![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pitäkää käsinojista kiinni... tarina alkaa. Eräänä torstaina rouva soittaa kesken työpäivän... "auto sammui kesken ajon eikä lähde käyntiin ja joku moottorimerkkivalo palaa kojelaudassa". Tässä vaiheessa hikipisaroita alkaa muodostua otsalle. Tenttaan tietysti puhelimessa pikaisesti kaiken mitä tulee ensin mieleen... onko bensaa jne. Kaikki tuntui olevan muuten ok, mutta sammui, eikä käynnisty eikä muita indikaatioita viasta kuin moottorimerkkivalo. No soitinpa sitten hinauksen paikalle ja sanoin että kiskoo katiskan paikalliseen merkkihuoltoon. Tässä vaiheessa kun hinauksen oli saanut järjestettyä vitutuskäyrä alkoi nousta huippulukemiin. Soitan liikkeeseen ja varsinaisessa huollossa on 3vk jono. Huoltoneuvoja kehoittaa soittamaan pikahuoltoon josko siellä joku ehtisi katsoa mikä saapikasta vaivaa. No tätä toista huoltomiestä en saanut puhelimella kiinni joten sain kaverilta kyydin paikalliseen huoltoon. Sieltä löysin tämän kiireisen huoltomiehen ja kerroin tapahtumista... huoltomies sanoi, että vasta seuraavalla viikolla ehtii katselemaan ja homma meni kupongin täytöksi. Päätin kuitenkin itse vielä kokeilla miltä tuo vika autossa vaikuttaa. Nappasin avaimet ja marssin autoon. Ei muuta kuin starttaamaan. No kaikki muuten ihan kivasti, mutta startatessa kuulostaa aivan kuin kiesi ei saisi bensaa... yrittää hörähtää käyntiin, mutta ei lähde. Ja mittaristossa palaa kaikki merkkivalot normaalisti starttailujen tapaan. Pistää vain silmään polttoaineen merkkivalo joka ei kylläkään palanut auton sammuessa kesken ajon(rouvan mukaan). Se syttyi kuulemma starttailuyritysten aikana. Ajotietokone näytti minun kokeilujen aikana DTE 98km. No marssin huoltomiehen luokse havaintojeni kanssa ja kysyin, että voisiko vika olla se että bensa on loppu ja mittarit ja systeemit näyttää päin v*ttua. Huoltomies meinasi, että on mahdollista... no ei muuta kuin kanisteri kätee ja bensan hakuun. Lurautin 6 litraa tankkiin ja tsädäm... kiesi käynnistyi. Helpotus oli arvatenkin suuri! Pari tuntia sitten menetetty luotto autoa kohtaan tuli takaisin.
Silti... on tuossa polttoainemäärän mittauksessa jotain häikkää. Kerran aikaisemmin autooni päivitettiin softa liittyen tähän kun jäin tien päälle DTE lukemalla 29km. Nyt se tapahtui sattumalta yli 100km DTE lukemalla jolloin polttoaineen vähäisyyttä kuvaava merkkivalo ei vielä palanut. EI HYVÄ!!! Huoltomies sanoi, että noita rajoja voi säätää tietokoneella joten pitänee varata aika pajalle johonkin säätöön. Heräsi vain kysymys, että miksi tämä sattui vasta nyt? Olemme ajaneet usein auton DTE lukemaan 50 ja ei mitään häikkää. Huoltomies kysyi, että onko paljon pienen polttoainemäärän tankkausta... vastaus tähän on ei. Tankkaamme yleensä täyteen. Ihme homma.