TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ti Heinä 16, 2019 17:16

Halvalla pääset, mulle osan hinnaksi kertoi 140e. Reissuun pitäisi päästä niin ei ehdi kilpailuttaa ja muutenkin autoon palanut viime aikoina niin paljon että ei tunnu enää missään :lol:

Itse olen suuntauttanut eri autojen renkaita vähintään 15x mukaan lukien tämä Saab eikä koskaan mitään probleemaa.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5511
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Heinä 16, 2019 17:30

Hieno homma, että tuo paineanturihomma selvisi. Joskus nämä haasteet tulevat vastaan hienosti peräkkäin, kuten tässäkin tapauksessa... itselläni oli aikanaan usko koetuksella 9-5 Aeron kanssa,.kun siihen iski aina uusi vika, kun entisen sai kuntoon :twisted:

Vastaanpa nyt kuitenkin siihen ahtimen vaihtoon liittyvään kyssäriin, että 6 tuntia homma vaati pcsllä ja ilmastointia ei tarvitse tyhjentää, mutta muuten koko keula pitää purkaa pois tieltä... äkkinäiseltä tsi-mekaanikolta saattaa vaatia useamman tunnin ekalla kerralla...

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Heinä 17, 2019 23:53

On ollut nyt tässä vajaa pari päivää TTID meidän "tallissa".

Ihan kivalta laitteeltahan tuo vaikuttaa. Lähes kaikki tuntuu pelaavan hyvin tai oikeastaan täydellisesti. Myyjän piikkiin korjataan tuo tämän Saab-mallin perussynti eli toimimaton oikean takaoven lukkomoduli. Käytetään nyt mekaanisesti nupista pari viikkoa, kun siis on silloin korjausaika.
Samalla korjataan kuuma akun pluskaapeli, joka sekin on tyyppivika juuri näissä dieseleissä. Ei se tulikuumaksi mene, mutta selkesästi liian lämmin se on. Mitään muuta korjattavaapa ei ole.
Sain tingatua kauppaan ja saamaan korjaus operaation yhteyteen sähköisen säteily ja sisätilan haaran asennuksen.

En nyt saanut tänään aamulla tallissa täyttä varmuutta Eberin toiminnasta, kun tallissa oli aika lämmin, 23 astetta. Eberi lähti päälle manuaalisesti ja alkoi hurista ja sisälle puhalsi lämppäri ilmaa, myös mittaristoon syttyi valo eberistä. Se kävi varmaan useita minuutteja ja kun sitten avasin auton kuskin oven, niin jonkun ajan päästä eberi sammuikin itsekseen. Oliko ulkolämpötila liian suuri, kun se oli nyt peräti 23 astetta? Vai liittyikö sammuminen kuskin oven aukaisuun?

Sitten yksi juttu ajosta. Toimii oikein hyvin mutta....
Täysillä kiihdyttäessä ahdot/ilmamassa ovat "tapissa" eli punaisen rajalla kiltisti koko ajan siihen asti kunnes koneen kierrokset nousevat 3000 rpm:ään. Sen jälkeen alkaa pieni seilaaminen alas...ylös....alas jne, ei iso mutta "turbomittarista" sen huomaa ja tuntee sen persauksissakin. Varsinkin kun osaa keskittyä. Kun kokeilee vaikka pakkovaihteella manuaalipuolella isolla pykälällä niin kierrosten pysyessä alle 3000rpm ei mitään seilaamsita vaan viisari on kiltisti punaisen rajalla. Vasta tuossa kierrosluvussa ja sen jälkeen huojuu.
Mistähän lie johtuu?
Eikö ison turbon hukkaportin magneettiventtilli toimi riittävän nopeasti eli takertelee?
Ei kai nyt sentään ison hukkaportti juonittele?
....tai turbopaketin nk takaiskuventtiili, jolla ohitetaan ahtopuolella pikkuturbo pesä?

Täytyy huomenna ajaa testilenkkiä ihan op-commin kanssa. Mitään vikakoodia ei anna.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » To Heinä 18, 2019 06:09

Kannattaa tuota eberiä seurata. Sammuiko valo kojetaulusta samalla kun se sammui, ei nimittäin tulisi sammua. Laitehan hiljenee saavutettuaan tavoitelämpötilan mutta valo loimottaa edelleen aina ohjelmoidun käyntiajan (norm. 30 min). Ei pitäisi oven aukaisun vaikuttaa, sammuu vasta jos käytät avaimen lukossa. Itsellä ohjainlaite oireili sammuttamalla laitteen ennenaikaisesti. Olisi maksanut Saabilla 540 egeä mutta korjautin satasella Lahden suunnalla asuvalla kaverilla.

Itse vein auton ratin oikaisemiseksi tosiaan suuntaukseen. Tuloksena hajonnut pultti ja tukivarsi. Laskua vajaat 400 ja ratti hieman vinossa toiseen suuntaan, uusiksi menee. Minuuttiakaan ei työtaksassa tultu vastaan, vaikka viedessä ehjä auto meni hajalle. Positiivista se, että "uusi" motti kesti 700km ajon.
Viimeksi muokannut Trooper_75, La Syys 14, 2019 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tvisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 06, 2015 00:03
Paikkakunta: Luvia

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tvisti » To Heinä 18, 2019 16:49

Hei,

Tuli ostettua ensimmäinen diesel saabi pihaan. NG 9-3 TTID 2008. Tänään huollon yhteydessä diagnosoitiin EGR venttiilin putken vuotavan pakokaasua / hajua kabiiiniin. Ajattelin samassa rytäkässä viedä auton softattavaksi, ja samalla tuo ERG tulpattaisiin. Liekö pieni suhina korkeilla ahdoilla tuosta peräisin :idea:

Millaset blanketit tuohon pitäisi ostaa tulppaukseen. Koitin etsiskellä linkkiä jonkun kaupan sivustolle joka satsi olisi juuri valmis paketti tuplaturbokoneellisen tulppaukseen.
#7973
NG 9-3 2008 1.9 TTID , OG 9-3 2001 2.0t, OG 9-5 2004 2.3T (projekti)

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » To Heinä 18, 2019 18:23

Jos haet vaikka hakusanalla "Saab TTiD egr blanking plate" niin löytynee ebaysta?

Itse tuoreen konerikon kokeneena miettisin kyllä tulppauksesta huolimatta imusarjan vaihtoa, jos vielä alkuperäinen.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Heinä 18, 2019 18:54

Akun pluskaapeli korjattu :) .

Korjasin itse seuraavasti.
Kaapeli poikki akunkengän liitoksen juuresta. Sitten porataan akun kenkään kaapelin liitoskohtaan päältä 8mm reikä. Poraus hoonaa kaapelin puristusliitos holkin sisältä pois vanhat piuhan jämät. Akkukaapeli kuoritaan ja työnnetään putsatun holkin sisään aina niin pitkälle että piuha tulee läpi juuri kaapelikengän tasalle. Seuraavaksi tohon kannsa tinataan piuha hyvin kiinni.
Ja toimii paremmin kuin uusi.

Latausjännite ennen korjausta akun navoissa oli 12,8 V ja korjauksen jälkeen 14V. Ennen kuumeni pirusti, nyt ei yhtään. En jäänyt odottelemaan korjaamo aikaa vaikka myyjäliike sen olisi maksanut. Nyt ei maksanut mitään.

Tuota 3000rpm jälkeen täyskiihdytyksessä esiintyvää heijaamista pitää tutkia vielä tänään illalla testiajolla testerin kanssa. Kun ei kiihdytä ihan täyskaasulla niin ei heijaa yhtään ja vetää kiltisti vaikka rajoittimelle saakka.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5511
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » To Heinä 18, 2019 19:08

Meidän ttidin akkukaapeli korjattiin tuohon tapaan ja myös meillä latausjännite parani samalla tavalla.

Edelleen olen sitä mieltä, että ainakin näiden 2008-09 ttidien imari kannattaa suosiolla vaihtaa uuteen noin 200k ajettuna, niin ei tarvitse vaihtaa koko konetta :twisted:

Eski

Tvisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 06, 2015 00:03
Paikkakunta: Luvia

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tvisti » To Heinä 18, 2019 19:51

Trooper_75 kirjoitti:
To Heinä 18, 2019 18:23
Jos haet vaikka hakusanalla "Saab TTiD egr blanking plate" niin löytynee ebaysta?

Itse tuoreen konerikon kokeneena miettisin kyllä tulppauksesta huolimatta imusarjan vaihtoa, jos vielä alkuperäinen.
Terve, kiitokset täytenee etsiskellä. Imusarja kolkissa vaihdettu 50tkm sitten. Samalla vaihtokone ja jakopää+vp.
Tuo oli syy miksi ostin ks. auton. Ilmeisesti ei vielä pahassa karstassa.
#7973
NG 9-3 2008 1.9 TTID , OG 9-3 2001 2.0t, OG 9-5 2004 2.3T (projekti)

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Heinä 19, 2019 00:46

Mitenkä näistä ttid eli z19dtr koneista oikein pitäisi tehdä valinta opcommissa?

Löytyy z19 malleja, mutta ei tuplaturboa ainakaan minun opcom versiossa. Muitoin näkyy toimivan mutta ei saa näkymään pikku ja ison turbon hukkaportin magneettiventtilien pwm säätöä erikseen. Näkyy vain yksi arvo. Toimii kyllä mutta miten sitä pitäisi tulkita?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ma Heinä 22, 2019 17:01

Tuli käytyä viikonloppuna kyläilemässä yhdellä mökillä ja samalla ajettua uudella Saabilla vähän pidempää matkaa ensi kertaa.

Yhteensä 300 km tuli ja nollasin DTE-ajotietokoneen lähtiessä. Näytti reissun jälkeen keskikulutukseksi 4,7 l/100 km. Keskinopeus vähän alle 90 km/h, kun puolet meni 80 km/h ja puolet 100 km/h alueella. 80-alueella ajoin 85 km/h ja mennessä 100-alueella 105 km/h ja palatessa 100 km/h (hirviä jo liikenteessä). Nopeusmittarin kalibroin op-commilla juuri näyttämään tarkasti oikein.

Kuinkahan tarkasti tuo DTE näyttää kulutuksen :roll:
Entinen Saab näytti ennen biopowerointia 3 dl liian alhaista. Biopower softan jälkeen täsmälleen oikein :!:
Jos tämä nykyinen TTiD virheilee samalla tavalla, niin kulutus olisi siten ollut 5 l/100 km.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2872
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ma Heinä 22, 2019 17:28

Mulla näyttää noin 0,5l liian vähän; maantieajossa lukema ehkä hieman tarkempi. 5l kuulostaa uskottavalta kevyessä maantieajossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ma Heinä 22, 2019 19:05

SS kirjoitti:
Ma Heinä 22, 2019 17:28
Mulla näyttää noin 0,5l liian vähän; maantieajossa lukema ehkä hieman tarkempi. 5l kuulostaa uskottavalta kevyessä maantieajossa.
0.3-0.5 l/100 km näyttää itselläkin alle, talvella tietty eber sotkee kuviota lisää.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8888
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » To Heinä 25, 2019 13:43

Mulla yksiturboisessa reilun 40 tkm matkalta keskikulutus 8,6 litraa sadalle ja SID näyttänyt keskimäärin 3 % todellista vähemmän. Tosin matkamittarin virhe on todettu myös kolmeksi prosentiksi (näyttää liian vähän), joten kun matkamittari (jota SIDikin käyttää) näyttää 100 km ajoa, on ajettu todellisuudessa jo 103 km. Kun SIDin mukaan tuolla matkalla on kulunut vaikkapa 8,3 litraa dieseliä, niin sitä onkin todellisuudessa kulunut noin 8,6 litraa. Kun taas tästä laskee auki todellisen 100 km kulutuksen, niin päästään takaisin sinne 8,3 litraan. Eli keskimäärin SIDin virheen syy voisi olla matkamittarivirheessä.

Mutta tilasto näyttää selvästi, että talvisin SIDin virhe on suurempi. Tämä johtunee Eberin käytöstä, jota SID ei osaa huomioida aivan oikein. Muistaakseni olen lukenut WISistä, että SIDille kyllä menee tieto Eberin käymisestä, mutta osaako se laskea todellista kulutusta vai vain käyttötunteja, en tiedä. En myöskään tiedä osaako se huomioida sekä ajonaikaisen että taukolämmityksen.

Joka tapauksessa kun katson SIDin kulutusvirhettä talvikuukausina (marras-maaliskuu), on se keskimäärin 5 % ja muina kuukausina 2 %. Elikkäs vain säätämällä matkamittarilukema täysin oikeaksi ei päästäisi aina auringontarkkoihin kulutuslukemiin.

Matkamittarin sijaan olen säätänyt OP-Comilla nopeusmittarin virheen nollaksi, eikä noita saa säädettyä erikseen. Eli jos haluaa tarkan nopeusmittarin, niin täytyy elää matkamittarivirheen (ja kulutusnäytön virheen) kanssa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Heinä 25, 2019 23:37

Muutamassa päivässä tuli Maptunilta uusi turbon magneettiventtiili. Vaan eipä päässytkään sitä heti asentamaan, kun jo iski pahempi vika.

Huomasin autotallin lattialla oikean takapyörän kohdalla märkää. Jarrunestettähän sieltä vuoti :twisted: . Tutkin paikkaa mistä vuotaa, niin se paikallistui helposti. Käsijarruvivun linkun juuresta, sieltä mistä linkun akseli menee satulaan sisään.
Eipä alkanut ruusuisesti tämän minun ja uuden Saabin yhteiselo. Kyllä otti pattiin ja jo harmittelin ja haikailin entisen hyvän sotaratsun perään :(

Motonetista löytyi heti uusi vaihtosatula ja naapurista lainaamallani autolla kävin heti hakemassa. Samantien paikalleen ja sitten siihen heti perään ison turbon magneettiventtiili. Koe ajolle ja hyvin pelaa. Nyt ahtaa 3000rpm jälkeenkin ja menohaluja riittää :D . Se ehkä nyt sitten lievensi vähän tuota pettymystä tähän autoon.

Mitä ilmeisemmin entinen (entiset) omistajat eivät ole käyttäneet käsijarrua, kun eihän sitä periaatteessa tarvitse automaatissa pysäköidessä. Virta-avainta ei saa pois kuin P-asennossa ja silloin etupyörät ovat lukittu. Itse käytän kuitenkin aina käsijarrua.

Seuraavaksi sitten moottoriöljyn vaihtoon ellei jokin muu vakava vika tule taas tielle :lol:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin