TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Fanitetaan uutta dieseliä:

Aloitan uuden ketjun aiheesta, kun ei viitsi tukkia juttua väärien otsikoiden alle. Eli tuosta uudesta Fiat tehdaiden tuotteesta juttua. Mitä enemmän siitä lukee kommenteja sitä hienommalta paketilta se kuulostaa.

1000rpm paikkeilta lähtee vääntökäyrä aikalailla jyrkkään nousuun ja 300Nm ylittyy jo 1250rpm kohdalla 8O Kuulostaa aika hurjalta. Eihän siinä olla vielä kunnolla tyhjäkäynniltä poistuttu!

Vois tosiaan kuvitella, että varsinkin automaatin kaverina mahtaa olla hieno ajettava tuo paketti. Jo TiDS A on kerännyt melkoisen määrän positiivisia kommentteja. Uuteen kun on tulossa uudistettu versio myös vaihteistosta. Liekö pelkkä softa uudistus, mutta nimetty Sport Shift Sentronic.

edit: Hinnoittelusta. TTiD maksaa 3500€ enemmän kuin 150hp TidS moottori, tai vastaavasti 3050€ enemmän kuin 2.0T versio, ja jopa 1550€ enemmän kuin 2.8v6t. Eli moottori on kaikkein kallein tällähetkellä tarjolla oleva vaihtoehto 9-3 malleihin. Jopa 11655€ enemmän kuin 1.8i !

Jotain netistä löytynyttä:

Kuva

Kuva
The 1.9 JTD TWIN STAGE TURBO is the latest development within the FPT Diesel Family with a specific power close to 100 HP/l. This engine has been developed with the target to add to FPT Diesel portfolio an engine with high power & torque density, excellent low-end-torque and already capable to meet the future Euro 5 emission standards.

Based on the current 1.9 JTD 16v engine, the engine will be available in two versions:

180 HP @ 4000 rpm
190 HP @ 4000 rpm

both with 400 Nm torque @ 2000 rpm.

The engine will be sold to both captive and non-captive customers, with the higher power output reserved to FGA applications.

The low-end-torque has been improved by 50%, with 300 Nm available already from 1250 rpm. These outstanding performances have been achieved basically through the introduction of an advanced charging technology, such as the Two Stage Turbocharger, together with proper design changes, to increase the thermo-structural resistance with increased peak cylinder pressure (up to 180 bar) and exhaust gas temperature (up to 800 deg. C). The Two Stage Turbo (TST) technology allows to remove the usual constraints that the engineers have to face when the size of the turbocharger must be selected, that usually means to accept a compromise between power and low-end-torque.
With TST we have a small turbocharger operating at low rpm for optimal low-end-torque and response from low vehicle speed. This small turbo is passed when the required power output increases and a second turbocharger with higher size comes into operation. Besides the improvement of overall performances, the TST technology allows increasing the EGR rate without penalties on fuel consumption and therefore gives a relevant contribution towards NOx emission reduction.

The engine has been designed to comply with Euro 5 emission standards. This target has been achieved thanks to: reduction of the CR from 17.5 to 16.5 and adoption of low-voltage metallic glow plugs improved EGR cooler (with by-pass) and EGR valve adoption on Lambda sensor with DPF new design of inlet ducts.

As far as start of production, the 180 HP version is forecast in July this year; the 190 HP version is forecast in June 2008.
Ja lisää speksejä:
Technical Specifications

* 1900JTD Diesel EngineCylinders in-line: 4
* Displacement: 1910 cc
* Bore x Stroke: 82 x 90.4 mm
* Compression ratio: 16.5:1
* Valves per cyl.: 4
* Max Power:
o 132 kW (180 HP) @ 4000 rpm
o 140 kW (190 HP) @ 4000 rpm
* Power Density:
o 69.1 kW/l
o 73.3 kW/l
* Torque: 400 Nm @ 2000 rpm
* Torque Density: 209 Nm/l
* Inj. System: Multijet common-rail 1600 bar
* Emissions: Euro 5
* Supercharging: Twin Stage Turbocharger, with waste-gate system
* Mass (Din – 70020A): 185 kg
* Dimensions (LxWxH): 679/551/712 mm
* Block: Cast iron
* Cylinder head: 16 valves aluminum alloy
* Drivetrain: DOHC belt driven, cam-to-cam gears
* Production plant: FMA (Pratola Serra, Italy)
PDF faktaa
Viimeksi muokannut Marko A, Ti Syys 11, 2007 05:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ja jatketaan. Eli autoexpress koeajoi 9-3 SC Aero TTiD:n ja kuvakavalkaadissa näkyy kojelaudassa ahtopainemittari. Oliko tuo jo TiDS koneessa, vai tuleeko se nyt uutena? Liekä pelkästään Aeron varuste?
Saishan se mittari olla dieselissäkin. Tietää siitä kuinka paljon kulloinkin kuuluu hymyillä..

