TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saabillua
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Ei lähde Spa toimimaan, asiaa vatvottu kymmenisen sivua sitten. Nyt vaihdettu ohjainyksikkö ja takapään johtosarja. Antureille tuleva jännite on liian pieni, seuraavaksi vikaa pitäisi käydä etsimään ohjainlaitteelta "eteenpäin". Tuleeko ajatuksia mieleen. Techillä vikakoodi joka oli selkokielellä tyyliin: jännite liian pieni.
Saman suuntaista koodia boschin testerillä, anturille eikä ilmeisesti ohjainlaitteellekaan tule tarpeeksi "virtaa" josta seuraa pimpelipompelit.
9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

NGpower
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Terve, tässä kohtuu tuoreena TTid omistajana muutama homma askarruttaa.
Autosta kuuluu pieni vihellys osakaasulla ja muuttuu täyskaasulla vähän kovemmaksi, mutta ei kuitenkaan sellainen perus ahtimen siivet rikki tyyppinen ujellus.
Kuuluuko muilla tuollaista minkäänlaista?
Ahtoletkut on ehjät, imusarjan tienoilla hieman märkää näkyvissä (uusi imusarja hyllyssä mut ei oo vielä kerinnyt vaihtaa) mietin että kuuluisko se vislaus jos ne pyörreläppien akselit valskaa.

Tänään laitoin Esid2 ja max paineet 2.09bar tehot tosin jää 169hp ku kaverin vastaavassa 182hp, en tiedä miten tarkka tuo tieto on ja tänään oli aika lämmin päiväkin, imulämmöt pyöri siinä 52asteen tuntumassa perusajossa.

Sitten vielä yksi asia, toi dpf status 2 näytti so=184 r=0 ja mr=21624, ilmeisesti dpf poistettu kokonaan, kun noin pitkä väli ollu viime poltosta?
Diffp nousi vaan 5kpa kolmosvaihteella loppuun asti kierrättämällä.

Tälläistä, saa antaa vinkkejä jos joku näyttää olevan pahasti metässä, lähinnä nuo paineet tuntuu äkkiseltään aika kovilta ja ehkä aavistuksen vaisulta tuntuu toi auto muutenkin verrattuna muihin mitä kävin koeajamassa talvella :?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Morjensta. Mistä kannattaa aloittaa vian etsimine , kun ttid aero ei ahda, kun 1.53bar. Muuten auto toimii normaalisti, mutta paineet ei nouse tuota korkeammalle. Autolla on ajettu vähän yli 200tkm. Egr:n oon putsannu, vaikka ei se mitenkään kovin likainen edes ollut..
Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09
Ex. 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Ahtoletkuista, etenkin siitä ylimmästä akun vieressä. Jos letku on ehjä, niin ahtopainetta ohjaavat magneettiventtiilit lukkopellissä seuraavaksi tarkistuslistalle. Ainakin mulla se parhaiten näkyvissä oleva venttiili jää pörisemään joksikin aikaa sammutuksen jälkeen.

Edit: Tietty myös kaikki alipaineletkut kannattaa tsekata.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5719
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Noista eSidin teholukemista ei voi olla ihan varma. Jos autosta on poistettu DPF, niin todnäk siinä voi olla myös virisofta. Minulla EGR-off -virisoftalla olen saanut eSidiin noin 200hv teholukemat, mutta siihen ei kannata luottaa tuon virisoftan kanssa. Tosin virisoftan tavoitekin oli noin 200hv, mutta vaatii kuitenkin ns. tappiin vinguttamista, että pääsee edes lähelle 200hv lukemiin... Vihellyksestä en osaa sanoa arvata mitään, jotain ääntähän näistä yleensä lähtee maksimivedolla.

