TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Osat tuohon hommaan saa tarvikeliikkeestä alle kahteenkymmeneen euroon, ja jos on vähänkään kaapelihommat hallussa, niin ei tuo kovin paha homma ole tehdä. Teetettynä toki voi tulla satanenkin kokonaishintaa. Ihan oman kannan mukaan voi edetä, mutta juridisesti ajateltuna homma kuuluu kyllä liikkeen piikkiin.

Jos olisin itse autokauppias, niin hoitaisin tuollaisen homman kuntoon hyvällä palveluasenteella. Siitä saisi todennäköisesti yhden tyytyväisen asiakkaan lisää. Vääntämällä asiasta saisi kulumaan vain aikaa ja hermoja sekä saisi pettyneen asiakkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:Osat tuohon hommaan saa tarvikeliikkeestä alle kahteenkymmeneen euroon, ja jos on vähänkään kaapelihommat hallussa, niin ei tuo kovin paha homma ole tehdä. Teetettynä toki voi tulla satanenkin kokonaishintaa. Ihan oman kannan mukaan voi edetä, mutta juridisesti ajateltuna homma kuuluu kyllä liikkeen piikkiin.

Jos olisin itse autokauppias, niin hoitaisin tuollaisen homman kuntoon hyvällä palveluasenteella. Siitä saisi todennäköisesti yhden tyytyväisen asiakkaan lisää. Vääntämällä asiasta saisi kulumaan vain aikaa ja hermoja sekä saisi pettyneen asiakkaan.
Jooo näin itekki asiaa funtsin, että pitäs kuulua myyjän piikkiin, koska oon autolla ajanu ehkä 200km oston jälkeen, mutta on pikkaasen paskoja kokemuksia autoliikkeiden halusta ottaa vastuuta - kiitos AutoBaijeri Raision!!!

Tällasen vinkin sain kollegalta, joka on rakentanu autohifivehkeitä painekisoihin, että kannattaa uusia maadotuskaapelit ja liittimet tinaten, ja samoin myös plus-kaapelit ja liittimet tinaten. Hän suositteli käyttämään 35mm2 kaapelia. Ja uskon, että kaapelihommat/tinaukset kyllä onnistuu. Asiaa helpottais melkosesti, jos joku jo asian tehnyt osais heittää arviota paljonko kaapelia ostaa ja minkä tyyppisiä liittimiä hommata? Ajatuksena on hoitaa homma kerralla kunnolla ja laadukkaasti, tietenkää unohtamatta, että kustannukset ei nousis pilviin.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta aiemmin linkkaamastani ketjusta löytyy vähän speksiä siitä miten itse homman toteutin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=92

Uutta kaapelia en plussapuolelle tarvinnut, maakaapeli on muutaman kymmenen senttiä pitkä, jos metrin ostaa niin jää varmasti tavaraa yli. itselläni tuo 16 neliömillinen riittänyt hyvin, mutta paksumpihan on aina parempi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:Tuolta aiemmin linkkaamastani ketjusta löytyy vähän speksiä siitä miten itse homman toteutin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=92

Uutta kaapelia en plussapuolelle tarvinnut, maakaapeli on muutaman kymmenen senttiä pitkä, jos metrin ostaa niin jää varmasti tavaraa yli. itselläni tuo 16 neliömillinen riittänyt hyvin, mutta paksumpihan on aina parempi.
Mä tsekkaan ton sun projektin uudestaan.
Kyllä mä lyön reilusti järeempää kaapelia kehiin, jos tähän projektiin alan. Maksaahan se vähän enemmän euroja, mutta kuten sanoit nii paksumpi on parempi. Tässä väsäilen ostoslistaa: Kaapelia, liittimiä, akunkengät, kutistesukkia ja tinaa vitusti :lol:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ alkuperäinen kaapeli on jotain maks 16mm2, itse laitoin 25mm:n monisäikeistä kaapelia jota ostin Puuilosta. Itse juotin vanhat akunkengät ja laitoin lisäkaapelit laturilta akun plusnapaan, akun miinusnavasta koriin, ja tästä sitten johdon moottoriin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

