TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kummallista.... 8O
Teboil Diamond Plus öljyn saatavuus on näyttää tällä hetkellä olevan "nollassa". Esimerkiksi Tokmannin sivujen mukaan ei ole edes enää heidän valikoimassa :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petrisa kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 23:44
Kummallista.... 8O
Teboil Diamond Plus öljyn saatavuus on näyttää tällä hetkellä olevan "nollassa". Esimerkiksi Tokmannin sivujen mukaan ei ole edes enää heidän valikoimassa :(
Ja kuitenkin....
Tokmannilla Teboilia olikin hyllyssä :D

Ihme homma, sitä ei löydy nettisivujen kautta. Kaikkia muita öljyjä kyllä. Ettei vain olisi jäämässä pois valikoimasta ja nyt hyllyssä oli loppuerät.
Ostin sitten tätä Teboilia vaikka olin jo valmistautunut ostamaan Mobilin ESP:tä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Puuilon saldokin näyttää melkolailla nollaa joka myymälässä :(

Melko kumma jos tuokin nyt poistuisi, näyttäisi olevan ainoa 0W40 öljy TB:n valikoimassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä olen tilannut tätä https://www.motormarket.fi/mobil-1-esp- ... 7-103.html . Tosin toimittavat samaan hintaa 5L:n kannun, mutta enköhän sen kestä :lol: . Viimeksi tilasin viime keskiviikko-aamuna ja torstai-iltapäivästä oli haettavissa lähimarketin tiskiltä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 12:26
Minä olen tilannut tätä https://www.motormarket.fi/mobil-1-esp- ... 7-103.html . Tosin toimittavat samaan hintaa 5L:n kannun, mutta enköhän sen kestä :lol: . Viimeksi tilasin viime keskiviikko-aamuna ja torstai-iltapäivästä oli haettavissa lähimarketin tiskiltä.
Kallista on öljy, ja kaiken lisäksi onhan se nyt ihme, jos moottoriöljyä pitää tilata verkkokaupasta :o . Kyllä se on sellainen tuote, joka on löydyttävä liikkeiden hyllystä.

Mikäli tämä Teboil poistuu, niin minä ainakin ostan sitten sitä "hyllystä" löytyvää Mobilin ESP:tä (5W-30). Se saa kelvata. Tärkeintä mielestäni on tuo hyvä soveltuvuus DPF:lle. Tuo viskositeetti on sitten tuo mikä on ja, jos sen vuoksi kone tai turbo leipoo, niin sitten se tapahtukoon, mitä vahvasti epäilen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Huono juttu jos tuo Teboilin rasvakin poistuu markkinoilta, koska se taitaa nykyään olla ainoa öljy joka sopii ttidin. Ainakin Teboilin öljysuositus tarjoaa tuota, mutta mobilin vastaava arpalaatikko sanoo, että mitään suositusten mukaista litkua ei löydy... Just tänään laitettiin meidän ttidin uudet Teboilin rasvat jakopääremontin yhteydessä.

Näistä öljystähän on vatuloitu ihan erikseen tuolla -> viewtopic.php?f=48&t=170419

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 14:09
Mikäli tämä Teboil poistuu, niin minä ainakin ostan sitten sitä "hyllystä" löytyvää Mobilin ESP:tä (5W-30). Se saa kelvata. Tärkeintä mielestäni on tuo hyvä soveltuvuus DPF:lle. Tuo viskositeetti on sitten tuo mikä on ja, jos sen vuoksi kone tai turbo leipoo, niin sitten se tapahtukoon, mitä vahvasti epäilen.
Jokainen tehköön tavallaan, mutta itse painottaisin enemmän sitä oikeaa viskositeettia. Tämä siksi, että asiasta erikseen mainitaan Saabin huolto-ohjeissa, kun taas öljyn DPF-luokituksesta ei taideta puhua mitään. Ja toisaalta DPF-autoilla on ajeltu vuositolkulla mitä minkälaisemmilla öljyillä ilman että niissä nyt olisi ilmennyt mitaan fataaleja ongelmia, yleensä tukkeutumiset johtuu haljenneista ahtoletkuista tai muista ongelmista virtauksen yläjuoksulla. Ja vaikka DPF menisikin umpeen, niin sen vaihto-operaatio tai totaalipoisto on pienemmän vaivan ja valuutan tie kuin ahtimen vaihto.

Toki en ole kuullut kovin monesta porsineesta TTiD:n ahtimestakaan, ja varmasti on väärää viskositeettia tungettu useampaankin autoon. Mutta itse pohdin asiaa näin päin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Eikös se 0W suositus nimenomaan tule tuosta pienemmästä turbosta joka on melko ylhäällä? Tosin jos kylmäkäynnistyksiä lämmittämättömällä koneella ei ole, asia ei liene niin kriittinen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Esittäisin väitteen, että katsoo saman Acea luokituksen, mikä siinä Teboilin öljyssä on ja 0-40 viskositeetti, niin pitäisi olla riittävä. Muistutan vielä että Dexos 2 korvaa aikaisemmat GM LL A ja B luokitukset.

Totta kuitenkin, että Teboilin öljy taisi olla ainoa, joka spekseiltään menee suoraan Ttid koneeseen. Merkkihuollot kuitenkin käyttää Mobil esp ja fs 0-40 viskositeetti öljyjä, joten viskositeetti taitaa olla tässä se tärkeämpi?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mobil ESP 5W-30 täyttää Dexos 2 ja DPF "vähäpäästöisen" ACEA 3 luokitukset, että tiedäpä sitten. Ilman muuta tuo TB Diamond Plus on sitä mitä haluaisin käyttää, mutta katsotaan nyt miten sen kanssa käy.

Sain nyt vaihdettua ne TB:t ja seuraavan kerran 15 tkm päästä on seuraava kerta. Siihen mennessä on aikaa seurata miten asia kehittyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei liity nyt suoraan tähän, mutta sivuaa vähän viimeisiä viestejä.

Olen käyttänyt ex turbo Saabeissa aina Mobilin rally formulaa, 5W-50, ja mitään ongelmlia ei ollut. Molemmilla oi ajettu 300 tkm kun menivät vaihtoon. Toinen oli 9000 ja toinen ng93.

Joten tuo 5W luokitus ei ainakaan saanut turboja hajalle. En usko että tässä TTiD:ssä on sen kummempia vaaroja turbon suhteen tämän luokan öljyn kansa. Ja käytin lohkolämmitintä ex Saabeissa ja nykyisessä öljypohjan lämitintä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itsekin olen käyttänyt bensaturboissa tuota joidenkin mielestä täysin paskaa rallivormulaa ja koneet eivät ole hajonneet ainakaan omiin käsiin :twisted: Tosin aika pitkään mentiin suositusten mukaisella Mobilin 0W-40 NewLifellä, kunnes se muuttui ttidiin "sopimattomaksi". Itse olen päätellyt tämän mobilin uudempien esp-rasvojen sopimattomuuden johtuvan siitä, että niistä puuttuu GM-LL -luokitukset. Käsittääkseni nämä LL:t liittyvät longlifeen, joten jos vaihtaa öljyt 10-15K välein ja tarkistaa välillä, että öljyä on koneessa, niin tuskin tuossa suurta vahinkoa tapahtuu... Myöskään DPF ei tunnu näissä kovin herkästi tukkeutuvan, vaikka monilla ttideillä on ajettu ns. sopimattomilla öljyillä ekasta öljyvaihdosta lähtien :twisted:

Meidän 290K ajettuun ttidiin tehtiin eilen kolmas jakopääremontti ja taas orkkis-vesipumppu kesti hienosti 100K. Ekassa jakopäärempassa irroitettu vesipumppu pyöri jo aika nihkeästi ja oli jo alkanut hieman vuotaa. Sekin remppa tehtiin noin 100K ajettuna... Nyt pumppu tuntui aivan samalta kuin uusi, kun sitä käsin pyöritteli, eikä ollut vuotanut. Samalla vaihdettiin myös löpösuodatin, jonka olen joka talvi vaihtanut näin alkuvaiheessa, kun tankki on täynnä talvilaatua...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ti Joulu 03, 2019 08:53
Meidän 290K ajettuun ttidiin tehtiin eilen kolmas jakopääremontti ja taas orkkis-vesipumppu kesti hienosti 100K. Ekassa jakopäärempassa irroitettu vesipumppu pyöri jo aika nihkeästi ja oli jo alkanut hieman vuotaa. Sekin remppa tehtiin noin 100K ajettuna... Nyt pumppu tuntui aivan samalta kuin uusi, kun sitä käsin pyöritteli, eikä ollut vuotanut. Samalla vaihdettiin myös löpösuodatin, jonka olen joka talvi vaihtanut näin alkuvaiheessa, kun tankki on täynnä talvilaatua...

Eski
Meillä ei NG9-3 ole TTiD, vaan TiD. Jakopääremppa tehtiin Autohuolto T. Holmbergilla pari viikkoa sitten, autolla ajettu silloin 248 000 km.
Pelotti, että onko autoon lainkaan vaihdettu jakopään hihnaa, vesipumppua ja kiristimiä, kun kilsoja oli kuitenkin noin paljon alla.

Holmberg sanoi rempan jälkeen, että jakopään hihnaa on vaihdettu, mutta vesipumppu vuosi aika pahasti, eli sitä tuskin on vaihdettu koskaan :roll:
Oli jotenkin sellainen fiilis, että pitäisi tuo vaihto tehdä, kun edellinen omistaja ei ainakaan ollut vaihtanut jakopään hihnaa.

Mitä tästä opimme? Auton huoltohistoria on erittäin tärkeä. Nyt sitä ei tämän auton suhteen ollut.
Mutta ei sen puoleen: mieluummin ostan käytetyn auton virolaiselta autojobbarilta kuin siltä suomalaiselta K:lla alkavalta firmalta :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Täällä vaihtuu huomenna uusi imusarja 250tkm ajettuun Ttid my. 08. Ei oireita, ennakoiva huolto. Eilen tuli yllärinä katkennut pakoputki moottorin alta joustopätkästä suoraa siitä kiinnikkeen vierestä. Väliäikainen sisäputki ja ympärihitsaus, mutta uusi putki heti maptunilta tilaukseen. Tuohon etuputken kiinnitykseen pitää suunnitella, joku joustava kiinnike, koska putki oli väsynyt kiinnikkeen vierestä ja lopulta murtunut moottorin vääntövoimasta. Putki oli siis aivan irti poikki.

Kirjoittelin johonkin aikaisemmin siitä, kun dpf jää polton jälkeen heti 16-20soot arvoon, mutta se johtui useamman millin katkoksesta putken välillä, kun naftat oli pitkin auton pohjaa. No mukavasti siinä ilta ja vähän yötä vierähti, että pääsi aamulla töihin. Vaimolle taas jo manailin, että haluan uuden auton, jossa on uuden auton takuu jne...

Hauska lukea tätä Ttid ketjua, kun aluksi keskustelu alkaa uusista autoista, mutta kirjoittelun edetessä kääntyy pikkuhiljaa näihin loppuun ajettujen "ikävikoihin". No kestihän tuo minunkin putki tosiaan n. 250tkm melkein 12 vuotta. Että jos sillä uudella etuputkella menis puoletkin tuosta, niin olis aivan jees!

Otan vanhan imusarjan analyysiin vaihdon jälkeen, niin katotaan miltä se näyttää. Jos joku haluaan putsata ja tulpata vanhan mallin imusarjan, niin ota yhteyttä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Joulu 04, 2019 23:14
Eilen tuli yllärinä katkennut pakoputki moottorin alta joustopätkästä suoraa siitä kiinnikkeen vierestä. Väliäikainen sisäputki ja ympärihitsaus, mutta uusi putki heti maptunilta tilaukseen. Tuohon etuputken kiinnitykseen pitää suunnitella, joku joustava kiinnike, koska putki oli väsynyt kiinnikkeen vierestä ja lopulta murtunut moottorin vääntövoimasta. Putki oli siis aivan irti poikki.
Pakoputken ikään näyttäisi vaikuttavan melko paljon se, missä auto on ollut suurimman osan "elämästään".

Tuo meidän cabbe on tuotu Ranskasta Viroon, josta toin sen itse Suomeen.

Ranskassa ei ilmeisestikään suolata teitä, sillä auton pohja oli todella hyvässä kunnossa ja pakoputkikin suht hyvässä kunnossa, vaikka olikin tummentunut.

Suomessa tuo talvinen "suolavesi" mädännyttää autot :evil: Eräs Saabisti tuli reilu vuosi sitten katsomaan minulla myynnissä ollutta VM. 1997 NG900:sta, koska hänen oma VM. 2002 OG9-3 oli pohjasta aivan mätä. Edellinen omistaja kun oli pitänyt sitä lämpimässä autotallissa, jossa suolavesi sai muhia rauhassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin