Audion bassopuolesta jälleen...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja ch »

Terve kaikille!
Sairastuin uudelleen saabismiin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Välissä kuvittelin jo parantuneeni ja ajelin toisen merkkisillä hurrimaan autoteollisuuden tuotteilla.
Sairaus lienee kuitenkin krooninen, eikä siitä voi parantua?

Asiaan:
Ongelmahan on kaikille ES1-4 järjestelmän onnettomille omistajille vanha tuttu ja josta jo onkin keskusteltu sivutolkulla aikaisemmin.
Lueskeltuani kaikki nämä edelliset ja pohdiskeltuani ratkaisua (edullista sellaista), olen päätynyt siihen tulokseen, että pioneereja en osta, eli saappaan omaa päivityspakettia, vaan ´virittelen´ olemassa olevan.

Tällä hetkellä on tilanne äänenlaadun paranteluprojektissani se, että vaihdettuna on sekä etu- että takakaiuttimet.
Eteen asensin RAINBOWn 3½:kaat, jotka hieman etäisesti jo edes muistuttavat kaiutinelementtejä, toisin kuin ne alkuperäiset, ja taakse oli tyytyminen DLS:n 4":n kaiutinpariin.
Asennettiin vakiopaikoilleen.
Etukaiuttimet liimakiinnityksellä ja takakaiuttimet ruuvikiinnityksellä.
Takakaiuttimia varten jouduin poraamaan 2 uutta kiinnitysreikää.
Homma oli helppo ja yksinkertainen. Kaiuttimen alle, tiivisteen asiaa ajamaan, liimasin tavallista ikkunatiivistenauhaa.

Äänenlaadussa on jo nyt mielestäni selkeästi havaittava ero. Siis parempaan suuntaan.
Toisin kuin alkuperäisellä järjestelmällä, nyt saa jo radion puheesta selvää ja musiikkikappaleet ovat tunnistettavissa.
Jopa bassopuoleen tuli pieni, mutta kuultavissa oleva, parannus.

Bassopuoli on kuitenkin edelleen ongelma ja sen olen päättänyt ratkaista 6*9":n ´suPPareilla´ (oletettavasti DLS: elementit, koska Rainbow on jo selvää liioittelua).
Näille suPPareille otetaan erillisen vahvistimen kautta signaali siitä leikatusta takakaiuttimien annosta.
Tarvitsen mitä ilmeisimmin aktiivisuotimen kaiutinsignaalin ja vahvistimen väliin, jolla säädän bassovahvistuksen kohdalleen.
Aktiivisuotimen teen itse, jotta saan alipäästön säädettyä juuri oikeaan kohtaan.

Ongelman varsinainen ydin:
Tälläisen tarkalleen oikeaan taajuuteen säädetyn aktiivisuotimen tekemistä varten tarvitsisi kuitenkin tietää, että missä kohdassa saappaan clarionissa on takakaiuttimien ylipäästö [Hz] (eli se leikkauskohta (80Hz vai 110Hz, kahta koulukuntaa on???)) ja mikä on sen jyrkkyys alaspäin (dB/oktaavi)???

Kiitoksia kovasti etukäteen vastauksista ja pohdinnoista asiaan liittyen.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Jos ja kun saat systeemin toimimaan, niin inffoa heti tälle palstalle. Meitä kohtalotovereita nimittäin riittää tässä maassa, missä perusmalli on eniten myyty.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Itsekin nostan hattua jos saat kunnollista soundia toteutettua. Omasta mielestä tuon ei vaan pitäisi toimia kunnolla sillä eihän ns. "kilosta pikkelsiä saa kahta kiloa vaikka kuinka lisäisi vettä joukkoo". Tällä tarkoitan sitä kun alataajuudet on leikattu pois niin eipä niitä puuttuvia taajuuksia saa oikein mitenkään kunnolla korvattua. Meinaatko korostaa niitä olemassa olevia matalimpia taajuuksia vai miten tuo tulee käytännössä toimimaan? Mielenkiintoinen projekti. :wink:
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Projekti on ajatus- ja kokeiluasteella edennyt siihen pisteeseen, että olen 'korva-käteen-ja-kuuntele' -menetelmällä testaillut, että saappaan 'clarioni' toistelee takakaiuttimiin ainakin 50Hz, joskin voimakkaasti jo vaimentuneena (tämä siis niistä 4":n kaiuttimista kuultuna).
Tällä palstalla on esitetty, että alataajuuden leikkauskohta olisi n.35Hz.
Jos saan 'suPPareille' vahvistettua signaalia edes 40Hz:stä ylöspäin, katson olevani jo reippaasti voiton puolella äänen laadun parannuksessa.
Alle 40Hz toistaa harvempi kotihifilaitteistokaan (tai laitteisto ehkä kyllä, mutta kaiuttimet ei ainakaan).

Projektin seuraava vaihe on se, että leikkauskohdasta varmistuakseni, mittailen tuon vielä viikonloppuna ihan itse.
Samalla varmistunee se ylipäästön jyrkkyys.
Mittaamiseen käytän 'PC-scooppia', jonka löysin osoitteesta http://www.download.com (ohjelman nimi on Wavetools).
Ohjelma käyttää kannettavan äänikorttia (ääni-)taajuuksien mittaamiseen.
Näppärää.
Kaiutintulon ja kannettavan väliin piuha ja pari vastusta signaalitasoa alentamaan, että kannettavan toiminnasta vastuussa oleva sininen savu ei pääse vapautumaan.

Parhaassa mahdollisessa tapauksessa voin käyttää uuden vahvistimen alipäästöä suoraan, enkä tarvitse erillistä aktiivijakosuodinta ollenkaan.
Riippuu kuitenkin täysin siitä clarionin ylipäästöstä ja sen jyrkkyydestä.

Palaan asiaan mittaustuloksien merkeissä.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mahtavaa! että pelkkä toivokin paremmasta saa jo hyvälle mielelle
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Mittaustuloksia...
Kuva
SS:n takakaiuttimille tulevan signaalin leikkaus.
Löytyyhän sieltä jopa se 20Hz, jos oikeen tarkasti mitataan.
110Hz:stä ylöspäin käppyrä on 'periaatteessa' suora.

Nyt pitää lähteä vähän kesälomailemaan, mutta palaan taas astialle kunhan projekti etenee...
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Miten mittasit? Mimmosta signaalia ajoit mankalta?
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

periaatteessa jos tuolta tuutista tulee oikeasti matalampia taajuuksia, tosin vaimennettuna, on pelkällä vahvistimen lisäämisellä jo vaikutusta. Puhumattakaan vahvistimesta jossa on Basson korostus mahdollisuus. Tiedän näin joidenkin jo toimineenkin ja saavuttaneen tällä menetelmällä tietyn tason ja itsekkin suunnittelen noin tekeväni.
Perusjärjestelmänä minulla ES1-4 johon nyt tällä hetkellä on vaihdettu taakse 6x9 Boston Acoustic ja eteen koelaudalle Alpine 80W.

Voisiko tuossa järjestelmässä olla sellaista, että volumea isommalle laittaessa matalat äänet leikkautuu rajummin. Tämä tuli siitä mieleen, kun autotallissa kuuntelee hiljaisella musiikkia tuntuu että matalia ääniä löytyy paremmin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Päivitetty käppyrää tarkemmilla mittauksilla.

Jakotaajuuden jyrkkyys on minun ymmärtääkseni saappaassa nyt sitten -18dB/oktaavi.

Ei muuta kun suodinta väsäilemään...

Mittaukset tein tosiaan sillä PC-skoopilla, josta aikasemmin olikin jo juttua.
Testisignaalit saatiin testi-CD:ltä. Eri taajuiset siniaallot 10Hz:n välein.

