TTiD
Re: TTiD
Ok, sori, luin vähän huolimattomasti tuon aiemman kirjoituksesi EGRstä.
Sellainen palaneen kumin tuoksu siitä tosiaan tulee kun DPFää polttaa, ja keskenhän se jää jos auton sammuttaa. Eli jollain 5-10 km pätkäajolla ei kyllä päästä polttoa loppuun saakka tekemään, jos nyt edes ehtii edes käynnistyä.
Useinhan DPFn tukkeutuminen korjataan vaihtamalla uusi DPF eikä varsinaista tukkeutumisen syytä hoideta kuntoon. Yleisimipiä syitä lienee ahtoputken tai imusarjan vuodot ja sitten EGR-viat, jolloin myös imusarja likaantuu normaaliakin enemmän. Nuo viat siis voivat aiheuttaa tiuhempaa DPFn polttoväliä ja sitten kjn ei tiuhempi poltto onnistu tai riitä suodattimen puhdistumiseen niin DPF menee tukkoon.
Sellainen palaneen kumin tuoksu siitä tosiaan tulee kun DPFää polttaa, ja keskenhän se jää jos auton sammuttaa. Eli jollain 5-10 km pätkäajolla ei kyllä päästä polttoa loppuun saakka tekemään, jos nyt edes ehtii edes käynnistyä.
Useinhan DPFn tukkeutuminen korjataan vaihtamalla uusi DPF eikä varsinaista tukkeutumisen syytä hoideta kuntoon. Yleisimipiä syitä lienee ahtoputken tai imusarjan vuodot ja sitten EGR-viat, jolloin myös imusarja likaantuu normaaliakin enemmän. Nuo viat siis voivat aiheuttaa tiuhempaa DPFn polttoväliä ja sitten kjn ei tiuhempi poltto onnistu tai riitä suodattimen puhdistumiseen niin DPF menee tukkoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
Kyllä toi polttoväli mullakin 15km työmatka-ajossa on 300...400km, matka-ajossa harvemmin. Jos poltto on kesken kun matka on päättymässä, heitän hieman pidemmän lenkin ettei jäisi kesken.
Samanlainen on väli ollut monta vuotta, EGR on tulpattu.
Samanlainen on väli ollut monta vuotta, EGR on tulpattu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD
Miten se EGR:n tulppaus tehtiin, kelpaisiko siihen ihan perinteinen kuparilevyllä tehty tulppaus, jossa olisi esim 10 - 15mm:n reikä keskellä (tai sitten vaikkapa 4-5kpl pienempiä reikiä kuten Alfa 159 2.4 JTD:ssä on noita toteutettu) joka ehkä riittäisi siihen ettei tule vikakoodiherjaa EGR:stä, mutta imusarjan saastuminen vähenisi huomattavasti? Ei nyt huvittaisi maksaa useita satasia EGR:n oikeaoppisesta disabloinnistakaan.SS kirjoitti:Kyllä toi polttoväli mullakin 15km työmatka-ajossa on 300...400km, matka-ajossa harvemmin. Jos poltto on kesken kun matka on päättymässä, heitän hieman pidemmän lenkin ettei jäisi kesken.
Samanlainen on väli ollut monta vuotta, EGR on tulpattu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Disablointi softasta, samalla kun päivitettiin lisää tehoja. Tulppauksen tein itse jälkikäteen ebaysta ostetulla umpilevyllä.
viewtopic.php?f=60&t=165983
viewtopic.php?f=60&t=165983
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD
Ok, täytyy miettiä minkälaiset levyn siihen EGR:ään tekisi, jokin reikä siinä pitää olla ettei tule vikakoodiherjaa. Lisätehoista ei ole autossani yhtään mitään hyötyä koska se on automaatti, mokoma keksintö pilaa käytännössä koko auton.
Oletko huomannut moottorin lämpenemisess mitään eroa nyt kun EGR ei ole käytössä, lämpeneekö hitaammin?
Oletko huomannut moottorin lämpenemisess mitään eroa nyt kun EGR ei ole käytössä, lämpeneekö hitaammin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Automaatti mullakin on, kyllä niistä tehoista iloa on ihan koko rahan edestä. Ohitustilanteessa voi laittaa manuaaliasennon päälle niin muunnin pysyy lukossa ja sopiva vaihde päällä. Paikaltaanhan tuo toki lähtee nihkeän oloisesti, mutta eipä tuolla jalkoihinkaan jää edes vakiona (180hp).
En ole huomannut eroa, eberi pitää koneen lämpimänä joka tapauksessa. Auto on myös yöt lämpimässä tallissa.
En ole huomannut eroa, eberi pitää koneen lämpimänä joka tapauksessa. Auto on myös yöt lämpimässä tallissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD
Meidän ttidissä on jcarlsonin n. 200hv virisofta ja egr-off. Tuon softan lisäksi egr:ssä on tulppavarmistus. Automaagi on meilläkin ja kyllä tuo pienikin lisäteho on ihan mukava juttu. Itse kyllä huomasin tuon selvästi hidastuneen lämpiämisen, kun lämmintä pakokaasua ei enää kierrätetä takaisin imusarjaan. Etenkin näillä viileillä keleillä, kun eberi ei vielä lähde automaattisest käyntiin kone lämpiää varsin hitaasti... Pienempi haitta se kuitenkin on kuin egr:n aiheuttama pskankierrätys
Eski
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: TTiD
Itselle tuli kesällä vähän yllättäen taas TTiD A 2009, lasissa 215 tkm. Noin vanhaan kun ei tee mieli hirveästi rahaa laittaa niin laitoin kokeeksi puolalaisen n. 9 mm reiällä varustetun levyn EGR-putkeen. Vielä ei ole vikavalo syttynyt, ottaa pois rupeaa herjaamaan. Edellisessä TTiD:ssä oli JC:n softa EGR disabloituna, joka toimi kyllä hyvin.. Liqui Molyn imusarjasuihke odottaa kaapissa kun vaan ehtisi tehdä sen operaation ja sitten toivotaan parasta ettei läpät tipu pyttyyn. Tai vaihtaa imusarjan hihnarempan yhteydessä ensi vuonna
DPF polttelee kyllä usein, 270-550 km vaihteluvälillä. Ilman tuota härpäkettä kulutus olisi varmaan 0,5 l/100 km alempi.
DPF polttelee kyllä usein, 270-550 km vaihteluvälillä. Ilman tuota härpäkettä kulutus olisi varmaan 0,5 l/100 km alempi.
Re: TTiD
Joo kyllä lämpenee 10 asteesta ulkoa lähtiessä yksiturboinenkin hitaasti. En tosin muista miten nopea se oli lämpeämään ennen egr:n poistoa. Mutta esimerkiksi tänään mökille startatessa koneen ja ulkoilman lämmöt oli 9 astetta ja sellainen 10 km, josta suurin osa 80 km/h maantietä, sai ajaa ennenkuin lämmöt nousi yli 80 asteen.
Mutta ainahan sitä voi eberillä avitella jos ei tarkene.
Mutta ainahan sitä voi eberillä avitella jos ei tarkene.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
Se EGR:n levy taitaa olla tuollainen: https://www.ebay.ie/itm/45A-EGR-Blankin ... 1340922853 Ei ole pahan hintainen vaikka valitsisi nopeamman kuljetuksen, ei kannata värkkäillä tuollaista itse.
Ei meidänkään TTiD kovin nopeasti kyllä näillä keleillä lämpene, jos ei Eberi lähde päälle. Voisihan tuollaisen levyn hankkia ja asentaa kun on imusarjakin nyt edes vähän puhtaampi. En itsekään malta investoida 10-vuotiaan auton softaamiseen niin hurjasti pätäkkää, vakiotehot riittävät ihan hyvin, ja DPF saa olla toiminnassa niin ei tarvitse haistella dieselin katkua. Se EGR OFF -softaus taitaa maksaa sen saman 400e mitä virisoftakin?
Tuo levy taitaa kuitenkin estää aika hyvin pahimpien EGR:n sotkujen pääsyn imusarjaan.
Ei meidänkään TTiD kovin nopeasti kyllä näillä keleillä lämpene, jos ei Eberi lähde päälle. Voisihan tuollaisen levyn hankkia ja asentaa kun on imusarjakin nyt edes vähän puhtaampi. En itsekään malta investoida 10-vuotiaan auton softaamiseen niin hurjasti pätäkkää, vakiotehot riittävät ihan hyvin, ja DPF saa olla toiminnassa niin ei tarvitse haistella dieselin katkua. Se EGR OFF -softaus taitaa maksaa sen saman 400e mitä virisoftakin?
Tuo levy taitaa kuitenkin estää aika hyvin pahimpien EGR:n sotkujen pääsyn imusarjaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Juu totta on ettei tuo kovin nopeasti lämpene hitaassa ajossa, oma työmatka on pääasiassa motaria. Ilman eberiä en kyllä kovin kauaa ajelisi, tämä tuli viime talvena mokoman kenkkuillessa todettua. Termari on vaihdettu vuotta aiemmin kun alkoi roikottamaan neulaa pikkupakkasilla. Myös keulan tukkimisesta on iloa, ainakin sen puskurin alapuolen.
Minua ei kyllä tuossa softauksessa harmita muu kuin se, etten tehnyt tuota aiemmin. No, pienenä miinuksena laatikko voisi joskus vaihtaa pienempää sisään herkemmin. Tuossa työmatkan alkupäässä on motarilla loiva ylämäki, jossa kevyellä kiihdytyksellä vaihde pysyy kutosella kierrosten ollessa 1500 pinnassa. Pakko joko oikaista nilkkaa jolloin loota vaihtaa vitoselle tai tehdä sama käsin. Ikäänkuin haluaisi käyttää enemmän alavääntöjä softattuna, joskus.
Minua ei kyllä tuossa softauksessa harmita muu kuin se, etten tehnyt tuota aiemmin. No, pienenä miinuksena laatikko voisi joskus vaihtaa pienempää sisään herkemmin. Tuossa työmatkan alkupäässä on motarilla loiva ylämäki, jossa kevyellä kiihdytyksellä vaihde pysyy kutosella kierrosten ollessa 1500 pinnassa. Pakko joko oikaista nilkkaa jolloin loota vaihtaa vitoselle tai tehdä sama käsin. Ikäänkuin haluaisi käyttää enemmän alavääntöjä softattuna, joskus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: TTiD
Just tuollainen paketti oli kyseessä. 300 km olen nyt ajellut asennuksen jälkeen, vielä ei ole herjannut.ng900aero kirjoitti:Se EGR:n levy taitaa olla tuollainen: https://www.ebay.ie/itm/45A-EGR-Blankin ... 1340922853 Ei ole pahan hintainen vaikka valitsisi nopeamman kuljetuksen, ei kannata värkkäillä tuollaista itse.
Re: TTiD
Omasta autosta kun tukin egr:n (otin koko haitariputken pois imusarjasta), "puhdistin" dpf:n, vaihdoin imusarjan uuteen (vanhasta oli otettu läpät pois), sekä laitatin softan turbotec:llä niin kulutus on tippunut 6,2l->5,3l/100km. kilometrejä on tullut nyt n.4000 softauksen jälkeen ja aina kun autolla lähtee ajamaan niin käy mielessä että miksi en ole tehnyt noita "huoltoja" jo aikaisemmin
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: TTiD
tulppasitko siis erikseen imusarjan reiän ja EGR venttiiliin? Jos, niin mistä sopiva tulppa imusarjaan?
Paljonkohan muuten tuolla imusarjassa törröttävällä EGR-putken päällä on vaikutusta? Turhaanhan se siellä sojottaa...
Paljonkohan muuten tuolla imusarjassa törröttävällä EGR-putken päällä on vaikutusta? Turhaanhan se siellä sojottaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2