuttimien aukiolon lisääminen bensakartoista ei tietenkään vaikuta mitään. Hirschin kohdalla voisi kuvitella että muuttaisivat vastaavasti ajotietokoneen parametreja niin että näyttää oikein, mutta eipä ole kokemusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com