Autoexpress koeajo

Löytyneiden juttujen perusteella automaattia ei ilmeisesti vielä ole ollut tarjolla, kun kaikki autot joita lehdistö on ajanut (joista juttua löysin) olivat manuaaleja.

Edit: Vielä koottua tietoa aiheesta. Eli tuotanto kyseisen moottorin omaaville autoille alkaa viikolla 46. Ensimmäiset koeajoautot pitäisi tulla marras-joulukuun aikoihin, ja asiakastilaukset menee kojojen edelle joten koikka autoja voimme joutua odottelemaan.

Kuva
Viimeksi muokannut Marko A, Ti Syys 11, 2007 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Marko A kirjoitti:
1000rpm paikkeilta lähtee vääntökäyrä aikalailla jyrkkään nousuun ja 300Nm ylittyy jo 1250rpm kohdalla 8O Kuulostaa aika hurjalta. Eihän siinä olla vielä kunnolla tyhjäkäynniltä poistuttu!

Vois tosiaan kuvitella, että varsinkin automaatin kaverina mahtaa olla hieno ajettava tuo paketti. Jo TiDS A on kerännyt melkoisen määrän positiivisia kommentteja.
TM:n testissä moittivat kuitenkin ohutta alavääntöä (alle 1000rpm), kun eivät muutakaan keksi :lol:
Pitäis kyllä käydä kokeilemassa jotain uusimpia dieseltekniikan tuotoksia ihan puhtaasta mielenkiinnosta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Fanitus-thread on ihan paikallaan :)

Numeroiden ja koeajoraporttien perusteella kyse on kultakimpaleesta. Jos oman auton moottoriin verrattuna käyntiääni on hivenen hiljaisempi ja alavääntö tukevampi niin vaikea on kuvitella mitään parempaa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

V.J.S kirjoitti:TM:n testissä moittivat kuitenkin ohutta alavääntöä (alle 1000rpm), kun eivät muutakaan keksi
Nii-in. 1000rpm paikkeilla ei ole kuin 180Nm ja sillähän ei tunnetusti mihinkään pääse. Ottaisivat koeajoon sitten automaatin, niin ei tarvi sammutella sitä joka risteykseen!
saab93f kirjoitti:Jos oman auton moottoriin verrattuna käyntiääni on hivenen hiljaisempi ja alavääntö tukevampi niin vaikea on kuvitella mitään parempaa.
Sinulla on kokemusta tuosta dieselistä sanoa näin. Pikaisten koeajojen perusteella TiDS on tosissaan aika hieno kone myöskin. Ei ainakaan jää kilpailijoiden vastaaville jälkeen ominaisuuksissaan.

Onko tosimielessä tarkoitusta hankkia TTiD:llä varustettu peli alle?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tässä sairaslomalla joutessaa on aikaa kahlailla netistä juttuja. :?

Auto Motor un Sport testasi myös Aero TTiD:n ja sieltäkin näyttäisi kojelaudasta löytyvän ahtomittari ja näyttääpä vielä olevan automaatilla varustettuna:

Saab 9-3 TTiD
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Marko A kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:TM:n testissä moittivat kuitenkin ohutta alavääntöä (alle 1000rpm), kun eivät muutakaan keksi
Nii-in. 1000rpm paikkeilla ei ole kuin 180Nm ja sillähän ei tunnetusti mihinkään pääse. Ottaisivat koeajoon sitten automaatin, niin ei tarvi sammutella sitä joka risteykseen!
saab93f kirjoitti:Jos oman auton moottoriin verrattuna käyntiääni on hivenen hiljaisempi ja alavääntö tukevampi niin vaikea on kuvitella mitään parempaa.
Sinulla on kokemusta tuosta dieselistä sanoa näin. Pikaisten koeajojen perusteella TiDS on tosissaan aika hieno kone myöskin. Ei ainakaan jää kilpailijoiden vastaaville jälkeen ominaisuuksissaan.

Onko tosimielessä tarkoitusta hankkia TTiD:llä varustettu peli alle?
Joo, sellainen tarkoitus on. Rouva on sitä mieltä, että rekkoja ohitellessa ei "koskaan" ole liikaa voimaa. Kun hän lisäksi haluaa ajaa "takuuautolla", alkaa ajankohta olla pikapuoliin ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Viesti Kirjoittaja VKe »

Taitaa Saab olla eka autonvalmistaja joka laittaa tuon uuden dieselin keulalleen?

Toivottavasti ovat onnistuneet nikkaroimaan kunnon dieselin joka toimii myös näillä nurkilla ja pakkasessa. Täytyy psyykata itteään vielä tovi kun olen aina ollu hiukan ennakkoluuloinen italialaisia tuotteita ja vekottimia kohtaan...

Huomasittehan muuten hinnan joka Saksassa pitää Aerosta pulittaa? Kyllä on tosi kiva maksaa autosta 12 keur enemmän täällä elintaso-maassa :evil:

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

VKe kirjoitti:Taitaa Saab olla eka autonvalmistaja joka laittaa tuon uuden dieselin keulalleen?

Toivottavasti ovat onnistuneet nikkaroimaan kunnon dieselin joka toimii myös näillä nurkilla ja pakkasessa. Täytyy psyykata itteään vielä tovi kun olen aina ollu hiukan ennakkoluuloinen italialaisia tuotteita ja vekottimia kohtaan...

Huomasittehan muuten hinnan joka Saksassa pitää Aerosta pulittaa? Kyllä on tosi kiva maksaa autosta 12 keur enemmän täällä elintaso-maassa :evil:

VKe
Meillä on nyt 75 tkm takana eikä pääse ominaisuuksia pahasti moittimaan. Luotettavuus/toimintavarmuus on ollut myös täysin aukotonta - täällä asti osaa joskus talvella olla hiukkasen kylymäkin ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

VKe kirjoitti:Taitaa Saab olla eka autonvalmistaja joka laittaa tuon uuden dieselin keulalleen?

Toivottavasti ovat onnistuneet nikkaroimaan kunnon dieselin joka toimii myös näillä nurkilla ja pakkasessa. Täytyy psyykata itteään vielä tovi kun olen aina ollu hiukan ennakkoluuloinen italialaisia tuotteita ja vekottimia kohtaan...

Huomasittehan muuten hinnan joka Saksassa pitää Aerosta pulittaa? Kyllä on tosi kiva maksaa autosta 12 keur enemmän täällä elintaso-maassa :evil:

VKe
mobileta hakemalla löytyy seuraava malli hintaan 25.005 EUR

Saab 9-3 SportCombi Linear 1.9 TTiD 180PS DPF, 6-G.


Ja hintaa oli suomessa 43250 EUR

On se hyvä keksintö tuo autovero.
Sen poistoa/alennusta odotellessa.....
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Saksan hintaa selittää varmaan myös kilpailutilanne kun Saab on hieman pienempi merkki sielläpäin.

(kun katselee että esim. allekirjoittaneen nykyisen kulkupelin ja TTID:in perushinta on Suomessa käytännössä sama ja Sakuissa eroa 10 t€ niin jompikumpi hinta on "väärin"...)

EDIT: Ai niin ja Saksassa autoissa alennukset on em. kilpailun takia muhevampia, kutosissa kokemusten mukaan normi% on kuulemma 12-15, 20% on kuulemma jo hyvä suoritus.

Lisäksi monet autotukkurit painavat hintaa. Auton voi käytännössä tilata niin että värin yms valkkaus tehdään liikkeessä, samoin auton luovutus. Rahaliikenne vaan menee jonkun tukkurin kautta. Merkkiliikkeet ovat tietysti mielellään mukana tässä kuviossa koska tulee sitä liikevaihtoa heille tätäkin kautta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TrollhattanSaab.net sivuilta:
The 9-3 Aero 1.9 TTiD – if you place an order today – you will get it at earliest week 1 2008.

The 1.9 TTiD engine will be available for the 9-5 as well, eventually. Saab is having a problem getting the engine to work with the automatic transmission. Therefore it’s delayed.
Aika yllättävää tietoa jos pitää paikkansa. Aika oudolta tuntuu, että siellä vielä tässä vaiheessa "säädetään" jos auto on ollut jo listoilla ja hinnastoissa sekä myyjäliikkeet lupailee koeajo yksilöitä marras/joulukuun aikoihin.
Siinä, että ensimmäiset tulee vasta tammikuussa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Mutta tuo toiminta ongelma automaatin kanssa ei mun mielestä ole aivan helposti uskottava juttu. Vaikka voihan se niinkin olla.

