TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

SS kirjoitti:
Su Marras 22, 2020 15:51
Kannattaa tutkia ne laturin ja startin pään liitoksetkin, mulla myös laturin pään kenkä hävitti latausjännitettä. 14V tienoolla yleensä on latausjännite eSID2 katsottuna, kylmäkäynnistyksessä "crank voltage" saattaa käydä alle 10V mutta tallista lähtiessä ei käy noin alhaalla. Startatessa tosiaan kyllä huomaa jos akku ei ole ihan iskussaan, alkaa heti starttaamaan nihkeämmin ja vanhalla akulla kävi joskus niin ettei enää jaksanut 30min eberöinnin jälkeen käynnistyä.
Mistähän noihin liitoksiin pääsee helpoiten käsiksi.

No itselleni vastaten: alhaalta tietysti.

Kävin nosturilla ja 0,2-0,3 volttia hukkuu matkalle, joten saa kelvata mulle. Auton alla auton käydessä huomasin, että jännitteet heitteli Eberin mm. startatessa, joten normaalia jännitteen vaihtelua kuormitettuna näyttää olevan. Termostaatin pistinkin tilaukseen viime viikolla, jos sais lämmöt muutaman asteen ylähä päin.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse uusin sen laturin pään korvan yläkautta, johto irto laturista ja yläkautta pienellä kaasutoholla juottaen uusi kenkä paikoilleen. Foliota kyllä piti laittaa ympärille suojaksi ettei polta tai sulata mitään. Startin pään liitos on edelleen hieman epäilyttävän näköinen, mutta jännitettä siihen ei juuri huku.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Pistetään ne uusiksi samalla, kun joskus porsii laturi, tai startti. En usko, että siihen kauaa menee.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Marras 21, 2020 22:45
Laitetaan nyt tähän Ttid ketjuun kysymystä latausjännite estä.

Eli startin jälkeen lataus nousee hiljalleen 12,5v->14,3v. Onko kyseessä joku jälkihehkutuksen suuri virran kulutus vai mikä?

No sitten... Välillä latausjännite hyppii Esidin mukaan 13v-14v välillä eri lukemissa todella kovaa vauhtia? Hyppii ja pomppii kuinka kerkeää eikä kierroksilla ole merkitystä.

Autolla ajettu 275tkm ja 20k sitten vaihdoin akun kengät. Laturin päähän en ole koskenut. Ei ole millään valolla herjannut latausjännitettä.

Pistetäänkö laturi suosista vaihtoon ja uus johto vielä akun ja laturin välille, vai onko tämä joku ominaisuus, kun akku ei ole aivan täynnä? Yleensä kun on ajeltu pidemmän matkaa, niin jännite pysyy 13,9-14,3
Voltit seilaa omassakin, mutta mitä muilla näyttää ampeeri lukema.
Ennemmin tullut seurattuakaan, mutta nyt eberöinti aikana on tuo akun valikko valittuna. Pari viikkoa akun tila pysyi 80-85% välillä ja ampeeri lukema oli 2-3. Viime viikolla lukema nousi melko pienellä ajolla 99% ja ampeerit alkoi pyöriä 1ja 2 välillä. Tänään tapahtui joku sekoaminen, kun akun tila on 99%, mutta akusta otetaan virtaa kokoajan yli -32A. Tähän ei auttanut mikään muu, kuin akunkengän irroitus ja nyt lukemat on taas tutummat yli 80% ja pari-kolme ampeeria latausta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Varaustila- ja virtatieto on tarjolla vasta 2011 alkaen, vanhemmista puuttuu palikka joka noita mittaisi. 32 purkuvirta kuulostaa rajulta, kipinöi varmaan melko reippaasti piuhaa irrottaessa. Ellei kyse sitten ollut vaan virhenäyttämästä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Päivitys: Vaihdoin akun, joka ei ilmeisesti ottanut kunnolla virtaa vastaan. Mittari sekoili, koska akulta jännite oli alhaisempi, kuin johdoista. Suoraan akun navoista jännite oli alhaisempi, kuin jännite pari senttiä kauempana johdoista. Uuden akun kanssa jännite tasaantui. Käytän sen nyt kuitenkin paikallisessa autosähköliikkeessä, niin vaihdetaan laturin ja startin päähän liittimet ja lisäjohto laturilta akulle. Loppuu sitten jännite häviöt senkin osalta.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös herra Ohmi sano, että jos jännite akkuun tulevista kaapeleista mitattuna on selvästi korkeampi kuin akun navoista, on mittauspisteiden välissä resistanssia. Elikkäs huono kontakti joko akun navan ja kengän taikka sitten kengän ja kaapelin välillä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

SS kirjoitti:
Ma Marras 23, 2020 21:02
Varaustila- ja virtatieto on tarjolla vasta 2011 alkaen, vanhemmista puuttuu palikka joka noita mittaisi. 32 purkuvirta kuulostaa rajulta, kipinöi varmaan melko reippaasti piuhaa irrottaessa. Ellei kyse sitten ollut vaan virhenäyttämästä?
Virheellistä tietoa se oli. Ei napsahtanut normaalia enempää. Myöskin akun varaustila oli väärin, kun pysyi 99%.
Illalla ajoin vielä pienen lenkin niin akku oli 80% täynnä mutta nyt laturi latasi 5-7a lähes koko ajan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

AZP kirjoitti:
Ma Marras 23, 2020 22:32
Eikös herra Ohmi sano, että jos jännite akkuun tulevista kaapeleista mitattuna on selvästi korkeampi kuin akun navoista, on mittauspisteiden välissä resistanssia. Elikkäs huono kontakti joko akun navan ja kengän taikka sitten kengän ja kaapelin välillä?
Näinhän sen täytyy olla, vaikka kontaktissa ei näkyvää vikaa ollut. Akun varaus lisäksi laski salamana alle 12,5v välittömästi sammutuksen jälkeen. Tämä onkin mysteeri, jota en ole ennen kohdannut. Varmuudeksi akun vaihdon yhteydessä kävin kenkien sisäpinnat hiomapaperilla läpi. Joka tapauksessa hukassa olleet jännitteet löytyivät akun vaihdon yhteydessä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kiinnostaa tietää, että mistä tuo virta (Ampeeri) lukemat on luettu/mitattu?

Akulle menevässä kaapleissa ei minun tietääkseni ole virta (induktio) silmukaa, mistä sen voisi mitata. Enkä nyt muista oliko näissä dieseleissä sitä nastaa laturilla, joka informoi kuormitusta (magnetointi eli roottorikäämin) virran avulla? Saattoi olla, pitää tarkistaa kun pääsee sellaisen koneen ääreen missä on WIS.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Saattaisi olla laturista. Nytkin juuri tällä hetkellä istun autossa parkkipaikalla ja lukemat 98%, 13,6-14v ja pääsääntöisesti 1.2-1.7a. Välillä käy vajaan sekunnin -5a nurkilla. Liekkö laturi vaivaa, kun vajaa 200tkm pyörinyt laturi. Originaali vaihtui jossain 150tkm kohdalla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ti Marras 24, 2020 07:21
AZP kirjoitti:
Ma Marras 23, 2020 22:32
Eikös herra Ohmi sano, että jos jännite akkuun tulevista kaapeleista mitattuna on selvästi korkeampi kuin akun navoista, on mittauspisteiden välissä resistanssia. Elikkäs huono kontakti joko akun navan ja kengän taikka sitten kengän ja kaapelin välillä?
Näinhän sen täytyy olla, vaikka kontaktissa ei näkyvää vikaa ollut. Akun varaus lisäksi laski salamana alle 12,5v välittömästi sammutuksen jälkeen. Tämä onkin mysteeri, jota en ole ennen kohdannut. Varmuudeksi akun vaihdon yhteydessä kävin kenkien sisäpinnat hiomapaperilla läpi. Joka tapauksessa hukassa olleet jännitteet löytyivät akun vaihdon yhteydessä.
Akunkengät saattavat olla hapettuneet, jos jompi kumpi niistä lämpeää moottorin ollessa käynnissä. Diesel-Saabin tyyppivika.
Tällöin ne täytyy vaihtaa.

Meillä TiD-cabbessa oli kaikki mahdolliset oireet: akunkengät hapettuneet, startti ja laturi lopussa (autolla jaettu silloin vähän alle 247 000 km).
Ne kun uusi, niin latausjännite on normaali ja ei tarvitse tapella kylmäkäynnistyksen kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuossa muutama viesti sitten oli mainittu, että kengät on vaihdettu hiljattain
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Ti Marras 24, 2020 10:22
Kiinnostaa tietää, että mistä tuo virta (Ampeeri) lukemat on luettu/mitattu?

Akulle menevässä kaapleissa ei minun tietääkseni ole virta (induktio) silmukaa, mistä sen voisi mitata. Enkä nyt muista oliko näissä dieseleissä sitä nastaa laturilla, joka informoi kuormitusta (magnetointi eli roottorikäämin) virran avulla? Saattoi olla, pitää tarkistaa kun pääsee sellaisen koneen ääreen missä on WIS.
2011 alkaen akun kengän yhteydessä on shunttivastus jonka yli jäävän jännitteen perusteella lasketaan akkuun menevä tai sieltä tulevat virta. Piti oikein tarkistaa tyo mittaustapa WIS:stä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Tyhjäkäynnillä mitättu laturin perästä ja rungosta tasainen 14,2v.
Tyhjäkäynnillä mitattu vanhalla akulla suoraan navoista heittelevät 13-13,8volttia. Lisäksi sammuttaessa jännite romahti sekunnissa 12,4volttiin ja startatessa kävi n.9voltin seudulla.
Tyhjäkäynnillä miinus koneesta ja plussa akulta tasainen 13,8 volttia.
Uudella akulla myös navoista 13,8 volttia ja sammutuksen jälkeen jännite laskee hiljalleen 12,7 volttiin. Startin aikainen jännite jää päälle 10 voltin.

Amppeereita en mitannut. Enkä jaksa vanhaa akkua laittaa takaisin, että voisi vertailla. Appiukko saa pieneen Hondaansa startti avun tuosta vanhasta.

Ensi viikolla vaihdetaan liittimet laturiin ja starttiin, sekä vedetään lisäkaapeli laturilta akulle ja etsitään se matkalle hukkuva 0,4 volttia, kun kerran aloitettiin. Ja kyllä, niinkuin edellä mainittiin, niin akun kengät on uudet eikä niissä kontaktivikaa ollut tällä kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin