TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3352
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 08:38
Ei kai se uskon asia ole, fysiikkaa lähinnä. Jos se vähäinen palamaan pääsevä öljy palaa karkeaksi tuhkaksi, niin kyllähän se väistämättäkin ajan mittaan filtteripurkkia tukkii. Tukkeutumisnopeus on toki sitten eri asia ja vaikeammin ennustettavissakin, kun riippuu siitä paljonko sitä öljyä pääsee palamaan.
Se on juuri noin.

Se, että öljyä palaa ja tuhkaa syntyy, ei tarkoita mitään sellaista määrää, että öljyä varsinaisesti kuluisi näkyvästi ja siten huomaisi öljynkulusta tapahtuvan. Määrä on vähäinen, mutta huono asia DPF:lle. Siksi suositus on käyttää tiettyä juuri DPF:lle soveltuvaa moottoriöljyä eli nk. vähätuhkaista.

Tuolla aiemmin mainitsemani ja linkittämäni Mobil ESP täyttää tämän vähätukaisen vaatimuksen, mutta on "vain" 5W-30.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No eikös sen karstan / noen kuuluisi kadota sieltä poltolla, vai mitä virkaa koko DPF:llä sitten on? On jokin taruolento koko DPF-ystävällinen öljy :) .
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3352
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ng900aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 12:04
No eikös sen karstan / noen kuuluisi kadota sieltä poltolla, vai mitä virkaa koko DPF:llä sitten on? On jokin taruolento koko DPF-ystävällinen öljy :) .
Luitko huolella mitä aiemmin kirjoitettiin
Eli tässä:
aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 08:38
Ei kai se uskon asia ole, fysiikkaa lähinnä. Jos se vähäinen palamaan pääsevä öljy palaa karkeaksi tuhkaksi, niin kyllähän se väistämättäkin ajan mittaan filtteripurkkia tukkii. Tukkeutumisnopeus on toki sitten eri asia ja vaikeammin ennustettavissakin, kun riippuu siitä paljonko sitä öljyä pääsee palamaan.
Öljy siis muodostaa aivan erilaisesta "tavaraa" kuin diesel polttoaine DPF-loukkuun. Johan nyt maalaisjärkikin sanoo, että ovat aivan erilaisia voiteluöljy ja dieselöjy ja niiden polttamisesta tulevat savut, noet ym sitä myöten. Ei ole mitään tarua tämä tietty öljy. Öljynlaatu on tarkoituksella suunniteltu siten, että se olisi mahdollismman vähän tuhkaa aiheuttava, koska se tekee pahaa DPF-loukulle.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

aero
-
Viestit: 6334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Bnii, siksi siis DPF-dieseliin sellaista öljyä, jonka palamistuote palaa samalla tapaa kuin dieselistä pönttöön kertyvä noki. Jos normiöljyn palamistuote palaisi niin, ei erillistä DPF-vähätuhkaöljyä olisi tarvinnut lainkaan kehittää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tonnari88 kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 19:40
Jatkoa vielä tähän lämpenemistarinaan. Piti käydä kiusaksi vielä kokeilemassa. Alkumatkan mittari roikkui taas ka lämmöt siellä 70 tuntumassa. Pienempi vaihde tupaan ja enemmän vautia, niin lämmöt kipuavat sataan, samassa lakkaa puhaltamasta lämmintä. Kutonen tupaan ja rullaten, niin lämmöt laskevat heti 80 paikkeille. Oireilee melko samalla tavalla kuten edellisessä, kun vesipumppu alkoi luistaa. Pistin varmuudeksi kuitenkin termostaatinkin tilaukseen. Eiköhän se niillä tokene. Ei tee painetta järjestelmään ja vedet ja öljyt pysyvät omilla puolillaan.
Tarina jatkuu. Vesipumppu ja termostaatti uusittu. Oire edelleen sama. Reippaassa kiihdytyksessä lämmöt nousevat normaalin yläpuolelle. Heti kun himmaa kaasun, niin sekunneissa lämmöt laskee alle 80 asteen ja siitä taas hiljalleen ylös, kun ajelee tasakaasulla. Lämpöjen nousu on välillä luokkaa 10 astetta sekunnissa, joten tuntuu kummalliselta. Heti kun lämpö menee yli 95 alkaa puhaltamaan enää haaleaa. Koitin nettiä kahlata läpi, mutta kansinahkoja en löytänyt kenenkään mainitsevan. Nopea lämpeneminen viittaisi kuitenkin siihen, että pakokaasua menee jäähärin joukkoon. Tuo Egr- jäähdytinkin vuotaa kai ennemmin yleensä ulos kuin koneen sisäisesti. Onko kenelläkään tullut vastaan tilannetta, jossa pakokaasua menisi jäähdytysjärjestelmään ja sitä kautta nostaisi lämpöjä?
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Vastaa Viestiin