TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Minulla meni kampiakselin laakerointi ja ties mitä muuta kun läppä asettui sopivaan asentoon ja kiertokanki välitti maksimaalisen takapotkun kampiakselille.. Jälkiviisaana suosittelen imuläppien poistoa, etenkin jos vaihdatte pakosarjan ja terhakat uudet turbot.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jopela »

ddali kirjoitti:
Su Loka 21, 2018 12:49
Kannattaisikohan omasta TTiD:stä kurkata imusarjaan, olisiko hyvää summary minkälainen homma imusarjan irroittaminen on? Auto -08 ja 220tkm mitään vikoja ei ole joten mietin onko joskus ao osalle tehty jotain. Lähinnä pelottaa puheet "läppien" irtoamisesta.
On se urakka mutta kannattaa varmaan aloittaa tähystelemällä jollakin apuvälineellä sinne imusarjan alle jos siellä vivusto ylipäänsä on paikallaan. Imusarjan saa muuten irti pienellä väkivallalla irroittamatta EGRää mutta takaisin ei mene ;)
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Miten imuläppien poisto mahtaa vaikuttaa ominaisuuksiin TTiD:n kohdalla?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Imuläppien poiston vaikutuksista minulla ei ole mitään käsitystä, mutta tässäpä vielä pari fotoa 267K ajetusta ahtimesta. Sain purettua tuon pikkuahtimen imupuolen esille. Molemmissa akseleissa tuntuu pieni välys ja ainakin isommalta puolelta uusi ahti oli selvästi tiukempi. Molemmissa näkyy, että imusiivet ovat hanganneet pesän reunaan. On se vaan söpö ahtimen pienoismalli tuo pienempi puoli :lol:

Kuva
Kuva

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse en ainakaan poistaisi läppiä. Meidän autosta oli läpät poistettu edellisen omistajan toimesta. Ihmettelin usein kun auto meinasi sammua ja sammuikin usein liikkeelle lähdössä, ja tuntuu että kaasua piti käyttää reilusti. Mutta nyt uudella imusarjalla en ole onnistunut sammuttamaan autoa kertaakaan liikkeelle lähdössä ja alavääntöä on oikeasti enemmän. Varsinkin aivan niillä pienillä kierroksilla eron oikeasti huomaa. Jos uusi imusarja maksaa n.250€ ja egr tulpattuna se kestää seuraavat 300-400tkm niin miksi ne läpät pitäisi ottaa pois siitä vanhasta imusarjasta.. Sekä tuon imusarjan irti repiminen on kohtuu iso työ jo muutenkin niin eikö se ole sama tehdä se kunnolla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Jokin osa TTiD:stä ilmeisesti sai tänään tarpeekseen 227 tkm kohdalla. Valoista normaalisti lähtiessä (tosin kärry perässä) alkoi täristämään ja voima kateissa. Nilkuttelin muutaman sata metriä parempaan paikkaan ja hinuria odottelemaan, savua näkyi jonkun verran peräpeilissä. Olisiko sitten "vaan" turbo vaiko se ikävin eli läppä koneessa ja vaihtomottia etsiskelemään :?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos budjettiratkaisu houkuttaa ja turbo menee vaihtoon, niin minulla olisi tarjolla tuo noin 250K ajettu hyrrä hintaan 100e ja noin 90K ajettu 180e. Uuden saa neobrossilta noin 300e + rahti. Meidän ttid syö siis öljyä edelleen, joten turbosta se ei johtunut ... toinen Ahti on peräisin koneesta josta oli alakerta hajonnut.

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ok. Kuunnellaanpa tuomiota onko koko motti särki vai riittääkö puhaltimen uusinta. Tai jotain muuta :o
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Trooper_75 kirjoitti:
Ti Kesä 11, 2019 16:40
Jokin osa TTiD:stä ilmeisesti sai tänään tarpeekseen 227 tkm kohdalla. Valoista normaalisti lähtiessä (tosin kärry perässä) alkoi täristämään ja voima kateissa. Nilkuttelin muutaman sata metriä parempaan paikkaan ja hinuria odottelemaan, savua näkyi jonkun verran peräpeilissä. Olisiko sitten "vaan" turbo vaiko se ikävin eli läppä koneessa ja vaihtomottia etsiskelemään :?
Itsellä oli kansi halki TTiDssä ja oirehti tuollain.
Tämä oli 170tkm ajettu. Yksi imusarjan läppä oli irronnut kun kansi otettiin auki. Isompi turbo oli myöskin väljä ja antoi lävitse öljyä.
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Vaikuttaa lupaavalta :x
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Onko tietoa, käykö sama kone kaikkiin TTiD-Saabbeihin? Eli jos vaihtomoottoria metsästää niin voiko luovuttaja olla M6/Automaatti ja vuosimalli 08-11?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tietääkseni ttid-kone on aina käytännössä sama. A6-koneeseen tarvitaan tietysti kytkin koneen ja lootan väliin. Jotain pieniä eroja löytyy, kuten parannettu imusarja M2010->

Minulta muuten voisi löytyä myös 90K ajettu venakansi nokkineen ja venat yms. Koko varakonetta ei omasta tallista löydy :twisted:

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Koneessa mekaanista häikkää, avataan huomenna enemmän. Kannattanee tilata ainakin uusi imusarja Neolta. En löytänyt imusarjan tiivistettä, pitänee uusia samalla? Minkähän hintaista tuon kannen korjaaminen on?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos vaikkapa jakohihna katkeaa vesipumpun jymähtämisen myötä, niin usein koneesta menee venttiilit ja niiden keinujat vaihtoon. Hintaa en osaa arvata, mutta tuskin ovat ihan ilmaisia marmoritiskillä... Nuo keinujat on sinänsä hyvä sulake, ettei koko kone tuhodu samalla kertaa. Webshopista löytyy täydellinen DTH-kansi hiluineen hintaan 1494e. DTR-mäntiä (+0,1mm ylikoko) löytyisi hintaan 22,51e/kpl.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Päivän hinta uudelle DTR-kannelle on 2095e. Paketti sisältää venat ja vivut, mutta ei nokka-akseleita. Jos kansi on muuten ehjä, niin pelkät vivut maksaa erikseen 13,50e/kpl ja niitähän on 16kpl.

Eski
Vastaa Viestiin