xenon-polttimon vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Rusakko__ kirjoitti:Olen huomannut, että omassani on aika onnettomat haaleat lähixenonit. En tiedä onko alkuperäiset, mutta melkeen 170 000 nyt mittarissa. Lähes järestään muissa xenon-autoissa makeampi loimotus ku omassani. Siispä mietin että vois vaihtaa polttimot kun alle satasella selviäis molemmin puolin. Jotain 50 €/polttimo näkyy olevan...

No joku heitti, että umpio/linssi sotkeentuu muutamassa vuodessa ja ne pitäis puhdistaa, miten lie?! Työlästä on irroitella umpioita (pohjasuoja, puskuri...). Joku toinen taas heitti, että umpioiden edessä oleva muovi on kiillotettavissa.

Onko olemassa mitään kirkaampia (vaikka eri värisävynkin) polttimoita ku nuo vakio Philipsit? Ei sentään mitään huuhaa night breakeritä, mitä halogen puolella on. Tosin kaukohalogenit vois olla vähän sinisemmät :D

Mitäs muut xenonistit sanoo, mitä kannattais tehdä, ku illat pimenee?
Tulipahan vaihdettua lähixenonit ja kauko H1:set. Aikaa meni yhteensä noin 20 minuttia, kun rauhassa teki. Hieman tarkkuutta ja huolellisuutta vaatii sekä näppäriä käsiä. Kätilö ei tarvi olla.

Vanhat xenonit oli Osramin ja uudet Philipsin valmistamat. Käytännössä eroa oli selvästi: valokeila on valkeampi (vanha hieman violetti) ja se ulottuu kirkaampana kauemmas. Tosin raja-alue on nyt selvästi jyrkempi. Kaiken kaikkiaan valoa on enemmän.

Vanha H1:set oli Osramit (näytti aika perusmalleilta), uudet GE:n 90%:set... Ero oli, että valo on valkoisempaa ja kirkaampaa. Opastetaulut sun muut meinaa jo häikäistä ikävästi :) Xenonien kanssa aika samanvärinen väritoisto, joten enää ei näy mitään rajoja valokeilassa, toisin kuin vanha polttimoyhdistelmässä. Vaikka valot moneen muuhun merkkiin nähden olikin ihan hyvä, niin kyllähän se violetin sekainen lähialue ja kusenkeltainen kaukovalo oli jokseenkin omituinen. Saas nähdä vaan kauanko nuo 90 %:set kestää... Jos vuoden pelittävät, niin ovat hintansa haukkuneet :)

Nyt tekis mieli kyllä vaihtaa vielä parkit valkeammiksi/sinertäviksi... :)
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja THomaX »

yarski kirjoitti:No niin, nyt se lakkasi valo palamasta oikealta puolelta. Sidissä on herja "right low beam dipped" tai jotain sinnepäin. Eikun hakemaan uutta polttimoa... varaosahallista sitten löytyi, hintaan 115e 8O
Eipä auttanut muu kuin ottaa toi, vaikka hinta oli kyllä hämmästyttävä. Tarttee sitä valoa kuitenkin...
Sitten kysymys: miten se x-poltt. vaihto oikein menee? Selasin vähän aikaa tätä ja muitakin (saabcentral) foorumeita ja jotkut on sitä mieltä että eikun merkkikorjaamolle ja toiset taas että helpompaa kuin H4 vaihto?
Eli jos on antaa ihan selkeitä ohjeita niin kiitän jo etukäteen...
Nyt en enää viitsi tuonne pimeälle pihalle mennä lamppua ihmettelemään, tutkin sitten huomenna valoisalla tilannetta.
Nyt alkaa näemmä saban viat kasaantua, tällä viikolla jo meni hermot kun alkoi kolinat ja nyt tämä :?
Minä olen vaihtanut xenonin itse, ostin biltemasta, maksoi muistaakseni 55e/kpl. Aluksi uusi polttimo oli hiukan eri sävyinen kuin toisella puolla oleva vanha, vaan se sävyero tasoittuu ajan kanssa, enää ei huomaa sävyeroa. Itse vaihtotyössä ei ole mitään erikoista, erona normaaliin Hneloseen on vaan siinä polttimon perässä oleva jokin muuntajaklöntti mikä lie, joka sekin irtoaa muistaakseni vain pyöräyttämällä (muistaakseni, tuosta jo pari vuotta aikaa)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Pelkääjän puolen xenon lopetti edellispäivänä toimintansa ensin muuttuen violetiksi ja seuraavalla käynnistyksellä ei syttynyt lainkaan. Auto 2008 9-3 SC, eli uudempaa "viirusilmä" mallia. Tämän ketjun aikaisempien viestien rohkaisemana päätin vaihtaa itse. 2kpl Philipsin X-tremeVision D1S Xenonit kävin hakemassa Rauman Varaosahallista. Philipsin D1S Xenonit olivat vanhatkin, voi olla että olivat alkuperäiset vuodelta 2008? Asennus oli kohtalaisen yksinkertaista kun ei tarvinnut muuta kuin poistaa kuskinpuolelta lasinpesutankin kaula vetämällä se ylös, bensavehkeissä taitaa joissain olla akun päällä joku suoja joka pitää poistaa mutta TTiD:n kanssa homma on todella suoraviivainen. Kaikissa autoissa valaisimeen ei pääse näin helposti käsiksi. Tässä nyt kuitenkin omaan kokemukseeni perustuva ohjeistus työvaiheista. Toivottavasti on jollekin hyötyä, koska ohjekirjahan neuvoo yksiselitteisesti että Xenonien vaihto tulee jättää korjaamon huoleksi. Vaihto siis tapahtuu jokaisen omalla vastuulla. Huoltamotkaan eivät montaa kymppiä varmaan työstä veloita mutta suomalainen on pihi.

Umpion takana on pyöreä luukku joka avataan kiertämällä sitä vastapäivään. Sen alta paljastuu Xenon ja siinä alapuolella kiinni oleva virtaliitin. Itse poistin ajovalojen sulakkeen varmuuden vuoksi moottoritilan sulakerasiasta, vainoharhainen kun sähköjen suhteen olen.

Xenonin virtaliittimessä on pieni metallinen "lukituspainike" jota pitää painaa samalla kun vetää liitintä alas irti polttimosta. Tämän jälkeen polttimon saa itri kääntämällä sitä vastapäivään noin 45 astetta. Tämä vaatii hieman voimaa, ei siis hampaat irvessä voimaa mutta kuitenkin. Sen jälkeen Xenon vedetään varoen ulos kolhimatta sitä mihinkään.

Valaisimen juuressa on kiinni eräänlainen musta muovinen kaulus joka irroitetaan avaamalla sen sivussa oleva lukitushaka jolloin se aukeaa kahtia saranoinnin varassa. Uuteen Xenoniin laitetaan tämä kaulus paikalleen. Huomioitavaa on että menee vain oikeinpäin, valaisimen juuressa olevat hahlot sopivat vain yhdellä tavalla kauluksen uriin. Älä koske Xenonin lasiosiin! Suojalasit on ilmeisesti hyvä olla päässä, itseltä unohtui.

Kun kaulus on paikoillaan uudessa polttimossa, loput menee käänteisessä järjestyksessä. Muista laittaa kaikki suojat takaisin paikoilleen mukaan lukien pesuainetankin kaula. Laita vanhat Xenonit talteen ja ongelmajätteisiin!! Sisältävät pakkauksen mukaan elohopeaa joten eivät ole yhteensopivia piharoskiksen kanssa. Elohopean takia kannattanee käyttää niitä suojalaseja ja työkäsineitä.

Toivottavsti näillä mennään seuraavat pari-kolme vuotta. :saab:
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

VictorKilo kirjoitti:
Erittäin suuri kiitos seikkaperäisestä ohjeesta. Minä vaihdoin näillä ohjeilla uudet xenon-polttimot ja valmista tuli.

No tuota sulaketta en irroittanut, rebel meininki.

hanskat ja suojalasit oli sentään.

Olis kyllä jäänyt vaihtotyö tekemättä ilman näitä ohjeita, kun ohjekirjakin käskee viemään pajalle vaihdettaviksi.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

Pitäis 9-3 2009 malliin hankkia uudet xenonit.. eilen meni oikeanpuoleinen valo punertavaksi ja nyt sammui kokonaan.

Mistä polttimot sais ostettua/tilattua sopivaan hintaan ja mitä polttimomerkkiä/mallia suosittelette?

