TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 24, 2020 17:34
^tuossa muutama viesti sitten oli mainittu, että kengät on vaihdettu hiljattain
Viime lauantaina näköjään kirjoitettu viesti.

Kun pistää kaikki mainitsemani uusiksi, pitäisi pelittää ilman ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mulla on muuten Bochin laturi tuossa eikä Denso, niinku joku väitti. Ei tullut parannusta enään laturin liittimien korjauksella ja lisäkaapeloinnilla, mutta tilanne olikin ihan hyvä. Kaikki laitteet päällä lataa 13,7 ja lämpimänä ilman penkinlämmityksiä ja takalasin lämmitystä lataa sen 14,3. Käynnistyy hyvin ja lataa hyvin. Oma vika oli siis ainoastaan akussa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Joulu 02, 2020 18:50
Mulla on muuten Bochin laturi tuossa eikä Denso, niinku joku väitti. Ei tullut parannusta enään laturin liittimien korjauksella ja lisäkaapeloinnilla, mutta tilanne olikin ihan hyvä. Kaikki laitteet päällä lataa 13,7 ja lämpimänä ilman penkinlämmityksiä ja takalasin lämmitystä lataa sen 14,3. Käynnistyy hyvin ja lataa hyvin. Oma vika oli siis ainoastaan akussa.
Aiemmin sulla oli latausjännite hiukan alhainen ja pelkällä akun vaihdolla selvisi?
Meillä nyt muutaman kerran pienen eberöinnin jälkeen ei ole jaksanut käynnistyä. Latausjännite esid2 katsoen 13.9-14.1 välillä ollut vuoden päivät.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Jonenii kirjoitti:
La Joulu 05, 2020 20:49
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Joulu 02, 2020 18:50
Mulla on muuten Bochin laturi tuossa eikä Denso, niinku joku väitti. Ei tullut parannusta enään laturin liittimien korjauksella ja lisäkaapeloinnilla, mutta tilanne olikin ihan hyvä. Kaikki laitteet päällä lataa 13,7 ja lämpimänä ilman penkinlämmityksiä ja takalasin lämmitystä lataa sen 14,3. Käynnistyy hyvin ja lataa hyvin. Oma vika oli siis ainoastaan akussa.
Aiemmin sulla oli latausjännite hiukan alhainen ja pelkällä akun vaihdolla selvisi?
Meillä nyt muutaman kerran pienen eberöinnin jälkeen ei ole jaksanut käynnistyä. Latausjännite esid2 katsoen 13.9-14.1 välillä ollut vuoden päivät.
Joo oireet oli mielenkiintoiset vanhan akun kanssa. Latausjännite hyppi ja pomppi ja startin jälkeen näytti, ettei ladannut ollenkaan, mutta aina jaksoi laiskasti startata. Oireet vaikuttivat huonoilta kontakteilta, mutta akku tuon kaiken teki.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Joulu 05, 2020 21:32
Joo oireet oli mielenkiintoiset vanhan akun kanssa. Latausjännite hyppi ja pomppi ja startin jälkeen näytti, ettei ladannut ollenkaan, mutta aina jaksoi laiskasti startata. Oireet vaikuttivat huonoilta kontakteilta, mutta akku tuon kaiken teki.
Varmaksihan sitä ei tiedä, mutta luultavasti latausjännitteen kova vaihtelu johtui vanhan akun aiheuttamasta kuormituksesta laturille.

Laturissahan on sisäinen jännitteen säädin mikä pyrkii pitämään jännitteen 14 V tasolla. Lisäksi laturille tulee ohjauspiuha, jolla laturia ohjataan päälle ja pois. Dieseleissä ei ole toista ohjauspiuhaa, jolla kerrottaisiin laturin kuormitusasteesta. Tuolla ohjauspiuhalla kytketään esim laturi päälle vasta, kun auto on käynnistynyt, joten tällä vaikutetaan, ettei auton käynnistymistilanteessa laturi turhaan kuormita starttia.

Startin jälkeen vanha akku on mennyt ihan loppuun ja auton käynnistyttyä laturi on alkanut ladata. Vanha akku on vuoroin ottanut hyvin suuren kuorman (latausvirran) ja vuoroin taas keventänyt kuormaa (ei ottanut latausvirtaa juuri ollenkaan), minkä seurauksena latausjännite on päässyt pomppimaan. Vaikkakin säädin laturissa pystyy reagoimaan suhteellisien äkkiä kuormitusten muutoksiin, ei edellä kuvattu tilanne ole normali eikä muutoinkaan laturin roottorin magneettikentän voimakkuus muutu salamannopeasti. Normaaliolosuhteissa akku on energiavarasto (kuin iso konkka), joka myös toimii latausjännitteelle tasaajan tavoin.

Noin ajattelin asian menneen....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

^ Auto latauksessa yön. Startin jälkeen 13.7V ja muutaman kilometrin ajon jälkeen 14.2V.
Kaupassakäynnin jälkeen heti startin jälkeen 13.6-13.8V. Parin kilometrin jälkeen 14.1V. Taitaa olla akku lopuillaan?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv »

Meinasin tähän tulla pätemään että mulla on tapana vaihtaa akku vähintään viiden vuoden välein, eikä odottaa siihen asti että vanha alkaa oirella jollain tavoin. Vaan nytpä onkin käynyt niin, että edellinen akun vaihto puuttuu muuten täydellisestä huoltokirjanpidostani. :facepalm_man: :lol:

Täytyy mennä pe*stuntumalla siis. Luulen että sopiva määrä vuosia alkaa kyllä olla jo täynnä.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Jonenii kirjoitti:
Su Joulu 06, 2020 17:12
^ Auto latauksessa yön. Startin jälkeen 13.7V ja muutaman kilometrin ajon jälkeen 14.2V.
Kaupassakäynnin jälkeen heti startin jälkeen 13.6-13.8V. Parin kilometrin jälkeen 14.1V. Taitaa olla akku lopuillaan?
Tällä tavalla toimii uudella akulla. Että Ihan kunnossa taitaa olla.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

KapteeniMahtava kirjoitti:
Pe Kesä 05, 2020 10:31
Tonnari88 kirjoitti:
Ke Touko 27, 2020 20:07
Tonnari88 kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 19:40
Jatkoa vielä tähän lämpenemistarinaan. Piti käydä kiusaksi vielä kokeilemassa. Alkumatkan mittari roikkui taas ka lämmöt siellä 70 tuntumassa. Pienempi vaihde tupaan ja enemmän vautia, niin lämmöt kipuavat sataan, samassa lakkaa puhaltamasta lämmintä. Kutonen tupaan ja rullaten, niin lämmöt laskevat heti 80 paikkeille. Oireilee melko samalla tavalla kuten edellisessä, kun vesipumppu alkoi luistaa. Pistin varmuudeksi kuitenkin termostaatinkin tilaukseen. Eiköhän se niillä tokene. Ei tee painetta järjestelmään ja vedet ja öljyt pysyvät omilla puolillaan.
Tarina jatkuu. Vesipumppu ja termostaatti uusittu. Oire edelleen sama. Reippaassa kiihdytyksessä lämmöt nousevat normaalin yläpuolelle. Heti kun himmaa kaasun, niin sekunneissa lämmöt laskee alle 80 asteen ja siitä taas hiljalleen ylös, kun ajelee tasakaasulla. Lämpöjen nousu on välillä luokkaa 10 astetta sekunnissa, joten tuntuu kummalliselta. Heti kun lämpö menee yli 95 alkaa puhaltamaan enää haaleaa. Koitin nettiä kahlata läpi, mutta kansinahkoja en löytänyt kenenkään mainitsevan. Nopea lämpeneminen viittaisi kuitenkin siihen, että pakokaasua menee jäähärin joukkoon. Tuo Egr- jäähdytinkin vuotaa kai ennemmin yleensä ulos kuin koneen sisäisesti. Onko kenelläkään tullut vastaan tilannetta, jossa pakokaasua menisi jäähdytysjärjestelmään ja sitä kautta nostaisi lämpöjä?
Löytykö syytä?
Se egr-jäähdyttimen irrotus on hieman kinkkinen, mutta tehtävissä kotioloissa. Ennen sen irrottamista mittaisin pakokaasut jäähdytinnesteestä..
Vaihdan tähän nyt parhaillaan kansipahvia. Katsotaan oliko apua ongelmaan. Joku vois väittää, että hieman venähti...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin