Kulutusgalluppia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja fatal »

Aikalailla tasan 9,0 näyttäisi olevan tähän mennessä laskettu keskikulutus. Kilometrejä on kertynyt nyt tällä nykyisellä yksilöllä 16tkm josta tuo laskettu keskikulutus kattaa viimeisimmät 14tkm. Kohtuullisen paljon tulee matka-ajoa mutta kaupunkiajo ja raskaampi kaasujalka (ainakin välissä) rokottaa. Jos pelkkää siistiä matka-ajoa pöristelisi menemään niin... Pienin yksittäisen tankkausvälin keskikulutus lienee 7,5. Mutta aina siellä on jonkin verran motaria ja lyhyttä ajoa mukana.

Tässä joku ilta kun ajelin myöhään kotia kohden, nollasin EDU:n... matkaa tuli kymmenisen+ kilometriä, piti kiihdytellä motarille ja mutkitella sitten vielä kotiakin, EDU väitti 6,4 muistaakseni kulutukseksi. Ja tämä sillä että katselin vähän tarkemmin miten ajan ja ei tarvinnut juuri valoissa seistä kun kello oli lähempänä puoltayötä.

Edellisen tonnarin keskikulutus (automaatti) koko omistusajalta oli aikalailla 10,9 ...

Jossain vaiheessa pitäisi vaivautua tekemään empiirinen koe että paljonko 98/99 vaikuttaisi kulutukseen vai vaikuttaako laisinkaan mutta dataa pitäisi kerätä vielä lisää jotta saisi mitenkään luotettavia lukemia aikaiseksi.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tosta alta näkyy.
Näkyy myös kylmien vaikutus Eberspächerin käyttöön.
Näkyy myös liian suuri kaupunkiajon osuus.
Näkyy myös talon osto tammikuussa, peräkärryä tuli hinattua paljon.
Kuva
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom, oletko seurannut ihan yhtä tankkausta, minkä verran kärryn veto (oletan, että pieni ~3m kuomukärry? ) on nostanut kulutusta?

Nykyisessä Subarussa kokonais keskikulutus on ollut muutaman desin enemmän kuin sulla tuossa TTiD:ssä. Taajama ajoa ja kärryn vetoa (kärry välillä aika täynnä lastia) on tullut ihan kohtuullisesti. Webasto on käynyt tiuhaan läpi talven.

Tähän saakka kaikkien ajojen keskiarvo siis:
Kuva

Eli jonkin verran menee boxeri nelivedolla enemmän kuin Saabin tuplaturbolla. Siis meidän kahden ajotottumuksilla ja määrillä. Eihän tässä voi yleistää toki.
Enimmillään tämä "kehrääjä" on vielnyt 9,5l/100km yhdellä tankilla Helmikuussa pakkasaikaan. Ja vähimmillään on mennyt 6,1l/100km Joulukuun lomareissulla maantieajossa.

Autolle ilmoitettu EU yhd. 5.8l/100km ja mun ajoilla 7,2l/100km. On tuossa jotain eroa, kun ei ole alimmillaan päässyt vielä tuohon ilmoitettuun yhdistetty lukemaan...

Toivottavasti tämä ei nyt häirinnyt pahoin, kun erimerkkistä sekaan heitetään. Asiaa seuranneet tietänee miksi minä näitä tänne kirjoottelen :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä loppui maantieajo lähes kokonaan toukokuun alusta - näkyy aika selvästi. Samoin talven eberilisä käy ilmi - meillä sitä käytettiin lohkolämmittimen asemesta ihan kokonaan. Nyt on SID:n mukaan ollut 7,3 kulutus ihan silkassa kaupunkipyörittelyssä.

Kuva
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä sillä kärryllä (3m, korkea kuomu) pari litraa sadalle saa enemmän menemään, toki koko tankillista ei ole koskaan tullut kärryä vedettyä.

Vaikka talvikuukausille kulutuslukemat ovatkin suurempia, niin kilometrit ovat sinällään paljon vähäisempiä. Talvella :saab: jopa pyysi ajamaan maantiellä, jotta regenerointi saadaan tehtyä.. Taas kesän myötä alkaa matka-ajoa tulla ja lukemat sitäkin kautta tulevat pienenemään. Syksyksi olisi tarkoitus operoida Eberille katkaisin, jotta se ei turhaan pyörisi pätkä-ajossa. Eberin vaikutus näkyy viime syyskuun lukemissa. Elo-syys ajot olivat liki vastaavia.

Ja kuskin vaikutus on aika suuri, jalalla on säädettävissä 1-1,5 litraa /100km.
Aika suuri ero on pienimmällä tarkastustankatulla 4,2 ja suurimmalla 8,99 kertatankkauslukemalla.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Heitetäänpä itsekin jotain, kun ei ole aiemmin tähän ketjuun tullut vastailtua. (Vaikka näyttäisivätkin nakumiehet vallanneen tämän aika hyvin... :P)

Omalla ajotavalla, joka ei ihan tarkoituksella ole kovin taloudellinen, keskari pyörii siellä 9,5 - 10,3 nurkilla. Tankkausten jälkeen yleensä nollailen, ja tuohon väliin mahtuu ehkä pyöreästi 150km matka-ajoa, loput reilut 300 pk-seudulla pyörimistä.

Alhaisimmillaan olen n. 350km matkalta, suurin osa 80-rajoituksellista maantietä, saanut keskikulutukseksi 6,3, kun kokeilin ihan huvikseni millaiseen lukemaan voisi päästä jos oikein yrittäisi. Ei se ajaminen kovin riemukasta (eikä vauhdikasta) kyllä ollut, joten normaalissa matka-ajossa pyörii keskari siellä kasin tuntumassa.

En erityisen kiinnostunut ole tuosta kulutuksesta, bensaa kuluu kuitenkin aina kun auto liikkuu. Mieluummin ajan tavalla josta pidän, ja maksan siitä sitten hiukan enemmän. Ja pysyypähän kone puhtaana karstasta ja muutenkin kunnossa, jos ei muuta.

Ja kulkineena siis tuo allekirjoituksen 2-litrainen bensavehje manuaalilootalla.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Turbolag kirjoitti:Heitetäänpä itsekin jotain, kun ei ole aiemmin tähän ketjuun tullut vastailtua. (Vaikka näyttäisivätkin nakumiehet vallanneen tämän aika hyvin... :P)

Omalla ajotavalla, joka ei ihan tarkoituksella ole kovin taloudellinen, keskari pyörii siellä 9,5 - 10,3 nurkilla. Tankkausten jälkeen yleensä nollailen, ja tuohon väliin mahtuu ehkä pyöreästi 150km matka-ajoa, loput reilut 300 pk-seudulla pyörimistä.

Alhaisimmillaan olen n. 350km matkalta, suurin osa 80-rajoituksellista maantietä, saanut keskikulutukseksi 6,3, kun kokeilin ihan huvikseni millaiseen lukemaan voisi päästä jos oikein yrittäisi. Ei se ajaminen kovin riemukasta (eikä vauhdikasta) kyllä ollut, joten normaalissa matka-ajossa pyörii keskari siellä kasin tuntumassa.

En erityisen kiinnostunut ole tuosta kulutuksesta, bensaa kuluu kuitenkin aina kun auto liikkuu. Mieluummin ajan tavalla josta pidän, ja maksan siitä sitten hiukan enemmän. Ja pysyypähän kone puhtaana karstasta ja muutenkin kunnossa, jos ei muuta.

Ja kulkineena siis tuo allekirjoituksen 2-litrainen bensavehje manuaalilootalla.
Sama vika, ei tuota ajoa tule mietittyä silleen että bensansäästö olisi mielessä.
Kuitenkin täytyy aina laskea joka tankille kulutus ja laittaa tankkaus.com:iin tulokset.... :D
Tuo vakionopeussäädin tuo kyllä varmaan aikamoisen lisän kulutukseen. Tuntuu että cruise on koko ajan kärkkymässä "sormi liipasimella" vauhdin hiipumista. Kaasuttaa ikäänkuin varmuuden vuoksi esim. tuollaisissa pitkissä loivissa painumissa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Heh :D , tänään tankkasin ajettuani 278,2km kaupunkiajoa+kaksi nopeaa noin 10km pyrähdystä motarilla. Sidin mukaan 9,8 ja kun liritteli täyteen, niin 10,8 oli oikea kulutus/100km. :mrgreen: hienoa.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja ptme »