Palaan taas astialle, kun edistystä on projektissa tapahtunut.
Seuraavaksi asennan vahvistimen ja mittaan millaista äänenlaatua syntyy vahvistimen omalla alipäästösuodatuksella.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

kuuluuko tälle projektille mitään uutta?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Suodin

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Onkohan eri vuosimalleissa tai ES1/ES2 ylipäästösuotimissa eroja, koska itse mittasin v. 2003 omastani (ES2) ja suodin alkoi leikkaamaan alapäätä 80 Hz kohdalla. Itse käytin Tektronixin skooppia ja Hifi-lehden testi CD:tä.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Projekti eteni tänään (muutaman lomapäivän jälkeen) siihen vaiheeseen, että vahvistin on pultattu kiinni hattuhyllyn alle.
Samoin 'norsunkorvat'.
Norsunkorviksi tuli halpisAlpinet 6*9".
Vahvistin on Blaukkarin 2100, joka sattumoisin löytyi velipojan ylijäämistöstä.
Ko vahvistimessa on portaaton alipäästön säätö välillä 40-160Hz ja jyrkkyys on juuri sopivasti sekin 18dB.
Virrat vahvistimelle otin tavaratilan sulakeboksin vapaasta sulakkeesta 4 ja herätevirta vapaasta sulakkeesta 14.

Seuraavaksi on säätöhommia tiedossa, mutta ensivaikutelma on positiivinen.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mitään uutta tapahtunut tämän tiimoilta?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vahvistimen lisäys taitaa olla edessä. Ei oikein tasapainoon saa etu/taka painotusta ja syvyys puuttuu takaa. sinnehän aiemmin lisäsin 6x9 alkp. paikoille. tästä kirjoitin 6x9 topiciin. Ajattelin etsiä mahdollisimman siron ja kevyen vahvistimen ja kiinnittää sen hattuhyllyn pohjaan. Sen täytyisi olla litteä ja olla kaiutintasoinen sisääntulo liitäntä. En ajatellut mitää julmettua vahvistinta laittaa vaan siististi vain pieni lisäys jolla saa tasot kuntoon ja liitännät piiloon. johdot luokkaa 4mm2 max. ei haluta polttaa auton johtosarjoja.

Mites tuo alkp. vahvistin kestää, jos sillä syöttää ("ohjaa") ilman varsinaista kuormaa (kaiuttimet irti uuden vahvistimen kautta). Kyrvähtääkö se kun nyt takakaiuttimia ei ole. Entäs kun aiemmassa viestissä oli esitetty nuo sulakkeet 14 ja 4 niin mitä varten ne ovat alkujaan ja onko niissä tällä hetkellä mitään. (siis miten sinulla ne oli?). löytyivätkö helposti?

Äkkiä katsoen varoke 4 on sähkösäätöisen penkin ja peräti 30A. 14 taas aivan ylimääräinen tyhjäpaikka. Tuleeko jompaan kumpaan virta jatkuvana ja saa käyttöön sulakkeen laittamalla. tuosta 4:stako otit herätteen? rosvoamallako? tuliko tuohon 14 virtajohdot valmiiksi ts.lisäämällä sopivan(?) sulakkeen sai virtaa toiselta puolen sulaketta? tuo pohjahan lähteen kaikkinensa nätisti kun irroittaa vain se ison liittimen.
nro 22 olisi varoke taaemmalle vahvistimelle. tuleekohan siihen valmiiksi virtajohdot ja saakohan siitä virtaa ilman kikkailuja. ts.aktivoida vahvistinta jotenki. toisaalta aktivointihan vain laittaa soittimen toimimaan vahvistimen kanssa yhteen. virtahan varmaan on jatkuva aina. ?? tuosta voisi ehkä ottaa virrat. et sattunut kuvia ottamaan asennus puuhistasi?
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Terve Saabisti!

Joskus olen kuullut, kun audiolaitteita ammatikseen rakenteleva kaveri antoi ohjeita; "Diskanttikaiutin ei kuulu jos se ei näy" ja "kuten konsertissakin, musiikki pitäisi saada kuulostamaan siltä , kuin orkesteri olisi sinun edessäsi".

Helppohan sinne taakse olisi naulata kuuskertaaysit, mutta siinähän se temppu onkin, miten tuo äänikuva saadaan hyväksi.

Ja kuten me kaikki tiedämm, niin näissäkin hommissa nälkä kasvaa syödessä - joten rahan menekki on taattu !

Rakentelun iloa!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin