-06 Saab 93 1.8 t vs 2.0t (viritys)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Bob kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
arska kirjoitti:Tänään ajelin kaupungille niiden perässä ja huomasin yllättäin risteykseen pysähdyksessä että pakoputkessa olikin 2 rööriä vierekkäin.
Orkkispakoputkeen saa lisävarusteena tuota tuplapakoputken päätä.
Kaikissa bensaturbo SS:issä on tuplaulostulo takavaimentajassa vakiona. Nämä putket ovat kylläkin käännettynä maata vasten - lisävaruste sensijaan on takavaimentaja, jossa on kaksi suoraa kiiltävää putkea ulos (edellyttää leikkauksen tekemistä takahelmaan).
Tuota lisävarustetta ei ollut vielä keväällä saatavilla SC:hen. Hinta SS:ään oli muuten 640 egee asennettuna 8O
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi saabisti kirjoitti: Tuota lisävarustetta ei ollut vielä keväällä saatavilla SC:hen. Hinta SS:ään oli muuten 640 egee asennettuna 8O
Eikä ollut muuten vielä syksylläkään. Jotenkin itsellä vaivannut näinkin vähäpätöinen juttu, mutta jos mallivarustelu Vectoria kaupataan urheilullisena ja dynaamisena mutta putki on piilossa eikä merkkiliikkeestä löydy vaihtoehtoa. Ei hyvä. Sopinee kuitenkin tuo SS:n puskuriin tarkoitettu kehys myös SC:n perään, jos haluaa takapöntön vaihtaa ja laittaa putkenpään näkyille.

Onkohan kukaan tän foorumin lukijoista tehnyt tuota aukkoa ja asentanut kehystä (#12 793 160 - GenuineSaab sivu antaa hinnaksi 40$) ?
Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti: Eikä ollut muuten vielä syksylläkään. Jotenkin itsellä vaivannut näinkin vähäpätöinen juttu, mutta jos mallivarustelu Vectoria kaupataan urheilullisena ja dynaamisena mutta putki on piilossa eikä merkkiliikkeestä löydy vaihtoehtoa. Ei hyvä. Sopinee kuitenkin tuo SS:n puskuriin tarkoitettu kehys myös SC:n perään, jos haluaa takapöntön vaihtaa ja laittaa putkenpään näkyille.
Eikä taida olla tulossakaan. Jos ensi vuonna huhujen mukaan tulee facelift 9-3:een niin ei taida olla tehtaalla paljoa intressejä enää tehdä tuota. SS:ään tuli kuitenkin heti alusta lähtien nämä lisävarusteet saataville.
Ja tuo SS:n kehys ei ainakaan ihan helposti sovi. Takapuskurin alahelma on aika erilainen SS:ssä ja SC:ssä, muoto on SC:ssä ylhäältä katsottuna kulmikkaampi, joten SS:n vähän kaareva kehys ei istu siihen ainakaan niin siististi kuin SS:ään.
En muista onko Cabiin saatavilla tuota kehystä, kun sen takapuskuri on mun mielestäni lähempänä SC:tä kuin SS:n?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni ei ole 9-3SS tai SC, mutta isännältä tuollainen 1.8t ym. 06. Siinä lienee vielä tämä entiaikainen Garretin ahdin. BSR:ää tässä foorumissa tunnutaan kehuvan paljolti verrattuna OG9-3/NG900-osioon. Miten BSR:än softa käyttäytyy verrattuna esimerkiksi Hirschin tai Nordiciin?

Maptunilta tuntuu myöskin löytyvän ihan asiallinen paketti pikku-turboihin sekä 2.0T:hen:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... istorder=1

Nordicin hinta tuntuu olevan korkeampi: http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... sub_page=1 Mistä johtunee?

Onko kenellekään tästä Maptun-virimerkistä kokemusta verrattuna muihin? Ainakin omassa pelaa vallan mainiosti. :)

Speedparts:n sivuilta näkyy hyvin minkälaista päivitysturboa olisi saatavilla.MHI 14T ~250 hk ja 16T ~280. Sopiiko nämä kiinnityksiltään orginaalin Garretin paikalle?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täältä löytyy kunnon virisetti 2.0T:hen (entinen Aero):

http://www.nordicuhr.se/main.php?news#52

Täältä osaluettelo:

http://www.nordictuning.com/stcs/9-3SS_ ... RT_eng.pdf

Dynokäppyrät:

http://www.nordictuning.com/stcs/9-3SS-ST4-1.jpg
http://www.nordictuning.com/stcs/9-3SS-ST4-2.jpg

kiihtyvyysajat:
0-60km/h 4,1s
0-100km/h 6,9s
100-150km/h 5,5s
201m 9,9@126,9km/h
402m 15,1@160,1km/h
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuossapa oli mielenkiintoista faktaa! 8O :wink: Jännästi alkaa tehot nousemaan 5000 rpm :n jälkeen tuossa; tai toisin sanoen: 5000 rpm :n kohdalla on 'laskeuma'.

Maptun.com :n etusivulta löytyy jotain tulevasta samalle moottorille - tosin ei noin rajua tehomäärää.

http://www.maptun.com/

Tuo MHI 16T taitaa vastata aikalailla T5-puolella mm. T25/T28 :n tuotosarvoja.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

juhokare kirjoitti:Miten BSR:än softa käyttäytyy verrattuna esimerkiksi Hirschin...?
Ohessa Saabcentralista bongattu BSR - Hirsch vertailu.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ght=hirsch

Siis se 3. viesti linkissä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vääntökäyrä näyttää hieman levottomalta verrattuna Hirschiin. Mutta tehokäyrä osoittaa parempaa maksimia ja on ihan rauhallisen näköinen.

Voiko muuten auton suorituskykyä mitata osaltaan dynokäyrien pinta-alalla määrätyllä kierrosalueella? Maksimeilla ei mielestäni voi kertoa koko auton suorituskykyä - pinta-ala voisi olla hieman kattavampi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Eikö tuosta ole keskusteltu täällä aiemminkin? Nuo käyrät eivät ole kuin korkeintaan suuntaa-antavia, eikä sitäkään tiedä, että mitä suuntaa.

Ja miksikö?

- kaksi eri autoa
- mitattu renkaista
- ilmeisesti manuaalisesti ajettu (kuski ajanut, ei ohjattu tietokoneella) tätä ei kyllä mainita.

Pitäisi olla: sama moottori ja pukilla, tietokone ajaa profiilin. Niinkuin AutoBild ajoi dieselien (volkkari) softat. Tai minimissään autot olisi pitänyt mitata ilman virisoftia, jotta perustaso olisi selvillä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tietysti näin onkin, mutta tarkoitin, että osaltaan (eli on muitakin tekijöitä kuten mainitsit) vaikuttaa pinta-ala käppyröissä enemmän kuin maksimit.

Tämänhän saataisiin aika hyvin selville, jos olisi sama auto, olosuhteet jne., mutta viripaketti eri. Ja tuo käyrien pinta-ala on ollut täällä Saab Klubin foorumilla puheen aiheena joskus muinoin, ja se olikin päähänpisto - tuli mieleen käyristä. Vai tarkoititko tuota yhtä käyrien kuvaketta? ... siitä sitten en ole ollut tietoinen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

MRe kirjoitti:Eikö tuosta ole keskusteltu täällä aiemminkin? Nuo käyrät eivät ole kuin korkeintaan suuntaa-antavia, eikä sitäkään tiedä, että mitä suuntaa.

Ja miksikö?

- kaksi eri autoa
- mitattu renkaista
- ilmeisesti manuaalisesti ajettu (kuski ajanut, ei ohjattu tietokoneella) tätä ei kyllä mainita.

Pitäisi olla: sama moottori ja pukilla, tietokone ajaa profiilin. Niinkuin AutoBild ajoi dieselien (volkkari) softat. Tai minimissään autot olisi pitänyt mitata ilman virisoftia, jotta perustaso olisi selvillä.
On keskusteltu - pistin linkin uudelleen, koska asia sivusi sitä.

Parempia käppyröitä (kuvaamallasi tavalla laadittuja) otetaan vastaan, jos on tiedossa - Kiitos!
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Vai tarkoititko tuota yhtä käyrien kuvaketta?
Tarkoitin tuota Bobin laittamaa linkkiä. Viittasin epäselvästi, sori. Olen samaa mieltä kanssasi tuosta pinta-alasta, terävä huippu ei kerro yhtään mitään.
Parempia käppyröitä (kuvaamallasi tavalla laadittuja) otetaan vastaan, jos on tiedossa - Kiitos!
Ei ole tiedossa, mutta ei se muuta tuon käyrän puutteita mihinkään.

Kumma, ettei mikään "virityslehti" ole ottanut asiaa ajaakseen. Toisaalta Saabbi on marginaaliauto verrattuna vaikka Volkkariin tai Opeliin, niin todennäköisesti testit tehtäisiin kuitenkin niillä.

Virisoftien valmistajia mokoma vertailu ei kiinnosta. Paitsi tietysti sitä yhtä joka olisi paras.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiinnostusta olisi täälläkin päässä tuolla tavalla mitatuista käppyröistä. Jopa niinkin, että moottori kokonaan irti autosta ja ohjataan tietokoneella myllyä ja luodaan luontoa vastaavat olosuhteet (tuuli yms.) - saataisiin tarkat arvot jopa tarkemmat kuin penkissä ajetut - sain ainakin tällaisen käsityksen eräältä mittaajalta ja oma järkikin sanonee samaa. Jos jopa tuota tarkoitit. Mahtaa viedä euroja jonnin verran.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

En luovuta vielä tossa jarru-asiassa(150hp-210hp), täytyy tarkistaa mistä löysin noi tekniset tiedot :!:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

ptpjok kirjoitti:En luovuta vielä tossa jarru-asiassa(150hp-210hp), täytyy tarkistaa mistä löysin noi tekniset tiedot :!:
Siis mitä et luovuta? 150hp ja 175hp on samat jarrut ja 210hp on eri jarrut, jotka on isommat halkaisijaltaan. 150hp/175hp on edessä 285mm levyt ja 210hp on 302mm levyt edessä.
Vastaa Viestiin