Automaatin kestävyys..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
auvo77
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 26, 2007 00:53

Automaatin kestävyys..

Viesti Kirjoittaja auvo77 »

Eli autossani 9-3 SS 1.8t on 5-vaihteinen automaatti,ja kysymys kuuluukin

että minkä verran loora kestää tehon/väännön kasvuja?
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Hirsch lupaa 1.8t Automaticille 195 hp/310 Nm. Noissa jos pysytään, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

MRe kirjoitti:Hirsch lupaa 1.8t Automaticille 195 hp/310 Nm. Noissa jos pysytään, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Eiköhän 1.8t/2.0t/2.0T-kolmikossa ole kaikissa sama automaattilaatikko kun koneen perusrakennekin on sama? Tuskinpa saabin valmistusmäärillä kannattaa kovin montaa automaattilodjua pitää tuotannossa.

Jos saisi jostain selville laatikon tyypin, voisi olla helpompi selvittää sen kestävyyttä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vai onko kyseessä GM:n laatikko ja siellähän kyllä valikoimaa riittää ja niiden yhdistelmiä. Ei nyt ihan suoraan sanoen välttämättä ole täysin sama. myös laatikon sisällä voi erota jotkin osat, vaikka perus runko olisikin samaa. Mutta hyvin todennäköistä on että sama peli kaikissa. Itseäkin kiinnostaa mitä nuo kestää järkevästi ja jos virittää niin mitä tarvii tehdä. Miten nuo öljynvaihdot on tehty nuihin. kannattaako öljyt vaihtaa ennen 120tkm rajaa? Mistä alkaa prakaamaan jos sattuisikin innostumaan ronskimmin ajamaan? Eikös automaatti aika luotettava näissä ole?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Poikarukka kirjoitti:Vai onko kyseessä GM:n laatikko ja siellähän kyllä valikoimaa riittää ja niiden yhdistelmiä. Ei nyt ihan suoraan sanoen välttämättä ole täysin sama. myös laatikon sisällä voi erota jotkin osat, vaikka perus runko olisikin samaa. Mutta hyvin todennäköistä on että sama peli kaikissa. Itseäkin kiinnostaa mitä nuo kestää järkevästi ja jos virittää niin mitä tarvii tehdä. Miten nuo öljynvaihdot on tehty nuihin. kannattaako öljyt vaihtaa ennen 120tkm rajaa? Mistä alkaa prakaamaan jos sattuisikin innostumaan ronskimmin ajamaan? Eikös automaatti aika luotettava näissä ole?
Kokemus 9-5:n automaattilaatikosta (5v) näytti, että automaatin öljyt olivat 150tkm ajettuna (huoltokirjan vaihtoväli 150tkm) aivan mustat, mitä ne eivät missään tapauksessa saisi olla.

Kannattaa vaihtaa öljyt vaikka hiukan useammin, esim 60tkm välein niin voi olla varma, että laatikko voi hyvin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Entinen omistaja paukuttanut 90tkm ilman vaihtoja niin ajattelin, että voisihan nuo vaihtaa, keveneepä 120tkm huolto vähän. Onko tietoa mitä tuo vaihto kustantaa, jos joku sen on teettänyt? tuossahan pitää huilata öljynjäähdytin tyhjäksi jne. toimenpiteitä ettei ole vain proppu auki ja uudet tilalle. Öljyn vaihdothan on halvin vakuutuus ja kuitenkin ei siitä haittaa tule kuin hiukan lompakolle, mut pitemmän päälle sitten kuitenkaan..
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Jos toi Saabinkin tomaatti oli AW55-50, niin muistakaa käyttää öljyä, joka täyttää JWS3309-standardin!

Suomestahan tota litkua ei saa muualta kuin maahantuojilta merkkikohtasena ja Volvollahan toi öljy makso mansikoita.

Vaihtotöineen huuhtelemalla vaihdetut öljyt(12l) makso vähän alle 300e..

Netistä löyty tällänen:
From the WIS:

Total fluid capacity (incl. torque converter and oil cooler) is 7.2 liters
Fluid grade is Saab 3309 mineral oil based. Synthetic oil has a different coefficient of friction and should not be used.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Merkkiliikkeeseen itselläni ainakin on tarkoitus mennä ja, tietysti, tehdään täydellisesti ja oikeilla aineilla. muutenhan se on yhtä tyhjän kanssa. maksaahan se toki, mutta 2/3 öljyn iästä on jo muutenki käytetty ja se viimeinen kolmannes on vain tyhmän säästöä väärässä paikassa, keräähän se öljy muutenkin liat ja kulumiset itseensä.

ensimmäisiiin öljyihin jää varmasti kaikki sisäänajo liemet ja hilppeet mitä irtoaa. Ja jos sitten pennejä pitää laskea niin toki se säästö pitemmässä juoksussa tulee, vaikka voi olla että vaihdon jälkeen laatikko kestää normaali ajossa 500tkm sijaan nyt 510tkm eli voi olla että arvo jää seuraavalle tai ei tule koskaan, mutta hajoappa sitten.. Itse en tosin lämpene turhille avaamisille ja muille toimenpiteille, koska jos se toimii ei korjata ja kun korjataan niin jotain voi mennä pieleen. mutta arvaa taas mikä oikein. taidan itse ainakin ne öljyt käydä huilauttaan.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

2.3i-16 kirjoitti: Jos saisi jostain selville laatikon tyypin, voisi olla helpompi selvittää sen kestävyyttä.
Näyttäisi olevan Aisin Warnerin tekemä mallimerkintä FA 57. (F= etuveto, A= automaatti, 5=vaihteiden lukumäärä ja 7 = kokonaisvälityssuhde suurimmalla vaihteella).
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

uusi93 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Jos saisi jostain selville laatikon tyypin, voisi olla helpompi selvittää sen kestävyyttä.
Näyttäisi olevan Aisin Warnerin tekemä mallimerkintä FA 57. (F= etuveto, A= automaatti, 5=vaihteiden lukumäärä ja 7 = kokonaisvälityssuhde suurimmalla vaihteella).
http://bsd153.oil.com.tw/pipxoops/modul ... rStory.htm

Tuolla sivulla ainakin näyttäisi sama 5-vaihteinen olevan sekä 9-5:ssä että 9-3SS/SC:ssa. Päättelin siitä, että vanhassa 9-3:ssa oli vain 4 vaihteinen laatikko. Sama laatikko näyttäisi sivun mukaan olevan myös Volvoissa sekä Opel vectrassa.

Jos sivun tiedot pitävät paikkansa, SS/SC:n 5-vaihteinen automaatti kestää 400Nm.

50-5ECT-i Back. New Electronically Controlled 5-speed AT. Main Application S40 / V50, S60 / V70 / XC70 / C70, S80, XC90 (VOLVO) 9-3, 9-5 (SAAB)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Manuaali ainakin TM mukaan olisi mitoitettu juuri 400nm, joten samaan autoon kait ne mitoittaa samalle väännölle myös automaatin. Miksi samaan autoon samalle moottorille olisi eri mitoitus arvot. Tuo ainakin tukisi tätä tietoa
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Poikarukka kirjoitti:Manuaali ainakin TM mukaan olisi mitoitettu juuri 400nm, joten samaan autoon kait ne mitoittaa samalle väännölle myös automaatin. Miksi samaan autoon samalle moottorille olisi eri mitoitus arvot. Tuo ainakin tukisi tätä tietoa
Volvo rajoitti väännön 350Nm:n ton viisvaihteisen tomaatin kanssa.

Esimerkiksi S60 R:ssä oli manuaalina 400Nm, kun taas tomaattina sen vääntö oli 350Nm. Sitten kun saatiin 6-vaihteinen tomaatti, niin vääntökin nous 400Nm:iin

Sen verran noita on ainakin Volvoista mennyt vaihtoon, että itseä alkanut hirvittämään ajatuskin, että vähentäs ton lootan käyttöikää ottamalla 400Nm+.....

Itsehän sain vm. -01 V70 2.4T:stä laatikon hajalle alle 50tkm ajolla...

Nykysessä 60:ssä kestänyt 110tkm, ja vaihtaa ihan ok. Vuosimallin 2003 Volvoihin tuli isommat öljykanavat tomaattiin, joka ilmeisesti paransi kestävyyttä jonkun verran...

Eräs Volvoilija lähetti lootansa vahvistettavaksi Konehuolto Siekkiselle Siilinjärvelle. Nyt pitäs kestää ainakin 600Nm :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Rommitommi kirjoitti:
Poikarukka kirjoitti:Manuaali ainakin TM mukaan olisi mitoitettu juuri 400nm, joten samaan autoon kait ne mitoittaa samalle väännölle myös automaatin. Miksi samaan autoon samalle moottorille olisi eri mitoitus arvot. Tuo ainakin tukisi tätä tietoa
Volvo rajoitti väännön 350Nm:n ton viisvaihteisen tomaatin kanssa.

Esimerkiksi S60 R:ssä oli manuaalina 400Nm, kun taas tomaattina sen vääntö oli 350Nm. Sitten kun saatiin 6-vaihteinen tomaatti, niin vääntökin nous 400Nm:iin

Sen verran noita on ainakin Volvoista mennyt vaihtoon, että itseä alkanut hirvittämään ajatuskin, että vähentäs ton lootan käyttöikää ottamalla 400Nm+.....

Itsehän sain vm. -01 V70 2.4T:stä laatikon hajalle alle 50tkm ajolla...

Nykysessä 60:ssä kestänyt 110tkm, ja vaihtaa ihan ok. Vuosimallin 2003 Volvoihin tuli isommat öljykanavat tomaattiin, joka ilmeisesti paransi kestävyyttä jonkun verran...

Eräs Volvoilija lähetti lootansa vahvistettavaksi Konehuolto Siekkiselle Siilinjärvelle. Nyt pitäs kestää ainakin 600Nm :)

Itse ajattelin luottaa maptuniin, joka rajoittaa väännön juuri 400:n Nmiin.

Saabhan on käyttänyt 9-5 hirsch- mallissa ko. laatikon kanssa 400Nm vääntöjä. Toki laatikon kestävyyteen vaikuttaa tod.näk. myös mainitsemasi öljynkierto.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Manuaali ainakin TM mukaan olisi mitoitettu juuri 400nm, joten samaan autoon kait ne mitoittaa samalle väännölle myös automaatin. Miksi samaan autoon samalle moottorille olisi eri mitoitus arvot. Tuo ainakin tukisi tätä tietoa
Manuaalit 350Nm tai 400Nm.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

400nm 6vaiht. aero mallissa TM 8/2003. Muista malleista muiden koneiden yhteydessä minulla ei ole varmaa tietoa. Kaikki lisä teho aina lisää kulumista jos sitä käyttää. Kyllä taidan tyytyä vakiotehoihin tai ehkä maltillisesti ottaa hirschin sen pienemmän virityksen joskus sen kulutuksen takia. Hyvin tuota löylyä vakionakin tuntuu olevan. Kiinnostaisi vain että mitä tuossa hajoaa ensimmäiseksi ja millä keinoilla sitä voisi vahvistaa. niinkuin vain yleistietona. Onkai nuissa voimakoneissa automaatteja aina ollut.
Vastaa Viestiin