Sport Combista pakkasella ja muutenkin...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Marko A kirjoitti:Mutta itekkin vetäsin pussillisen vihreitä kuonoon kun alettiin koneita vertailemaan ja 9-5:n koneesta löydetään parempia ominaisuuksia. Täytyy verrata 1,8t/2,0t (9-3) ja 2,0t (9-5) esim niin ollaan about samoilla lukemilla. Ei muuta kuin autokauppaan ja vertaamaan. Kumpi tärisee enemmän, heiluu kiihdyttäessä (vaihdekeppi "elää" ), vääntää paremmin alhaalta, kiertää äänettömämmin ja eleettömämmin ja kuluttaa vähemmän? Siinä on hyvät vertailukriteerit IMO.
2,3t/2,3T konetta tulee verrata 2,0T tai 2,8V6t moottoriin jos halutaan suunnilleen samoilla ominaisuuksilla pyöriä.
Ei elä automaatin vaihdekeppi ;-) 9-3:ssa itseä olisi kiinnostanut vain 2.8V6-moottori, mutta jostain syystä Saabilla tuntuu olevan tyylinä ottaa V6-moottoreista suhteellisen vähän tehoa irti (iskutilavuuteenkin nähden). En myöskään osannut arvostaa pöriseväksi viritettyä pakoputkistoa ja kulutus vaikutti aika hurjalta verrattuna 2.3T:hen. Jos V6 olisi ollut saatavana 9-5:een isompitehoisena versiona, olisin saattanut harkita.

No, jospa Saab vielä saisi aikaan jotain uutta ja hienoa (neljällä vetävällä pyörällä). Nykyistä 9-5:ä ostaessakin olin kahden vaiheilla - miksi ostaa "samanlainen" kuin entinen - mutta pelkäsin, etten pitkän saabismin vammauttamana tottuisi muuhin merkkiin ja toisaalta 3-kirjaimisen saksalaisen 1,5...2-kertainen hinnoittelu hillitsi osaltaan merkinvaihtohaluja. 9-3SS:ään en kiintynyt, vaikka sellainen perheessä joitakin vuosia olikin. Nättihän se on, ainakin hopeanharmaana.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jmarin kirjoitti: Ei elä automaatin vaihdekeppi ;-) 9-3:ssa itseä olisi kiinnostanut vain 2.8V6-moottori, mutta jostain syystä Saabilla tuntuu olevan tyylinä ottaa V6-moottoreista suhteellisen vähän tehoa irti (iskutilavuuteenkin nähden). En myöskään osannut arvostaa pöriseväksi viritettyä pakoputkistoa ja kulutus vaikutti aika hurjalta verrattuna 2.3T:hen.
Samaa mieltä. Lienee tuohon tehojuttuun Saabin aikanaan heittämä kommentti, että 250hp on etuvetoisen maksimiteho jota voidaan järkevästi käyttää. Ja jos rehellisiä ollaan niin kyllähän se siinä ylärajoilla jo tosiaan on.

Joka nurkasta raapivaa odotellessa...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

jmarin kirjoitti:Puhuin ajotietokoneesta, en stereoista.

Enpä ole viritetyillä 9-3:lla ajanut, mutta ihan aikuisten oikeasti 1.8t automaattina oli niin hengetön, ettei 9-5 Aeron jälkeen juuri uskaltanut ohituksia yrittää. Täällä kun 200 m "suora" on jo pitkä.

Painun takaisin 9-5-foorumille, etten pahoita lisää pikkusaabistien mieliä ;-) Pyydän anteeksi mielipiteideni julkituomista.
Stereot on integroitu ajotk:een, toinen esimerkki 95:n "ajotk:sta" on huoltoilmaisimen todella kätevä nollaus, huoltoneuvojakaan ei osannut siltä istumalta kertoa miten se tapahtuu.

Onhan se Aeron jälkeen hengetön, ei kai sitä kukaan väitäkään ? Hintakin on eri luokkaa mutta alle tonnilla kulkupuoli on kohtuullinen, jopa Aeroon verrattuna.

Pikkusaabistista puheen ollen, minulla seisoo molemmat tuossa pihassa, sinullahan oli vain toinen...

Minun mielipide ei ole sen parempi kuin sinunkaan mutta sinä edustat tässä keskustelussa selkeästi vähemmistöä, kertoohan sekin jotain.
ex 9-5 Aero 2002
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

saab.95 kirjoitti:Stereot on integroitu ajotk:een, toinen esimerkki 95:n "ajotk:sta" on huoltoilmaisimen todella kätevä nollaus, huoltoneuvojakaan ei osannut siltä istumalta kertoa miten se tapahtuu.
Sillehän minä en voi mitään, jos ohjekirjaa ei osata lukea.
saab.95 kirjoitti:Pikkusaabistista puheen ollen, minulla seisoo molemmat tuossa pihassa, sinullahan oli vain toinen...
Meillähän oli molemmat, kunnes vaihdettiin 9-3SS 9-5 Aeroon ja nyt on kaksi jälkimmäistä. Tosin ei pihassa, vaan tallissa. :-p
saab.95 kirjoitti:Minun mielipide ei ole sen parempi kuin sinunkaan mutta sinä edustat tässä keskustelussa selkeästi vähemmistöä, kertoohan sekin jotain.
Se kertoo sen, että olemme foorumin 9-3-alueella ;-) Mutta lopetan vänkäämisen ja jatketaan kaikki ajamista parhaaksi toteamillamme malleilla.
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

jmarin kirjoitti: Sillehän minä en voi mitään, jos ohjekirjaa ei osata lukea.

Meillähän oli molemmat, kunnes vaihdettiin 9-3SS 9-5 Aeroon ja nyt on kaksi jälkimmäistä. Tosin ei pihassa, vaan tallissa. :-p

Se kertoo sen, että olemme foorumin 9-3-alueella ;-) Mutta lopetan vänkäämisen ja jatketaan kaikki ajamista parhaaksi toteamillamme malleilla.
Eipä osannut huoltoneuvojakaan, jolle se on ammatti.

Pihassa, kuuluu sanonta, talleissa talvet, myös työpaikalla.
Ja SS on menossa vaihtoon, tämän uuden hinta on huomattavasti kovempi kuin 95 Aeron, tosin on ne muutkin ominaisuudet.. mutta tästähän ei ollut kyse, kyse oli 93 vs 95.

Summa summarum, 95 on auttamattomasti vanhentunut, sehän tuli kauppoihinkin 10 vuotta sitten, tämä viimeisin 95 rel 3 on kaiken lisäksi järkyttävän näköinen, sen TV mainos oli totisinta totta, metsään meni, sudetkin juoksee karkuun.
ex 9-5 Aero 2002
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

saab.95 kirjoitti:Summa summarum, 95 on auttamattomasti vanhentunut, sehän tuli kauppoihinkin 10 vuotta sitten, tämä viimeisin 95 rel 3 on kaiken lisäksi järkyttävän näköinen, sen TV mainos oli totisinta totta, metsään meni, sudetkin juoksee karkuun.
Olisi kyllä ihan kiinnostavaa kuulla, millä tavoin 9-5 on niin kauhean vanhentunut. Se on totta, että ensimmäinen versio täyttää lähiaikoina 10 vuotta, mutta mitkä tekniset ominaisuudet 9-5:ssä ovat "auttamattomasti vanhentuneita"? Nythän 9-5:n sisuskalujakin kopioitiin 9-3:een (eikä päinvastoin).

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, omasta mielestäni uusi 9-5 näyttää hyvältä. Keula on paremman näköinen kuin 9-3:n, mutta perä on ehkä 9-3SC:ssä kivempi. 9-3:n keula ei enää näytä miltään - olihan se viisi vuotta sitten modernimpi kuin 9-5. Olen miettinyt, että 9-X:n ja muiden konseptiautojen esittelyllä ilmeisesti totutettiin silmää uuteen ulkonäköön, jota sitten sovellettiin ensimmäisenä nykyisessä 9-5:ssä.

Toivottavasti 4-vetomalleja tulee pian markkinoille, sellaisen puuttuminen on IMHO Saabin pahimpia puutteita nykyisin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

jmarin kirjoitti: Painun takaisin 9-5-foorumille, etten pahoita lisää pikkusaabistien mieliä...
Lupaat vain...
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Bob kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Painun takaisin 9-5-foorumille, etten pahoita lisää pikkusaabistien mieliä...
Lupaat vain...
:-)
arskar
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 19:09
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja arskar »

Mitä itse joskus tuli vuoron perään ajettua 9-3 ja 9-5 aeroja, niin kyllä moottoritiellä ja mutkaisella pikkutiellä pikkuveli vei voiton suht selvästi. Ihanne yhdistelmä olisikin ollut 9-3 koppa, missä 9-5 aeron moottori.
No nyt alla kuitenkin 9-3 aero.. Ja tykkään kuin hullu puurosta, on se niin makee ajettava. :D
Turbo tekee iloiseksi.. 9-3 aero vm 2004
Vastaa Viestiin