kesärenkaat luiruttaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

kesärenkaat luiruttaa

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Terve kaikki tietävät foorumilaiset,

Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret 8O , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Onhan se vähän tuollaista, että uratie on varsin urien mukaista. Mielestäni ero talvi- ja kesäkumien välissä ei ole merkittävä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: kesärenkaat luiruttaa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti:Terve kaikki tietävät foorumilaiset,

Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret 8O , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
Edessä haritusta liikaa. Leveät renkaat kokostaa tilannetta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Eli tarkoittaa mitä? jotain säätöä?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pahoittelut epäselvyydestä; eli aurauskulman säätö pielessä. Nimenomaan haritus aiheuttaa kuvailemaasi oiretta. Siis eturenkaiden etureunat leveämmällä kuin takareunat. Ainakin tarkistus on paikallaan jos tuommoista tekee. Kun 9-3:n pitäisi kulkea "junamaisesti" suoraan ja tarkasti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Tarkoittaa:vasen eturengas yrittää mennä vasemmalle ja oikea eturengas oikealle. Näin reippaasti karrikoituna. Vie pajalle tai rengasliikkeeseen mutta voi sen tehdä itsekin jos osaa. Paras tulee kun viet pajalle.
Kyllä ne leveät renkaat vähän vetelee.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Täällä havaittu sama asia talvipyörien (HKPL4 16/225) ja kesäkumien (Cont. jotain 17/225 auton tehdaskumit) välillä. Nastoilla meni junamaisesti asvaltilla mutta uusilla Conteilla hakee uraa niin p..keleesti... On tosin hieman vähentynyt tässä parissa viikossa, saatan toki kuvitellakin...

Jos on aurauskulmat pielessä, niin pitäisikö alkaa näkyä uuden kumin kulumisessa?
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyllä ne 225:t hakee normikulmillakin huomattavasti enemmän uria, mutta ei pitäis silti "luiruilla"
theMarcusso kirjoitti: Jos on aurauskulmat pielessä, niin pitäisikö alkaa näkyä uuden kumin kulumisessa?
Haritus -> kuluu sisäreunoista, auraus -> ulkoreunoista. Ja haritus aiheuttaa epämääräistä haahuilua ohjaukseen. Liika auraus "puskee" ja pyrkii suoraan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Re: kesärenkaat luiruttaa

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Twarrior kirjoitti:Terve kaikki tietävät foorumilaiset,

Selvitystä kaipaan seuraavalle ilmiölle:
talvirenkailla (205/55-16) kaikki ok, kesärenkailla (215/55-16) auto haistelee kaikki urat ja puunjuuret 8O , meno on vähän kuin metsästyskoiran kanssa lenkillä. Onko ominaisuus (en oikein usko) vai missäs mättää. Rengas paineet ja tasapainotus OK.
Sama ominaisuus ja täsmälleen sama rengastus. Talvinakeilla menee kuin juna, kesänakeilla vetelee.

Huomasin myös. että jos ajaa kovempaa, niin ominaisuus poistuu, eli kovissa nopeuksissa ei taas haistele uria yhtään.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Eihän sitä kulumista heti näe uusista renkaista mutta voit hiljaa vetää kädellä reunoista molempiin suuntiin. Tuntuu kyllä kädessä jos jotain on pielessä. Rengaskorjaajat huomaa sen heti. On varmaan parempi tuntuma kuin meillä "taviksilla".
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Pitää melkein itsekkin vielä tunnustella mitä tuleman pitää, koska eilen ajoin hyvää pinnoitetta, jossa ei uria, Saab meni täysin vetelemättä suoraan. Oisko kuitenkin nämä pohjoisen tiet niin huonoja että vetely tulee noista pottupellon vaoista.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Tuo pieni uraherkkyys on ilmeisesti ominaisuus, iteslläkin vetelee hiukan noilla Continentalin 225/45/17 renkailla.
Autossani ohjauskulmat säädettiin, koska samankokoisilla talvirenkailla vetely oli alussa aivan mahdotonta ilmeisesti renkaan terävämmän "olkapään" takia. Homma parani kyllä säätämällä, mutta ominaisuus ei poistunut.
Siispä seuraavat talvirenkaat (ainakin) ovat kapeammat (ilmeisesti 205/50/17 sopii samoille vanteille).
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Twarrior kirjoitti:Pitää melkein itsekkin vielä tunnustella mitä tuleman pitää, koska eilen ajoin hyvää pinnoitetta, jossa ei uria, Saab meni täysin vetelemättä suoraan. Oisko kuitenkin nämä pohjoisen tiet niin huonoja että vetely tulee noista pottupellon vaoista.
Minä vaihdoin omaan autoon sunnuntaina Contin SportContact3:et (225-45/17) ja kävin sitten tarkistamassa paineet (2.6 eteen, 2.8 taakse). Pohjantiellä piti sitten kokeilla enkä kyllä mitään kiemurtelua huomannut. Talvirenkaillakin 9-3 on loistoajettava mutta kyllä taas hymyilytti kun vähän kurvaili :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Nokian Z 225/45/17 eikä luikertele. Rengaspaineet jossain 2.5 paikkeilla edessä ja takana... kiitos huoltoaseman mittarin joka ei luottamusta olemuksellaan herättänyt. Pitäis käydä jollain paremmalla puntarilla mittaamassa.
Contin SportContact3:et (225-45/17) ja kävin sitten tarkistamassa paineet (2.6 eteen, 2.8 taakse).
Mitkäs ne suositukset tuollaisille gummeille nyt sitten olisi? Mahtaako saban ohjepumaskassa olla mainintaa (omaan en pääse käsiksi ihan heti)?
-Mscrnt-
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

No eihän mulla ole aavistustakaan :)
Oma tuntuma on vaan se, että kun takana on hivenen korkeammat paineet, on auton ohjattavuus parempi (lue. takarenkaat eivät ohjaa yhtä voimakkaasti).
Jos jollain on oikeasti tietoa ja haluaa muuttaa mielipidettäni niin kernaasti.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin