TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
387
"Hirsch"
Viestit: 780
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 » La Kesä 15, 2019 17:58

Täytyy nyt kommentoida kun taloudessa on kaksi TTID automaattina. Viikko sitten ajettiin Ruotsissa tuhannen kilometria niin ei ollut ongelmia liikenneympyröissä joita siinä maassa piisaa. Ei tämä ole paras mutta keppiin ei ole paluuta. Ps taloudessa on myös dukato manuaali :)
Hese

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Kesä 15, 2019 19:17

Eski kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 17:37
Tämä on näitä perinteisiä manuaali vs. automaatti vääntöjä. Jos on henkeen ja vereen keppimies, niin automaatti on aina perseestä. Itse voin ajaa molemmilla, mutta ns. arkikäyttöön otan mielummin automaatin.

Appiukolla oli aikanaan uusi 130hv ttid m6-lootalla ja se oli ihan järkyttävä vatkattava. Mittaristossa paloi aina shift up-valo, kunnes taajamavauhdissa sai kutosen pesään. Itse kun ajoin, niin vaihteita sai veivata koko ajan. Kun pääsi noin 80kmh vauhtiin, oli aina kiihdytykseen vaihdettava nelonen ja taas shift uppia, kunnes taas homma alkoi alusta kun piti ohittaa joku valuttaja...

Pappa kun lähti kiihdyttämään 60kmh vauhdista kutosella, niin jyrinä oli aivan järkyttävä ja vehje kiihtyi kuin mummo lumessa. Eipä vaan appi kerennyt ajamaan autolla kuin noin 50k, joten kykä kesti jopa niin pitkään. Epäilen että 100k olisi ollut maksimi kykän kesto, kun usein ne hajoaa järkevämmälläkin käytöllä niillä nurkilla... A6 on omassa ruoskassa nyt toiminut liki 280K, johon manulootalla harvoin pääsee kykästä puhumattakaan.

Kyllä siinä autolootassa voi olla vikaa esim. venttiilipesässä, josta tekki ei osaa kertoa mitään. Jos öljyjä ei ole vaihdettu, niin ongelmia on luvassa...

Eski
No kun asia ei ole näin, itsekin halusin nimenomaan automaatin helpottamaan vaimon ajonaikaisia kännykkäsurffailuita ja -meikkailuita :) Mutta toi Aisinin laatikko on luultavastikin peräisin jostain 80-luvulta jolloin niitä valmistettiin liian paljon kysyntään nähden, ja 2000-luvulla niitä koetettiin saada myytyä liki kaikille autonvalmistajille? Eikö sitä shift up -valoa saa disabloitua, varmaan koneelle tekisi ihan hyvää huudattaa liki punarajalle?
Itse kun en mitenkään siedä tuota TTiD:n A6-latikkoa niin manuaalipuolella sillä tulee ajeltua, ja ihan reippailla kierroksilla, auto aina lemuaa palaneelle karstalle kun sen pysäytän, vaimo taasen kun ajaa automaattipuolella, niin sitten on DPF-tukossa -herja vähintään kahden viikon välein.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
aero
-
Viestit: 5971
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero » La Kesä 15, 2019 19:57

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joille automaatti on automaatti ja manuaali on manuaali ja sillä hyvä. Ja sitten ollaan me muutama, jotka ovat löytäneet maailmasta A) erilaisia automaattilaatikoita, B) erilaisia manuaaliaskeja ja kytkimiä sekä jopa C) erilaisia autoja.

En voisi hetkeäkään harkita 9-3:sta, etenkään dieseliä, tuolla 6-portaisella Aisinilla, Olen ajanut niillä sen verran, että tiedän etten tykkää askista, kun se tekee liikaa idioottimaisia touhuja, on hidas ja mikä tärkeintä, ei ole yhtään synkissä meikäläisen kaasujalan kanssa. Toisaalta tunnustan sen olevan (ainakin ehjänä) tarpeeksi hyvä, etten yhtään ihmettele että on myös väkeä, joka siitä tykkää. En tunnista siitä täysin ng900aeron ongelmakuvauksia, mutta ymmärrän mistä ne kumpuavat.

Voisin ottaa 9-3:n esim. mainitulla ZF:n 8HP -askilla tai vanhemmalla 6HP -askilla, mutta silti manuaali olisi potentiaalinen vaihtoehto. Saab on mielessäni tarpeeksi herraskainen kulkine hyvälle automaatille, mutta tarpeeksi sporttinen manuaalille, eli molemmat sopii auton luonteeseen. Nykyinen käyttöauto kun on sporttinen pikkubemari (ei kuitenkaan urheiluauto), niin manuaali sopii sihien paremmin, vaikka tuohon käytetty 6HP on myös automaattina ihan kelpo - jos olisin päätynyt Jaguariin (joka oli vaihtoehtolistalla ja paria kävinkin ajamassa, mutta myymämiesten hinta-ajatukset eivät kohdanneet omiani), olisi sen ehdottomasti pitänyt olla automaatti, koska auto ei ole sportti vaan herraskainen kruiseri ja manuaaliaski on moisessa aivan turhaa multimediaa.

Mitä shift up -valoon tulee, niin sehän on päästösyistä olemassa, eikä sitä todellakaan tarvi tahi yleensä edes kannata uskoa. Etenkin pikkudieseleiden (eli 4-sylinteristen tai alle) yhteydessä nuo kehottamat ajamaan kierroksilla, joka kieltämättä kuluttaa vähän polttoainetta, mutta vastineeksi pudottaa paikat naapurinkin hampaista. Valitettavasti sama ekologiahype on ajanut myös monet automaatit samalle radalle, eli kierrokset on siellä 1500rpm tai alle. Nelipyttyisellä nelitahtokoneella 1500rpm tarkoittaa 50Hz iskutahtia, mikä on aika matala. Jos seuraavalla kertaa tuolla kierrosluvulla ajaessa tulee mieleen kotisubbarin läpi tunkeva ns. verkkohurina, niin se johtuu sitiä, että taajuus on sama (ja nyt kun tämän paljastan, alkaa joku muukin huomaamaan sen, hähää!).

Tl;dr - onneksi nykyään saa vielä valita, eikä tarvi hävetä sen enempää manuaalilla kuin automaatillakaan ajamista. Autoja ja kuskeja on erilaisia ja meillä on valinnan vapaus, mikä on aivan mahtavaa. Valitettavasti tämä ei oikein auta Trooper_75:sta, tsemppia varamyllyn löytämiseen hälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » La Kesä 15, 2019 20:46

aero kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 19:57
Valitettavasti tämä ei oikein auta Trooper_75:sta, tsemppia varamyllyn löytämiseen hälle.
Eipä kyllä mutta kiitos tsempistä, sitä tarvitaan 🙂

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Kesä 15, 2019 22:37

Lainaan mainiota kirjoitusta vain osittain: " En voisi hetkeäkään harkita 9-3:sta, etenkään dieseliä, tuolla 6-portaisella Aisinilla, Olen ajanut niillä sen verran, että tiedän etten tykkää askista, kun se tekee liikaa idioottimaisia touhuja, on hidas ja mikä tärkeintä, ei ole yhtään synkissä meikäläisen kaasujalan kanssa. Toisaalta tunnustan sen olevan (ainakin ehjänä) tarpeeksi hyvä, etten yhtään ihmettele että on myös väkeä, joka siitä tykkää. En tunnista siitä täysin ng900aeron ongelmakuvauksia, mutta ymmärrän mistä ne kumpuavat."

Kiitokset tästä kannustavasta mielipiteestäsi, en nyt koe olevani ainoa joka tuota Aisinia inhoaa (Tosin olihan jo Turbosensonic sitä aiemmin haukkunut myöskin). Pakko avautua vielä sen verran että toi Aisin ei todellakaan ole synkassa meikäläisenkään kaasujalan kanssa, ja se on HIDAS! Ehkä se voi olla ns. "tarpeeksi hyvä " johonkin maalaiskuntiin joissa ei ole juurikaan vaihtotarvetta, mutta kaupunkiajoon ehdoton ei-ei tuolle disuli + automaattiyhdistelmälle!!!!

"Bensa vai dieseli? - dieseli, siinä on hieno ääni! :D mää haluan automaatin!
https://www.youtube.com/watch?v=ZmD_wxBfo74
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Kesä 16, 2019 07:43

Itse en tuota aisinin a6-lootan hitautta oikein ymmärrä, koska se on kuitenkin selvästi parempi kuin vanhempi aisinin a5-loota. Itse olen omistanut aiemmin 9-5Aeron, jossa oli museotekniikkaa edustava A4-loota ja M2007 9-5:n A5-lootalla. Ainakin nämä vanhemmat lootat häviävät A6:lle joka suhteessa toiminnassaan ja etenkin nopeudessaan... Itselläni ei ole kokemusta penarin nykyisistä huippulaatikoista, koska itse en suostu penarilla ajamaan liikenteesä. Voisin kokeilla jossain suljetulla radalla, jossa kukaan ei olisi näkemässä kun nousen autosta ulos (vertaus penarista ja kortsusta on valitettavan usein totta) :twisted:

VAG:n loistavasta DSG-lootasta on muutama testikokemus ja onhan se toimiessaan hieno keksintö ja vaihtamista ei todellakaan huomaa muuten kuin kierroslukumittarista. En kuitenkaan ole valmis maksamaan VAG:lle 8000e lootaremonttia muutaman vuoden välein, joten olen varsin tyytyväinen tähän hitaaseen Aisinin museolootaan.

Jos TTID menee normaalikäytössä toistuvasti DPF:n takia vikatilaan, on jossain vika. Meidän TTIDin DPF ei ole tukkeutunut kertaakaan ainakaan noin 200K matkalla, joka itse on autolla ajettu. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä pätkäajoa, se on DPF-dieselin väärinkäyttöä ja se aiheuttaa ongelmia puhdistuspolton kanssa. Jos DPF menee tukkoon normaalissa rauhallisessa matka-ajossa, on autossa jotain vikaa ja ehkä DPF kannattaisi elimoinoida kokonaan. Itse olen odottanut, että kun vehje alkaa reistaamaan, niin voin amputoida sen, mutta se haluaa ihan kiusallaan toimia vuodesta toiseen :twisted:

Eski

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Kesä 16, 2019 08:58

Itse voin ajaa ihan kummalla tahansa (manuaali vs. automaatti), mutta esimerkiksi tuossa aiemmin minulla olleessa VM2019 Volvo V60:ssä oli juuri 6-lovinen automaattilaatikko, jossa oli nimenomaan nuo ng900aeron kuvailemat "ominaisuudet".

Vaimo pelästyi ihan huolella sitä, että jos jostain paikasta piti päästä äkkiä pois (risteys, liikenneympyrä tms.), niin automaatti mietti muutaman sekunnin, ennen kuin laittoi pykälää sisälle. Aivan kelvoton laatikko. Eräs samanlaisella autolla ajava henkilö kertoi minulle, että hänellä oli aiemmin ollut Audi, jossa oli ollut ilmeisesti sama laatikko. Se oli kuulemma vaihtanut huomattavasti paremmin kuin Volvo. Ilmeisesti noissa softissakin on eroja. Volvo voisi vielä vaikuttaa tuohon V60/V90n 6-lovisen automaattilaatikon softaan, mutta Saabilta on turha enää sellaista odottaa :roll:

Muuten: kun aiemmin oli täällä foorumilla keskustelua TiD/TTiD:n moottorien äänistä, niin vaikka tuo TTiD on kovaääninen verrattuna BMW:n dieseliin, niin eipä se paljoa häpeä nykyaikaisten VW -konsernin dieselien äänille. Eilen oli NG9-5:n vieressä parkkipaikalla uudenkarhea Tiguan, ja omistaja starttasi sen ja ajoi pois. Oli kyllä sen verran paha ääni moottorissa, että itse harkitsisin kaksi kertaa, ennen kuin ostaisin moisen tai ottaisin edes työsuhdeautoksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3046
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Kesä 16, 2019 09:08

Viittaan edelliseen @Eskin kirjoitukseen Aisinin laatikoista.
Minulla ei ole liiemmälti kokemukisia ja siten muistikuvia 4- ja 6-pykäläissitä laatikoista. Sitä vastoin 5-vaihteisesta on. Ja paljon.

Minusta se on ihan hyvä laatikko perinteiseski momentinmuunnin laatikoksi. Mielestäni tämän laatikon inhoaja ei ylipäätänsä pidä automaateista tai sitten sen on oltava jokin kaksoiskytkinlaatikko esim. DSG. Mikäli tämä 6-pykäläinen on @Eskin mukaan parempi kuin 5-pykäläinen, jota en yhtään epäile, niin silloin sen kannattaakin pysyä manuaaleissa mikäli nämä eivät tyydytä. Tai sitten laatikoiden softassa on ongelmaa, joka voisi selittää jotain.

Itse en tuota automaattia vaihtaisi manuaalin missään nimessä. Tosin minulla on bensa/etanoli, joten sillä on jotain vaikutusta laatikon softaan. Autolla on ajettu yli 300tkm ja laatikon öljytkin on vaihdettu jo 3 kertaa, joten se on myös kunnossa pidetty. Ainoa puute siinä on, että etenkin näin vähän piristettynä vaihteiston kahdella alimmaisella vaihteella on tehon/väännön rajoitus moottorin softassa. Siksipä tämä yhdistelmä ei sovellu mihinkään "katukiihdyttelykisaan", joita jotkut vähän tuntuvat kaipailevan, kirjoituksista päätellen. Ikinä sillä ei ole kuitenkaan tien tukkona kaupungissakaan ollut ja edes "täysiä" tarvitse kiihdytellä. Varsinkin juuri kaupunkiajossa automaatti on verraton. Siellä maantiellä sitä ei niinkään kaipaa.

Käsin vaihtamista en kovin paljoa tällä ole harrastanut, mutta siihen voin yhtyä, että se on hidas. Vaihteet vaihtuvat melkoisella viiveellä käskyihin nähden. Automaattipuolella vaihteet vaihtuu ok, ja on syytä muistaa, että laatikon softa on oppiva. Se siis oppii ajotyyliin ja äkillinen ajotyylin muutos ei tuota heti "tulosta".

ps. Näistä kommenteista päätellen voisi hyvinkin olla mahdollsita, että dieselien kanssa on laatikon softissa on eroja. Sehän kannattasi selvittää. Näitä Aisinin laatikoita on Saabeissa paljonkin bensa autoissa eikä mielestäni tälläistä "haukkumista" ole niistä kuulunut. Dieseleissä on eri softaa ja niitä saattaa olla useita eri versioita.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Kesä 16, 2019 09:29

petrisa kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 09:08
Siksipä tämä yhdistelmä ei sovellu mihinkään "katukiihdyttelykisaan", joita jotkut vähän tuntuvat kaipailevan, kirjoituksista päätellen. Ikinä sillä ei ole kuitenkaan tien tukkona kaupungissakaan ollut ja edes "täysiä" tarvitse kiihdytellä. Varsinkin juuri kaupunkiajossa automaatti on verraton. Siellä maantiellä sitä ei niinkään kaipaa.
Minä en ainakaan tarkoittanut tuolla "päästä nopeasti pois kiperistä tilanteista" mitään "katukiihdytyskisaa", vaan sitä, että täytyy ennakoida risteyksissä tms. vastaavissa tienkohdissa se mihin väliin sitä ehtii, jos täytyy ensin hidastaa ja sitten kickdownilla päästä mukaan liikenteeseen, kun vaihdelaatikko empii kickdownin jälkeen muutaman sekunnin. Ja tämä siis tuossa 6-lovisessa automaattilaatikossa. Manuaalilla tai tuolla allekirjoituksessa mainitulla BMW:n 8-lovisella automaattilaatikolla ei tarvitse sellaista tehdä.

DSG:tä en uskaltaisi ottaa, sillä niistä ei ole kavereilta (itsellä ei ole koskaan ollut käytössä) hyviä kokemuksia. Eräällä kaverilla oli työsuhdeautona DSG:llä varustettu farkku-Golf. Joutuivat vaihtamaan koko vaihdelaatikon takuuseen 90 000 km:ssä, kun ensin laatikko vaihtoi miten sattui, ja rupesi sen jälkeen hukkaamaan "pykäliä".

Toinen vanhempi työkaveri oli ostanut tyttärelleen DSG:llä varustetun Golfin vaihtoautona. DSG porsi, ja sitten riideltiin siitä kuka maksaa viulut, kun auton takuu oli jo päättynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Kesä 16, 2019 10:08

Omat mielipiteet Aisinin 6-lovisesta yhdistettynä yksiturboiseen dieseliin Saabissa:
- paikaltaan lähtiessä voima tulee sekunnin viiveellä, joka on ärsyttävää, tai jopa pelottavaa kun pitäisi ampaista rekan eteen ahtaaseen väliin
- auton pysyessä juoksuvauhtia nopeammassa liikkeessä ja hakiessa kiihdytystä ei viivettä niinkään huomaa ja kaasuun vastaavuus on mielestäni ihan kunnossa, esim maantiellä ohituksiin lähdössä toimii a-ok
- liikkeelle lähtiessä vaihteisto vetää ykkösellä mielestäni liian pitkään, eli huudattaa konetta turhaan ennen kakkoselle vaihtamista, myös maltillisella kaasulla (=kuminauhamaisuus)
- manuaalitilaa en käytä kuin ajoittain moottorijarrutuksissa, koska ylöspäin vaihdoissa on mielestäni napautuksen jälkeen liikaa viivettä, varsinkin alimmilla vaihteilla
- muuten ajossa vaihteisto vaihtaa asiallisesti, huomaamattomasti eikä minulla ole toiminnasta valittamista

OG-kolkin luolamiesaikainen A4 yhdistettynä 2.0t-koneeseen oli liikkeellelähdöissä ja ekassa vaihdossa nopeampi ja kovemman askin oloinen, mistä tykkäsin. Sen puolesta tuo kombo on edelleen itseäni kaupunkiajossa eniten miellyttänyt moottori+automaattivaihteistoyhdistelmä.

Henkilönä itse olen enemmän manuaalimiehiä, eli diggaan siitä että yhteys kaasupolkimen ja vetävien pyörien välillä on mahdollisimman ”kova” ja vaihdot tapahtuvat napakasti. En siis hae automaatilta välttämättä sitä pehmeintä mukavuutta, jos vastapainona saa kuminauhamaisuutta.

Aeroon yhdyn siinä että ymmärrän täysin mieltymysten eron ja siitä syntyvän debatin siitä onko A6-laatikko hyvä/huono/rikki/ehjä jnpp.

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Su Kesä 16, 2019 12:46

Ehkä on sitten vikaa meidän TTiD:ssämme, joko moottoripuolella tai sitten automattilootassa, speksien mukaanhan tuon koneen pitäisi tuottaa 350Nm@1250rpm (ja olikohan 400Nm@4000rpm), mutta ei se siltä tunnu. Jollain lailla fiksusti suunniteltu momentinmuunnin osaisi hyödyntää noin matalilta kierroksilta aikaansaadun valtavan väännön, mutta meidän kolkkime Aisin ei.
Auto kun ostettiin (puolitoista vuotta sitten, ei me sitä Mimmin kanssa jaksettu edes koeajaa siinä lumimyräkässä, ja olihan meillä Tech2 mukana). Myyjä kertoi että autoon oli vaihdettu hiljattain uusi DPF/katalysaattori (alkuperäinen Saab-osa josta löytyy merkintäkin huoltokirjasta), syytä vaihtoon ei tullut selvitettyä.
Tosiaan DPF-herja tulee muutaman viikon välein, nyt ei muutamiin viikkoihin sitä ole tullut koska olen "kiusannut" moottoria ajamalla manuaalipuolella (sportilla) kovilla kierroksilla, ja auto on lemunnut palaneelle karstalle aina pysäköidessä.
Voisikohan olla vikaa pienemmässä ahtimessa, silloin luulisi sen vuotavan öljyä "männänrenkaidensa" välistä, jos pikkuahdin ei pyöri? Mitään outoja ääniä koneesta ei kuulu, se käy niin nätisti kuin nelipyttyinen Fiatin dieseli voi käydä. Imusarjan puhdistin vuosi sitten (spaylla, ja teräspunoskiepillä imusarjaan sujuttaen ja "rassia" pyörittäen.
Öljyä tuo keksintö ei tunnu kuluttavan lainkaan, tosin pisin öljynvaihtoväli näytti meidän käytössä olleen vain 6850km, mutta muutaman millin se öljypinta oli noussut jo sinäkin aikana.
Automaattia vastaan minulla ei ole mitään, mutta tuo oikeasti vaarallinen ominaisuus, eli suunnaton viive hidastamisen jälkeisessä kiihdytyksessä on kyllä sitä luokkaa että autolla on vaarallista ajaa, välttämättä ei ennakointikaan aina tule kiperissä tilanteissa riittämään, tai sitten täytyisi ruveta ajamaan mummotyyliin liikennevirtaa hidastaen.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Kesä 16, 2019 14:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 2949
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 » Su Kesä 16, 2019 13:10

Mulla xwd ja 6 vaihteinen automaatti Enkä minäkään pidä tuon laatikon toiminnasta! Häiritsevän pitkät viiveet.
Jotenkin tuntuu, että jotka kehuu tuota laatikkoa eivät vaan voi myöntää, että paskan möivät :)
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Su Kesä 16, 2019 14:05

kalle37 kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 13:10
Mulla xwd ja 6 vaihteinen automaatti Enkä minäkään pidä tuon laatikon toiminnasta! Häiritsevän pitkät viiveet.
Jotenkin tuntuu, että jotka kehuu tuota laatikkoa eivät vaan voi myöntää, että paskan möivät :)
Aika samoin itsekin ajattelen, en vaan moista kehdannut kirjoittaa tänne :) Sinun tapauksessasi asia on kyllä oikeasti ikävä, muuten kokoluokkaansa (ja ikäänsä) nähden hyvin käyttäytyvä alusta, kohtuullinen ulkonäkö (no ei toi farkku tai sedani mitään kauniita ole, mutta cabbe on kyllä hieno, etenkin faceliftinä), täydellinen moottori ja vielä neliveto, ja sitten kokonaisuus on pilattu tuollaisella kamalalla automaattilaatikolla 8O

Saako noihin laatikoihin mitään älykkäämpiä softia, osaako esim. Jcarlson koodata sellaisen? Onko muuten nykyään edes mahdollista muuttaa automaattia manuaaliksi, siis päästörajojen vuoksi tms?
Itse pidetään farkkukolkistamme todella paljon (poislukien automaatti), ja siihen on tullut nyt reilun vuoden sisään uusittua eberi, jakopää, laturi, moniurahihnakokonaisuus, akku, iskarit, jouset, koiranluut ja mitälie kaikkea muutakin. Automaattilaatikko ei kamalasti kustantaisi, ja purkuosia saattaisi löytyä jostain manuaalikonversioon, mutta tuleeko sitten vastaan pykäläviidakko josta ei selviä helposti?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3046
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Kesä 16, 2019 14:19

Jos minulla olisi "noin huono" automaatti kuin edellä on kerrottu, minä vaihtaisin auton. Vaikka sitten merkkiä, joka täyttää vaatimukset: automaatti, riittävästi tehoa/vääntöä, bensa/diesel.
En ymmärrä miksi moisella laitoksella pitäisi ajaa, kun se ei kerta kaikkiaan miellytä 8O .

Minun puolesta tämä saa olla tältä erää tässä, kun en edes kyseistä dieseliä omista. Kumpahan vain osallistuin keskusteluun lähinnä automaatin "puolestapuhujana". Tilanne ei siitä muutu, kun minulle ei manuaalia tule. Ellei seuraavaa autoa, Saabia, saa minulle tyydyttävällä automaatilla niin sitten vaihtuu merkki. Automaatti on minulle tärkeämpi kriteeri kuin merkkiuskollisuus.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 2949
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 » Su Kesä 16, 2019 14:36

Koko ajan olen etsinyt :) diudi on pois suljettu samoin bmw. Focus rs kiinnostaa, mutta senkin nelikko ei ilmeisesti ole kovin kestävä. Ehkä mersu. Ompas vaikeaa :)
Mutta saabbi kyllä varmaan jää joskin kakkos auton rooliin.
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

Vastaa Viestiin