SS -07 nitisee (takapenkit/hattuhylly?)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

SS -07 nitisee (takapenkit/hattuhylly?)

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Onkohan muilla samaa ongelmaa, meikäläisen 2tkm ajettu SS pitää näin pakkasella aika reipasta ääntä, tuntuisi tulevan takaikkunan suunnasta, epäilen hattuhyllyä ja/tai takapenkkejä (kippauslukot tms). Ihan eka kilometreillä ääntä en havainnut, tosin silloin olikin nollakelit.

Yhden kerran nitinää tovin kuunneltuani pysäytin kiesin ja avasin takapenkkien lukitukset + painoin selkänojat takaisin, loppui siltä erää.

Soitin myyjäliikkeeseen ja oli kuulemma esittelyautossa mahdollisesti vastaava "ominaisuus" :roll: Huoltoon en vielä ole ollut yhteydessä.

Siis onko muilla vastaavia nitinöitä uusissa sedaneissa?
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jäätä takaikkunan ja korin välisissä saumoissa.
mathar81
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 13:53
Paikkakunta: Joensuu

Nitinät/natinat

Viesti Kirjoittaja mathar81 »

Tervetuloa kerhoon. Minulla kylläkin sc:ssa natinaa kuuluu takaluukusta, mutta ovat näkäjään saaneet sen sedaniinkin. Käsittämätöntä näitten natinoiden kanssa. Paranisikohan laatu jos alkaisivat tekemään Saabia jossain muualla vaikka Saksassa?! Tuota takaluukun natinaa on vaikea paikallistaa. Takaluukusta se kuitenkin tulee, vaikka ensin epäilin kontin suojaverhoa. Saavat huollossa purkaa vaikka koko auton perän, mutta ei sitä jaksa pidempään kuunnella, vaikkakin pikkujutustahan on kyse.
Maza
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Meidän autossa oli ilmeisesti samaa ääntä syksyllä. Sellainen "kevyt ripinä" kuului jostain takaa. Jäätä se ei voinut olla, kun silloin oli vielä lämpimät kelit. Ääni poistui ennenkuin sitä ehti sen kummemmin ihmetellä ja tarkastella. Saas nähdä tuleeko se takaisin kun ilmat lämpenee (tai kesärenkaiden myötä rengasmelu vähenee? ).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Nitinät/natinat

Viesti Kirjoittaja Bob »

mathar81 kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Minulla kylläkin sc:ssa natinaa kuuluu takaluukusta, mutta ovat näkäjään saaneet sen sedaniinkin. Käsittämätöntä näitten natinoiden kanssa. Paranisikohan laatu jos alkaisivat tekemään Saabia jossain muualla vaikka Saksassa?! Tuota takaluukun natinaa on vaikea paikallistaa. Takaluukusta se kuitenkin tulee, vaikka ensin epäilin kontin suojaverhoa. Saavat huollossa purkaa vaikka koko auton perän, mutta ei sitä jaksa pidempään kuunnella, vaikkakin pikkujutustahan on kyse.
En kyllä tältä istumalta usko, että SS:n takaluukku natisisi - sen verran pieni ja paksuilla kumitiivisteillä eristetty korista, eikä sisälläkään ole oikeastaan mitään potentiaalisia resonointipaikkoja. Ellei sitten ole kiinnittänyt rekisterikilven alle helisemään saabclub.fi tms. muovista aluslevyä :lol: .
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ai niin unohtui vallan - onhan viestiketjun aloittaja huomannut, että sedanissa saattaa lisäjarruvalon kotelo resonoida takaikkunaa vasten.

Korjaukseksi riittää pienet huopapalat kotelon sisään lasia vasten.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Bob kirjoitti:Ai niin unohtui vallan - onhan viestiketjun aloittaja huomannut, että sedanissa saattaa lisäjarruvalon kotelo resonoida takaikkunaa vasten.

Korjaukseksi riittää pienet huopapalat kotelon sisään lasia vasten.
Tämä kuuluu kyllä ilman pakkastakin, jos on kuuluakseen...
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Re: Nitinät/natinat

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

mathar81 kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Minulla kylläkin sc:ssa natinaa kuuluu takaluukusta, mutta ovat näkäjään saaneet sen sedaniinkin. Käsittämätöntä näitten natinoiden kanssa. Paranisikohan laatu jos alkaisivat tekemään Saabia jossain muualla vaikka Saksassa?! Tuota takaluukun natinaa on vaikea paikallistaa. Takaluukusta se kuitenkin tulee, vaikka ensin epäilin kontin suojaverhoa. Saavat huollossa purkaa vaikka koko auton perän, mutta ei sitä jaksa pidempään kuunnella, vaikkakin pikkujutustahan on kyse.
Mulla kuului samasta suunasta "napsetta/ritinää" 9-3 SC Aero -06:sta. Takuuhuoltoon en viitsinyt viedä vaivan takia (olisi varmaan kestänyt x päiviä) vaan fiksasin asian itse. Eli napse kuului takaluukun takalasia kiertävistä verhousmuoveista. Muovit saa helposti irti aloittaen takalasin päällä olevasta muovista vetämällä sitä suoraan ulospäin (on kiinni muoviin hitsatuilla peltiklipsuilla, jotka menevät luukun metallirungossa oleviin reikiin). Tämän jälkeen saa irroitettua takalasin sivuilla olevat muovit. Sitten vaan laittamaan eristysnauhaa/vastaavaa materiaalia kaikkien muovien välisiin liitoskohtiin (itse käytin "Hezus-teippiä" ja 2mm paksua tarrakumia. Napinat loppuivat siihen ! :D Kyseiset muovit ovat tosiaankin todella "halvan oloista" materiaalia, mutta kaikessahan auton valmistaja säästää :evil:
mathar81
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 13:53
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mathar81 »

Joo voi olla että napse kuuluu samasta paikasta. Kiitoksia vain tiedosta!
Maza
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Bob kirjoitti:Jäätä takaikkunan ja korin välisissä saumoissa.
Mulla kans sedanissa kuuluu välillä juuri tästä syystä nitinää/natinaa takapäästä (kun putsaa jäät pois niin ääni loppuu samoin tein) ja muuten takaa ei kuulu mitään hälyääniä.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Oliko jää sedanin takaikkunan sivuilla vai alhaalla/ylhäällä?
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Minulla ainoa natina tulee,kun vaimo on kyydissä ja annan hanaa aina silloin tällöin.No asiaan,ei ole ollut mitään natinaa.10tkm takana ja ajaminen on nautintoa.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

mä olen ja huomannu tuon jäästä aiheutuvan natinan mikä on kyllä erittäin rasittavaa... edellisessä ssäni se kuulu vielä selvemmin kun nykyisessä... pitää melkein joka päivä pestä auto että se ongelma ei esiinny :mrgreen:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mun mielestä ääntä tulee, kun jäätä on takaluukun "yläsaumassa". Eli kun luukun avaa niin siinä ylhäällä. Tai sitten vaihtoehtoisesti takalasin alareunassa, ainakaan sivuilla tai ylhäällä jää ei mielestäni ääntele.
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Nyt on siis 07 SC'llä +5000 km takana, ja minulla ei ole ollut mitään natinoita. On ollut kuumaa, kylmää ja paljon lunta ja jäätä. Ei mitään.

Itse olen sen verran 'allerginen' noille natinoille että taatusti huomaan jos ilmenee.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Vastaa Viestiin