Paljon korjaamolle on järkevää maksaa vaihdosta?

thanks.
9-3 2009 TTid
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Saksasta 84€ kotiin tuotuna oli viime vuoden puolella aidot philipsit. En nyt muista paikkaa mistä tilasin kun ei ole kuitteja eikä omaa läppäriä tässä käytössä. Ei kannata maksaa mitään vaihdosta. Pitää avaimet vaikka taskussa vaihdon ajan niin ei ole pelkoa että tulee mitään räpsyjä näpeille, eikä tosiaan kolhi eikä rämmi sormilla lasia.
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

No ehkä mä uskallan jonkun tutun kanssa alkaa räveltämään, kun täällä on näitä ohjeitakin.

84e oli varmaan kpl hinta..?

http://motonet.fi/fi/tuote/430019/Phili ... alaisimeen

Onks noi sopivat?
9-3 2009 TTid
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Itse tilasin tuolta, en tiedä onko aidot Philipsit, ainakin vaikuttavat siltä. Ekassa setissä meni toinen lamppu pimeäksi alle tunnissa, niin lähetti heti uuden tilalle kyselemättä sen kummemmin.

http://www.ebay.com/usr/e-bacho

Edit: niin, kaveri muuten lupasi kerholaisille 20 % alen kun tilaa ebay:n ulkopuolelta (ebay piste bacho miukumauku ja gmail piste com)
Viimeksi muokannut miikka555, Ma Marras 18, 2013 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

Ymmärsinks oikein, että tuo 70e on parin hinta?

Onks muuten pelannut ihan ok.. vois pistää samantien tilaukseen, kun hinta on tosiaan kohdallaan.

Kiitos.

edit: ei kun enhän mä tiedä edes mitkä mallit mun autoon sopii :D.. tuollahan oli vaikka mitä mallia tarjolla.
9-3 2009 TTid
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Jamesbond007 kirjoitti:Ymmärsinks oikein, että tuo 70e on parin hinta?

Onks muuten pelannut ihan ok.. vois pistää samantien tilaukseen, kun hinta on tosiaan kohdallaan.

Kiitos.
Joo, ei ole paha hinta, itse vaihdoin alkukesästä ja tähän asti toimineet loistavasti.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

Jamesbond007 kirjoitti:No ehkä mä uskallan jonkun tutun kanssa alkaa räveltämään, kun täällä on näitä ohjeitakin.

84e oli varmaan kpl hinta..?

http://motonet.fi/fi/tuote/430019/Phili ... alaisimeen

Onks noi sopivat?



Todennäköisesti ei ole sopivat. Ne pitäis olla projektori mallin polttimot, ei heijastin umpioon.
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jamesbond007 kirjoitti:No ehkä mä uskallan jonkun tutun kanssa alkaa räveltämään, kun täällä on näitä ohjeitakin.

84e oli varmaan kpl hinta..?
Parille.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

mä ostin motonetistä nämä
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/43-0014?ajoneuvo=500

Mutta vielä pari viikkoa sitten oli tarjous kahdesta polttimosta 149 eur.

Nämä kävivät siis tohon M2008 autoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

Mistä sen voi katsoa, että mitkä polttimot sopii omaan autoon ja mikä toi sytytin on.. pitääks se olla aina mukana myös?

Anteeksi nyt maalaisuuteni, mutta viimeks oon 15-vuotiaana mopon kanssa säheltänyt.
9-3 2009 TTid
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jamesbond007 kirjoitti:Mistä sen voi katsoa, että mitkä polttimot sopii omaan autoon ja mikä toi sytytin on.. pitääks se olla aina mukana myös?

Anteeksi nyt maalaisuuteni, mutta viimeks oon 15-vuotiaana mopon kanssa säheltänyt.
Jos tuohon M2009 autoon olet xenon-polttimoita ostamassa, niin ne on 99,9% todennköisyydellä D1S:t.

Tuon pienen epävarmuuden voit poistaa tarkistamalla asian umpion päältä löytyvästä tarrasta. Itsekkin huomasin sen vasta lamppua vaihtaessani, olin lampuja ostaessani luottanut motonetin kuvastoon (joka piti paikkansa)

Elä murehdi tosta sytyttimestä, se on lampussa mukana ja sitä ei tartte irroittaa tms.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin