TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 » To Loka 18, 2018 11:02

Hyvin pärjää ilman erikoistyökaluja. Kyllä sen sivutuen joutuu irrottamaan. Suhteellisen simppeli jakopää on. Merkit kohalleen ja hihnaa vaihtamaan. Menee ilman ohjeitakin, jos ymmärtää tollaisen moottorin perusperiaatteet.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | 900 T8 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » To Loka 18, 2018 11:35

^ Joo on purettu jo, helpompi tuo on vaihtaa kuin Alfa 5-mukisen JTD:n hihna. Tilaa on yllin kyllin. Sivutuki piti napata irti, apurungon ja öljypohjan ulkoreunan välissä on lauta + puukiilat tukena. Kasausta vaille valmis.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Pe Loka 19, 2018 06:27

Se jakohihnan kiristimen säätö on aika viitteellinen, tai sitä ei pääse näkemään suoraan sivusta että onko se nuoliviisari täsmälleen kiristimen aisojen puolivälissä, nyt saattaa olla millin -pari liian kireällä, tuskin sillä on merkitystä? Alfassa oli samantapainen kiristin, mutta siihen oli näkymä suoraan sivusta niin oli helpompi säätää. Dieselpumpun ajoitus oli vanhalla hihnalla noin 90 astetta pielessä, sillä ei kait ole merkitystä koska asentoanturista saa kait tiedon oikeasta ajoituksesta, mutta olikohan se niin että asentoanturin hajotessa se ei sitten osaa toimia ns. perusajoituksella?

Alfan JTD:n jakohihnan kireys piti tarkastaa 20 -30 tkm:n kohdalla, silloin oli kait venynyt sen verran että olisi syytä tarkistaa kiristin, oletteko tsekanneet kireyden myös näissä saman konsernin moottoreissa?
Remppa meni muuten ihan ok, mutta edellinen jakopäänvaihtaja oli laittanut ruuvilukitetta lähes jokaiseen pulttiin, vaikea käsittää miksi. Vesipumpun yhden pultin mukana tuli pätkä kierrettä mukana, onneksi piti kun laitoin pidemmän pultin tilalle. Ei sitä kierrelukitetta oikeasti kannata käyttää kuin sellaisissa paikoissa joissa se on täysin välttämätöntä, enemmän siitä on harmia kuin hyötyä :evil:
Vesipumpulla oli peltinen, tiivistyskohdastaan kasaanpainuva tiiviste, ja tasopinnat olivat virheettömät, ei siihen mitään tasotiivisteliimaa tarvinnut laittaa.
Jakohina, kiristin ja ohjainrulla olivat yllättävän hyvässä kunnossa 105tkm:n jälkeen, olisi varmaankin kestänyt vielä toisen mokoman, tai ehkä pelkkä hihnanvaihto olisi riittänyt, mutta samallahan ne kaikki sinne vaihtoi. Moniurahihnan kiristimen rullan laakeri oli loppu, en jaksanut tilata uutta rullaa tilalle niin ostin Motonetista uuden kiristimen, kerrankin myivät sieltä laadukkaan varaosan, eli Gatesin kiristin on paikallaan. Molemmat rullat ja hihna olivat hyvässä kunnossa.
Moottoriöljyt ja -suodatin tuli vaihdettua nyt etuajassa kun pääsi hienosti käsiksi suodattimen koteloon moottorin ylätuen ja moniurahihnan ollessa pois paikaltaan :)
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Pe Loka 19, 2018 08:49

Ainakaan liikkeessä teetetyn jakopäärempan jäljiltä ei ole tullut kireyttä tarkisteltua eikä kukaan ole moiseen ohjeistanutkaan.

Millainen homma moniurahihnan vaihto tuohon on erikseen tehtynä? WIS:n mukaan vaikuttaa simppeliltä, mutta riittääkö sisälokasuojan reunan irrotus hihnan ja rullien vaihtoon? Ainakin ylhäältä katsottuna väli on ahtaan oloinen.

Edit: Mitä kaikkia rullia sinne kannattaa samalla vaihtaa? Motonetin kataloogissa kiristin kokonaisuutena sekä ohjainrulla. Kumpi hihna sinne meni, 1400 vai 1413mm?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Pe Loka 19, 2018 09:16

^Hihnan saa vaihdettua purkamatta mitään, ohjainrullat tai kiristimen jos meinaa vaihtaa niin sitten ainakin sisälokasuoja irti. Turha niitä rullia tai kiristintä on vaihta ajossei niissä ole vikaa, kuulee kyllä äänestä rullia pyöritettäessä. Rupeavat pitämään kahisevaa ääntä moototrin käydesä silloin kun ovat vaihtokunnossa.
Itse en vaihtanut kuin kiristimen (josa siis rulla), kaksi ohjainrullaa olivat hyvässä kunnossa, silti kiristimen viereisen ohjainrullan otin irti, avasin laakerin pölysuojan ja laitoin siihen hiukan lisää rasvaa (ei ääntänyt lainkaan). Eturulla on kuittien mukaan vaihdettu pari vuotta sitten ja siltä se vaikuttikin, hihna oli vaihdettu silloin myöskin. Eli itselläni ei ole tietoa hihnan pituudesta.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Pe Loka 19, 2018 10:54

Paljonko autolla on ajettu?

Mulla vasta 124tkm takana joten tuskin kovin heikossa kunnossa vielä ovat. Tarvinnee vaihtaa nyt alkuun pelkkä hihna ja pyöritellä samalla rullia.

Hihnan pituus selvisi EPC:tä penkomalla. Ei noissa ole kuin yksi hihna osanumerolla 93190810, tuolla löytyy 1395 ja 1400 pitkiä tarvikkeita. Tuo pidempi on TiD -koneelle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Loka 20, 2018 09:16

Meidän TTiD:llä on ajettu 223tkm, kiristin kesti siis sen verran, hihna on vaihdettu ainakin kerran ja se eturulla, ehkä jossain 180 - 190tkm:n kohdalla.
Spareto kauppaa koko sarjaa järkihintaan: https://spareto.fi/tuotteet/k026pk1395- ... hihnasarja
Maksoin Motonetille pelkästä kiristäjästä 49,90e, se olisi maksanut Sparetolla 25e. Tuota jos on tilaamassa niin kannattaa varmaan googlettaa tuon setin sisältä jotta tulee varmasti oikea hihna jne.
En suosittele Contitechin hihnaa, Alfaan ostin sellaisen, ja se alkoi narsuttamaan parin päivän ikäisenä, ääni poistui kun ostin tilalle Gatesin hihnan.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » La Loka 20, 2018 14:16

Samanlaista settiä katselin Autodocilta, hintaluokka sama. No, tarttee nyt ostaa pelkkä Gatesin hihna jostain. Edelliseen 9-3:een tuli muistaakseni laitettua Contitech ja sekin piti ärsyttävää kitinää ajoittain.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Loka 20, 2018 23:32

SS kirjoitti:Samanlaista settiä katselin Autodocilta, hintaluokka sama. No, tarttee nyt ostaa pelkkä Gatesin hihna jostain. Edelliseen 9-3:een tuli muistaakseni laitettua Contitech ja sekin piti ärsyttävää kitinää ajoittain.
Muistaakseni tilasin Alfaani Gatesin moniurahihnan Herttoniemen Fixukselta. Alfassani se Contitechin hihna piti sellaista ärsyttävää tsirp-tsirp-tsirp -ääntä, vaikka kaikki rullat ja kiristinkin olivat uusia, vika oli siis hihnassa koska ääni loppui uudella Gatesin hihnalla.
Tosin Alfassa oli kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnissa repeytymistä, mutta repeymät eivät muuttuneet pahastikaan sen 90tkm:n aikana, jonka verran autolla ajoimme, enkä usko että repeymät olivat niin pahoja että olisivat sitä ääntä Contitechin hihnaa käytettäessä, aiheuttaneet.
TTiD kolkin kampiakselin hihnapyörässäkin on nyt jo pieniä halkeamia vulkanoinnissa, mutta eivät ne vielä mitään haittaa. Uusi hihnapyörä maksaa kuitenkin ainoastaan about 70 - 80e, joten oikeastaan aika samantekevää vaikka vulkanointi alkasi oikeasti hajoamaankin.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1810
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv » Su Loka 21, 2018 08:54

En muista laitoinko tätä kuvaa koskaan foorumille vai vaan FB, mutta tässä tulee nyt kuitenkin. Kuvassa vasemmalla 45249 km ja 20 kk ajettu halpa tarvikehihna (Q&H) ja oikealla 136122 km / 57 kk ajettu ContiTechin valmistama alkuperäishihna. Veikkaan, että 300 tkm olisi ollut sopivampi vaihtoväli tolle tehtaan laittamalle.

Kuva

Marmorilta saa muuten settiä, jossa on hihna, kiristin ja muut pyörät. Hinta 250:n paikkeilla. Jos haluaa kerralla hyvän. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

ddali
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ddali » Su Loka 21, 2018 12:49

Kannattaisikohan omasta TTiD:stä kurkata imusarjaan, olisiko hyvää summary minkälainen homma imusarjan irroittaminen on? Auto -08 ja 220tkm mitään vikoja ei ole joten mietin onko joskus ao osalle tehty jotain. Lähinnä pelottaa puheet "läppien" irtoamisesta.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Su Loka 21, 2018 18:38

Kannattaa ilman muuta joko poistaa läpät tai vaihtaa imusarja jos mitään ei ole koskaan tehty.
pjv kirjoitti:En muista laitoinko tätä kuvaa koskaan foorumille vai vaan FB, mutta tässä tulee nyt kuitenkin. Kuvassa vasemmalla 45249 km ja 20 kk ajettu halpa tarvikehihna (Q&H) ja oikealla 136122 km / 57 kk ajettu ContiTechin valmistama alkuperäishihna. Veikkaan, että 300 tkm olisi ollut sopivampi vaihtoväli tolle tehtaan laittamalle.
Alkuperäistä hihnaa juuri katselin (10v/124tkm) ja ihan samalta se kyllä näyttää, ei ole halkeamia ja näyttää uuden veroiselta. Pientä kitinää vaan pitää etenkin heti startin jälkeen. Varoiksi nyt kuitenkin vaihdan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9025
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Ma Loka 22, 2018 00:00

^^ Omallamme on ajettu about saman verran, enkä taida viitsiä ruveta imusarjaa vaihtelemaan tai läppiä poistelemaan. Puhdistin hiljattain imusarjan puhditus-spraylla ja mekaanisesti rassaamalla, sen jälkeen asensin EGR:n putkeen levyn jossa on 11mm:n reikä, ehkä imusarja ei nyt sotkeennu enää niin pahasti kuin aiemmin. Jos ne läpät sieltä lähtevät irti, niin sitten pitää vaan vaihtaa kanteen pari venttiiliä ja nostinta (paininta?), jne. Autossamme on hinausturva niin ei sen kanssa ainakaan mihinkään keskelle metsätaivalta jääne.

Nyt jakopäärempan jälkeen on jostain syystä kulutuslukema tippunut noin litralla/100km. Dieselpumpun ajoitus oli pielessä noin 90 astetta, kaiken järjen mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään koska pumpun ajoitus tapahtunee asento-anturin antaman signaalin perusteella? Ehkä nyt on vaan ollut ajojen aikana sopiva myötätuuli tms. Samanlaista nurkkapyöritystä ajot ovat olleet, mutta koskaan ei ole noin alhaisia kulutuslukemia SID näyttänyt.
Kolkkiimme oli vaihdettu uusi (orkkisosa) DPF vuosi sitten, eli hiukan aiemmin kuin auton ostimme, syytä vaihtoon en tiedä. Ja kolkki on halunnut poltella todella usein sitä DPF:ää, siis pari - kolme kertaa viikossa, ehkä noin 200km:n välein. Nyt täytyy seurata kuinka usein polttoa tapahtuu jatkossa. Nyt on ajettu rempan jälkeen noin 500km eikä polttoa ole tapahtunut.
Mielestäni on hiukan kaukaa haettu juttu että perusajoitukseltaan pielessä ollut korkeapainepumppu olisi aiheuttanut noita DPF:n pakkopolttoja ja isompaa kulutusta, DPF:n tukkeutumista jne. En oikein usko. Täytyy ajaa autolla muutama tuhat km. jotta tulee jonkinlaista vertailudataa.

Auto lämpeää mielestäni aika lailla samalla lailla kuin ennen EGR:n tulppausta (siis sillä reiällisellä levyllä), tai ainakaan mitään dramaattista muutosta huonompaan suuntan en ole havainnut. Ja sama se vaikka olisikin hitaammin lämpeävä, ainahan voi laittaa Eberin päälle :)
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5524
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Tammi 14, 2019 15:44

Laitetaanpa nyt tähänkin ketjuun vaihteeksi jotain päivitystä. Raportoin jo tuolla ttid-moottoriöljykeskustelussa, että meidän TTIDin ahdin alkoi syödä öljyä ja päätin vaihtaa sen uuteen. Öljynsyönti alkoi sopivasti heti, kun siirryin 15K öljynvaihtoväliin, joten palaan takaisin 10K vaihtoväliin :twisted:

Niinpä tänään ruuvattiin PCS:llä uusi tuplahyrrä paikalleen auton kilometrilukemalla 267267. Aika helvtinmoinen rojekti tuon vaihtamisessa on. Koko keula pitää purkaa edestä, jotta tuohon hyrrään pääsee käsiksi... Mitään ylimääräistä haastetta ei hommassa ilmaantunut, mutta noin 5 tunnin urakka siinä oli osaavalle mekaanikollekin :D

Oireet jotka johtivat tähän diagnoosiin olivat sellaiset, että ahdin oli märkänä öljystä alapuoleltaan, jota ei aiemmin esiintynyt. Homma tuli huomattua, kun öljyä alkoi valua ttidin koneen alla olevalle "pohjapanssarille". Lisäksi öljyn taso alkoi laskea myös mittatikussa, johon en niin vaatimattoman vuodon pelkästään uskonut johtavan, joten johonkin sitä rasvaa hävisi...

Tässäpä vielä kuva uudesta ahtimesta irrallaan ja paikallaan ->

Kuva

Kuva

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9179
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Tammi 14, 2019 16:18

Löytyikö sieltä selkeää vuotokohtaa?

Vastaa Viestiin