sutimisenesto - turvallisuusriski ?
sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Kävipä tänään aamulla työmatkalla. Odottelin risteyksessä aikani sopivaa väliä päästä kääntymään isommalle tielle. Aika kului ja jono takana kasvoi... hermot alkoi kiristyä, kauanko tässä nyt joutuu odottelemaan.
Päätin sitten lähteä vähän tiukkaan väliin jonossa, ajattelin siihen hyvin ehtiä kun hyödynnän steg1 kasvattamat voimavarat.
Eikun liikkeelle ja kaasua vähän reippaasti, saaba hyökkää ja hyvinhän tähän ehtii... kunnes renkaat sutaisee tyhjää ja TCS puuttuu peliin -> meno hyytyy keskelle risteystä
No, sitä nyykähdystä kesti ehkä 1sec mutta tuntui kyllä epämiellyttävältä erityisesti tuossa tilanteessa. Onko muilla ollut haittaa tai onko vaan muuten aiheuttanut mielipahaa väärään aikaan päälle iskenyt luistonesto?
Em. tilanteesta toki selvittiin ilman vaurioita (paitsi henkisiä), ei siinä ollut edes "läheltä piti" tilannetta. Vähän vaan hätkähdytti auton hyytyminen kesken kaiken...
ps. ja tiedän, älä lähe shinne... odota vaan rauhassa... mikä kiire sulla oli jne.
Päätin sitten lähteä vähän tiukkaan väliin jonossa, ajattelin siihen hyvin ehtiä kun hyödynnän steg1 kasvattamat voimavarat.
Eikun liikkeelle ja kaasua vähän reippaasti, saaba hyökkää ja hyvinhän tähän ehtii... kunnes renkaat sutaisee tyhjää ja TCS puuttuu peliin -> meno hyytyy keskelle risteystä
No, sitä nyykähdystä kesti ehkä 1sec mutta tuntui kyllä epämiellyttävältä erityisesti tuossa tilanteessa. Onko muilla ollut haittaa tai onko vaan muuten aiheuttanut mielipahaa väärään aikaan päälle iskenyt luistonesto?
Em. tilanteesta toki selvittiin ilman vaurioita (paitsi henkisiä), ei siinä ollut edes "läheltä piti" tilannetta. Vähän vaan hätkähdytti auton hyytyminen kesken kaiken...
ps. ja tiedän, älä lähe shinne... odota vaan rauhassa... mikä kiire sulla oli jne.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Tismalleen samanlainen tilanne pari päivää sitten, eikä tuota TCS -nappia muista joka kerta painaa kun lähtee liikenteeseen.. sen kun saisi ohjelmoitua SID:stä pois päältä by default kesäkeleiksi..yarski kirjoitti:Onko muilla ollut haittaa tai onko vaan muuten aiheuttanut mielipahaa väärään aikaan päälle iskenyt luistonesto?
Em. tilanteesta toki selvittiin ilman vaurioita (paitsi henkisiä), ei siinä ollut edes "läheltä piti" tilannetta. Vähän vaan hätkähdytti auton hyytyminen kesken kaiken...
ps. ja tiedän, älä lähe shinne... odota vaan rauhassa... mikä kiire sulla oli jne.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Joo, pitää kai opetella ennakoimaan mahdolliset sutaisutilanteet ja muistaa ottaa tcs pois päältä rivakampiin lähtöihin. Ainakin kesäkelillä tosta on vaan haittaa...
Tcs-valo kojelaudassa ei taida aina ehtiä syttyä vaikka sutimisenesto hyydyttääkin menoa? Siis jos ollaan pidon rajalla, talvikelillä erityisesti.
Tcs-valo kojelaudassa ei taida aina ehtiä syttyä vaikka sutimisenesto hyydyttääkin menoa? Siis jos ollaan pidon rajalla, talvikelillä erityisesti.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
- Paikkakunta: Savo
TCS -kyssäri
Nykyisessä rellussa saa kaikki "estot" yhdellä napilla pois päältä, mutta menevät automaattisesti päälle, kun vauhtia nousee yli 50km/h.
Mahtaako Saabissa olla vastaava (ärsyttävä) ominaisuus?
Mahtaako Saabissa olla vastaava (ärsyttävä) ominaisuus?
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
9-5ssä tuntuis olevan niin että se valo syttyy vasta kun moottoria aletaan rajottamaan. Eli se jarrulla kikkailu ei vielä sytyttäis. Hyvin ehtii molemmat renkaat sutia ennenku sytty valo ja nyykähtää.yarski kirjoitti: Tcs-valo kojelaudassa ei taida aina ehtiä syttyä vaikka sutimisenesto hyydyttääkin menoa? Siis jos ollaan pidon rajalla, talvikelillä erityisesti.
Ite en kyllä oikein osaa tuota käyttää kesällä enkä talvella, vaikkakin omien mittausten mukaan 9-5 ei todellisuudessa liukkaalla kiihdy juurikaan hitaammin TCS:n avustamana.
Aki Peltola #1132
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Aika erikoiselta kuulostaa. Ei kyllä itellä oo koskaan nyykähtänyt edes kesäkelillä. Renkaat valittaa jo kun valosyttyy tauluun, silti etenemistä tapahtuu.
Ensilumien maahan tullessa, tein mielenkiintoisen huomion. Miksi luistonesto valo on erilainen kesällä kuin talvella? Pidon loputtua kesällä tauluun syttyy "luisteleva auto jonka ympärillä kolmio ja kolmion yli vedetty viiva" ts. sama kuin painaa TCS napista luistoneston pois. Mutta talvella tauluun syttyy "luisteleva auto ja ympärillä kolmio" siis ilman sitä kolmion yli olevaa viivaa.. miksi näin? ja mitähän eroa noilla merkeillä mahtaa olla?
Ensilumien maahan tullessa, tein mielenkiintoisen huomion. Miksi luistonesto valo on erilainen kesällä kuin talvella? Pidon loputtua kesällä tauluun syttyy "luisteleva auto jonka ympärillä kolmio ja kolmion yli vedetty viiva" ts. sama kuin painaa TCS napista luistoneston pois. Mutta talvella tauluun syttyy "luisteleva auto ja ympärillä kolmio" siis ilman sitä kolmion yli olevaa viivaa.. miksi näin? ja mitähän eroa noilla merkeillä mahtaa olla?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Oisko erona että toinen merkki tarkoittaa sutimisen estoa (TCS) ja toinen ajonvakautusjärjestelmän toimintaa (ESP)? Tämä siis hatusta heitetty arvaus, ja jos autossa ei ole kuin TCS niin sitten olen ihan väärillä jäljillä... Vissiin tuo TCS katkoo aika terävästi kiihdytyksiä jos pyörät sutii? Mulla on ESP omassa ja se toimii kyllä mukavan pehmeästi eikä aiheuta tuollaista yhtäkkistä vedon loppumista. OG 9-3:ssa ainakin TCS on todella ärsyttävän tuntuinen...
9³ SC 1.8t
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Terve
Itsellä myös ESP ja se ainakin hyvin maltillisesti rajoittaa sutimista ja koko ajan yrittää auttaa autoa etenemään. Joten joitakin eroja varmaan TCS:n ja ESP:n toimintatavassa mahdollisesti on
Itsellä myös ESP ja se ainakin hyvin maltillisesti rajoittaa sutimista ja koko ajan yrittää auttaa autoa etenemään. Joten joitakin eroja varmaan TCS:n ja ESP:n toimintatavassa mahdollisesti on
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Mulla on aikasemmin ollu takavetonen auto,nyt ensimmäiset liukkaat ajettu Saabilla.
Hämmästyttää, kuinka terävästi TCS rajottaa vetoa kun renkaat pyrkii vähänkään sutimaan. Kaasun saa painaa huoletta mutkassakin pohjaan, keulasta alkaa kuuluun vaan ruksutus ja siihen loppuu vauhdin nosto. Hyvin se toimii siinä suhteessa että ei auto lähde puskemaan yhtään vaan ohjautuu sinne minne haluaa, mutta sais se antaa vähän enemmän löysiä ja antaa kuskin hoitaa kaasun annostelu.
Ilmeisesti Saabeissa TCS käytää jarruja rajottaessaan luistoa?
Hämmästyttää, kuinka terävästi TCS rajottaa vetoa kun renkaat pyrkii vähänkään sutimaan. Kaasun saa painaa huoletta mutkassakin pohjaan, keulasta alkaa kuuluun vaan ruksutus ja siihen loppuu vauhdin nosto. Hyvin se toimii siinä suhteessa että ei auto lähde puskemaan yhtään vaan ohjautuu sinne minne haluaa, mutta sais se antaa vähän enemmän löysiä ja antaa kuskin hoitaa kaasun annostelu.
Ilmeisesti Saabeissa TCS käytää jarruja rajottaessaan luistoa?
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Omassa femmassa ei tuo ESP toiminto ainakaan oo mitään ongelmii... kyllä se löi kesällä kuivalla asvaltilla tyhjää, vaikka olikin päällä.. HUOM!! vakio nakuglyzer kirjoitti:Oisko erona että toinen merkki tarkoittaa sutimisen estoa (TCS) ja toinen ajonvakautusjärjestelmän toimintaa (ESP)? Tämä siis hatusta heitetty arvaus, ja jos autossa ei ole kuin TCS niin sitten olen ihan väärillä jäljillä... Vissiin tuo TCS katkoo aika terävästi kiihdytyksiä jos pyörät sutii? Mulla on ESP omassa ja se toimii kyllä mukavan pehmeästi eikä aiheuta tuollaista yhtäkkistä vedon loppumista. OG 9-3:ssa ainakin TCS on todella ärsyttävän tuntuinen...
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: sutimisenesto - turvallisuusriski ?
Olen ajanut talvikelillä ainakin kymmenellä eri autolla, joissa on ollut luistonesto tms. järjestelmä. Saab 9-3:ssa on ehdottomasti sivistynein näistä järjestelmistä. Yllättäen mielestäni surkein esitys oli 2005 vuosimallin E-mersussa. Se rajoittaa aivan liikaa etenemistä liukkaalla kelillä.
Luultavasti ilman luistonestoa olisit vain jäänyt siihen risteykseen sutimaan paikallesi
Luultavasti ilman luistonestoa olisit vain jäänyt siihen risteykseen sutimaan paikallesi