TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Paspe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 10:35

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Paspe »

Tonnari88 kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 19:18
Juuri vaihdoin vauhtipyörän yhteen joka teki tuota. Ei vaikutusta.

Epäilisin itse starttia. Koitappa tärähtääkö mäkistartilla.
Hyvä idea. Täytyy kokeilla. Startti vikaa itsekkin epäilen. Koneen tuennat näyttäs olevan ehjät. Massapyörä tähän on vaihdettu.
Sellaisen piirteen myös huomannut,että tärähdyksen voimakkuus vaihtelee.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paspe kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 20:14
Tonnari88 kirjoitti:
Ke Syys 23, 2020 19:18
Juuri vaihdoin vauhtipyörän yhteen joka teki tuota. Ei vaikutusta.

Epäilisin itse starttia. Koitappa tärähtääkö mäkistartilla.
Hyvä idea. Täytyy kokeilla. Startti vikaa itsekkin epäilen. Koneen tuennat näyttäs olevan ehjät. Massapyörä tähän on vaihdettu.
Sellaisen piirteen myös huomannut,että tärähdyksen voimakkuus vaihtelee.
Tuskin on startissa vikaa, ei voi iskeä niin lujasti vauhtipyörän hampaille että koko auto heilahtaisi. Silmämääräisesti ei noita moottorintuentoja pysty arvioimaan kovinkaan tarkasti. Tsekkaa vaan mitä siellä auton alla tapahtuu startatessa.Vaikka auto nosturille ja kaveri kabiinissa starttaamaan tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

DPF-asiaa... Paljonko teillä on ollut polttoväli jos ootte esid2:lla seurailleet? Mulla vaihteli 170-220 km välillä vähän riippuen millaista ajoa on ollut. Sitten laitoin tankkiin BG 245 polttoainejärjestelmän puhdistusaineen (ainakin A-katsastus myy) ja tankkasin täyteen. Seuraava polttojen väli oli vaan 75 km eli rajusti normaalia lyhyempi. Eli jotain paskaa se aine on sieltä irroittanut. No seuraava polttoväli olikin jo 295 km ja sitä seuraava 580 km, tosin siitä yli puolet oli motariajoa. Mutta joka tapauksessa aivan selkeä vaikutus, ja myös ajotietokoneen näyttämät kulutuslukemat on tippuneet pari desiä. Viimeisin mitattu kulutus tankillisella (880km) oli 6,3l/100km. Kaasujalka ei oo kevyimmäatä päästä, mutta ei varmaan raskaimmastakaan.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Noin 300...500km riippuen paljonko on maantieajoa, pidemmillä maantiepätkillä polttoväli harvenee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yleensä n. 800 km. Joskus jopa ylikin.

Maantie ajoa suurin osa. Keskinopeus ajotietokoneessa n. 70 km/h.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitä ehdin aikanaan DPF toiminnassa ajella, niin omat kokemukset oli vähän sellaisia, ettei polttoväli niinkään riipu kilsoista, vaan enemmän poltetun dieselin määrästä. Eli maantiellä jos ajaa tankillisella lähemmäs tuhat kilsaa ja kaupungissa 500 km, niin poltot kaupungissa tuplatiheään kilsoista laskettuna.

Joka tapauksessa jos alkaa olla 200 km polttoväli, niin ei se normaalilta enää kuulosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yhdel turbol lyhin välì 800kilsaa, yleensä 1000-1200. Maantiepainotteista ajoo..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

manuLe kirjoitti:
Su Loka 04, 2020 15:52
DPF-asiaa... Paljonko teillä on ollut polttoväli jos ootte esid2:lla seurailleet? Mulla vaihteli 170-220 km välillä vähän riippuen millaista ajoa on ollut.
Menikö poltto muuten aina loppuun?
Entä mihin prosenttiin täyttöaste jäi polton jälkeen?

Omassa ainaki meni tyhjemmäksi ku poltto osui maantielle ja piti vähän korkeampia kierroksia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Meni se loppuun asti. Yleensä jää 16% polton jälkeen.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ok. 9-16% on omassa ollu..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

12...14% on hyvin yleinen loppulukema. Myös havainnut saman, että polton osuessa vaikka motaripätkälle lukema menee pienemmäksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Laitetaan nyt tähän Ttid ketjuun kysymystä latausjännite estä.

Eli startin jälkeen lataus nousee hiljalleen 12,5v->14,3v. Onko kyseessä joku jälkihehkutuksen suuri virran kulutus vai mikä?

No sitten... Välillä latausjännite hyppii Esidin mukaan 13v-14v välillä eri lukemissa todella kovaa vauhtia? Hyppii ja pomppii kuinka kerkeää eikä kierroksilla ole merkitystä.

Autolla ajettu 275tkm ja 20k sitten vaihdoin akun kengät. Laturin päähän en ole koskenut. Ei ole millään valolla herjannut latausjännitettä.

Pistetäänkö laturi suosista vaihtoon ja uus johto vielä akun ja laturin välille, vai onko tämä joku ominaisuus, kun akku ei ole aivan täynnä? Yleensä kun on ajeltu pidemmän matkaa, niin jännite pysyy 13,9-14,3
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Enpä pysty sanomaan varmaan onko ominaisuus vai mikä, mutta laturihan (Denso) näissä dieseleissä on tunnetusti heikko. Diodi pettää, joten voi tuo latauksen jännitteen pomppiminen johtua juuri tästä ensioireena. Jossain vaiheessa sitten pettää kokonaan. Kun yksi diodi pettää lopullisesti, niin latausjännite tippuu 12 V:iin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Vaihdoin uuden akun tänään, koska en tiedä kuinka vanha akku autossa on. Ainakin käytös muuttui huomattavasti. Lataus jännite nousee startin jälkeen nopeasti lähelle 14volttia ja käynnistäessä jännite pysyy yli 10voltin myös. Pitää seurailla. Ekan kerran huomasin tämän keväällä ja kesäksi homma unohtui kokonaan. 20tkm kesän aikana on tämmöisenä ajellut, mutta nyt, kun on eberöity, niin kiinnitin huomiota laiskaan starttaukseen.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa tutkia ne laturin ja startin pään liitoksetkin, mulla myös laturin pään kenkä hävitti latausjännitettä. 14V tienoolla yleensä on latausjännite eSID2 katsottuna, kylmäkäynnistyksessä "crank voltage" saattaa käydä alle 10V mutta tallista lähtiessä ei käy noin alhaalla. Startatessa tosiaan kyllä huomaa jos akku ei ole ihan iskussaan, alkaa heti starttaamaan nihkeämmin ja vanhalla akulla kävi joskus niin ettei enää jaksanut 30min eberöinnin jälkeen käynnistyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin