Puhallin/ilmastointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patu kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Odotan innolla kuulumisia sitten kun olet saanut uuden releen paikoilleen. Jos vika on releessä, niin vois itekki vaihtaa sen. Mulla taitaa olla vielä takuukin.
Ei kuule mitään vaikutusta koko releellä. Sain jo tänään noutaa sen. Aivan sama lopputulos kuin ennen uusia kilkkeitä. Eli seuraavaksi otetaan koko eberi hetkeksi pois ja alkuperäiseen tilaan koko auto. Jos puhallin alkaa toimia normaalisti niin tuo eberi sekoittaa pakan pahasti. Jos vielä tökkii niin taidan vaihtaa merkkihuoltoa helsingin suuntaa jos sekään mitään auttaa. Kiehuu kiehuu 8)
Vein töihin sähkömiehelle testattavaksi tuon vanhan puhaltimen, katsottiin hiilet, voideltiin akseli ja 12V kylkeen -> Puhallin toimi kuin uusi ei mitään oireita. Alkaa ihmetyttää kun merkkihuollossa väittivät ettei toiminut yhtään koko puhallin vaikka rele ohitettiin.
Se oiski menny liian hyvin, jos olis releellä korjaantunu :) Minä oon jo tottunu siihen, että moottoria ei voi täysillä pyörittää, ja siis onhan se helvetillinen suhina. Pykälää pienemmälläkin pelittää ihan hyvin. Ainut vaan, että en tiiä miten sen sais estettyä menemästä täysille... Ja toinen mikä liittyy tuohon jälkieberiin on se, että kuskin istuinlämmitin menee ykkösteholle joka käynnistyksellä. Sulake pois kesäksi niin ei haittaa :D Näitten kans voi elää, mutta olis ollu kiva, jos oireet olis esim. releen vaihdoilla poistuneet.

Minä yritin keväällä korjauttaa noita pikkubugeja Vantaan Magneetissa, nykivät liki 600 € ja ei mikään muuttunu mihinkään. Tunnustivat, että eivät osaa.

Minä olen asennuttanut eberini eberin maahantuojan ohjeiden mukaan, mutta heitä en ole asialla vielä vaivannut. Ehkä pitäis...!?
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

kyl tää tästä vielä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja eljass »

Itselläni tuo puhallin on alkanut sirisemään vähän liiankin selkeästi. Kannattaisikohan antaa tekohengitystä vähän voitelemalla sitä vai ostaa suoraan uusi? Puhallin on myös välillä tehnyt sitä, että ei ole käynnistynyt startatessa vaan yhtäkkiä kesken ajon.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Vaihtoon vaihtoon sanois merkkihuolto... :lol: Tiedä vaikka olisi relevika eiku paneeli ei toimi, vai olisiko vika kuitenkin vastuksessa.. :mrgreen:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja vili1 »

eljass kirjoitti:Itselläni tuo puhallin on alkanut sirisemään vähän liiankin selkeästi. Kannattaisikohan antaa tekohengitystä vähän voitelemalla sitä vai ostaa suoraan uusi? Puhallin on myös välillä tehnyt sitä, että ei ole käynnistynyt startatessa vaan yhtäkkiä kesken ajon.
Minä rasvasin sirisevää tuulentinta. Sirinä häipyi muutamaksi päiväksi ja sitten hain Motonetistä uuden hintaan 119,90 e. Voihan sitä koittaa rasvata, mutta enemmänkin se taitaa olla tekohengitystä. Minä vaihdoin sen tuulettimen ennen syksyä, ettei tule sellaista tilannetta että on ikkunat huurussa/jäässä ja tuuletin ei toimi.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

No niin Rusakko_..
Hommaa ei saatu toimimaan millään muulla tapaa kuin laittamalla eberin ja auton väliin kytkin ja rele pois, joten ensi kesänä kun alkaa kelit lämpimään niin kytkin off asentoon ja rele pois.. :lol:
Vanhan puhaltimen laitoin tuossa iltasella takaisin ja palautan uuden puhaltimen merkkiliikkeeseen joten ei joutunut siitä n.400euroa turhaa maksamaan.
Asennusliike ja Eberin maahantuoja alkavat kuulemma selvittää miksei tuota saada toimimaan normaalisti. Kuulemma uudemmissa 9-3 malleissa on erinlaiset johdotukset ja releet. Toivottavasti saisivat jotain joskus selville Saab nähdä.
Ajellaan näillä toimivilla virityksillä ensipakkasille...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

patu kirjoitti:No niin Rusakko_..
Hommaa ei saatu toimimaan millään muulla tapaa kuin laittamalla eberin ja auton väliin kytkin ja rele pois, joten ensi kesänä kun alkaa kelit lämpimään niin kytkin off asentoon ja rele pois.. :lol:
Vanhan puhaltimen laitoin tuossa iltasella takaisin ja palautan uuden puhaltimen merkkiliikkeeseen joten ei joutunut siitä n.400euroa turhaa maksamaan.
Asennusliike ja Eberin maahantuoja alkavat kuulemma selvittää miksei tuota saada toimimaan normaalisti. Kuulemma uudemmissa 9-3 malleissa on erinlaiset johdotukset ja releet. Toivottavasti saisivat jotain joskus selville Saab nähdä.
Ajellaan näillä toimivilla virityksillä ensipakkasille...

Terve (varsinkin Rusakko_ ja Patu),
huomasin tämän ketjun vasta nyt... Itsellä täsmälleen sama tilanne: jälkiasennus Eber ja puhallin ei suostu puhaltamaan täydellä teholla. Olen yrittänyt vaikka millä fakiireilla kotteroa käyttää eikä toistaiseksi yhtään toimivaa poppakonstia ole löytynyt. Ilmoittelen, jos jokin konsti löytyy. Laittakaa toki tekin palstalle, jos ehditte ensin.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

patu kirjoitti:No niin Rusakko_..
Hommaa ei saatu toimimaan millään muulla tapaa kuin laittamalla eberin ja auton väliin kytkin ja rele pois, joten ensi kesänä kun alkaa kelit lämpimään niin kytkin off asentoon ja rele pois.. :lol:
Vanhan puhaltimen laitoin tuossa iltasella takaisin ja palautan uuden puhaltimen merkkiliikkeeseen joten ei joutunut siitä n.400euroa turhaa maksamaan.
Asennusliike ja Eberin maahantuoja alkavat kuulemma selvittää miksei tuota saada toimimaan normaalisti. Kuulemma uudemmissa 9-3 malleissa on erinlaiset johdotukset ja releet. Toivottavasti saisivat jotain joskus selville Saab nähdä.
Ajellaan näillä toimivilla virityksillä ensipakkasille...

Terve (varsinkin Rusakko_ ja Patu),
huomasin tämän ketjun vasta nyt... Itsellä täsmälleen sama tilanne: jälkiasennus Eber ja puhallin ei suostu puhaltamaan täydellä teholla. Olen yrittänyt vaikka millä fakiireilla kotteroa käyttää eikä toistaiseksi yhtään toimivaa poppakonstia ole löytynyt. Ilmoittelen, jos jokin konsti löytyy. Laittakaa toki tekin palstalle, jos ehditte ensin.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Hienoa että on muitakin 8)
Kukaan toistaiseksi ei edes maahantuoja osaa selittää miksi jälkiasennus Eberin kanssa ei saada ilmastointia toimimaan normaalisti. Eihän tuokaan suuri homma ole kesäksi kytkimestä kääntää ja rele poistaa jalkatilasta. Talvella kun ei ole tarvinnut puhaltimen täysillä kierroksilla pyöriä. Tosin ei kesälläkään, mutta automaatti heittää sen päälle ja kun itse pienentää nopeutta siltikin saattaa stoppaa koko puhallus useaksi minuutiksi.
Viimeksi muokannut patu, To Syys 01, 2011 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ite en viitsi enää alkaa selvittää tuota, että tuuletin ei pyöri täysillä. Se on saatanallinen humina ja pykälää pienemmälläki tuulettuu hyvin. Mutta, auto-asennolla se vaan menee täysille kovalla helteellä, mutta kun sen tietää, niin sen voi estää lämpötilaa korjaamalla lämpimämmälle ja tai nappaamalla tuuletin nopeutta pienemmälle ja myöhemmin lämpötilan tasoituttua laittaa sopivan lämpötilan tai palaa "auto"-asentoon.

Nyt en muista mitä kaikkea olen tähän topiciin jo selvittänyt, mutta jos eberin rele on toiminnassa, niin startatessa ilmanvaihto on ohjattuna AINA tuulilasille, käytti eberiä tai ei. Nyt sitten keväällä merkkiliike tais rassata niitä piuhoja jotenki niin, että enää rele ei ole käytössä (tänä aamun kokeilin) ja auto starttaa "auto"-tilassa. Valikkojen asetukset ei vaikuta tähän tai se miten asetukset on edellisellä ajokerralla olleet. Myöskin lämpötila alkaa siitä +24-asteesta. Ja kuskin penkinlämmitin on aina ykkösteholla... ja tuuletin ei toimi täydellä teholla ...Ja mitä vielä?! Uskon, että nämä kaikki tulee lisämausteena jälkiasennuseberistä.

Nyt kun rele ei ole käytössä, niin eberiä käytettäessä ilmanvaihdon ei kuuluisi pyörittää lämmitä sisään. Huomasin kuitenkin, että ainakin kuskin jalkatilaan tulee hieman lämpöä (en oo ihan varma mikä siellä puhaltaa ja miksi) ja kabiini oli jonkin verran lämmennyt (ulkona +10 astetta ja eberiä low-asennolla n. 20 minuuttia). Moottori oli kyllä ihan lämmin ja sielät sai heti lämpöä ku lähti ajamaan.

Nyt en tiedä pitäiskö mennä merkkiliikeeseen kyselemään, mitä he oikeastaan siellä kytkennöissä muutti kevään ilmastointihuollon yhteydessä?? En tiedä onko parempi näillä asetuksilla, koska lämpöä tulee kuites jalkatilaan (jostain syystä) vai pitäiskö vielä muuttaa johdotukset tms niin, että startatessa puhaltais tuulilasille... Ja missä ne muutokset on voitu tehdä, että osaisko niitä muuttaa ite takasin?! Varmaan taas puoli autoa pitää muuttaa :(

"patu": tuo sun kytkin-ratkaisu kuulostaa hyvältä. Onkohan tuo paha tehdä itse?! Fakta on, että tähän eberi pelleilyyn ei viitti taas satasia uhrata.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Helpoin ja halvin ratkaisu laittaa kytkimen taakse. Jalkatilassa hansikaslokeron alla muovissa on hyvä tila kytkimelle ja releelle pinta-asennukselle ja on huomaamaton paikka. Johtoihin en uskaltaisi koskea jos ei ole hallinnassa kunnolla, tosin ei siinä montaa piuhaa ollut. Tietenkin jos hallinnassa autosähköt niin mikäjottei.. :wink:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patu kirjoitti:Helpoin ja halvin ratkaisu laittaa kytkimen taakse. Jalkatilassa hansikaslokeron alla muovissa on hyvä tila kytkimelle ja releelle pinta-asennukselle ja on huomaamaton paikka. Johtoihin en uskaltaisi koskea jos ei ole hallinnassa kunnolla, tosin ei siinä montaa piuhaa ollut. Tietenkin jos hallinnassa autosähköt niin mikäjottei.. :wink:
Joo, ei oo hallinnassa, ei todellakaan. Onkohan kytkentä karkeasti sellainen, että sillä vain ohitetaan rele? Ikään kuin rele pois ja piuhaa vaan releen verran väliin... Tuommosenhan nyt askartelee kuka vaan :lol:

Pitää vaan nyt tietää, että mitä ne siellä merkkiliikeessä kikkaili, ku rele ei oo toiminnassa . . .
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Joo, ei oo hallinnassa, ei todellakaan. Onkohan kytkentä karkeasti sellainen, että sillä vain ohitetaan rele?
Nooo hajusta ja savusta sen sitten näkee onnistuiko 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

Antakaas kun yksinkertainen vielä kysäisee: ohitetaanko rele kytkimellä vai korvataanko se kokonaan? Saattaa olla, ettei voimaa eikä rahaa enää jaksa uhrata lopullisemman ratkaisun etsimiseen.

Muita ominaisuuksia ei mulle ole vielä ilmaantunut, kuin tuo puhalluksen mykistyminen pariksi minuutiksi helteillä startin jälkeen. Onhan siinäkin jo viihdearvoa, että kun sisälämpö autossa on +45, niin ilmastointi pölläyttää +60 asteisen lehmänhenkäyksen ja mykistyy. Jos samalla saisi vielä ikkunat jumiin ja persgrillin täysille, olisi tämäkin kepponen viety kunnolla loppuun saakka.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Eli ilmastoinnin normaaliksi saa ON/OFF KYTKIMELLÄ JA POISTAMALLA RELEEN.. Kuulostaa tuo releen poistaminen oudolta, vaikka kytkin välissä. Pelkkä on/off kytkimen laitto väliin ei poista vikaa vaan pitää molemmat tehdä.
Laitoin kytkimen ja releen hansikaslokeron alle jalkatilaan..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin