Takaluukku

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Takaluukku

Viesti Kirjoittaja agios »

Onko kukaan tietoinen voiko takaluukkua hieman säätää. Kun ei ole aivan linjassa vaikka ei se ole kuin sen verran että minua häiritsee ja toiset ei edes näe sitä. Toiselle puolelle jää hieman isompi "pari milliä"kuin toiselle. Alareunassahan se sitten näkyy siinä kaarevassa osassa. Josku katselin yhdestä kun verhoilun otin pois että ei voi säätää. Mitenkähän on kun monessa ei linjaukset ole aivan kohdallaan. Vaikka näkee tuolla Bemareitakin(meidän pihallakin seisoo yksi) joissa on pahastikin pielessä.
Toiset ei ole niin tarkkoja siitä kuin minä. Muistaakseni se on molemmilta puolilta 2 pultilla kiinni ja niin sovitettu ettei milliäkään voi siirtää. Jos jollakin on "niksiä"niin kertokaa ihmeessä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Takaluukku

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:Onko kukaan tietoinen voiko takaluukkua hieman säätää. Kun ei ole aivan linjassa vaikka ei se ole kuin sen verran että minua häiritsee ja toiset ei edes näe sitä. Toiselle puolelle jää hieman isompi "pari milliä"kuin toiselle. Alareunassahan se sitten näkyy siinä kaarevassa osassa. Josku katselin yhdestä kun verhoilun otin pois että ei voi säätää. Mitenkähän on kun monessa ei linjaukset ole aivan kohdallaan. Vaikka näkee tuolla Bemareitakin(meidän pihallakin seisoo yksi) joissa on pahastikin pielessä.
Toiset ei ole niin tarkkoja siitä kuin minä. Muistaakseni se on molemmilta puolilta 2 pultilla kiinni ja niin sovitettu ettei milliäkään voi siirtää. Jos jollakin on "niksiä"niin kertokaa ihmeessä.
Hei taas! En näköjään olekkaan ainut jota tuo luukun sovitus on häirinnyt.

Eipä tämä ole pelkästään Saabin ongelma edellisessä toisen merkkisessä piti myös säätää - ja sitä edellisessä myös.

Anyway - säätää voi saranoista sivusuunnassa eli hattuhylly pois - saranan lukkopultit löysälle ja saranoista kammetaan sopivasti luukku keskelle ja sitten lukitus kiinni. Huomaa, että myös pituussuuntainen säätö on samalla mahdollinen - reijät ovat soikeat!

Mutta luukun voi keskittää myös lukon kiilamaista vastakappaletta siirtämällä sivusuunnassa, mikäli heitto ei ole iso. Tämä mahdollisuus kannattaa tsekata ennen kuin alkaa hattuhyllyä irroittelemaan. Esimerkiksi omassani luukun sulkeutuminen pakkasella parani myös keskittämällä luukku - nimenomaan siis lukon vastakappaletta siirtämällä.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Hieno homma.En ole osannut ajatella sitä hattuhyllyä. Katsoin vain luukun verhoilun alta. Pari milliä siinä on heittoa. Sehän riittää kun millin pari saa lukkoa siirrettyä. Kokeilen ensin lukkoa. Miksi ne ei niitä keskitä tehtaalla. Katselin liikkeessä niitä niin kaikissa ja samoin päin. Edellisessä kun oli vaalea niin ei näkynyt niin paljon. Kiva kun tiedät näistä että paljon kiitoksia.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Takaluukku

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Bob kirjoitti:
agios kirjoitti:Onko kukaan tietoinen voiko takaluukkua hieman säätää. Kun ei ole aivan linjassa vaikka ei se ole kuin sen verran että minua häiritsee ja toiset ei edes näe sitä. Toiselle puolelle jää hieman isompi "pari milliä"kuin toiselle. Alareunassahan se sitten näkyy siinä kaarevassa osassa. Josku katselin yhdestä kun verhoilun otin pois että ei voi säätää. Mitenkähän on kun monessa ei linjaukset ole aivan kohdallaan. Vaikka näkee tuolla Bemareitakin(meidän pihallakin seisoo yksi) joissa on pahastikin pielessä.
Toiset ei ole niin tarkkoja siitä kuin minä. Muistaakseni se on molemmilta puolilta 2 pultilla kiinni ja niin sovitettu ettei milliäkään voi siirtää. Jos jollakin on "niksiä"niin kertokaa ihmeessä.
Hei taas! En näköjään olekkaan ainut jota tuo luukun sovitus on häirinnyt.

Eipä tämä ole pelkästään Saabin ongelma edellisessä toisen merkkisessä piti myös säätää - ja sitä edellisessä myös.

Anyway - säätää voi saranoista sivusuunnassa eli hattuhylly pois - saranan lukkopultit löysälle ja saranoista kammetaan sopivasti luukku keskelle ja sitten lukitus kiinni. Huomaa, että myös pituussuuntainen säätö on samalla mahdollinen - reijät ovat soikeat!

Mutta luukun voi keskittää myös lukon kiilamaista vastakappaletta siirtämällä sivusuunnassa, mikäli heitto ei ole iso. Tämä mahdollisuus kannattaa tsekata ennen kuin alkaa hattuhyllyä irroittelemaan. Esimerkiksi omassani luukun sulkeutuminen pakkasella parani myös keskittämällä luukku - nimenomaan siis lukon vastakappaletta siirtämällä.

No prkl!! Täytyykin tästä lähtee "takaloosteria" säätämään , olen myös huomannut saman asian :)
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Voiko tuota 9-3 SS:n takakontin jousta säätää mitenkään hiukka tehokkaammaksi, että se avatuisi kokonaan silloin kun painaa avaimesta sitä nappia?
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Voiko tuota 9-3 SS:n takakontin jousta säätää mitenkään hiukka tehokkaammaksi, että se avatuisi kokonaan silloin kun painaa avaimesta sitä nappia?
==> Samaa olen tässä itsekin pohtinut, eli lieneekö mahdollista? :?:
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

theMarcusso kirjoitti:
Voiko tuota 9-3 SS:n takakontin jousta säätää mitenkään hiukka tehokkaammaksi, että se avatuisi kokonaan silloin kun painaa avaimesta sitä nappia?
==> Samaa olen tässä itsekin pohtinut, eli lieneekö mahdollista? :?:
Onhan niissä jousien vastakappaleissa useampia "pykäliä", joista voi valita sopivimman. Tehtaalta lähtiessä ne on sovitettu luukun painon mukaan eli onko spoileria vai ei. Jotkut ovat omatoimisesti siirtäneet ne kireämpään (=kireimpään) asentoon saadakseen tuon teidänkin haluamanne toiminnon - omasta mielestäni (olen tämän aiemminkin sanonut) kiristäminen ei kannata, koska luukkua on sitten talvipakkasilla vielä normaaliakin hankalampi saada kiinni.
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Täällä Helsingissä mitään pakkasia ole :)

Löytyykö jostain ohjeita tai osaavaa Saab-maisteria?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

villero kirjoitti:Täällä Helsingissä mitään pakkasia ole :)

Löytyykö jostain ohjeita tai osaavaa Saab-maisteria?
Jousien säätöön pääsee käsiksi molemmilla puolilla tavarasäiliön sivuilta aukeavien saranoitujen verhoilulevyjen alta - edes työkaluja ei tarvitse, jos on hieman näpeissä "potkua".

Säätöpykäliä on 4 ja esim. omassani, jossa ei ole tavarasäiliön kannella spoileria säätö on vakiona toiseksi löysimmässä eli pari pykälää voi kiristää.

Espoossa oli ainakin talvella pakkasia... :D .
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

No ainakin voin kertoa kaikille tähän alkuun, että jos haluaa kontin nousta, niin tällöin jouset pitää vetää kireimmälle, koska 2. kirein ei näyttänyt riittävän. Myös jousten kireyden kasvaessa kontti nousee aika vauhdilla, eikä varmasti tee hyvää pitkässä juoksussa.

Espooseen on tästä sentään puolisen kilometriä, joten ei ne kaikki sääilmiöt tänne ehdi:) Ja ainahan nuo voi löystää talveksi, kun ei tuo mikään iso vaiva ollut.
Vastaa Viestiin