TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos puhutaan Saabeista eri polttoaineilla kaupunkiajossa, niin tässä meikäläisen kokemusta ajotietokoneen näytön perusteella (OG900:ssa ei sellaista vielä ollut, joten jätetään pois vertailusta):

-NG900 Turbo bensa & etanoli: 12 litraa / 100 km & 14-15 litraa / 100 km
-NG9-3SS 1.8i bensa: 10-11 litraa / 100 km
-NG9-3SC 1.8t bensa Hirschin boksilla: 11-12 litraa / 100 km
-NG9-3CV 1.9TiD: 6.0-6.5 litraa / 100 km
-NG9-5 2.0TTiD: 7.0-7.5 litraa / 100 km.

Jos Saabilla haluaa ajaa, ja ajaa enemmänkin kaupunkiajoa, niin diesel-Saab kannattaa jo noin 10 000 kilometrillä vuodessa, tai jopa vähän vähemmälläkin.

Se on sitten toinen asia, jos haluaa ajaa "vääränmerkkisellä" :roll:
Jossain vaiheessa sekin on edessä, ellei tuo NEVS ala pukata niitä sähköautoja, ja sitä pidetä tavallaan Saabin "manttelinperijänä"...

Esimerkki "vääränmerkkisestä": Volvo V70 Classic Diesel MY2016, joka minulla oli työsuhdeautona lokakuusta 2015 lokakuuhun 2018. Volvo ilmoitti keskikulutuksen olevan muistaakseni jossain 5 litran tai vähän yli sadalla kilometrillä. Todellisuudessa se vei ainakin litran enemmän kuin Volvon ilmoittamat lukemat.

Olisikin mielenkiintoista huomata, kuinka tuo VW:n "dieselgate" ja autojen päästöjen nykyinen erilainen mittaustapa on vaikuttanut autonvalmistajien tapaan ilmoittaa autojen kulutuslukemia. Vieläkö ne ovat "optimoituja" vai jo realistisempia? :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja anv »

Noista latureiden kestoista vielä. Mulla NG900:sta (pensa, MY95) porsi laturin laakerit useampaankin kertaan. Heti oston jälkeen 68tkm, 130tkm ja n.200tkm, eli hyvin lähellä hihnanvaihdon aikaa (vaihda laturi, hihna ja kiristinrulla 8O ). Myydessä muutamaa vuotta myöhemmin laturista kuului jo vaimeana "lopun alun ääni".
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Nysse on meidän ttid sisäänajettu :twisted:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
La Maalis 21, 2020 20:45
Kuva
Nysse on meidän ttid sisäänajettu :twisted:
Se on juurikin näin 8)

Facebookissa NG9-5 -ryhmässä joku esitteli NG9-5 (T)TiD:tä, jolla oli ajettu 444 000 km.
Eli tässä on vielä pitkä matka siihen.

Ja muistaakseni eräs klubilainen ajoi OG9-5 1.9TiD:llä taksikäytössä 615 000 km, ennen kuin myi auton pois.

Eli kyllä tässä on vielä kilometrejä edessä 8)

Meillä NG9-5 TTiD:ssä tällä hetkellä 183 000 km ja cabbessa joku 253 500 km.

Vertailun vuoksi olisi hyvä tietää, paljonko noilla eniten ajetuilla B207 -koneilla on kelattu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onhan siinä tietysti aika iso ero onko kilometrit ajettu 2km tai 100km pätkinä. Jollain taksilla ajetaan tuo 300K noin 3 vuodessa, joten kone on lämpöisenä koko ajan. Meidän ttidillä tuo on ajettu reilussa 10 vuodessa, joten on se välillä päässyt jäähtymään, mutta ihan lyhyttä vetoa ei sillä ole pahemmin harrastettu...

Tällä foorumilla aiemmin kirjoitteli taksikuski, joka veteli useammalla huohotinvaivaisella OG9-5 B205-bensakoneella 400K ja väitti ettei niissä ollut mitään huohotusongelmia, eikä koneet syöneet öljyä... Normikäytössä nuo koneet syövät usein öljyä ihan sairaasti ja jakopääremontti tehdään pari kertaa 400K matkalla :roll:

Meidän kesäautossa, OG9-3 300hv/T5-viinavirissä, on jo 400K aika lähellä, joten kyllä näillä saapin romuilla aika pitkälle pääsee, jos haluaa :twisted:

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No pihalta läks just 524tkm ajettu 1.9 tids taas liikenteeseen. Ihan hyvin se edelleen kulkee ja vetää, toki pienii väsymisen merkkejä näkyy vähä siellä täällä mut iha iloksee sillä vielä ajelee :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...

Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage


Wau.
Sininen Saab 9-3, '99
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

VKe kirjoitti:
Ma Maalis 23, 2020 20:24
Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...

Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage


Wau.
Nyt jos jatketaan samalla off-topic -linjalla, niin olen itse katsellut diesel -cabbejen (ja myös muiden NG9-3 -cabbejen) hintoja eri nettisivustoilla.

Hinnat ovat aivan poskettomia näin kevään koittaessa. Tuollaisesta meillä olevasta cabbesta pyydetään melkein kaksinkertainen hinta verrattuna siihen, mitä tuli itse ostettua tuo viime vuoden lokakuussa :roll:

Kilsat eivät näytä vaikuttavan hirveästi noiden cabbejen hintoihin.
Hinnat alkaen huitelevat jossain 5 000 € tietämillä (vanhempia kuin meillä), mutta useimpien hinnat ovat 8 000 € molemmin puolin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

VKe kirjoitti:
Ma Maalis 23, 2020 20:24
Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...

Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage


Wau.
Epäilen pilkkuvirhettä hinnassa, pari - kolme tonnia noi tuntuvat ulkomailla maksavan, Suomessa tonnin pari enemmän?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Nyt tässä lomien aikana sain vihdoin vaihdettua omaan TTiD:hen (235tkm ajettu) tuo uudemman mallin imusarjan.
Kohtuullisen viheliäinen vaihtaa, ei mitään vaikeaa tai ylitse pääsemätöntä, mutta paljon purkamista.
Vanhassa 1. & 2. sylinterin läpät oli löysemmällä mitä muut, mutta ei pelkoa irtoamisesta. Veikkaisin
että tuolla vanhalla olisi pystynyt ajamaan auton loppuun.
Saattaa olla 8-15tkm välein vaihdetuilla öljyillä ja 200tkm kohdalla egr:n poistolla vaikutus..

Viimeisessä kuvassa näkyy uudemman mallin läpän kiinnitys.

https://aijaa.com/a/uO9LEm
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sanoo ettei albumi ole julkinen..

Edit. Vaihtuko jakopään osat samalla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

tetammi kirjoitti:
Ti Huhti 14, 2020 09:05
Sanoo ettei albumi ole julkinen..

Edit. Vaihtuko jakopään osat samalla?
Nyt pitäisi näkyä.

Jokapään osat olin vaihtanut jo syksyllä.

Edit. Tosin tarkistin hammashihnan kiristimen kireyden, kun hihna pääsee aavistuksen löystymään korkeapainepumppu irrottaessa.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tänään TTID:n kanssa jännittäviä hetkiä. Moottoritiellä lämmöt nousivat hetkellisesti yli normaalin. Vedin rampista sivuun. Nestettä oli vuotanut paisarin alta, jostain kennon letkujen tienoilta. Määrällisesti hyvin vähän. Jatkoin ajoa kotiin, nyt ei lämmennyt enää edes normaalille tasolle. Aikaisemmissa on ollut sekä termarivika, että klassinen vesipumppujumi, jossa propelli on irronnut akselista. Täytyy henkisesti varautua molempiin. Kansipahveja näistä on kai harvemmin mennyt?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On kai vesipumppu vaihdettu jakohihnan yhteydessä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tonnari88 kirjoitti:
La Touko 09, 2020 22:43
Tänään TTID:n kanssa jännittäviä hetkiä. Moottoritiellä lämmöt nousivat hetkellisesti yli normaalin. Vedin rampista sivuun. Nestettä oli vuotanut paisarin alta, jostain kennon letkujen tienoilta. Määrällisesti hyvin vähän. Jatkoin ajoa kotiin, nyt ei lämmennyt enää edes normaalille tasolle. Aikaisemmissa on ollut sekä termarivika, että klassinen vesipumppujumi, jossa propelli on irronnut akselista. Täytyy henkisesti varautua molempiin. Kansipahveja näistä on kai harvemmin mennyt?
Omassamme vuoti EGR:lle menevä kurttuinen ja muovinen vesiputki, siinä oli ihan pienenpieni reikä kurttujen välissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin