TTiD
Re: TTiD
Eipä ole ainakaan oikeat öljyt. Ttidin lootaan kuuluisi aw1-öljyt jota saa vain saabilta. Nuo commat on ilmeisesti vanhemman 5-portaisen automaagin mobilin 3309 vastaavat öljyt...
Eski
Eski
Re: TTiD
Mahtaako tuolla öljyllä olla AW-1 -luokitusta, joka kuusivaihteisiin lykättävässä öljyssä pitäisi olla? Luokittamatonta öljyä on kyllä tungettu isoon määrään kuusivaihteisia enkä silti ole kuullut että niitä olisi hajonnut tai aiheuttanut merkittäviä ongelmia.
Vaikea sanoa voisiko öljynvaihto auttaa. Se on vain oikeastaan ainoa kikka jota voi laatikkoa irrottamatta kokeilla vikakoodien luvun ja ehkä vaihteiston ohjelmiston tökkimisen lisäksi.
Itse hakeutuisin Tech2:n ääreen tarkempaa tutkimista varten ja jos sieltä ei mitään selviä, niin ajelisin vaan menemään odotellen uusiiko vikatilanne. Ja jos uusii niin tarkkaan ylös tiedot olosuhteista ja tilanteesta jossa vika esiintyy.
Vaikea sanoa voisiko öljynvaihto auttaa. Se on vain oikeastaan ainoa kikka jota voi laatikkoa irrottamatta kokeilla vikakoodien luvun ja ehkä vaihteiston ohjelmiston tökkimisen lisäksi.
Itse hakeutuisin Tech2:n ääreen tarkempaa tutkimista varten ja jos sieltä ei mitään selviä, niin ajelisin vaan menemään odotellen uusiiko vikatilanne. Ja jos uusii niin tarkkaan ylös tiedot olosuhteista ja tilanteesta jossa vika esiintyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
- Paikkakunta: Espoo
Re: TTiD
Ja että väärät on mehut askissa, niinpä tietenki. Noh, pitää harkita niitten vaihtamista AW-1 mehuun tai Ravenol T-WS lifetime mehuun, se ois 50€ 4l pönttö. Mistähän sellasen Tech2 osaajan sais tähän hätään Espoon suunnilta?
Pitää seurata tilannetta ja kattoa uusiiko tilanne
Pitää seurata tilannetta ja kattoa uusiiko tilanne
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Re: TTiD
Eipä tuossa ainakaan AW-1 -luokitusta näy -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/590331/C ... maattioljy
Sillähän tuota varmaan laitetaan, kun sen kerrotaan olevan Saabin öljyä, mutta valitettavasti se ei ole tähän A6-lootaan. Jos tuon öljynvaihdon haluaa nyt tehdä kunnolla, niin esim. BG-käsittelyllä se voisi onnistua. Pelkällä ropusta laskemalla öljyistä vaihtuu korkeintaan puolet. Mitään huuhteluvaihtoa ei näihin A6-laatikoihin pysty tekemään. BG-hommassa loota pestään ensin jolloin pesuaineella ja sitten ladataan oikeat öljyt tilalle. Tuon hinnaksi oikeilla AW1-öljyillä olen itse saanut noin 500e tarjouksen, josta pelkän öljyn osuus on noin 200e.
Tuosta lootan lämpenemisestä vielä, niin katsoin tänään -2C lämpötilassa 15min eberöinnillä heti startin jälkeen jäähdytinnesteen lämpötila oli muistaakseni 45C, mutta lootaöljyt -1C. Eli -20C kelissä on varmasti aika vilpoinen loota heti startin jälkeen...
Eski
Sillähän tuota varmaan laitetaan, kun sen kerrotaan olevan Saabin öljyä, mutta valitettavasti se ei ole tähän A6-lootaan. Jos tuon öljynvaihdon haluaa nyt tehdä kunnolla, niin esim. BG-käsittelyllä se voisi onnistua. Pelkällä ropusta laskemalla öljyistä vaihtuu korkeintaan puolet. Mitään huuhteluvaihtoa ei näihin A6-laatikoihin pysty tekemään. BG-hommassa loota pestään ensin jolloin pesuaineella ja sitten ladataan oikeat öljyt tilalle. Tuon hinnaksi oikeilla AW1-öljyillä olen itse saanut noin 500e tarjouksen, josta pelkän öljyn osuus on noin 200e.
Tuosta lootan lämpenemisestä vielä, niin katsoin tänään -2C lämpötilassa 15min eberöinnillä heti startin jälkeen jäähdytinnesteen lämpötila oli muistaakseni 45C, mutta lootaöljyt -1C. Eli -20C kelissä on varmasti aika vilpoinen loota heti startin jälkeen...
Eski
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
- Paikkakunta: Espoo
Re: TTiD
Juu kyllä mä nyt päätin, että heti ku ehdin niin tilaan tuota Ravenolia riittävästi ja ne lyödään askiin.
Olen kyllä kovasti kallistumassa siihen, että askin ja öljyjen lämpötila oli se syypää askin sekoiluun, ja sekin voi tietysti vaikuttaa että askissa on väärää tavaraa. Pitää varmaa hommata eSID että pääsis reaaliajassa katteleen noita lämötiloja. Mutu-tuntuma on aika pirun huono lämpömittari.
Olen kyllä kovasti kallistumassa siihen, että askin ja öljyjen lämpötila oli se syypää askin sekoiluun, ja sekin voi tietysti vaikuttaa että askissa on väärää tavaraa. Pitää varmaa hommata eSID että pääsis reaaliajassa katteleen noita lämötiloja. Mutu-tuntuma on aika pirun huono lämpömittari.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Re: TTiD
Yleistesterit harvemmin utelee koodeja askilta ja sellaista lie käytetty, kun paremmat testerit todennäköisesti olisi osanneet tulkata nuo koodit. Eli suunnaksi vähintään joku paremman tason korjaamotesteri, mieluummin tech2.Ruattinraketti kirjoitti:No näin minäki järkeilin, että voimansiirros joku feilu on. Noi vikakoodit sieltä tosin vaan löyty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: TTiD
Jep, oikeat koodit selviää varmemmin vain saabin techillä. Tuollaisesta ravenolista en ole kuullutkaan aikaisemmin ja ainakaan tuon valmistajan speksessä ei näkynyt mainintaa AW1-luokituksesta, mutta jokainen tekee niin parhaakseen näkee... Ainakin öljyt olisi syytä saada vaihdettua kokonaan, jos mitä tahansa litkuja sekoittelee keskenään vaihtamalla aina puolet öjyistä, niin lopputulos on aika epävarma. Nythän siellä lootassa on todnäk puolet oikeaa öljyä ja puolet commaa. Seuraavaksi vaihdetaan puolet tuosta sekoituksesta taas uuteen litkuun, niin voihan se ehkä toimia tai sitten ei...
Eski
Eski
Re: TTiD
Ravenolin sivujen mukaan:
Sivulla ei mainintaa "AW-1" kuten ei muitakaan yleisiä luokituksia, mutta noiden tietojen mukaan tämä neste olisi sopivaa Saabin kuusivaihteiseen, joka on juurikin tuo TF-80SC. Lisäksi huomio että sivulla ei myöskään mainita luokitusta JWS 3309, joka on juurikin se yleisesti mutta virheellisesti kuusivaihteisiin laitettu neste.
http://www.ravenol.de/en/products/usage ... etime.htmlRAVENOL ATF T-WS Lifetime is recommended for sequential automatic transmissions of Toyota and Aisin Warner.
...
Aisin TF-80SC (AWF21, AF40-6, AM6, AW6A-EL)
Sivulla ei mainintaa "AW-1" kuten ei muitakaan yleisiä luokituksia, mutta noiden tietojen mukaan tämä neste olisi sopivaa Saabin kuusivaihteiseen, joka on juurikin tuo TF-80SC. Lisäksi huomio että sivulla ei myöskään mainita luokitusta JWS 3309, joka on juurikin se yleisesti mutta virheellisesti kuusivaihteisiin laitettu neste.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
...paitsi että Volvossa samaan 6-vaihteiseen kelpaakin 3309, vähän vuosimallista riippuu suositus. Tiedä sitten mitä eroa noissa on. Volvoihin erikoistunut huolto laittoi mulle ensin tuota, mutta omaan piikkiinsä vaihtoivat oikean öljyn kun eivät Mobililta saaneet vahvistusta sopivuuteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
- Paikkakunta: Espoo
Re: TTiD
Mä nyt ainaki laitan Ravenolia ja luotan siihe mitä tos sivustolla sanotaan
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Re: TTiD
Jep, ehkäpä se on ihan sopivaa öljyä A6-lootaan ja ilmeisesti hieman halvempaa kuin varmasti oikea AW1. Öljynvaihto on vain aika hankala projekti, kun lootassa on väärät liemet, mutta voihan ne vaihtaa useaan kertaan, jolloin kolmen vaihdon jälkeen on ainakin suurin osa vaihdettu... Yksi ongelma näissä automaageissa on ollut, että propusta valuttamalla ei saa mitään ulos lootan venttiilipesästä, joka yleisesti aiheuttaa mm. kytkeytymisongelmia yms.
Eski
Eski
Re: TTiD
Kyllä ne jotenkin kierrättämällä saa kaikki vaihdettua, en kysynyt miten homma mulle hoidettiin, mutta kone taisi olla käynnissä ainakin jossain vaiheessa ja öljyä meni jotain 7...10l väliltä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
- Paikkakunta: Espoo
Re: TTiD
Pitää vähän tutkia asiaa miten ton vaihdon tekis. Tyhjäkäynnillä käyä vaihteet läpi ja valuttaa ulos -> uutta askiin ja taas vaihteet läpi jne. Ostaa vaan tarpeeksi monta litraa tavaraa, että saa tarpeeksi monta kertaa kierrätettyä. En mä oikee parempaa keinoa keksi
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD
EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Re: TTiD
Jos päättää tehdä noinkin verran aikaavievän projektin, eli automaattilaatikon perusteellisen öljynvaihdon niin ei kannata öljylaadussa pihistellä.
Öljyksi se vaarmasti oikea öljy, ei se montaa euroa per kilometri kalliimmaksi tule. Johan noihin työtunteihinkin menee aikaa, olkoonkin että ehkä omaa, mutta senkin rinnalla lisäkulu oikesta öljystä on pikkuriikkinen.
Öljyksi se vaarmasti oikea öljy, ei se montaa euroa per kilometri kalliimmaksi tule. Johan noihin työtunteihinkin menee aikaa, olkoonkin että ehkä omaa, mutta senkin rinnalla lisäkulu oikesta öljystä on pikkuriikkinen.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD
Ritariauto Tampere otti pari vuotta sitten kierrättämällä vaihdosta 200e, tuo hinta tosin oli Mobilin öljyillä. Tuosta voi kuitenkin pätellä, ettei työn hinta ole ainakaan tuota enempää. Meinasin tässä kevään aikana kysäistä paljonko maksaisi vaihto omilla öljyillä, jotka olisi jo hyllyssä valmiina.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2