TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Viisari on aivan tasan vaakaan eli klo 9. Siinä se pysyy aina kun lämmöt ovat nousseet.

Hmmm...ehkä se oli vain eberin jälkisavuja pakoputkesta kun koneen nakutuksen alta ei ainakaan kuulunut lentokonemaista eberin huminaa.

Silloin Motonetista lähtiessä liikennevaloissa seisoessa olin luulevinani sisälle autoon eberin ääntä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitäisi vaihtaa TTiD-kolkkiin pakoputken etupätkä, eli ahtimelta katille(ja siis DPF:lle) tuleva osuus. Onko kokemuksia tuollaisesta tekeleestä: https://spareto.fi/tuotteet/bm50096-pakoputki Vai onko syytä maksaa enemmän ja tilata laadukkaampi tuote tunnetummalta valmistajalta?
Siis putkessa tosiaan ei ole muuta vikaa kuin että jousto-osa on perkaantumassa, alaosasta on ainakin kaksi kerrosta jo kadonnut, ja hieman nokea on jo ilmaantunut sinne punosten keskelle.
Itselläni ei ole tällä hetkellä miggiä omistuksessani joten ei onnistu pelkän jousto-osan vaihto sinällään ehjään putkeen / putkiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla ollut yli 4v yksiturboisessa Motonetin halpa etuväliputki. Ei ole ilmaantunut ongelmia. Tuosta Spareton putkesta ei itsellä kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jakopää huollettu ja uusi uudemman mallinen imusarja vaihdettu mittarin näyttäessä 199 tkm :D .
Tulihan tuolle hintaa imusarjan kanssa :( , mutta ehkä se kannatti :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Missä hintaluokassa mentiin. Oliko läpät vielä tallessa vanhassa. Itselläkin tulee toiseen 10 tkm sisään samat lukemat ja miettinyt moista.
Hese
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

387 kirjoitti:
To Loka 24, 2019 09:57
Missä hintaluokassa mentiin. Oliko läpät vielä tallessa vanhassa. Itselläkin tulee toiseen 10 tkm sisään samat lukemat ja miettinyt moista.
Jakopää vajaa 600 ja imusarja vastaavasti hiukan yli 900, joten siitä voi laskea yhteissumman :( .

Kyselin jo loppukesästä tarjousta toisestakin paikasta Keski-Suomesta (nimeltä mainitsematon Saabeihin erikoistunut) ja eipä ollut hinnassa eroa kuin jokunen kymppi. Päälle olisi vielä tullut edestakaiset ajot Oulusta asti, niin valinta oli paikalllinen merkkihuolto. Imusarjan olisi saanut edullisemmin, jos olisi tilannut itse esim. Briteistä, mutta vastaavasti omilla osilla työn osuus hinnassa olisi noussut. Silti olisi jäänyt reilun satasen edullisemmaksi, mutta miten kävisi takuu asioiden hoidon, jos nyt uudesta imusarjasta läpät lähtisikin irti. Nytpähän kaikki hoituu merkkihuollon kautta, mikäli sellaista ilmenee, toivottavasti ei :D .

Läpät olivat imusarjassa tallella, mutta tämä vaihto oli ihan vapaaehtoinen ennakoiva toimenpide, kun näissä alkupään TTiD:ssä on sattunut näitä läppien irtoamisia. Asentajan mukaan tämä uusi imusarja on hyvä malli ja samaa käytetään kuulemma Insignioissa. Mene ja tiedä :roll: .

Onpahan homma tehty ja kun aikeissa on kuitenkin tätä autoa pidempäänkin pitää niin parempi näin. Jakopää kannattaa kuulemma täällä Tornio-Oulu- Raahe välillä tarkistaa 60 tkm välein. Nämä Opel-Saab jakohihnalliset eivät kuulemma tee poikkeusta muihin merkkeihin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Oliko niissä vanhan imusarjan läpissä jotain huolestuttavaa kulumista tms., jonka vuoksi laitoit imusarjan vaihtoon? Onko sinulla vanha imusarja vielä tallella, jos on niin tutkisitko ovatko ne läpät jotain ohutta muovia (nailoniseosta tms)? Jotenkin en itse jaksa olla huolissani noiden läppien päätymisestä venttiileihin, ehkä ahtimissa ne saattaisivat aiheuttaa isompaa tuhoa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko muuten pidempiaikaisia käytännön kokemuksia MyDieselistä? Toimiiko ihan yhtä hyvin kuin perinteinen diesel, ei kait ole tullut mitään "dieselbakeeria" tms? Palaako se oikeasti paremmin kuin normidiesel?
On muuten ihan hiton outoa ettei tämä nykyinen hallitus tue tätä ekologista dieseliä kaikin tavoin, eli samanlaisilla verohelpotuksilla kuin vaikkapa Re85.ttä.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Loka 26, 2019 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuolta tosiaan tarkemmin, jotain löytyy loppuunajetun projektiketjustakin. Mutta yhteenvetona voin 2,5 vuoden fossiilittomuuden ajalta sanoa, että ei huonoja kokemuksia. Jos kulutus on muuttunut, niin alaspäin ja päästömittarilla ero fossiiliseen näkyy selvästi alempana k-arvona.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ng900aero kirjoitti:
Pe Loka 25, 2019 22:55
^ Oliko niissä vanhan imusarjan läpissä jotain huolestuttavaa kulumista tms., jonka vuoksi laitoit imusarjan vaihtoon? Onko sinulla vanha imusarja vielä tallella, jos on niin tutkisitko ovatko ne läpät jotain ohutta muovia (nailoniseosta tms)? Jotenkin en itse jaksa olla huolissani noiden läppien päätymisestä venttiileihin, ehkä ahtimissa ne saattaisivat aiheuttaa isompaa tuhoa?
Ei niitä läppiä sen enempää tutkittu, kuin mitä nyt imusarjassa jonkin verran "paskaa" oli johtuen pakokaasujen takaisinkierrätyksestä. Läpät toimivat ihan moitteetta. Siis mitään vikaa niissä ei ollut VIELÄ.

Ongelmahan on, että läpät saattavat yllättäen irrota akselista, ja sitten tapahtuu .... :twisted:
Näitä on tapahtunut käsittääkseni useitakin tapauksia ja se ei siis ole ihan ennenkuulumaton tapaus. Viimeksi muistaakseni eräs tällä palstalla vaikuttava (en tiedä vaikuttaako enää) nimimerkki koki moottorituhon tämän vuoksi viime kesänä. Juuri oli aikonut tehdä ko. imusarjan vaihdon seuraavan huollon yhteydessä mutta eipä ehtinyt. Tämä ongelmahan koskee vain TTiD mallien imusarjaa ja tietoni mukaan vain -08 ... -09 vuosimalleja. Juuri se mihin oma autoni kuuluu.

Vanhaa imusarjaa ei minulla ole vaan se meni autohuollon mukana "roskiin". Mitä minä sillä olisin tehnyt :roll: . Mikäli tuo tarkempi rakenne kiinnostaa niin asiaa voi tiedustella tai lukea juttua tämän palstan kautta eräältä "Saab-gurulta". Kuten myös mitä tapahtuu, jos läpppä/läpät lähtee irti. Ko. henkilöllä on ymmärtääkseni käytännön kokemusta tästä(kin) asiasta :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Sen verran vielä jos vaihtaa samalla imusarjan kun tekee jakopää huollon niin eikös se vähennä työtä. Jos siis tekee nuo erikseen
Hese
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

387 kirjoitti:
La Loka 26, 2019 12:55
Sen verran vielä jos vaihtaa samalla imusarjan kun tekee jakopää huollon niin eikös se vähennä työtä. Jos siis tekee nuo erikseen
Käsittääkseni juuri noin.

Jakopään huollon hinta lienee aika lailla tuo vajaa 600 osineen + töineen. Sitä vastoin imusarjan reilu 900 lisähinta on korkeahko, kun imusarjan hinta oli vajaa 500. Työlle siitä jäi siis yli 400 joten arviolta n. 5h.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Tuosta imusarjahommasta... Oon huomenna menossa katsomaan -09 9-3X:ää jossa juurikin tämä TTiD-motti. Autolla ajettu 253 tkm ja edellisestä jakopääremontista on 97 tkm, eli se alkaa olla ajankohtainen. Nyt tuli tuo imusarjahomma vastaan tässä ketjussa kun etsin infoa jakopääremontista ko. moottoriin. Aika paljon tulee autolle lisää hintaa jos imusarjakin pitää vaihtaa... Onko kyseessä miten laaja ongelma, uskaltaako tuollaista autoa ostaa ilman että vaihtaa imusarjan? Ja mistä vois tietää, koskeeko se vielä tuota kyseistä yksilöä vai ei? Auto on käyttöönotettu 18.12.2009, mutta vuosimalli on ainakin Bilteman sivujen mukaan 2010. Pystyykö VIN-koodin avulla jäljittämään valmistusajankohdan/vuosimallin/koskeeko imusarjaongelma vielä kyseistä autoa vai onko siinä jo paremmin kestävillä läpillä varustettu imusarja?
Viimeksi muokannut manuLe, La Loka 26, 2019 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmasti on liikenteessä paljon isoillakin kilsoilla olevia autoja, joissa imusarjaa ei ole vaihdettu eikä ole toistaiseksi tullut ongelmia. Mutta ei kukaan varmaan uskalla sanoa että osta pois ja unohda mahdolliset imusarjaongelmat, koska sitten kun läpät onkin hetken päästä koneessa poikittain, voi tulla vähän paha mieli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin