9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Olemme mahdollisesti hankkimassa kakkosautoksi 9-3:sta, halvinta mallia josa kuitenkin on automaattivaihteisto. Lienee siis 1.8 aut. Aikaisemmin meillä ei ole omaa kokemusta Saabeista.
Tähtäimessä on pari noin vuoden ikäistä ja 20 tkm ajettua autoa. Tuolloin hinta on tippunut 37:sta noin 30 tonniin. Vaan kertokaapa mielipiteenne:
- miten luotettavia 9-3:set ovat ?
- onko jotain tiettyjä asioita syytä tarkistaa erityisen tarkasti?
- miten luotettava on 9-3:n automaatti ja onko laatikosta eri versioita eritehoisiin moottoreihin, ts. voiko olettaa että "karvalakissa" kestää jos sama tehokkaamissa..?
- miten hyvin ko. automaatti ylipäätään toimii ja minkälaista huoltoa kaipaa, vaihteiston öljynvaihtoväli?
- muita kommentteja?
- onko tuo hinnan tippuminen erityisen suurta Saabilla vai kuvittelenko?
Saabiin olemme päätymässä eritoten turvallisuuden nimissä. Lienee yksi kovimpia rautoja esim kattorakenteiden jäykkyydessä omassa kokoluokassaan (hirvikolarit..). Vai?
Kaikki kommentit ja osviitat tervetulleita !
Tähtäimessä on pari noin vuoden ikäistä ja 20 tkm ajettua autoa. Tuolloin hinta on tippunut 37:sta noin 30 tonniin. Vaan kertokaapa mielipiteenne:
- miten luotettavia 9-3:set ovat ?
- onko jotain tiettyjä asioita syytä tarkistaa erityisen tarkasti?
- miten luotettava on 9-3:n automaatti ja onko laatikosta eri versioita eritehoisiin moottoreihin, ts. voiko olettaa että "karvalakissa" kestää jos sama tehokkaamissa..?
- miten hyvin ko. automaatti ylipäätään toimii ja minkälaista huoltoa kaipaa, vaihteiston öljynvaihtoväli?
- muita kommentteja?
- onko tuo hinnan tippuminen erityisen suurta Saabilla vai kuvittelenko?
Saabiin olemme päätymässä eritoten turvallisuuden nimissä. Lienee yksi kovimpia rautoja esim kattorakenteiden jäykkyydessä omassa kokoluokassaan (hirvikolarit..). Vai?
Kaikki kommentit ja osviitat tervetulleita !
XC90 + Touran
1.8i malliin ei käsittäkseni saa automaattia, pitää siis ostaa 1.8t vähintään, jos automaatin haluaa. Itselläni ei kyseisetä autosta ole kuin koeajokokemuksia. Veljeni on juuri tuollaisen ostanut ja siinä mielessä asiaan olen vähän perehtynytkin. Nitinöitä kojelaudasta on hankala korjata, siihen kannatta kiinnittää huomiota, ettei ole kauheasti nitisevä. Ei kai noissa mitään suuria vikoja ole ollut, maalit lähtee peileistä tms. pikkuharmia enemmänkin. Noin vähän ajetuista, kun haet, niin tuskin niissä mitään kulumavikoja vielä ole. Ihan normaalit tarkistukset.
Hyvinhän saabit hintaansa tiputtaa, mikä on käytettyä ostavalle tietysi enemmän plussaa.
Hyvinhän saabit hintaansa tiputtaa, mikä on käytettyä ostavalle tietysi enemmän plussaa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Itselläni on tuo 1.8t, ei tosin automaattina. olen tykännyt kyllä autosta, ajettavuus mielestäni loistava, näyttääkin hyvältä, audiot pers..tä (korjattu jälkikäteen paremmiksi
), kulutus ehkä keskitason alle huomioon ottaen moottorin koon. Meillä valintaan vaikutti myös tuo turvallisuus asia (-91 vuonna olin hirvi kolarissa, autona Saab900 sedan, paikalle tulleet poliisi totesivat yhdestä suusta "jos olisitte olleet liikkeellä japanilaisella autolla, kaikki olisivat kuolleet", aika karua tekstiä, nyt 5hlö selvittiin vain pintanaarmuilla ja polvien tutinalla)
Olen ymmärtänyt ettei saabien automaatit edustaisi ihan tämän päivän huippua (anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin, automaatistit
)
takana reilu puoli vuotta 93SS, enkä toistaiseksi vaihtaisi merkkiä.
Niin ja tyyppivikojahan on kaikissa merkeissä, paikat vaan vaihtelee

Olen ymmärtänyt ettei saabien automaatit edustaisi ihan tämän päivän huippua (anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin, automaatistit

takana reilu puoli vuotta 93SS, enkä toistaiseksi vaihtaisi merkkiä.
Niin ja tyyppivikojahan on kaikissa merkeissä, paikat vaan vaihtelee

BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Onhan se hyvä ajaa... vielä kolmannen kerranPetter kirjoitti:Täytyy nyt vielä lisätä, että hyvä ajettavahan 9-3 ss on.


BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
- Paikkakunta: Savo
Täällä alla -07 1.8t SS tomaatilla reilu 10tkm vasta ajettuna. On mielestäni ihan kohtuullinen tuo 5-pykäläinenkin laatikko, varsinkin kun vertaan sitä aiempiin autoihini (3 eri automaattia ei-saabeja). Tietääkseni (mm. tätä palstaa luettu melko paljon) ei mitään isompia tyyppivikoja automaattilootassa pitäisi olla. Toki parempiakin varmasti löytyy (onhan Saabillakin vääntävemmissä malleissa jo vakiona se 6-pykäläinen loota).
Omassa pelissä on Saabin oma sporttialusta (sch) ja siihen olen tyytyväinen, ei tosin ollut huono ajella vakioalustaisellakaan pelillä.
Autona on 93ss mielestäni hieno peli, hyvä ajaa ja asiallisen näköinenkin. Kehuja on kyyditettäviltäkin tullut, mm. emännän työporukka "rankkasi" Saban kyydin paremmaksi kuin melkein tuplahintaisen Mersun...
Kannattaa varmasti käyttää hakua (rajaa tällä 93ss/sc -foorumille) ja heittää sinne hakusanoiksi esim. tyyppivi* / vika* / viat / automaatti* jne...)
Omassa pelissä on Saabin oma sporttialusta (sch) ja siihen olen tyytyväinen, ei tosin ollut huono ajella vakioalustaisellakaan pelillä.
Autona on 93ss mielestäni hieno peli, hyvä ajaa ja asiallisen näköinenkin. Kehuja on kyyditettäviltäkin tullut, mm. emännän työporukka "rankkasi" Saban kyydin paremmaksi kuin melkein tuplahintaisen Mersun...
Kannattaa varmasti käyttää hakua (rajaa tällä 93ss/sc -foorumille) ja heittää sinne hakusanoiksi esim. tyyppivi* / vika* / viat / automaatti* jne...)
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
2005 9-3 1.8t Liner Business automaatilla takana 67tkm. Olen tykännyt autosta paljon. Kolme asiaa joista jaksan valittaa on penkit, äänentoista ja äänentoisto. Linearin penkit ovat istuinosaltaan lyhyet ja sivuttaistukea niissä ei ole käytännössä lainkaan. Äänentoistosta ei voi paljon puhua, sillä sitä ei ole. Otin autoon 150W vahvarin ja mitä sälää siinä mukana tulikaan, mutta luokattoman huono se on edelleen.
Vain kaksi vikaa on vaatinut huoltoa. Virtalukko ja vakionopeuden säädin. Virtalukon kanssa oli ongelmia rattilukon kanssa. Se ei meinannut lähteä toisinaan millään pois päältä. Vakionopeudensäädin puolestaan puotoili pois päältä satunnaisesti.
Polttoainetalous on erinomainen. Matka-ajossa pääsee helposti alle 7 litran.
Vain kaksi vikaa on vaatinut huoltoa. Virtalukko ja vakionopeuden säädin. Virtalukon kanssa oli ongelmia rattilukon kanssa. Se ei meinannut lähteä toisinaan millään pois päältä. Vakionopeudensäädin puolestaan puotoili pois päältä satunnaisesti.
Polttoainetalous on erinomainen. Matka-ajossa pääsee helposti alle 7 litran.
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Nyt se piru iski. Autokuume!
Löytyi 9-3 -03 automaattina ja sellaista olen vähän etsiskellytkin tuon 9-5 tilalle.
Etsiä jo käyttelin, mutta joko osumia ei tullut tai sitten tuli niin pirusti etten jaksanut selata.
Muistelisin jossain automaattiloodassa olleen jotain venttiiliyksikkö vikaa? Missäköhän malleissa mahtoi olla vai oliko se 9-5 ongelma?
Muutenhan 9-3 on jo tuttu kahden auton osalta, mutta tuo olisi ensimmäinen automaatti.
Joskohan sitä ensiviikolla ehtisi käydä koeajolla ja potkimassa renkaita..
Löytyi 9-3 -03 automaattina ja sellaista olen vähän etsiskellytkin tuon 9-5 tilalle.
Etsiä jo käyttelin, mutta joko osumia ei tullut tai sitten tuli niin pirusti etten jaksanut selata.
Muistelisin jossain automaattiloodassa olleen jotain venttiiliyksikkö vikaa? Missäköhän malleissa mahtoi olla vai oliko se 9-5 ongelma?
Muutenhan 9-3 on jo tuttu kahden auton osalta, mutta tuo olisi ensimmäinen automaatti.
Joskohan sitä ensiviikolla ehtisi käydä koeajolla ja potkimassa renkaita..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Autoa käyty kokeilemassa ja yhtäkään manuaalia ei enää tule.
Mitenkä muilla lähtee tuo 5 lovinen liikkeelle? Voi olla että kuvittelin, mutta tuntui että auto lähti liikkeelle jarrun nostolla (niinkuin pitääkin) ja sitten oli pieni tauko ennenkuin veto meni päälle vaikka koneessa oli n.1200 kierrosta. Muuten kaikki vaihteet meni ylös ja alas hienosti. Jotenkin jäi vielä perstuntumaksi, että olikohan tuo 150hv... vai onko vajaa 200hv dieseli kesyyntynyt..
Mitenkä muilla lähtee tuo 5 lovinen liikkeelle? Voi olla että kuvittelin, mutta tuntui että auto lähti liikkeelle jarrun nostolla (niinkuin pitääkin) ja sitten oli pieni tauko ennenkuin veto meni päälle vaikka koneessa oli n.1200 kierrosta. Muuten kaikki vaihteet meni ylös ja alas hienosti. Jotenkin jäi vielä perstuntumaksi, että olikohan tuo 150hv... vai onko vajaa 200hv dieseli kesyyntynyt..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Minen ole huomannut, että omassa autossa tuollaista "taukoa" olisi. Veto on kyllä heti päällä - väittäisinA.L. kirjoitti:...tuntui että auto lähti liikkeelle jarrun nostolla (niinkuin pitääkin) ja sitten oli pieni tauko ennenkuin veto meni päälle vaikka koneessa oli n.1200 kierrosta. ..

MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Voi olla kuviteltuakin hommaa, mutta sitteppä sen näkee jos ja kun hajoaa 

#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Tuota nykäisyä hiukan ihmettelen. Vaihteisto saattaa sovitella kakkosvaihdetta, jos kauniisti lähtee. Jos taas kaasupolkimessa on rivakampi liike, nykäisy tullee moottorin suunnalta
.
Itselläni on -07 2.0 T Aut 80+ tkm rullattu. Ihan tyytyväinen olen ollut. Mikä sitten onkin lajinsa parhaimmistoa... sen saa vaan selville ajamalla autoja ja muodostamalla mielipiteensä. Vaihteistoon on tehty kerran softapäivitys moottori-vaihteisto alueelle (löytynee haulla mitä runkonumeroita se koski) ja ylimääräinen öljynvaihto, halusin sen varmuuden vuoksi. Vaihteisto on ollut kulmikkaampi päivityksen ja ylimääräisen öljynvaihdon jälkeen.
EDIT: ollut siis hetken kulmikkaampi päivityksen ja öljynvaihdon jälkeen, sitten taas palautunut suurinpiirtein entiselleen. Päivity vaikutti pysyvästi momenttiin ilman kaasu. Muistaakseni lähti ennne rullaamaan avistuksen hanakammin ja pysyi mäessä paremmin ilman kaasua.

Itselläni on -07 2.0 T Aut 80+ tkm rullattu. Ihan tyytyväinen olen ollut. Mikä sitten onkin lajinsa parhaimmistoa... sen saa vaan selville ajamalla autoja ja muodostamalla mielipiteensä. Vaihteistoon on tehty kerran softapäivitys moottori-vaihteisto alueelle (löytynee haulla mitä runkonumeroita se koski) ja ylimääräinen öljynvaihto, halusin sen varmuuden vuoksi. Vaihteisto on ollut kulmikkaampi päivityksen ja ylimääräisen öljynvaihdon jälkeen.
EDIT: ollut siis hetken kulmikkaampi päivityksen ja öljynvaihdon jälkeen, sitten taas palautunut suurinpiirtein entiselleen. Päivity vaikutti pysyvästi momenttiin ilman kaasu. Muistaakseni lähti ennne rullaamaan avistuksen hanakammin ja pysyi mäessä paremmin ilman kaasua.
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
No nyt tosiaan auto pihassa ja maanantaina tarkoitus vaihtaa öljyt laatikkoon.
Olisko jollain laittaa vaikkapa WISsistä ohjeita miten tuon kanssa toimitaan?
Ropusta öljy pois, mutta missä se on? Entäs mistä täytetään? Missäs tikku, vai millä määrä tarkistetaan?
Mitään letkuja en aikonut irroitella vaan vaihdan sen pari litraa, mitä sieltä tulee ja pienen lenkin jälkeen sama homma. Joskus 10-20tkm päästä taas sama homma niin eikö ne ölpät vähän uusiudu.
Olisko jollain laittaa vaikkapa WISsistä ohjeita miten tuon kanssa toimitaan?
Ropusta öljy pois, mutta missä se on? Entäs mistä täytetään? Missäs tikku, vai millä määrä tarkistetaan?
Mitään letkuja en aikonut irroitella vaan vaihdan sen pari litraa, mitä sieltä tulee ja pienen lenkin jälkeen sama homma. Joskus 10-20tkm päästä taas sama homma niin eikö ne ölpät vähän uusiudu.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-3 1.8 automaatti - mitä syytä tarkistaa?
Lataa wis täältä palstalta annettujen linkkien kautta ja asenna koneellesi.
Siitä on muutenkin paljon hyötyä jatkoa ajatellen.
Siitä on muutenkin paljon hyötyä jatkoa ajatellen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)