Eski

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Vihellys voisi kuulua esimerkiksi sopivasta halkeamasta ahtoletkussa, tosin paineiden puolesta ei kovin isoa vuotoa voi olla. Ainakin JC:n virisoftalla ahdot nousee 2,12 bar paikkeille. Teholukema ei jää mullakin alle 200hp vaikka vähän yli pitäisi olla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10097
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistutuksena keväämmältä tästä samasta ketjusta:
jcarlson kirjoitti:Niin tässä on hyvä muistaa että eSID teho ja vääntölaskelmat eivät virisoftalla ole vertailukelpoisia vakion kanssa. Virisofta tuottaa siis enemmän vääntöä ja tehoa kuin mitä eSID laskelmat näyttää. Merkittävin suhteellinen ero kuitenkin syntyy tosiaan 3000rpm jälkeen, sitä ennen vauhtipyörän kesto rajoittaa väännönlisäyksen vakioon nähden n. 440Nm eli +10% tasolle (180/400 version tapauksessa).
jcarlson kirjoitti:eSID käyttää väylästä tulevaa vääntömomenttia ja se ei ole täydellä väännöllä enää täysin oikein kalibroitu virisoftalla. Voisi sen tehdä niinkin että on mahdollisimman lähellä oikeaa mutta mm. Trionicin kanssa luistonesto toimii paremmin kun näin ei ole, koska luistonestoa ei ole puolestaan kalibroitu toimimaan vakiota korkeammalla laskennallisella väännöllä.

Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Tarvisin apua öljyvuodon kans. Huomasin, että EGR plugi on öljynen. Paikallistin vuodon U-letkuun (huohotinletku?), jonka alaosa on märkä öljystä kun sitä sormella pyyhkäsee. U-letkun toinen pää kiinnitetää juomatölkin näköseen mötikkään klemmarilla ja toinen pää metalliseen putkeen, mikä kulkee moottorin takaosan päällä.

Yritin googletella asiaa mutta en löytäny vastaavaa mistään. Jos joku osais sanoa mikä letku on kyseessä ja vielä OEM numeron nii sais uuden letkun ostettua tilalle.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4966
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tturku »

Löytyiskö tuolta: http://ys3.se/catalogue/node/2008/3308/
jos ei oo kyseisellä kuva sivulla niin sieltä vaan etsimään oikeaa kuvasarjaa (toi on siis nettiversio EPC:stä) ja samalla löydät OEM varaosanumeron.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Kiitos tosta sivusta!!! Pitää alakaa kahlaamaan läpi että löytyy oikea letku. :D
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03

NGpower
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Noniin, tuli tuo imusarja vaihdettua ja oli melkolailla viime hetkiä tuolle hommalle.
1 ja 4 kanavien läpät oli jo puoliks hävinnyt ja ne mitä niistä oli jäljellä, heiluivat siinä akselin ympärillä pelottavasti 8O
Oikeastaan jokaisen läppäakselin läpiviennistä oli puskenut huohotusöljyä pitkin lohkon kylkeä, no vislailu ainakin loppui siihen paikkaan osakaasulla, eli luultavasti osui oma veikkaus melko lähelle oikeaa noiden läppien akselien suhteen. Autolla siis ajettu 259tkm ja oletettavasti alkuperäinen imusarja.

Egr:än putken lähtöön tein alumiinipellistä tulpan, johon porasin 8mm reiän, vikavalo syttyi kun 10min pyöri tyhjäkäyntiä.
Täytyy käydä heinäkuussa pyörähtää Kangasalalla softapajalla 8)

Vaikeusasteeltaan tuo imusarjan vaihto oli omasta mielestä suhteellisen helppo, vähän hölmösti tuossa koneessa on kyllä toteutettu noiden osien järjestely, kun esim millistä on kiinni että imusarja mahtuisi tulemaan pois sen egr:än lohkon ohi, mutta aikansa sitä nujutessa oli pakko nöyrtyä ja löysätä se koko egr moduuli kannen kyljestä.
Korkeapainepumpun hammasrattaan lukitsin niillä 6mm pulteilla ja ite pumppu lähti kyllä helposti pienellä kopautuksella irti ja mahtuu letkujensa kanssa kääntymään pois edestä jakopään puolelle, se jäykkä jakotukille menevä putki toki piti irroittaa.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Imusarjan vaihto menossa myös täällä. Sain just vanhan imusarjan irti ja yhdessäkään kanavassa ei ole enään läppiä 8O Läppien tapit oli jäätävän paksussa karstassa eli vaikuttaa siltä että jossain "huollossa" läpät on jo irroitettu ennen kuin ne menee koneeseen. Tai sitten ne on jo mennyt koneen läpi :roll: Egr:n ajattelin tulpata samalla myös niin että otan koko imusarjaan menevän putken pois ja sorvaan ja jyrsin köykämiinistä sopivat laipat putken tilalle. Koska turhaan kait sinne imusarjaan työntää mitään isoa klunssia sotkemaan virtauksia? Mutta kaiken kaikkiaan tuon imusarjan irroitus on kyllä sitten perseestä..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nyt on imusarja vaihdettu, egr:n putki jätetty talliin imusarjasta, ja dpf "puhdistettu" rälläkällä ja taltalla. Auto on huomattavasti helpompi/parempi ajaa pienillä kierroksilla, sekä liikkeellelähtö on jouheampaa. Kone on paljon kierrosherkempi, vääntävämpi sekä ei savuta juuri yhtään vaikka antaa kierroksia. Itse ainakin suosittelen jättämään noi pyörreläpät imusarjaan paikalleen, eli siis kannattaa ostaa suosiolla uusi imusarja eikä repiä niitä läppiä vanhasta pois.. Ainut ongelma on että auto luulee edelleen dpf:n olevan täynnä ja menee limp home tilaan. Poistuisiko tuo dpf herja jos testerillä kertoisi ecu:lle että autoon on asennettu uusi dpf? Nyt auto yrittää tehdä polttoa heti kun normaali käyntilämpötila saavutetaan mutta ei sillä ole mitään vaikutusta. Autolla pitäisi päästä kohta kesälomareissulle ja en tiedä milloin saan MPPS kaapelin että voisin alkaa suunnittelemaan softan vaihtoa :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9164
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei teillä TTiD:n imusarjoja purkaneilla sattuisi olemaan kuvia hommasta? Ei se varmaan mikään tekemätön paikka ole mutta kuvista saisi hyvän käsityksen siitä miltä noi roippeet näyttävät purettuina. Meidän vm. 2008 TTiD:llä on nyt ajettu jo 221tkm, enkä usko että sen EGR:ään tai imusarjan pyörreläppiin on kajottu aiemmin. Onko syytä kiinnittää huomiota noihin, kun ei mitään ongelmia (vielä) ole esiintynyt, onko jollakulla esim 500tkm ajettu TTiD jossa noi toimivat täydellisesti? Mitä materialia ne pyörreläpät ovat jos ne noin helposti kuluvat väljiksi, jotain kiina-alumiiniako? Eikö dieselissä ole yleensä aika vahvat venttiilit ja paksut venttiilinvarret, ja paksulakiset männät, luulisi ettei muutama pieni pyörreläpänpalanen saa niitä rikki? :D
Pitäisi vaihtaa jakopää autoomme, nykyisellä on ajettu jo 105tkm. Jakohihnaksi laitan Gatesin valmistaman, ja samassa stissä tulenee myös ojurirulla ja kiristimen rulla. Oletteko samalla vaihtaneet myös itse kiristimen, siis toisen hihnanvaihdon kohdalla? Vesipumppu pitäisi tietenkin vaihtaa samalla, mikä on laadukas, tai siis vähiten huono vaihtoehto?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Foorumia lueskellessa on ainakin yksi tapaus tullut vastaan, jossa läppä tai sen osa on rikkonut ahtimen. Yleinen konsensus tuntuu olevan, että 200tkm paikkeilla noille kannattaisi jotain tehdä kaiken varalta. Uudemman mallinen imusarja tuli 2011 ja siinä rakenne on vahvempi.

Imusarja oheishilppeineen taitaa olla pääosin muovia.

Vesimpumpuksi alkuperäinen osa on varmin valinta, merkkiliikkeessähän koko jakopääremppa osineen maksaa 499€.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Vastaa Viestiin