sutimisenesto - turvallisuusriski ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hmm.. Erikoista kieltämättä. Luistonesto kuitenkin tuntuu toimivan vaikka tämä vikavalo palaa. Joskus ennen tätä vikavaloa vilahtaa i näytössä. SID ei ilmota mitään eikä vikakoodejakaan ole jäänyt. Miksi luistonesto toimii kuitenkin talvella oikein(merkkiä myöten) mutta kesällä näyttää vikavaloa? Onko ajatuksia mahdollisesta viasta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Äskeisen tielle jäämisen johdosta TECHitys ei näyttäny jääneen vikakoodeja. Ohjekirjan mukaan jos vikaa olis pitäis tulla joku ilmotus SIDiin ABS/TCS failuresta. Ehkäpä asiasta ei tartte stressaa sen kummemmin. Mietityttää vain että miksi se toimii niinkuin toimii, että kesällä "vikaa"(vaikka luisto loppuu valon syttyessä) ja talvella toimii normaalisti. Ohjekirjan mukaan sen i:n näyttäytymisen johdosta SIDillä näytetään joku ilmoitus, mutta eipä ole näkynyt..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tuntuu olevan erityyppisillä jarrupaloilla aika suuri vaikutus ESP/TCS:n toimintaan ainakin liukkaissa liikkeellelähdöissä.

Tuli vaihdettua Black Diamondin fast road-palat (melko laadukkaat pitäisi olla) eteen, haukkaavat kevyesti jarrua painettaessa selvästi vähemmän kuin originaalit palat, kovemmalla poljinvoimalla tilanne kääntyy toki toisinpäin.

Kun jarrupalat tarraavat kevyellä käytöllä vähemmän, tarraavat ne myös ESP:n jarruttaessa kevyemmin. Lopputulos: liukkaissa liikkeellelähdöissä ESP antaa ruopia oikein kunnolla ja liian kovalla kurvinopeudella ei vauhti hidastukaan yhtä aggressiivisesti kuin ennen.

Selvähän tuo vaikutus on kun funtsii uudestaan, muttei tullut ajateltua kun paloja valittiin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?

Viesti Kirjoittaja aero »

2.3i-16 kirjoitti:Selvähän tuo vaikutus on kun funtsii uudestaan, muttei tullut ajateltua kun paloja valittiin.
Tottapa muuten totta. Tuo voi olla yksi syy siihen jarruhukkatoiminnolla varustetun audinkin ESP:n hitaaseen reagointiin, josta olen maininnut, ts. on joutunut lämmittämään jarrut eka. Eli sitten joskus kun menee 9-3:ssa vaihtoon, niin orggista orggiksen paikalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin