Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
Twarrior kirjoitti:Terve kaikki tietävät foorumilaiset,
Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
Edessä haritusta liikaa. Leveät renkaat kokostaa tilannetta.
Pahoittelut epäselvyydestä; eli aurauskulman säätö pielessä. Nimenomaan haritus aiheuttaa kuvailemaasi oiretta. Siis eturenkaiden etureunat leveämmällä kuin takareunat. Ainakin tarkistus on paikallaan jos tuommoista tekee. Kun 9-3:n pitäisi kulkea "junamaisesti" suoraan ja tarkasti.
Tarkoittaa:vasen eturengas yrittää mennä vasemmalle ja oikea eturengas oikealle. Näin reippaasti karrikoituna. Vie pajalle tai rengasliikkeeseen mutta voi sen tehdä itsekin jos osaa. Paras tulee kun viet pajalle.
Kyllä ne leveät renkaat vähän vetelee.
Täällä havaittu sama asia talvipyörien (HKPL4 16/225) ja kesäkumien (Cont. jotain 17/225 auton tehdaskumit) välillä. Nastoilla meni junamaisesti asvaltilla mutta uusilla Conteilla hakee uraa niin p..keleesti... On tosin hieman vähentynyt tässä parissa viikossa, saatan toki kuvitellakin...
Jos on aurauskulmat pielessä, niin pitäisikö alkaa näkyä uuden kumin kulumisessa?
Kyllä ne 225:t hakee normikulmillakin huomattavasti enemmän uria, mutta ei pitäis silti "luiruilla"
theMarcusso kirjoitti:
Jos on aurauskulmat pielessä, niin pitäisikö alkaa näkyä uuden kumin kulumisessa?
Haritus -> kuluu sisäreunoista, auraus -> ulkoreunoista. Ja haritus aiheuttaa epämääräistä haahuilua ohjaukseen. Liika auraus "puskee" ja pyrkii suoraan.
Twarrior kirjoitti:Terve kaikki tietävät foorumilaiset,
Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
Sama ominaisuus ja täsmälleen sama rengastus. Talvinakeilla menee kuin juna, kesänakeilla vetelee.
Huomasin myös. että jos ajaa kovempaa, niin ominaisuus poistuu, eli kovissa nopeuksissa ei taas haistele uria yhtään.
Eihän sitä kulumista heti näe uusista renkaista mutta voit hiljaa vetää kädellä reunoista molempiin suuntiin. Tuntuu kyllä kädessä jos jotain on pielessä. Rengaskorjaajat huomaa sen heti. On varmaan parempi tuntuma kuin meillä "taviksilla".
Pitää melkein itsekkin vielä tunnustella mitä tuleman pitää, koska eilen ajoin hyvää pinnoitetta, jossa ei uria, Saab meni täysin vetelemättä suoraan. Oisko kuitenkin nämä pohjoisen tiet niin huonoja että vetely tulee noista pottupellon vaoista.
Tuo pieni uraherkkyys on ilmeisesti ominaisuus, iteslläkin vetelee hiukan noilla Continentalin 225/45/17 renkailla.
Autossani ohjauskulmat säädettiin, koska samankokoisilla talvirenkailla vetely oli alussa aivan mahdotonta ilmeisesti renkaan terävämmän "olkapään" takia. Homma parani kyllä säätämällä, mutta ominaisuus ei poistunut.
Siispä seuraavat talvirenkaat (ainakin) ovat kapeammat (ilmeisesti 205/50/17 sopii samoille vanteille).
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Twarrior kirjoitti:Pitää melkein itsekkin vielä tunnustella mitä tuleman pitää, koska eilen ajoin hyvää pinnoitetta, jossa ei uria, Saab meni täysin vetelemättä suoraan. Oisko kuitenkin nämä pohjoisen tiet niin huonoja että vetely tulee noista pottupellon vaoista.
Minä vaihdoin omaan autoon sunnuntaina Contin SportContact3:et (225-45/17) ja kävin sitten tarkistamassa paineet (2.6 eteen, 2.8 taakse). Pohjantiellä piti sitten kokeilla enkä kyllä mitään kiemurtelua huomannut. Talvirenkaillakin 9-3 on loistoajettava mutta kyllä taas hymyilytti kun vähän kurvaili
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Nokian Z 225/45/17 eikä luikertele. Rengaspaineet jossain 2.5 paikkeilla edessä ja takana... kiitos huoltoaseman mittarin joka ei luottamusta olemuksellaan herättänyt. Pitäis käydä jollain paremmalla puntarilla mittaamassa.
Contin SportContact3:et (225-45/17) ja kävin sitten tarkistamassa paineet (2.6 eteen, 2.8 taakse).
Mitkäs ne suositukset tuollaisille gummeille nyt sitten olisi? Mahtaako saban ohjepumaskassa olla mainintaa (omaan en pääse käsiksi ihan heti)?
No eihän mulla ole aavistustakaan
Oma tuntuma on vaan se, että kun takana on hivenen korkeammat paineet, on auton ohjattavuus parempi (lue. takarenkaat eivät ohjaa yhtä voimakkaasti).
Jos jollain on oikeasti tietoa ja haluaa muuttaa mielipidettäni niin kernaasti.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K