Tulihan taas päivitettyä tilasto:
Tuolla nykyisellä olen nyt ajanut n 140 tkm syyskuusta 2006 lähtien.
Tankkauksia 302 kertaa, yhteensä 13209.59 litraa.
Keskikulutus 9.46 l / 100 km, min 7.27, max 12.78 (peräkärrynvetoa)
98:n keskihinta 1.39 EUR/l, min 1.16, max 1.68

Ja koko ajan on tuo BSR ollut "asennettuna", ajo ei ole ollut mitään säästöajoa, normaalisti n 15 km/h yli rajoituksen mittarissa.
Motarilla varmaan n 30 %, kaupungissa n 30%, loput sekalaista pyöritystä.
Selvästi huomaa, että talvinopeusrajoituksilla aina kulutus selvästi laskee, vaikka nastarenkaiden vierintävastus suurempi onkin.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

Bensakrematorio imailee tasaisesti 11-12 litraa satasella. Moottoritiellä talvinopeusrajoituksillä menee alle 8, mutta kaupungissa ja lyhyessä ajossa rankaisee sitten kunnolla (2.8 v6 A).

---MR---
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ensimmäiset 640km mittarissa nyt Saabilla ja hymyilyttää kun vertaa edelliseen (Nissan Primera 2.0 GT). Keskikulutus Turku-Oulu 5.1l/100km ajotietokoneen mukaan ja tankki edelleen puolillaan. Nissanilla en koskaan tankillisella päässyt edes tuota 640km. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näin se menee, diesel jyrää matka-ajossa.
Muuten on kyllä lämpimän ajan auto kulutusmielessä.. Tempasin juuri uuden kulutusennätyksen Eberin suosiollisella avustuksella: 9,67 l/100km. :lol: Ei oo tullu taajamasta poistuttua ja 20 asteen pakkasilla on lämmitetty reilusti..
Kulutushaarukka pienimmän ja suurimman tankkauksen välillä on yli 100%.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ristom kirjoitti:Näin se menee, diesel jyrää matka-ajossa.
Muuten on kyllä lämpimän ajan auto kulutusmielessä.. Tempasin juuri uuden kulutusennätyksen Eberin suosiollisella avustuksella: 9,67 l/100km. :lol: Ei oo tullu taajamasta poistuttua ja 20 asteen pakkasilla on lämmitetty reilusti..
Kulutushaarukka pienimmän ja suurimman tankkauksen välillä on yli 100%.
Joo saapa nähdä mitä kulutus tulee olemaan normaalissa käytössä. Ei ole lohkolämmitintä tuossa ollenkaan eli eberillä/webastolla (kumpi lie, en tiedä) mennään.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

itselläni on 2006 vuoden farkku 2.0 l turbo bsr stage 3 ja muutakin pientä kivaa
en ole seurannut paljonko kulutus on ollut mutta jotain 8,5 litraa satasella se on näytelly.maantieajossa vakionopeudensäätimellä olen päässyt 7,7 litraa satasella 100kmh vauhdissa.
kuitenkaan en pääse tankillisella kuin 500-550 kilometriä normaaliajossa.sitten jos vähänkin ajelee reippaammin niin en pääse kuin n.420 kilsaa
tuntuu kyl aika hurjalta mun mielestä.....onko kenelläkään muulla näin hurja kulutus.
:roll:
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulutusgalluppia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Yksi syy bensa-automaatin vaihtumiseen diesel-manuaaliin oli se, että ei yksinkertaisesti kiinnostanut seisoskella tankilla yhtä mittää alle 600 km ajon välein. Kulutuksessa sinällään ei mitään vikaa ollut, tankki vaan lapsellisen pieni.
Kari et nyt mainitse ajeletko manuaalilla vai automaatilla, mutta taitaa noi Staget joka tapauksessa hörpätä vähän extraa.
Vastaa Viestiin