TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos konepaketti vuonna 2016 on ollut uusi, eikä mikään varastonperältä löytynyt jätös, niin luulisihan tuon imusarjankin olleen uudempaa versiota. Osanumeroita tuolle palikalle näyttää olleen ainakin 55231588-O, 93167076, 93191642, 55231588, 55261565, mutta en nyt tähän hätään keksinyt mikä noista on uusi ja mikä vanha. Osanumeron löytäminen imusarjasta konehuoneessa voi myös olla haasteellista. Vanhakin imusarja on yleensä kestänyt kuitenkin aikansa ja ehkä EGR:n eliminointi auttaa asiaan, jolloin imuläppiin ei kerry mönjää, niin ne saattavat pysyä paremmin paikallaan...

Eski
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Tarkistin kuitin/työmääräyksen, niin tosiaan autoon on tehty moottorin vaihto 2016 ja samalla on asennettu uusi imusarja 55231588. Mm. MapTun myy imusarjaa samalla OEM koodilla.

Parempi varmaankin on vaan tulpata ja softata EGR, ja korkeintaan puhdistaa imusarja.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, voit kyllä ajaa tulpatulla EGR:llä ennen softausta niin kauan kun haluat vikavaloa mittaristossa katsella. Turhapa imusarjalle on tosiaan muuta tehdä kuin puhdistus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

jcarlson kirjoitti:Joo, voit kyllä ajaa tulpatulla EGR:llä ennen softausta niin kauan kun haluat vikavaloa mittaristossa katsella. Turhapa imusarjalle on tosiaan muuta tehdä kuin puhdistus.
Ool rait, iso kiitos vastauksista. Näillä pääsee hyvin alkuun.

Tuli muuten mieleen samainen asia DPF pöntön suhteen. Jos DPF:stä tyhjentää sisuskalut, ennen softaamista (olen käsityksessä, että täytyy softata (?)), niin pystyykö autolla ajamaan ilman lipputilaa ja/tai muita ongelmia? Vikavalot ei mua tässä yhteydessä haittaa, koska softaus tullaan tekemään ennen seuraavaa katsastusta. Helepottaisi vaan omaa elämä kovasti, jos kaikki fyysiset toimenpiteet voisi tehdä ennakkoon ja viimeistely softalla sitten myöhemmin.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaako DPF:ää tyhjentää? Omassamme se on vaihdettu uuteen vime syksynä, ja se tuntuu pelaavan hienosti, pakokaasu ei lemua kuten vaikkapa edellisessä autossamme, Alfa 156 2,4JTD:ssä, tai Fiat Ducatossani. Tuo hajuttomuus on mielestäni riittävä syy jättää DPF käyttöön. Toki Eberspächer lemuaa jonkin verran, ehkä siihenkin pitäisi asentaa DPF :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kannata tyhjentää DPF:ää jos se toimii moitteettomasti. Hajuun vaikuttaa katalysaattori joka kannattaa aina jättää paikalleen vaikka DPF:n tyhjäisikin (samassa pöntössä mutta erillinen kenno ja onnistuu poistaa vain toinen erikseen).

MY10 ja vanhemmissa jos DPF:n tyhjää mekaanisesti niin tekee vikakoodin ja turhat poltot savuttaa mutta muuten ajaminen onnistuu. MY11-12 sen sijaan menee limppuun jos pöntön tyhjää eli vaatii softauksen heti perään jotta voi ajaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsekin jättäisin ehjän DPF:n tyhjentämättä huomioiden viime vuosina nousseen huomion DPF-tyhjättyihin autoihin mm. Trafin toimesta. On melko kallis osa hankkia sitten jos alkaa napsua katsastuksessa. Jos haluaa ajella ilman DPFää, niin vaihtoehto on hankkia jostain tukkeutunut DPF, tyhjentää se, vaihtaa autoon ja jättää ehkä DPF hyllylle sen varalle, että tulee sanomista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika "hauska" juttu tuli havaittua oman TTIDin kohdalla. Nimittäin viime kesänä oltiin kolarikorjauksessa, kun joku jeppe peruutti parkkipaikalla kylkeen. Takaovi meni vaihtoon ja peruuttajan vakuutusyhtiö OP-Pohjola maksoi remontin. Sain myös korjausajan seisontapäiviltä korvauksen, joka oli muistini mukaan 5 päivältä yhteensä noin 100e, elin noin 20e/pv.

No, nyt syksyllä liukkaiden kelien yllättämä autolija tökkäsi perään ja tällä kertaa remontti meni peräänajajan vakuutusyhtiö Pohjantähden korvattavaksi. Siellä alkoi jo tarkastajan toimesta sellainen vatulointi, että maalariltakin meinasi mennä hermot. Korjaus olisi pitänyt tehdä tietyltä tarkastajan valitsemalta purkaamolta löytyvillä osilla, joista mm. takapuskuri oli valmiiksi hajalla ja kaikkia osia ei edes löytynyt... Lopulta hauska juttu oli tämä korjausajan korvaus, joka oli peräti 5,29e/pv. Kommentoin asiaa Pohjantähdelle, kun kyselivät tilinroa tuon korvauksen maksamista varten ja sain vastaukseksi, että liikennevahingon seisonta-ajan korvaus maksetaan Liikennevahinkolautakunnan normien mukaisesti. Seisonta-ajan korvauksen määrittelyyn vaikuttaa ajoneuvon ikä sekä arvo. Näiden perusteella on kyseinen päiväkorvaus muodostunut. Aiheesta lisää löytyy Liikennevahinkolautakunnan sivuilta.

Eli ilmeisesti liikennenvahinkolautakunnan mielestä meidän TTiDin arvo on laskenut aika reilusti (20->5e/pv) viime kesästä :twisted:

Lupasin muutenkin suositella tätä mahtavaa Pohjantähteä kaikille, joten ilmainen mainos on tässä :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^Eskillä on ollut huono karma kolkissaan.

Onko muilla samanlaista ongelmaa latausjännitteen heilumisen kanssa kuin omassamme, eli tehdasuudella Boschilla (ostettu Saabin viralliselta varaosamyyjältä 3 vuoden takuulla, ja laturi tuli avaamattomassa Boschin paketissa jossa oli hologrammi-sinettitarrat) jännite heiluu välillä 14,45V-14,23V, ja välillä sukeltaa hetkeksi lukemaan 13,98V? Kolmella yleismittarilla olen jännitettä jo mitannut, ja aika samaa mittaustulosta tarjoavat jokainen. Vika ei ole maadoituksissa, eikä plusjohtimissa.
Täysin identtistä lukemaa antoi Aditalta ostettu tehdaskorjattu Boschin laturi.
Ampeereita tulee ihan riittävästi, mutta ei varmaan sen latausjännitteen tarvitsisi heilua noin paljoa?
Laturin magnetointijännite tulee ECU:n liittimestä 595B, navasta 19 (muistaakseni, nyt ei ole WIS:iä käytössä. Todella ohut johto sinne laturille kyllä menee, olisikohan luokkaa 0,5mm2, jos sitäkään? Auttaisikohan vetää uusi johto ECU:lta laturin L-napaan, jos noin ohuesta johdosta on muutamia lankoja poikki niin ehkä jotain tuollaista jännitteen heilumista voisi tapahtua?
Toisaalta kolkista oli sisäloksu rikki, ja ECU näytti aika rapaiselta, siis päällepäin. liitin on ymmärtääkseni siellä alapuolella, ehkä voisi olla syytä myös ottaa sisäloksu irti ja puhdistaa ECU:n liitin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Kyllä omassakin tuo latausjännite vaeltaa hieman riippuen siitä miten täysi akku on. Jos akku on tyhjempi niin tuntuu että silloin jännite pysyy vakaampana. Ehkä välttää turhaa lataamista...tai sitten omassakin on jotain vikaa.

Toinen vaihtoehto tuli mieleen, että olisiko moottorissa jotain toimilaitteita jotka ottaisivat vain välillä suuremman määrän tehoa ja se saisi jännitteen heilumaan?
9-3 TTiD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Joskus on väitetty, että näissä olisi jonkinlainen kuormituksen mukaan säätyvä latausjännite, eli laturi putoaa pienemmälle teholle, jos/kun akku on täysi. Lieneekö sitten tuollainen jatkuva jännitteen vaihtelu ihan normaalia vai ei. Aiheuttaako tuo jotain ongelmia, eli tyhjeneekö akku miten nopeasti..?

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Joskus on väitetty, että näissä olisi jonkinlainen kuormituksen mukaan säätyvä latausjännite, eli laturi putoaa pienemmälle teholle, jos/kun akku on täysi. Lieneekö sitten tuollainen jatkuva jännitteen vaihtelu ihan normaalia vai ei. Aiheuttaako tuo jotain ongelmia, eli tyhjeneekö akku miten nopeasti..?

Eski
Dieseleissä ei ole kytketty laturin DF-napaa, vaan ainoastaan L-napa. Se latausvalokin on kytketty vähän oudosti kun ECU sammuttaa sen ja öljynpainevalon chekingin jälkeen, turhaa kikkailua moinen?
Ei se jännitteen heiluminen nyt ainakaan vielä ole aiheuttanut ongelmia, laturi lataa hienosti ja akku on täynnä jatkuvasta eberöinnistä huolimatta (tänä aamuna lepojännite oli 12,73V sisävalon palaessa), mutta ei sen jännitteen kait noin kuuluisi heilahdella. Vastaava ilmiö on ollut jossain tonnarin laturissa jossa oli liukurenkaat ja hiilet loppu, siksi luulin että tehdaskorjattu Bosch oli susi yksilö, ja turhan vuoksi hankin tuliterän Boschin laturin :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Voisiko heiluminen laturin sijaan johtua kuormituksesta? Joku kuorma kytkeytyy aika-ajoin päälle ja jännite notkahtaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:Voisiko heiluminen laturin sijaan johtua kuormituksesta? Joku kuorma kytkeytyy aika-ajoin päälle ja jännite notkahtaa.
Periaatteessa voisi johtua myös siitä. En tosin tiedä mikä laite dieselkoneisessa kolkissa kuluttaisi virtaa noin paljon ja sykäyksittäin, tietääkö joku muu? Takalasinlämmitin ei ollut päällä (ei ole meidän käytössämme koskaan, ihan turha härpäke, jäädyttää vaan luukun alareunan), kuskin penkinlämppäri oli puoliteholla, apparin penkinlämppäri oli pois päältä, radio oli pois päältä myöskin.
Jos joku TTiD:n omistava jaksaisi mittailla latausjännitteitä niin tulisi tietoa onko normaalia tuo jännitteen heiluminen, ja etenkin sen yht'äkkinen tipahtaminen alle 14V:n tasoon. Siis jännite heiluu ihan miten sattuu, ja nuo mittaustulokset (14,45 -13,98) tulevat jo noin 10s. kestävien mittausten aikana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja anv »

Sanoisin äkkiseltään että älä tee mitään. Tuo latausjännite on aivan hyvä noin keskimäärin ja akun pitäisi pysyä latingissa. Tee niin että "aja vika ulos", jos siellä nyt edes on vikaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin