TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Täytyy sanoa että aika makea peli tuo uusin TTID. Vaikken mikään uusimpien mallien fani ole niin tuo koeajettu dieseli aero kyllä kelpais, eikä perinteisiä dieselien kolinoita pahemmin kuulu. Vähän automaattivaihteistossa ihmetytti alkuun kun ikäänkuin luistaa hetken kun antaa kunnolla kaasua, muuten vaihteisto pelas kuin unelma.
EDIT: Pikkasen täytyy mainostaa Kokkolan Auto Åströmiä että tällä kertaa pääsi jopa koeajamaan ilman että ilmoitetaan että katotaanko maksusuunnitelma ensin. En vissiin ollu yhtä köyhän näkönen tällä kertaa :roll: :lol:
Viimeksi muokannut Samppo, Ti Touko 06, 2008 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#961
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Samppo kirjoitti:automaattivaihteistossa ihmetytti alkuun kun ikäänkuin luistaa hetken kun antaa kunnolla kaasua, muuten vaihteisto pelas kuin unelma.
1:llä, 2:lla ja vielä kolmosella aluksi momentinmuunnin on luistavana, jotta meno on jouhevaa eikä nykäyksiä tule. Sen huomaa selvästi, kun kolmosella lukkiutuu tietyllä nopeudella ja siitä eteenpäin 4,5,6 ei luistoa esiinny.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Aika monelta firmalta löytyy jo TTiD:lle softaa, kun laittaa googleen hakusanaksi "TTiD chip tuning". Tuo P-Tronicin ohjelma vähän mietityttää pitääkö ihan paikkansa! On sen verran kovat lukemat... Itse kyllä odottelen innolla sitä hirschin ohjelmaa, mutta sehän tulee vasta syksyllä jos oikein muistan. :|
Turbo²
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eiköhän tuossa fiatin dieselissä ole joku boschin ohjainlaite, joten niiden velho Karala Alt-Control Oy:stä osaisi varmaan tehdä tuohon custom-softan penkitystuloksineen sekä ennen että jälkeen. Hintaluokka on about 650 eur ja mies todella tietää mitä ko. ohjaimille tekee.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Joo uudessa autossa kannattaa odottaa hirven softaa, lähinnä tuon takuun takia. Itsellä jäi samanlaiset fiilekset ttid automaatista pikkuisen pitää odotella että lähdetään, tuo baijerilaisen zf ei odotellut millään vaihteella vaan oli heti valmis menoon.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Joo ei todellakaan ole tarkoitus laittaa uuteen autoon mitään muuta kuin hirven softaa juuri tuon takuun vuoksi.
Turbo²
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta kysynpä kuitenkin, kun noita SS TTiD hintoja katselin "kokoa oma Saab" -sivuilla. Mikä ero on normi Linear tai Vector vs. Linear Business tai Vector Business?

Esim. Linear 1.9TTiD 180 hv maksaa 36800€ ja Linear Business 1.9TTiD 180 hv 34500€.

Onko Business työ(suhde)autoksi tarkoitettu ja ei ostettavissa yksityishenkilönä vai mistä on kyse?

Hinnastoa selatessa huomasin myös, että Business mallissa on vakiona parempi varustelu. Pitää käydä lähiaikoina koeajamassa TTiD ja ottamassa selvää kuinka kuuma moottori tämä hehkutettu tuplakiisseli onkaan. Odotukset ovat ainakin korkealla, jos vaikka vertaan omaan 200 heppaseen bensaturboon.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

peukalokeskellä kirjoitti:Ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta kysynpä kuitenkin, kun noita SS TTiD hintoja katselin "kokoa oma Saab" -sivuilla. Mikä ero on normi Linear tai Vector vs. Linear Business tai Vector Business?

Esim. Linear 1.9TTiD 180 hv maksaa 36800€ ja Linear Business 1.9TTiD 180 hv 34500€.

Onko Business työ(suhde)autoksi tarkoitettu ja ei ostettavissa yksityishenkilönä vai mistä on kyse?

Hinnastoa selatessa huomasin myös, että Business mallissa on vakiona parempi varustelu. Pitää käydä lähiaikoina koeajamassa TTiD ja ottamassa selvää kuinka kuuma moottori tämä hehkutettu tuplakiisseli onkaan. Odotukset ovat ainakin korkealla, jos vaikka vertaan omaan 200 heppaseen bensaturboon.
Niin ne business-mallithan ovat vain niitä "nettohinnoiteltuja". Eli käytännössä näkyy siinä että vaihtarista saa vähän vähemmän (riippuen neuvottelukyvyistä) ja uudesta tarvii maksaa vähän vähemmän. Me saatiin maanantaina sellainen Vector business. TTiD on kyllä sellainen laite että oksat pois ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

peukalokeskellä kirjoitti:Odotukset ovat ainakin korkealla, jos vaikka vertaan omaan 200 heppaseen bensaturboon.
Hyvä se on. Mutta silti hieman jäitä hattuun. Vertailukohdaksi täytyy silti ottaa joku 2-litrainen dieseli. Jos Saabin loistavia bensaturboja vertailee, niin siinä voi tulla pettymys. Se uutukainen on kuitenkin diesel kone, josta löytyy jopa hieman bensamaisia ominaisuuksia. Se ei ole nopeampi kuin tuo sinun 200hp koneella varustettu 9-3. Mutta se on parempi ja vahvempi kuin varmaan moni muu alle 2-5 litrainen diesel jolla olen koskaan ajanut.

Mutta kerrohan toki mitä mieltä olet kunhan olet testannut.

aiheeseen; itse olen ostanut kaksi peräkkäistä autoa Business hinnalla. Eli halvempi ja paremmat varusteet. Vaihdokin hyvitys näyttää huonommalta, mutta väliraha on pienempi - mikä lienee kuitenkin se tärkeämpi seikka.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Marko A kirjoitti:
peukalokeskellä kirjoitti:Odotukset ovat ainakin korkealla, jos vaikka vertaan omaan 200 heppaseen bensaturboon.
Hyvä se on. Mutta silti hieman jäitä hattuun. Vertailukohdaksi täytyy silti ottaa joku 2-litrainen dieseli. Jos Saabin loistavia bensaturboja vertailee, niin siinä voi tulla pettymys. Se uutukainen on kuitenkin diesel kone, josta löytyy jopa hieman bensamaisia ominaisuuksia. Se ei ole nopeampi kuin tuo sinun 200hp koneella varustettu 9-3. Mutta se on parempi ja vahvempi kuin varmaan moni muu alle 2-5 litrainen diesel jolla olen koskaan ajanut.

Mutta kerrohan toki mitä mieltä olet kunhan olet testannut.
Joo, tungetaan jäitä hattuun. Lähinnä heitin kommentin sillä perusteella, että "paperilla" bensassani on 200hv/285nm ja TTiD:ssä 180hv/400nm. Tehot melkein samalla tasolla, mutta väännössä uskomaton ero TTiD:n hyväksi. Täytyyhän sen jo persedynossakin tuntua, jos ajaa normaaliajoa pienillä kautta keskikierroksilla. Eri asia tietenkin, jos alkaa kierrättään bensakonetta 4000-6000 rpm alueella. Positiivisia kokemuksia odotan myös itse alustasta, koska en ole koskaan ajellut SS/SC autoilla - vain vanhempaa 93 ja 95 malleja.
Marko A kirjoitti: aiheeseen; itse olen ostanut kaksi peräkkäistä autoa Business hinnalla. Eli halvempi ja paremmat varusteet. Vaihdokin hyvitys näyttää huonommalta, mutta väliraha on pienempi - mikä lienee kuitenkin se tärkeämpi seikka.
8O Mielenkiintoista. Paremmat varusteet ja alempi hinta. Yllätys minulle ehkä johtuen siitä, etten ole koskaan uutta autoa ostanut.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja lk »

Kuten tuossa toisessa jutussa kirjoitin jo aiemmin on Business-malli autoliike kohtainen juttu. TOisessa liikkeessä sanottiin että Business malli on mahdollista ostaa vain ilman vaihtaria ja toisessa sanottiin että otetaan vaihtari(mutta hyvitys siis 16000 euroa huonompi...)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Voi olla liikekohtainen juttu. Mulla on kokemuksia Businesis saabista vaihtarilla ja ilman. Ilman vaihtaria tuli aika nimellinen (jotain alle 2 %) käteisalennus mukaan. Muuten vaihtarin kanssa onnistui ihan normaalisti kaupat. Eroa vaihtorahassa tuli aika huomattavasti eri liikkeiden välillä. Itse kilpailutin lähinnä 3 Saab myyjää ja vaihtorahoissa oli huonoimman ja parhaimman välillä ihan mieletön ero.
Täytyyhän sen jo persedynossakin tuntua, jos ajaa normaaliajoa pienillä kautta keskikierroksilla. Eri asia tietenkin, jos alkaa kierrättään bensakonetta 4000-6000 rpm alueella. Positiivisia kokemuksia odotan myös itse alustasta, koska en ole koskaan ajellut SS/SC autoilla - vain vanhempaa 93 ja 95 malleja.
Tuntuu toki. Suurin ero on siinä, että 1500rpm TTiD:ssä on 350Nm vs Bensaversion alle 200Nm, siinä on ISO ero. Samaten alustoissa on eroa huimasti. Koeaja kunnolla ja oikein mutkateitä pitkin. Yllätyt taatusti jos olet ensimmäistä kertaa SS/SC:n ratissa. Ero entiseen on todella suuri.

Lähinnä siksi hieman jäitä kehoittelin laittamaan hattuun, kun jotku 9-5 Aeron kuskit menee koettaan ja sitten sanoo, ettei se tunnukkaan miltään ajaa. Ei tietysti se voi vastata 260hv bensaversioon paljoakaan, muuta kuin kulutuksessa.

Täältä voi hakea videon muodossa vahvistusta ajatuksille. Saab 9-3 TTiD Aero vs Jaguar X-type vs Opel Vectra 3.0TD Ecotec.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Nysse tuli kotio

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Vihdoin tuli auto.. Aurinko paistoi kuumasti ja katto alhaalla kotipihalle tultiin. Reilu meininki 8)

Saab Aero cabrio 1.9 TTid A6 nyt käyttöautona.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Nysse tuli kotio

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Saabel kirjoitti:Vihdoin tuli auto.. Aurinko paistoi kuumasti ja katto alhaalla kotipihalle tultiin. Reilu meininki 8)

Saab Aero cabrio 1.9 TTid A6 nyt käyttöautona.
Onnea vaan!! Meillä on SC TTiD:stä nyt viiden päivän kokemukset ;) Hyvät on fiilikset - vielä kun tulisi niin lämmintä että ilmastointi joutuisi töihin webaston asemesta :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Kiitosta vaan :D Oli hienoa ajella katto auki pitkin katuja ja kokeilla kaikkia vermeitä siinä. Gps on tosi hyvä ja varoitteli kolareista yms. Hieno peli 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Vastaa Viestiin