TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ttidissä on 302mm etujarrut, eli 16" vanne sopii. Ainakin saabin ET41, eli SS/SC -orkkikset pitäisi kaikki sopia, mutta vanhemmat ET49 -valssit eivät ainakaan näytä hyviltä kun uppoavat sairaan syvälle pyöränkoteloon...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu ihan jarruversiosta, selviää tarkistamalla alustan koodit VINin perusteella. TTID:ssä voi siis olla isot taikka pienet jarrut, vai olikohan niitä itse asiassa kolmea eri kokoa, en muista varmaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin 180hv ttidissä pitäisi olla 302 jarrut. Ehkä kesymmissä saattoi olla pienemmät, mutta 302mm isompia ei pitäisi vakiona olla missään versiossa...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin mulla on Aerossa 314mm! Turbo X:ssä 345, mutta se ei enää olekaan TTiD.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Siis ihan alunperin 314mm jarrut, eli koodilitaniassa etujarrun koodi AC? Ehkä aerossa on isommat jarrut kuin halvemmissa vaikka ttidin koneen teho oli kaikissa sama 180hv. 302mm koodi on AB ja pienimmät 285mm oli AA.

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuten mainittua, ne koodit kannattaa selvittää eikä luottaa vain siihen että tietyllä koneella on tietyt jarrut. Siitäkin huolimatta joku on tietenkin voinut päivittää jarrut jälkikäteen erilaisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2019 17:51
Siis ihan alunperin 314mm jarrut, eli koodilitaniassa etujarrun koodi AC? Ehkä aerossa on isommat jarrut kuin halvemmissa vaikka ttidin koneen teho oli kaikissa sama 180hv. 302mm koodi on AB ja pienimmät 285mm oli AA.

Eski
Jep, AC tuossa lukee. Ilmeisesti Aerossa on isommat samasta koneesta huolimatta. Voi olla että 16” pyörät sopisi tuosta huolimatta, arviolta melkein 2 senttiä jää vanteen ja satulan väliin tilaa 17” vanteilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Allsprait, jarrut voi tosiaan olla myös päivitetty isompiin, jolloin 16 vanteet ei enää mahdu. Eli koodeihin ei kannata luottaa liikaa. Noiden Aeron 314 jarrujen päivityssarjan satuloineen sai aikanaan spedeltä noin 300e, joten niitä on pultattu moneen autoon jossa alunperin oli pikkujarrut...

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 3-9-5.html

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, nyt sitten on toteutumassa se auton vaihto 8) .
Nykyinen NG9-3 stagetettu BP automaatti vm -03 314 tkm kilometreillä vaihtuu tähän TTID automaattiin vm- 08. Auto toimitetaan tänne ko. myyjäliikkeen Oulun toimipisteeseen.

TTID:llä ajettu alle 190 tkm ja positiivisena yllätyksenä on se, että autoon on vaihdettu laatikkoöljyt jo kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran reilut 110 tkm kohdalla ja toisen kerran reilut 170 tkm kohdalla. Eli on pidetty kiinni tuosta klassissesta 60 tkm vaihdosta viimeisimmän osalta. Vai onko laatikossa jotain vikaa, jota yritetty korjata tuolla 8O . Ehkä ei sentään, kun ei näissä laatikoissa pitäisi ongelmaa olla kunhan öljyt vain vaihdetaan ajallaan. En itsekään omaani vaihdattanut kun 125 tkm ja sitten seuraavat kerrat 200 tkm ja 300 tkm ja pelaa kuin unelma.

Kaikki selvinnee sitten täällä Oulussa, kun on oikeus perua kauppa auton nähtyäni "livenä" ja koeajettuani ja tutkittuani sitä. Renkaatkin voin valita parhaat päältä periaatteella, koska kyseisessä autossa on molemmat renkaat 16" kuten omassanikin. Alustakoodi etujarrujen osalta on, kun myyjä tarkisti pyynnöstäni, niin AB.

Saa nyt nähdä tuleeko tehtyä isokin virhe :?: :!:
Muutenhan tämä on käytännössä tuttua Saabia vaikkakin facelift malli on, mutta moottori on minulle vieras. Jonkin verran näitä juttuja olen lukenut, mutta en kovin aktiivisesti koskien 1,9 dieseleitä (TID,TIDS, TTID).
Tarkoitan lähinnä tätä konetyyppiä oliko se nyt 19DTR mahdollisia ongelmia.

Tiedossa on:
- egr kannattaa poistaa käytöstä, ja miksei samalla virisoftaa sisään
- imusarja vaihtaa uudempaan, johtuen niistä läpistä, tämän voisi tehdä aikaistetun jakohihnan + vesipumpunvaihdon yhteydessä, vaikka hihna + pumppu onkin vaihdettu huolto-ohjelman mukaan muistaakseni siinä 150 tkm paikkeilla, homman voisi tehdä kunhan 200 tkm menee rikki

Onko arvon foorumilaisilla mielipiteitä tuliko huono valinta ja mitä on syytä noiden edellä mainittujen lisäksi huomioida lähinnä moottorin (+ apulaitteiden) osalta juuri tässä kyseisessä TTID:ssä :?:

Oma ajatus ja lähinnä syy vaihtoon oli pysyä edelleen Saabistina vielä useat vuodet :D .
Halu oli löytää alle 200 tkm ajettu Saab NG9-3 (farkku, Vector) ja nyt dieselinä, ei BP kään ollut poissuljettu. Jos olisin vielä ajellut vaikka vuodenkin nykyisellä, joka on kyllä hyvässä kunnossa tällä hetkellä, niin mitä pidemmälle vaihto menee, joka on jossain vaiheessa väistämätön, niin tuo tavoite löytää kohtuu vähän ajettu tilalle olisi käynyt vaikeaksi. Ei se nytkään helppoa ollut.

Tavallaan ristiriitainen ja haikea mieli on luopua hyvin 12 vuotta palvelleesta autosta. Toisaalta kaikki autoni aiemmin ovat yleensä vaihtuneet viimeistään vähän yli 300 tkm ajettuna. Eikä mikään auto ole minulla ollut näin kauan. Saab 9000CD taisi olla 6 vuotta, että tämä nykyinen tuplaten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siinä koneessa tuota kummallisempaa ole. Ne läpät oikeastaan ainoa jonkinlainen riskikohde, jos on oikein huollettu. Vaihteistoöljyt on voinut vaihtua tosiaan joko ylihuolellisen omistajan ansiosta tai on koitettu korjata jotain ongelmaa. Koeaja vain huolella ja tunnustele vaihteiston toimintaa. Kestävä laatikko se kuitenkin on perustaltaan, samoin kuin kone.

Ei tolla tekniikkakombolla Saabin ostaminen mikään virhevalinta ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnea vaan sikäli kun kauppa toteutuu! Minä ainakin kannustan ttidin puolesta :twisted:

Ruostetilanne kannattaa vielä tarkistaa, eli ainakin takalokareiden reunat ja pohja taka-akselin tienoilta. Sisälokareiden ja helmojen irroitus kannattaa tehdä joka tapauksessa ja tehdä sinne vähintään suojakäsittely, varsinkin jos autoa on tarkoitus pitää useimman vuoden... Luultavasti sieltä löytyy jo ruosteen alkua, mutta todnäk homma on vielä hallittavissa jos ottaa homman haltuun ajoissa.

Akkukaapelien tilanne saattaa olla vielä epäkunnossa, joten lataus kannattaa mitata ja testata onko akunkengät tulikuumat... Tarvittaessa kaapelit vaihtoon ja varaus siihen että laturi saattaa olla äkkiä vainaa...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Ahtoletkujen kunnon voisi tsekata, ainakin sen akun vierestä kulkevan. Ja tietty testata että eberi toimii, käyttää virta-avaimen ekassa pykälässä, avain pois ja sen jälkeen set-näppäimellä valikosta päälle. Muuta erityistä ei 5 vuoden TTiD kokemuksella tule mieleen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, joktap samalla kun tilaa imarin neobrossilta, niin kannattaa tilalta ainakin tämä letku ->
https://www.neobrothers.co.uk/hose-to-t ... 9970-p.asp

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kiitos vastauksista.

Nämä korin ongelmakohdat ovatkin jo tuttuja. Nykyisen autoni ja kaikkien muidenkin samanlaisten autojen kohdalla. Lähinnä ne ovat nuo etulokarin kaaren taka-alareunat, jotka ihan ensimmäisenä merkkejä antaa. Sitten muutamiin muihin kohtiin joissa muovilokarin ja peltiosan saumat kohtaavat.

Muistelinkin näiden dieseleiden kohdalta näitä akunkaapelikenkien huonoja liitoksia esiintyneen jonkin verran. Ne eivät ole pahoja korjata ja selvinnevät ihan yleismittarinkin avulla ja tähän asiaan kaupat nyt tuskin kaatuu. Samaten laturi ei liene yhtä kestävä kuin vastaavissa bensamalleissa. Mikähän mahtaa olla laturin valmistaja?
Omassa bensamallissa on Bosch 140A ja juuri hiljattain raportoinkin sen vaihdosta tuonne toiseen ketjuun. Se kesti yli 300 tkm, joten mikäli näissä dieseleissä se kestää 100 tkm vähemmän, niin ei sitten ihan samaa tasoa olen bensamallin kanssa. Ei se tämä laturikaan varmaan kauppoja tule estämään. Voihan se olla, että se on jo siihen vaihdettukin, mene ja tiedä. Ja, voihan sitä pitää n. 200 tkm kohdalla jo normaalina kulumisena ja uusimisen kohteena.

Tästä laturista vielä sen verran, että lopettaako se toimintansa ihan äkkiä ja yllättäen vai antaako jo ennakkoon jotain merkkejä loppumisesta?
Oman bensamallin laturin vapaakytkin äänsi pitkään koko kevään ja talven, kunnes sitten petti lopulta kokonaan ja "löi" tyhjää. Sikäli tuo vaihto oli tiedossa etukäteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, muistaakseni se ttidin laturi voi olla myös Denso. Meidän ttidistä laturi kyrvähti ihan yllättäen kerrasta ja sidiin tuli ilmoitus aiheesta. Sitten selvisi, että latausjännite oli alle 13V ja akunkenkä hehkui punaisena, joten itse epäilen, että nämä asiat liittyvät toisiinsa. Eli laturi hakkaa päätä seinään, kun kaapelista ei mene virta perille akkuun. Eka laturi hajosi noin 100K ajettuna, mutta nyt uusi laturi on kestänyt jo yli 180K.

Eski
Vastaa Viestiin