ng900aero kirjoitti:^ alkuperäinen kaapeli on jotain maks 16mm2, itse laitoin 25mm:n monisäikeistä kaapelia jota ostin Puuilosta. Itse juotin vanhat akunkengät ja laitoin lisäkaapelit laturilta akun plusnapaan, akun miinusnavasta koriin, ja tästä sitten johdon moottoriin.
Pitää tutkia jos käyttäs vanhat akunkengät uudestaan ja tinais kunnolla niihin tuoretta kaapelia. Pitää harkita jos vetäis parit extra kaapelit myös :roll:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ruattinraketti kirjoitti: Pitää tutkia jos käyttäs vanhat akunkengät uudestaan ja tinais kunnolla niihin tuoretta kaapelia. Pitää harkita jos vetäis parit extra kaapelit myös :roll:
Vaatii aika paljon lämpöä, itse juotin kengät Bauhausin seoskaasupolttimella kun ei meinannut 200W:n kolvin lämpö riittää. Ehkä helpointa voisi olla juottaa vaan uudet kengät ja pätkät uutta kaapelia, ja kutistesukat päälle. Omassani oli myös laturin pään liittimessä sanomista, siksi laitoin sinne lisäkaapelin, eli laturilta akun plusnavalle. Niin ja laitoin sähkösuojaputken siihen pluskaapeliin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Helmi 05, 2018 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

^se putki, samoin kuin tarkka asennus ja kiinnitys on muuten tärkeitä. Se plussakaapeli kun on varokkeeton johdin akulta, eli huolimaton asennus ja puhki hinkkautunut eriste voi helposti johtaa auton palamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Tilanne on tältä osin ratkaistu siten, että autoliike otti vastuuta ja korjasi pluskaapelin akkukengän -> akkukenkä ei kuumene enää. Tosin aijon seurata tilannetta ja varmistaa vielä, akulle asti tulee yli 14V.
Ja aijon uusia maadotus ja pluskaapelit siitä huolimatta.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, palaan tuohon aikaisempaan TTID-öljykeskusteluun tässä ketjussa. Kävin nimittäin tänä aamuna öljynvaihdossa PCS:llä ja koneeseen ladattiin nyt uudet Saabin ja Mobilin suositusten mukaiset Mobil 0W-40 ESP -liemet ja tietenkin uusi orkkissuodatin. Öljyn ostin itse varaosamafiasta, joka on toistaiseksi ainoa puoti täällä Jyväskylän tienoilla, josta tuota öljyä on löytynyt ja 4 litran pönttö maksoi 55e. Muilla on tarjolla vain halvempaa FS 0W-40:tä, jolla ei ole GM-LL-A-025 / GM-LL-B-025 -suosituksia, kuten tässä ketjussa aikaisemmin todettiin. Täytyy harkita, jos tuo uusi ESP-rasva pysyy koneessa kuten entinen 0W-40 NewLife, niin saatanpa ajaa tuolla kallimmalla uudella huippuöljyllä jopa 15K.

Eski
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Ruattinraketti kirjoitti:Tällasen vinkin sain kollegalta, joka on rakentanu autohifivehkeitä painekisoihin, että kannattaa uusia maadotuskaapelit ja liittimet tinaten, ja samoin myös plus-kaapelit ja liittimet tinaten.
Minä jättäisin lähtökohtaisesti juottamatta. Jo mainitun julmetun lämmöntarpeen lisäksi juottaminen tekee kaapeliin varsin potentiaalisen murtumakohdan juotoksen viereen, ellei sitä myös tue kunnolla niin että joustotilanteissa joustava osuus kaapelista on selvästi juotoskohdasta erossa. Toki kunnolla tuettuna asiallinen juotos on ihan hyvä ja täyteliäs kytkentä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eski kirjoitti:Nonni, palaan tuohon aikaisempaan TTID-öljykeskusteluun tässä ketjussa. Kävin nimittäin tänä aamuna öljynvaihdossa PCS:llä ja koneeseen ladattiin nyt uudet Saabin ja Mobilin suositusten mukaiset Mobil 0W-40 ESP -liemet ja tietenkin uusi orkkissuodatin. Öljyn ostin itse varaosamafiasta, joka on toistaiseksi ainoa puoti täällä Jyväskylän tienoilla, josta tuota öljyä on löytynyt ja 4 litran pönttö maksoi 55e. Muilla on tarjolla vain halvempaa FS 0W-40:tä, jolla ei ole GM-LL-A-025 / GM-LL-B-025 -suosituksia, kuten tässä ketjussa aikaisemmin todettiin. Täytyy harkita, jos tuo uusi ESP-rasva pysyy koneessa kuten entinen 0W-40 NewLife, niin saatanpa ajaa tuolla kallimmalla uudella huippuöljyllä jopa 15K.

Eski
Tuo esp saatavuus on täälläkin vähän huono! Vaihto lähestyy! Pitää vissiin tilata jostain netistä :(
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Olen tässä nyt aktiivisesti lukenu foorumin keskustelua TTiD:n EGR:n tulppauksesta ja imusarjan läppäongelmasta. Tuli sitten seikkailtua ebay:ssa ja törmäsin tollaseen pakettiin, missä olis tulppa EGR venalle ja tulpat imusarjaan.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3094514520

Tuliki sitten heti mieleen kysymyksiä. Kannattaako tuota imusarjaa lähteä tulppaamaan tommosilla alumiini läpillä, onko niistä haittaa ja pitääkö softapuolelle tehdä jotain?

Tosta EGR:n tulppaamisesta, että mikäli fyysisen tulppauksen tekee ilman softausta, niin olen ymmärtäny, että vikakoodia pukkaa varmasti, mutta meneekö pirssi etanamoodiin? Ja semmonen kysymys vielä, että mikä tapa on helpoin tapa suorittaa EGR:n tulppaus? Ymmärtääkseni sen voi kahdesta paikkaa tulpata?
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imusarjan tulpat on läppäakselien läpivientejä varten, itse läpät on ajateltu tuossa ottaa pois kokonaan, kiinni asennossa toinen kanava tulpattuna tappaisi yläkierrostehot. Vaikuttaa työläältä hommalta, mielummin laittaisin sen uudemman parannetun imusarjan jos on MY08-09 auto ja sillä hyvä.
Softalle ei tarvitse tehdä mitään jos läpät poistaa, kunhan jättää läppämoottorin sinne paikoilleen pyörimään vapaasti.

Jos EGR:n tulppaa ilman softausta niin tulee vikakoodi/vikavalo mutta ei mene limpputilaan. Kuten tuosta tulppalevyn muodosta näkee niin tulee sinne tulipellin puolelle mistä se on helpoin tulpata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

jcarlson kirjoitti:Imusarjan tulpat on läppäakselien läpivientejä varten, itse läpät on ajateltu tuossa ottaa pois kokonaan, kiinni asennossa toinen kanava tulpattuna tappaisi yläkierrostehot. Vaikuttaa työläältä hommalta, mielummin laittaisin sen uudemman parannetun imusarjan jos on MY08-09 auto ja sillä hyvä.
Softalle ei tarvitse tehdä mitään jos läpät poistaa, kunhan jättää läppämoottorin sinne paikoilleen pyörimään vapaasti.

Jos EGR:n tulppaa ilman softausta niin tulee vikakoodi/vikavalo mutta ei mene limpputilaan. Kuten tuosta tulppalevyn muodosta näkee niin tulee sinne tulipellin puolelle mistä se on helpoin tulpata.
Tuo mun TTiD on MY08 ja siihen on uusittu imusarja muistaakseni 2016 moottorivaihdon yhteydessä, niin voiko perusoletuksena pitää, että siinä on uudempi imusarja nyt paikallaan, vai pystyykö sen jostain tarkistaa?

Ool rait, pitääpä siis tilata tulppa EGR:lle tulipellin puolelle. Onko siitä mitään haittaa tulpata EGR, ajella menemään ja softata sitten myöhemmin?
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Vastaa Viestiin