Ja lisää uutisia:
Next year the 9-3x (9-3 crossover) will have the 1.9 TTiD engine with XWD as an option. (therefore probably the usual 9-3 as well)
Tuohan kuulostais hienolta, tietty riippuen siitä että minkälainen tuo crossover sitten onkin. Mutta TTiD XWD on varmaan aika loistava paketti moneen käyttöön. Jos nyt saavat sen TTiD:n toimimaan...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti:TrollhattanSaab.net sivuilta:
The 9-3 Aero 1.9 TTiD – if you place an order today – you will get it at earliest week 1 2008.

The 1.9 TTiD engine will be available for the 9-5 as well, eventually. Saab is having a problem getting the engine to work with the automatic transmission. Therefore it’s delayed.
Aika yllättävää tietoa jos pitää paikkansa. Aika oudolta tuntuu, että siellä vielä tässä vaiheessa "säädetään" jos auto on ollut jo listoilla ja hinnastoissa sekä myyjäliikkeet lupailee koeajo yksilöitä marras/joulukuun aikoihin.
Siinä, että ensimmäiset tulee vasta tammikuussa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Mutta tuo toiminta ongelma automaatin kanssa ei mun mielestä ole aivan helposti uskottava juttu. Vaikka voihan se niinkin olla.
Eikös tuossa toimintaongelmasta puhuta 9-5:n yhteydessä? Muistelisin että ennenkin on 9-5:n automaatin liittämisessä Dieseleihin ollut ongelmia, esimerkiksi 1.9TiD:n kanssa. 9-3:ssa tuskin on ongelmia automaatin kanssa, jos sitä on jossain jo testattukin. Eihän 9-5:een ole TTiD:tä edes vielä hinnoiteltu tms.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi93 kirjoitti: Eikös tuossa toimintaongelmasta puhuta 9-5:n yhteydessä? Muistelisin että ennenkin on 9-5:n automaatin liittämisessä Dieseleihin ollut ongelmia, esimerkiksi 1.9TiD:n kanssa. 9-3:ssa tuskin on ongelmia automaatin kanssa, jos sitä on jossain jo testattukin. Eihän 9-5:een ole TTiD:tä edes vielä hinnoiteltu tms.
Olet muuten tuossa täysin oikeassa! Jotenkin ajattelin että ongelma koskee molempia malleja (siitä 9-3:n viive), mutta tosiaan kun lukee ajatuksella niin ongelma on vain 9-5:n kanssa. Se kyllä selittyykin osittain, kun eikös 9-5:ssä ole eri automaatti, vaikka kone onkin diesel (5 vaihd.). Eli laatikko taitaa olla hyvin pitkälti erilainen kuin tuo 9-3:n paketti.

Kommentteja ei ole tuosta 9-3 TTiD automaatin koeajosta kyllä missään. Mutta tuossa Auto Motor und Sport:n testin kuvissa auto on Aero TTiD ja automaatti vaihteisto. Frankfurtista saatiin myös varmuus tuohon mun edellä spekuloimaan yksityiskohtaan, eli myös dieseliin tulee ahtopainemittari - ainakin Aero TTiD yhdistelmään.
Ja siinähän pitäis jopa liikehdintää tapahtua, kun maksimipaineet on 1,8bar 8O
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD:n suorituskyky lukemissa huomasin pikku seikan, kun katselin Hirsch firman softia ja niiden arvoja diesel koneille.

Hirsch softalla 1.9TiDS automaatti:

Power 175 hp
Torque 350 Nm
0-100km/h (s) 8,8
Vmax (km/h) 225
Fuel consumption, city (l/100km) 10,6
Fuel consumption, highway (l/100km) 5,4
Fuel consumption, combined (l/100km) 7,3
CO2 (g/100km) 194

Ja nimenomaan tuohon 0-100 lukemaan kiinnitin huomiota.

Uudella TTiD:llä kun lukemat menee

Power 180 hp
Torque 370 Nm
0-100km/h (s) 8,9
Fuel consumption, combined (l/100km) 6,7
CO2 (g/100km) 184


Aika yllättävää, mikäli lukemat pitää paikkansa. Vääntö/teho käyriä kun
ihmettelee niin tulee väkisin siihen tulokseen että jompi kumpi lukemista
ei pidä paikkansa. Hiusten halkomista, näin on - mutta tulipahan vain mieleen.

Positiivisena seikkana on ,että kulutus näyttää pudonneen tuosta edellisestä jonkin verran. Liekö sitten todellista vaiko joku mittaustapa ero?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin