120tkm huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Onko kenelläkään mitään tietoa missä hinnassa pyörii tuo huolto. Kannattaako viedä liikkeeseen vai tehdä itse mitä pystyy?

Tuohan taitaa olla ns. iso huolto?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sulla taitaapi huollon hintaa nostaa automaatin öljyn vaihto - sinällään hinnoista minulla ei ole tietoa, kun teen kaiken itse. Jopa manuaalilaatikollisellekkin tuo on hieman kalliimpi huolto - toivottavasti joku osaa valistaa hinnan suhteen.

Joka tapauksessa tuohon huoltoon kuuluu normaalit 60000km:n työt + tulpat ja moniurahihna. Myös bensasuodatin pitää vaihtaa, mikäli sellainen on eli koskee näitä pikkutankillisia eli ei välttämättä tuota sinun -02 käyttöönotettua.

Loppu on sitten sitä normaalia tarkastushumppaa ja sarananrasvausta :D .

PS. Itseasiassa ovenrajoittimien rasvaus on tärkeä toimenpide - alkavat muuten paukkumaan ja uudet ovat ihan kivan hintaiset.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Minulla maksoi 120tkm huolto diisseliin merkkiliikkeessä 530€. Meni autoliikkeen piikkiin josta auton ostin, muuten olis varmaan jäänyt tekemättä. Aikamoista rahastustahan toi näyttää olevan esim. PÄÄHUOLTO 60,000KM 2kpl a62€= 124€
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Tuo laatikkoöljyn vaihto tuossa huollossa kiinnostaakin eniten. Aika pirulliselta hommalta näyttää ainakin wissin mukaan. Tulppia ei tarvitsisi vaihtaa, koska ne ei ole kuin 15tkm ajetut. Öljytkin alkaa olla sopivasti vaihtorajalla.

Tuo kuskinoven rajoitin on napsunut ilkeästi niin kauan kun minulla auto on ollut, eipä se suuremmin haittaa. Napsukoon jos kerran uusi osa on kallis.

Eli taidampa viedä auton oikein 120tkm huoltoon. Pysyypähän täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja jos jotain ikävää tulevaisuudessa sattuu.

Samalla saavat tutkia tuota bensamittaria, joka edelleen toimii väärinpäin. Ei ole laiskuuttaan saanut sitäkään kuntoon.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Edgar
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:39
Paikkakunta: Riihimäki

120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Edgar »

Käytin omaa saapastani merkkiliikkeessä 120 tkm huollossa.
Mieleen jäi, että olis kannattanut tehdä itse tai teettää muualla.
Kallein yksittäinen juttu oli tulppien vaihto.
Saban omat (120tkm kestävät) tulpat maksaa noin 30e kipale.
Yhteensä siis 120e! Motonetin listoilla hinta oli luokkaa 8e tsipale.

Kannattaa siis miettiä. Monta hommaa pystyy tekemään ite, jos on vaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Öljyn vaihtajia löytyy taatusti muualtakin.
Jarrupalojen tarkistus voi olla myös viisatasta tehdä.

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Edgar kirjoitti:Käytin omaa saapastani merkkiliikkeessä 120 tkm huollossa.
Mieleen jäi, että olis kannattanut tehdä itse tai teettää muualla.
Kallein yksittäinen juttu oli tulppien vaihto.
Saban omat (120tkm kestävät) tulpat maksaa noin 30e kipale.
Yhteensä siis 120e! Motonetin listoilla hinta oli luokkaa 8e tsipale.

Kannattaa siis miettiä. Monta hommaa pystyy tekemään ite, jos on vaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Öljyn vaihtajia löytyy taatusti muualtakin.
Jarrupalojen tarkistus voi olla myös viisatasta tehdä.
Originaalit tulpat maksavat esim. USA:ssa euroiksi muutettuina n. 5,20 €/kpl eli kyllä tuo Suomen hinta on taas "paikallinen ilmiö" - mihinkähän perustunee n. kuusinkertainen hinta? Palkathan täällä on ainakin huonompia kuin USA:ssa.

Originaalit tulpathan ovat NGK PFR6T-10G:t, mutta niitä ei tunnu saavan lainkaan tarvikeliikkeistä Suomesta, vastaava tulppa löytyy kuitenkin Boschin valikoimasta eli FR6DPP22U (0 242 240 621) on vastaava platinatulppa ja niitä löytyy tarvikkeena n. 12 euroa kappale.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Miika79 kirjoitti:Onko kenelläkään mitään tietoa missä hinnassa pyörii tuo huolto. Kannattaako viedä liikkeeseen vai tehdä itse mitä pystyy?

Tuohan taitaa olla ns. iso huolto?
Jos manuaalilaatikolla, niin Treen metroautossa n.600. Ainakin suodattimet, tulpat, hihnaa, öljyä jne. ja jotain valohoitoo tietysti!
Ja kysyin tässä joku aika sitten lähestyvää 90tkm huoltoa, joka kustantaa reilut kolmesataa vai oliko 350? mutta kuitenkin.
Mitähän nämä huollot tekis ProCarServicellä?? :?:
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Muistanko väärin vai olenko tulkinnut huoltokirjaa väärin...

Ensimmäinen huolto 10tkm ja sitten 30tkm, 50tkm, 70tkm, 90tkm ja 110tkm... mistä tuo 120tkm tulee?
-Mscrnt-
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Mscrnt kirjoitti:Muistanko väärin vai olenko tulkinnut huoltokirjaa väärin...

Ensimmäinen huolto 10tkm ja sitten 30tkm, 50tkm, 70tkm, 90tkm ja 110tkm... mistä tuo 120tkm tulee?
Siinä samassa huoltokirjassa taitaa meidän vuosimalleissa olla vielä myös vanhan 9-3:n huolto-ohjeet ja noi kilometrit on siitä. Käännä pari sivua eteenpäin :)

30 tkm välein huolto, 60 tkm välein ns. isompi huolto. Metro-Autossa maksoi viikko sitten 90 tkm huolto muistaakseni 270€ jarrunesteen vaihtoineen (4v välein tehtävä) yms tilpehööreineen. Tästä öljyn hinta on n. 100€.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Kertoivat tuossa kun ostin uuden että on tullut uudet ohjeet että öljyt vaihdetaan joka vuosi tai 30th.ajon jälkeen tai tietenkin jos huoltoilmaisin näyttää. Sitten isompi tehdään jos kilometrit jää alle niin 4 vuosi. Katsotaan sitten kun joudan lukemaan huoltokirjaa mutta niin kertoivat huoltopuolella. Kohta näköjään saa kuukauden välein olla huollattamassa. Rahastusta,rahastusta tai sitten auton huonoutta. Maahan tuoja vielä joku aika sitten sanoi että huolletaan vasta 30th tai joka toinen vuosi tai jos alkaa huoltovalo näyttämään. Sekavaa ja paljon ja ihmeellistä. Kysymys on siis SS:ä ja turbo.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

No joo. Mulla on huollettu suunilleen 20tkm välein. Mittarissa on nyt 71tkm ja edellinen huolto oli kuudessa kympissä. Automyyjä suositteli jatkamaan huoltamista tällä tavalla, mutta mikähän on huolto-ohjelman mukaan seuraava huolto ja koska. Mulla ei oo ainakaan huollettu 30tkm välein. Pitää tarkistaa onko toi ollu aina vuoden välein vai 20tkm.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

No mulla on ollut tapana tehdä ne huollot 30tkm/2v välein mutta lisäksi kerran vuoteen öljynvaihto. Huoltoneuvoja oli sitä mieltä että ei ainakaan pahenna tilannetta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

On se mennyt mukavaksi kun mainostetaan long life öljyjä ja sitten pitää vaihtaa vuoden tai 10th. välein. No jos ei kovin kauan pidä niin turhaa vaihtelee. Aikaisemmissa malleissa se ei ollutkaan näin tiheään. Vaihtoon kun vie niin kukaan ei vielä ole huoltokirjaa katsonut. Kysynyt kyllä on että onko huoltokirja mutta sehän on eri asia.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:On se mennyt mukavaksi kun mainostetaan long life öljyjä ja sitten pitää vaihtaa vuoden tai 10th. välein. No jos ei kovin kauan pidä niin turhaa vaihtelee. Aikaisemmissa malleissa se ei ollutkaan näin tiheään. Vaihtoon kun vie niin kukaan ei vielä ole huoltokirjaa katsonut. Kysynyt kyllä on että onko huoltokirja mutta sehän on eri asia.
Kyllähän long life -öljy varmaankin sen 30000km kestää, mutta öljyn määrää pitää tällöin seurata. Kun mennään yli parinkympin, niin visukin kone saattaa alkaa yllättäen kaipaamaan öljytäydennystä.

Valitettavasti kaikki eivät tiedä edes mittatikun olemassaolosta - kuuntelin jokunen aika sitten tällaista tapausta - oli päässyt öljy "loppumaan" koneesta - omistaja tottakai - terhakkaasti vaatimassa takuuseen moottoriremonttia... (tässä ei ollut kysymyksessä Saab).

Itse olen puolittanut öljynvaihdovälit ja laitan myös aina nimenomaan bensaturboihin tarkoitettua Mobil 1 LL 0w-40 öljyä, enkä siis mitään dieseleihin tarkoitettua 5w... öljyä. Tällä menettelyllä pyrin hieman kompensoimaan Suomen ehkäpä muita autoilumaita vaativampia ilmasto-olosuhteita. Tuolla puolitetulla 15000km:n vaihtovälillä ei vielä ole ilmennyt minkäänlaista öljynkulutusta.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Eipä tuo mullakaan kuluta öljyä ja tulee sentään seurattua tuota tikkuakin mutta kun tulee sen verran pätkäajoa vedettyä niin olen sitten ratkaissut sen rasituksen kompensoinnin tuolla tavalla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vastaa Viestiin